dJb skrev:
Som jag ser det så finns det några brister i fs system för kritik.
1. Kommentardifferensen tycker jag fungerar kontraproduktivt om syftet är att uppnå bättre kvalitét i bildkommentarerna. Dagens system främjar "bulk-kommentarer". Bättre vore då något system för att betygsätta kommentarer och inte endast fokusera på kvantitet.
2. "Artighetskommenterande". Är förvisso trevligt men jag tror att incitamentet för att endast kommentera positivt är för stort, dvs har man själv fått bra kritik på en bild av en viss person är man mer benägen att återgälda positiv kritik.
3. Anonymitet. Jag skulle vilja se en anonym pool där man kunde lägga upp bilder helt anonymt. Även kommentarer bör hållas anonyma. Detta för att få en så ärlig bedömning som möjligt och som i minsta möjliga mån påverkas av; hur aktiv man är på forumet, kön, ålder eller hur många kompisar man har på fs. Eventuellt skulle man efter en viss tid kunna få möjligheten att "offentliggöra" bildens upphovsman. Kanske skulle man även kunna tänka sig att bilderna presenteras slumpvis och inte utifrån "senast upplagda".
Jag håller med vissa delar.
Om A får kommentarer och det är typ: underbar bild, snyggt! osv... chansen är stor att A är nöjd av flera skäl som du inte kan bortse ifrån. Risken är stor att A skulle ge bra betyg till kommentaren och personen som gett det fortsätter i samma anda!
Samma gäller om någon tycker att bilden suger, hur kommer A att reagera då?
Dessutom, de som slänger kommentarer till höger och vänster, de skulle ju bara börja skriva några längre rader, standard fraser osv...
Ta en klocka och se hur snabbt vissa slänger ur sig, de tittar på bilden under 1 min, ty deras kommentarer kan vara 5-6 st under 10 min.
Då du nämner anonyma pooler...det är väl många som vill ha det här. T om jag skulle börja lägga upp bilder då
Jag skulle vilja se två anonyma pooler till en början:
1) både den som laddar upp bilden och den som ger kommentar är anonyma
2)bara den som laddar upp är anonym. Det känns bra om man står för sina åsikter!
efter ett tag så kan man se vilken som funkar bättre...