Annons

Bildkritik.

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
donna skrev:
Många av dem som jagar kommentarer genom att ge en massa, anses av den stora massan som duktiga fotografer. Detta beror på att många inbillar sig att (ofta även själva fotografen)
många kom. = bra bild => duktig fotograf
Jag tror inte Fs-crew bör säga till några specfika; ta och sluta med de där inbördesfjäskfasonerna osv...
Jag tror mer på att användarna bör ta sig större ansvar, det är ju vi som gör FS. Självklart kan/vill crew hjälpa till om användarna övertygar dem om nya funktioner, ändringar osv.

Instämmer! Men jag tycker mig se att eländet sprider sig och då är det lämpligt att redaktionen börjar med att ta de värsta syndarna i örat.

/Johan
 
Johan Hansén, jag ville inte säga det högt, men de flesta inser att en del av de här personerna är goda polare med många här på fotosidan inkl en del med lite makt på fs (tack vare antal generösa kommentarer osv). Det är svårt och ta i dessa frågor utan att bli hatad :) Väldigt få törs ens skriva sina åsikter här, för att de är rädda om sina bilder?

Borde inte fs-crew vid det här laget ha haft en omröstning om anonymapooler? Det kanske har funnits men jag har missat det.
Hur som helst hoppas jag att vi som är användare kan ändra fs till en bättre sidan, så fortsätt kräv av crew:
1)införande av anonyma pooler
2)ta bort "alla nya bilder" (jag vet att det är på gång, äntligen!)
3)ta bort senaste bildkommentar

Vad kostar det FS att införa anonymapooler? Man kan ju testa att ha det och se hur det utvecklas. Jag förstår inte konservatismen som råder i vissa frågor!?
 
donna skrev:
Johan Hansén, jag ville inte säga det högt, men de flesta inser att en del av de här personerna är goda polare med många här på fotosidan inkl en del med lite makt på fs (tack vare antal generösa kommentarer osv). Det är svårt och ta i dessa frågor utan att bli hatad :) Väldigt få törs ens skriva sina åsikter här, för att de är rädda om sina bilder?

Den dag man är rädd för att åsikterna ska drabba bilderna är det dags att lägga av.
Jag tycker FS är stadd i förvandling till det sämre och då är det än viktigare att tala om vad man tycker. Har även gått ner från silver- till bronsmedlemskap. Inte för att vara sur och bråkig, det handlar om att jag inte är nöjd med det jag betalar för.

Borde inte fs-crew vid det här laget ha haft en omröstning om anonymapooler? Det kanske har funnits men jag har missat det.
Hur som helst hoppas jag att vi som är användare kan ändra fs till en bättre sidan, så fortsätt kräv av crew:
1)införande av anonyma pooler
2)ta bort "alla nya bilder" (jag vet att det är på gång, äntligen!)
3)ta bort senaste bildkommentar

4)ta tag i Lunarstorm-gänget!

/Johan
 
Mina små åsikter om det här med anonymitet och massvis med kommentarer:

Jag håller med om det där att det bör införas en pool för anonyma bilder, men jag undrar om "kommentarsfiskarna" kommer att ladda upp sina bilder där?
Då kanske dom inte får några kommentarer av alla sina kompisar.

Jag vill inte ha bort "Alla nya bilder", för jag vill kunna överblicka alla nya bilder utan att behöva klicka runt i 10 olika pooler.

Jag vill även ha kvar "Senaste bildkommentarer", för jag tycker att det är både lärorikt och intressant att läsa andras kommentarer.
Fast jag tycker att "tack för din kommentar" översvämmar den listan, det är lite synd.

Enda sättet att få balans i det här borde väl vara om alla är ärliga mot varandra? Är bilden inte bra? Skriv då varför du tycker så och föreslå ändringar. Alternativt, strunta i att skriva alls. Är den bra? Förklara då varför du tycker det.

/mvh Catarina
 
camag skrev:
Mina små åsikter om det här med anonymitet och massvis med kommentarer:

Jag håller med om det där att det bör införas en pool för anonyma bilder, men jag undrar om "kommentarsfiskarna" kommer att ladda upp sina bilder där?
Då kanske dom inte får några kommentarer av alla sina kompisar.

Jag vill inte ha bort "Alla nya bilder", för jag vill kunna överblicka alla nya bilder utan att behöva klicka runt i 10 olika pooler.

Jag vill även ha kvar "Senaste bildkommentarer", för jag tycker att det är både lärorikt och intressant att läsa andras kommentarer.
Fast jag tycker att "tack för din kommentar" översvämmar den listan, det är lite synd.

Enda sättet att få balans i det här borde väl vara om alla är ärliga mot varandra? Är bilden inte bra? Skriv då varför du tycker så och föreslå ändringar. Alternativt, strunta i att skriva alls. Är den bra? Förklara då varför du tycker det.

/mvh Catarina

Håller helt med!

Jesper
 
camag skrev:
Jag vill inte ha bort "Alla nya bilder", för jag vill kunna överblicka alla nya bilder utan att behöva klicka runt i 10 olika pooler.

Där vill inte jag heller. Är rätt säker på att många bilder (de som laddas till pooler) då kommer att få mindre tittar.
 
camag skrev:
Mina små åsikter om det här med anonymitet och massvis med kommentarer:

Jag håller med om det där att det bör införas en pool för anonyma bilder, men jag undrar om "kommentarsfiskarna" kommer att ladda upp sina bilder där?
Då kanske dom inte får några kommentarer av alla sina kompisar.

Jag vill inte ha bort "Alla nya bilder", för jag vill kunna överblicka alla nya bilder utan att behöva klicka runt i 10 olika pooler.

Jag vill även ha kvar "Senaste bildkommentarer", för jag tycker att det är både lärorikt och intressant att läsa andras kommentarer.
Fast jag tycker att "tack för din kommentar" översvämmar den listan, det är lite synd.

Enda sättet att få balans i det här borde väl vara om alla är ärliga mot varandra? Är bilden inte bra? Skriv då varför du tycker så och föreslå ändringar. Alternativt, strunta i att skriva alls. Är den bra? Förklara då varför du tycker det.

/mvh Catarina

Vad jag vet så försvinner Alla nya bilder, tack och lov! Det rasar in för många bilder, och tittar man verkligen på bilder och lägger tid per bild så är takten på Alla nya bilder för hög.

De flesta struntar i om "kommentarsfiskarna" laddar upp bilder till anonyma pooler eller inte! De som laddar sina bilder dit är ute efter något annat, tex att lära sig, utvecklas, bli dömd/ev dömma baserad på bilderna och inte personerna osv..
Det finns folk som har fotat under 1 år som tar bilder än de så kallade proffsen. Kanske är det dessa pinsamheter som man vill undvika?
EX:
Person A som är fin i kanten berömmer en bild som visar sig vara tagen av någon ung oerfaren tjej...
Person A ger förslag till B om förbättringar och påminner om en massa brister på en bild, och det visar sig att båda är duktiga/proffs (you name it)

Alla tackande och ens egna kommentarer borde inte visas under senaste kommentarer.
 
Jag föreslår en funktion där man får fram de bilder som har legat längst tid på FS utan att få en kommentar. Altså en funktion som sätter gammla bilder i ljuset igen.

Idén med en anonym pool verkar intressant. Det kan öppna upp för fler "ärliga" kommentarer. Men jag tror inte det löser problemet med kommentarsfiskarna.

Undrar hur reaktionen skulle bli om kommentarsfike diskuterades på FS:s sidor i Kamera & Bild. (En roande tanke bara, inget förslag.)
 
Xi_ skrev:
Jag föreslår en funktion där man får fram de bilder som har legat längst tid på FS utan att få en kommentar. Altså en funktion som sätter gammla bilder i ljuset igen.

En gång i tiden kunde man se under varje tumnagel om bilden fått någonkommentar eller ej. Gillade den informationen eftersom man då kunde "förbarma" sig och skriva ett par rader.
 
Mattsen skrev:
En gång i tiden kunde man se under varje tumnagel om bilden fått någonkommentar eller ej. Gillade den informationen eftersom man då kunde "förbarma" sig och skriva ett par rader.


Anledningen till att man tog bort den funktionen berodde väl på att bilder som fått många kommentarer drog ännu fler kommentarer, ungefär som det kanske sker med "senaste bildkommentarer" i dag.
 
Xi_ skrev:
Jag föreslår en funktion där man får fram de bilder som har legat längst tid på FS utan att få en kommentar. Altså en funktion som sätter gammla bilder i ljuset igen.

En gång i tiden kunde man se under varje tumnagel om bilden fått någonkommentar eller ej. Gillade den informationen eftersom man då kunde "förbarma" sig och skriva ett par rader.
 
Xi_ skrev:
Jag föreslår en funktion där man får fram de bilder som har legat längst tid på FS utan att få en kommentar. Altså en funktion som sätter gammla bilder i ljuset igen.

Idén med en anonym pool verkar intressant. Det kan öppna upp för fler "ärliga" kommentarer. Men jag tror inte det löser problemet med kommentarsfiskarna.

Undrar hur reaktionen skulle bli om kommentarsfike diskuterades på FS:s sidor i Kamera & Bild. (En roande tanke bara, inget förslag.)

Chansen är liten att man diskuterar "kommentarsfike" i tidningar. Tyvärr är en del av de berörda personer vänner med folk som har lite makt på olika nivåer på fs!

Om jag orkade så skulle jag ta tex 6-7 personer ur det värsta gänget, kalla dem tex A, B..

Sen göra diagram och visar att under en månad har A gett 18 till B och B gett 16 tillbaka. A har gett 20 till C och fått tillbaka 23 osv
Jag kollade på det för några personer och det var skrämmande...tappade lite lusten med fs när jag såg hur illa det var. Gör man diagram med pilar som visar antal kommentarer mellan dessa personer så borde t om crew börja fundera på hur illa det ser ut. Egentligen ger det uttryck för att vi går från en fotosida där bild borde ligga mera i centrum mot lunarstorm där man bara berömmer varandras bilder och utseende :-/
 
Kompiskommentering - på vilket sätt påverkar det oss andra?

Inte alls skulle jag vilja påstå.
Det är en så liten, liten klick som ägnar sig åt detta, och om man skulle ge dessa reprimander skulle knappast resultatet bli fler kommentarer på andras bilder ändå. Lite störnade kan man tycka att det är men på något vis ändå ganska naturligt.

Genom att bli medlem på FS förbinder du dig inte på något vis att släppa ifrån dig x antal kommentarer per tidsperiod. Som jag ser det kommer kommentarerna per automatik bara det postas intressanta bilder.

Tycker att en alltför stor del av alla bilder som läggs upp för kritik knappast är värda ens en titt... För att inte tala om alla bilder som postas för att visa upp motivet på bilden snarare än en trevlig genomtänkt komposition.

Enda sättet att GARANTERA att det blir kommentarer på bilderna är att införa någon form av tvingande metod, tex a-la photosig.

Och knäckfrågan är då om vi vill ha det så...

//Mattsen
 
donna skrev:
Jag kollade på det för några personer och det var skrämmande...tappade lite lusten med fs när jag såg hur illa det var.

Du kanske ska lägga upp några bilder Sarah så vi kan se några exempel på dina arbeten?

Sen förstår jag inte hur man kan "tappa lusten med FS" efter att ha varit medlem bara ett par månader och vad jag kan se inte en speciellt aktiv sådan.
 
Re: Kompiskommentering - på vilket sätt påverkar det oss andra?

Mattsen skrev:
Inte alls skulle jag vilja påstå.
Det är en så liten, liten klick som ägnar sig åt detta, och om man skulle ge dessa reprimander skulle knappast resultatet bli fler kommentarer på andras bilder ändå. Lite störnade kan man tycka att det är men på något vis ändå ganska naturligt.

Om vi antar att du och jag är bästa polare och öser idel lovord över varandras alster är detta inget problem för FS eller dess medlemmar. Det enda som händer är att vi plaskar runt i vår egen lilla ankdamm och får aldrig några ärliga kommentarer. Bara du och jag äger problemet så att säga.
Men för att få lite fart och fläkt i vår kommentars-inbox kläcker vi den briljanta idén att vi börjar spamma andra medlemmar med klyschiga löpande-band-kommentarer. Då är det helt plötsligt inte bara vårt problem längre.

Förstår du min poäng?

/Johan
 
Mattsen skrev:
Du kanske ska lägga upp några bilder Sarah så vi kan se några exempel på dina arbeten?

Sen förstår jag inte hur man kan "tappa lusten med FS" efter att ha varit medlem bara ett par månader och vad jag kan se inte en speciellt aktiv sådan.

Lär dig att inte börja med personangrepp! Hur jag lägger upp bilder, och hur min aktivitet på fs varit har inget med dig att göra. Min rätt att kommentera här har inget att göra med hur många bilder jag lägger upp här.

Försök hålla dig till ämnet i fortsättning är du snäll! Nu till frågan igen:
Hur påverkas vi av kommentarsfiske ?
De som har en starkare JAG lär inte påverkas, en del lämnar sidor där nivån skjunker, andra tappar lusten, med många börjar med kommentarsfiske för att få kommentarer. Jag tycker att jag gör en insats för FS genom att bita i det sura och diskutera det hela.
Jag hade velat ha anonyma pooler där mina bilder kunde diskuteras som bild och inte beroende på vem jag är...
 
När det rasar in bilder och sen meningslösa kommentarer, så sjunker nivån. På samma sätt som vi har byggt en massa högskolor till höger och vänster för att dra ner på arbetslöshetssiffrorna, så har utbildningsnivån sjunkit sverige. Väldigt få klarar och har tid att gå igenom ens 100 bilder om dan och lägga tid på det!
När genomflödet är mindre, när bilden är i fokus, när kompiskapet är inte avgörande och folk som vill visa sina snygga * drar till lunarstorm, så kanske vi får tid för lite eftertanke av bilderna.
 
donna skrev:
När genomflödet är mindre, när bilden är i fokus, när kompiskapet är inte avgörande och folk som vill visa sina snygga * drar till lunarstorm, så kanske vi får tid för lite eftertanke av bilderna.

Har noterat att det pågår en smärre storm i fiskekommittén så det kanske löser sig av sig själv. Självsanering? :)

/Johan
 
Intressant tråd detta som jag nu skummat igenom. Och jag håller med många om avarterna som florerar med tackande och ryggdunkande. Förslaget om anonyma pooler är bra - det skulle få bort en del och kanske framkalla (ha ha) bättre och ärligare kritik.
Men - som ngn påpekade - fotosidan är vad användarna gör den till. Man kan välja i att strunta i tackande m m och istället kommentera bilder. Det går att ge konstruktiv kritik utan att vara elak (inbillar jag mig). Det går ju att ställa frågor till fotografen om hur hon/han tänkt och varför fotografen valt att ta bilden på ett visst sätt. Om man vill diskutera är det ju bara att sätta igång. Sen är det väl inte alla som vill diskutera sina bilder men det märks ju rätt snabbt.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.