Annons

Bildkvaliten på Fotosidan!!

Produkter
(logga in för att koppla)

joakim_w

Medlem
Ärligt talat är det inte dags att göra lite nya regler att man även kan anmäla bilder som inte hör hemma här.

När jag går igenom bilder för att kritisera så är ungefär 25% av bilderna rena "familjealbumsbilder".

det betyder att den tid som jag lääger ner för att ge människor kommentarer som sedan ger mig kommentarerer kortas ner med 25%.

för det är 25% slöseri med tid!

och detta förstör för seriösa fotosidan medlemmar och folk som vill utvecklas i sitt fotograferande..

BOJKOTTA OCH ANMÄL FAMILJEBILDER!!!!
 
Man ska kanske inte kunna anmäla bilder, för en del av fotograferna här är ju verkligen nybörjare och tycker kanske att deras konst är det finaste de har och de måste ju självklart kunna visa upp det, annars lär man sig inget.

Men jag håller med dig att det är väldigt många bilder här som håller riktigt dålig kvalité och som borde kanske hamna på andra ställen än här. Det blir ju väldigt lätt att man missar guldkornen, för man orkar inte titta så extremt noga på bilderna när det dyker upp en massa bilder som inte är så bra (man blir lite avtrubbad).

Visst då tänker en del av er att vem är jag/vi som kan säga att en del bilder inte hör hit här, men när ni laddar upp bilder tänk då om ni tror att någon annan skulle vilja ha bilden på sin vägg. Tittaren känner ju inte föremålet och är det då tex en liten hund eller liten bebis eller arbetskolegan eller den där bron som fotografen känner mer än betraktaren, så måste man tänka på att vi ser bara bilden och inget annat.

Tänk om man en dag kom hit och bara hittade riktiga utställningsbilder. Gud vad läckert det skulle vara, sen om det bara blev 10 bilder/dag så skulle det ändå vara mycket skönare än som det är nu.
Men ända sättet att få den kvalitén är att vi ger mycket konstruktiv kritik och hjälper dem som inte "kan" lika mycket som vi andra.

/ Marcus
 
Svårt dilemma! Vi har ju försökt att genom information och uppladdningsregler "stävja" bilder som hör hemma på andra ställen. Tyvärr verkar det ibland som informationen inte kommer fram. Regelmässigt vet jag inte om vi kommer någon vart dock.

Vi har planer på att styra om upplägget helt, men tiden rinner iväg för oss. Christer har dock hackat en hel del, men vågar inte lova när vi presenterar det.
 
Kära david!

Jag förstår att med så många användare så måste det vara svårt att hålla ett system som passar för alla..

men kan ni kanske inte bara lägga upp en artikel på förstasidan som berätta vad som inte hör hemma här och på nåt sätt ge människor lite riktlinjer till folk..

förr var den här sidan till för amatör-fotografer och bättre
nu är det kompaktdigitalkamera sida för hela sverige...

var skall detta sluta???
 
Brummelisa skrev:
Det blir ju väldigt lätt att man missar guldkornen, för man orkar inte titta så extremt noga på bilderna när det dyker upp en massa bilder som inte är så bra (man blir lite avtrubbad).

Jag både håller med och inte håller med. Om det bara var riktiga kalasbilder som publicerades, så skulle nog i alla fall jag bli avtrubbad. Jag menar att om man bläddrar i en bok med en känd fotografs bilder, så tycker man kanske att det finns bilder som inte är någe vidare. Men det är ju för att man jämför med de andra bilderna i boken. Men om man tar de bilder som man inte tyckte var nåt vidare och lägger dem i en amatörs fotoalbum, så lär de ju sticka ut och kanske bli albumets bästa.

Det handlar ju om vad man jämför med hela tiden. För mig gör det inget att en del bilder är dåliga. Man kan ju däremot komma med lite konstruktiv kritik så att nästa rulle (eller minneskort) blir bättre.
 
Nja om man tar en berömd fotografs bok och tittar i den så hittar man självklart bilder man inte tycker lika mycket om eftersom man som du säger jämför med andra bilder i boken, men jag tror nog att man innerst inne tycker om dem bilderna med.

Så som det är nu så känns det som man sitter och ögnar igenom de senaste inlagda bilderna för att hitta dem fina och man blir då snabbt avtrubbad.

/ Marcus
 
På förekommen anledning publicerar jag det "policydokument" som alltid funnits och som finns i anslutning till uppladdning av bilder på framsidan. Vi har som Todo att integrera en "Godkänner avtalet" kryssruta (dvs policydokumentet) när man blir registrerad för att ytterligare tydliggöra det hela.
 
elmfeldt skrev:
Vi har som Todo att integrera en "Godkänner avtalet" kryssruta (dvs policydokumentet) när man blir registrerad för att ytterligare tydliggöra det hela.

Detta är inte lätt. Handen på hjärtat, hur många EULAs läser man? (End User License Agreement - som alltid står när man installerar nya program osv)
 
jag är osäker på om nämnda "regler" förändrar något kvalitetsmässigt. "det skall vara bilder som du verkligen vill visa upp för andra och få konstruktiv kritik på. Beskriv också tanken med din bild"

och det är ju okej, att det understryks att denna sidan handlar om att ge och få kritik, inte ett tillfälle att lägga upp och visa bilder. men jag ser inte riktigt vad det gör rent kvalitetsmässigt.

man kan ju tänka att man som liksom tänker till lite extra innan man slänger upp en bild, men det är svårt att tänka sig att en fotograf bara för att denne lugnar sig lite och väljer ut mer omsorgsfullt bland sina bilder skulle skilja sig vrålmkt i kvalite i sina bilder.

( nu har jag själv inga problem med att jag tycker vissa bilder är dåliga, så det är inte därför jag skrev detta)
 
Jag tycker att man inte ska klandra andras tycke och smak. Vad som är dåligt är väldigt subjektivt och egentligen finns det bara olika betraktare, inga dåliga bilder.

Att påstå att "familjebilder" är sämre än andra tycker jag låter befängt.
Det räcker med att slå en snabb titt på dagens inkomna bilder för att skaffa sig en snabb uppfattning av vilka olika typer eller bildkategorier det finns.

T.ex tycker jag att "naturbilder" är väldigt förekommande och enligt mitt tycke ofta ointressanta och av dålig kvalitet. Men det är absolut inget jag klagar över eller har synpunkter på. Jag nämner det bara som motvikt till ert klagande.

Denna klandrande attityd som tyvärr finns hos er anser jag vara bidragande till att kommenterandet verkar dö ut på FS.

Vill ni ha en annan attityd så skapa då grupper eller pooler för detta. Alternativt sök er till andra platser, föreningar eller grupper.
Där kanske er "kreativitet, kvalitet och konstruktivitet" kan få blomma upp.

Jag börjar bli trött på misstolkade genier.
 
MathiasT skrev:
Detta är inte lätt. Handen på hjärtat, hur många EULAs läser man? (End User License Agreement - som alltid står när man installerar nya program osv)

Gör man tillräckligt jobbig, dvs en helt ny sida med knapp längst ner och en kort och kärnfull text så kanske man kommer närmare.
 
Re: Anmäla??

joakim_w skrev:
Men david kan du inte godkänna att man även får anmäla dessa bilder???

fast såsom reglerna ser ut idag så skulle det innebära att det man blir anmäld för att är man egentligen inte velat ladda upp bilden eller egentligen inte velat få kritik eller inte har nån tanke med sin bild? isåfall får den som tar på sig jobbet att sålla kunna ha förmågan att ta sig in i folks hjärnor.

:)

alternativet: definera exxakt vad som är en bra bild respektive dålig bild.
 
[irioni]
Och ha en riktig konstbild bredvid sin och så frågar man:

Om din bild är lika bra eller bättre än den här så kan den laddas upp här..

[/irioni]

/ Marcus
 
Men Seriöst!!

Men seriöst..

Kan mi seriöst säga att det bara finns bilder som är tagna med eftertanke och med den fotografiska tanken som grund på Fotosidan..

Ärligt talat jag har sett bilder på den här sidan som är tagna med kompaktkamera från fester när dom sitter och dricker öl i köket..
blixten ger röda ögon, ofta sneda bilder, ingen beskärning eller eftertanke..

Vissa människor tror att man kan lägga upp bilder här för att visa sina kompisar eller driva med hela konceptet..

Jag tycker inte det handlar om dålig eller bra,, det handlar om att vissa bilder är inte tagna med eftertanke på att det skall bli en snygg fotografisk bild, utan ett minne..

och jag är trött på att ödsla tid på Bilder som "öliköketbilder" eller "minmanochminhundpåpromenad"

seriöst jag kommenterar så mycket jag kan ,jag tycker det är roligt.. men ibland blir man så himmla trött på dessa bilder att man lika gärna kan gå och göra något annat..

Och varför känner sig folk så stötta av detta inlägget?? det är inget elit-tänkande och det är inget personligt påhopp..

hade jag velat vara elak hade jag lagt upp länkar till folk jag tycker kunde vara underbara exempel..

men mitt mål är att förändra och förbätttra med detta foruminlägg inte vara elak mot någon..

mvh /Joakim
 
JanOlofHärnström skrev:

Jag börjar bli trött på misstolkade genier.

Och jag börjar bli trött på folk som verkar ta ett kort och tanka över till datorn, skicka över i PS och gör oskarp mask och sen upp med den.

Inget ont till snabbt arbete, men det känns ibland som bara för att man kan få fram korten snabbt så lägger man upp dem snabbt med.

Tänk er själv en målare som kanske håller på med en tavla i flera månader. Den bilden är genomtänkt.

Jag har inget emot familjebilder (jag har själv sådana i mina album), men om vi tar tex en bild på en and som sitter och är helt utfrätt för det är för ljust och halva rumpan är utanför bild och till vänster står tex ett barnvagnsljul.
Visst skulle bilden kunna vara bra, men det känns som om många bilder har laddats upp bara för att man kan ladda upp. Det känns även som om man skulle ge konstruktiv kritik på en sån bild så kan man hålla på väldigt länge.

Jag säger inte att jag är en bra fotograf utan jag vill bara att folk ska tänka efter lite då man laddar upp bilderna för att då förhöja kvalitén.

/ Marcus
 
JanOlofHärnström skrev:
Jag tycker...

Tuffa ord, men jag håller i princip med Jan-Olof.

Jag tror inte att det finns nån bra lösning på problemet. Det är för många medlemmar och för många bilder.

Jag kommenterar rätt friskt, men jag kommenterar inte allt. Ofta söker jag bara fram de senaste kritikbilderna och ögnar igenom om det finns nån som jag skulle vilja "gratulera" eller om det finns nån som jag kan föreslå en förbättring till.
 
Brummelisa skrev:
Och jag börjar bli trött på folk som verkar ta ett kort och tanka över till datorn, skicka över i PS och gör oskarp mask och sen upp med den.


Det här är vad jag pratar om.. Att folk inte lägger ner tid och omtanke på sina bilder..

det handlar inte om bra och dålig det handlar om kvalitet!

försöka göra det bästa av en bild..

och man måste jukunna vara lite självkritisk
eller??
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.