Annons

Bildkritik från nybörjare, hur tas det emot?

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria-F

Medlem
Hej!
(Om denna tråd hamnat i fel forum så ber jag om ursäkt, kanske kan någon ansvarig flytta den till rätt i så fall...?)
Jag är helt ny här på fotosidan men har hittat en hel del roligt - vackra bilder, inspiration osv osv.

Väldigt intressant är det att titta på bilder i bildkritik och nybörjar-poolerna.
Något jag funderade över när jag var inne på min egen sida var reflektionen att jag kommenterat en bild, men fått kommentarer från två andra och att det är bra om man kommenterar flera bilder; det genererar i sin tur kommentarer till mina egna bilder (puh, undrar när jag senast använde kommentera så många gånger i en mening...). Tanken är ju definitivt god - om jag önskar få höra om min egen bild så får jag ju också "bedöma" andras.

Frågan är nu - hur tar de rutinerade fotograferna kritik från en nybörjare? Om jag kommer med konstruktiv kritik och säger något i stil med "jag hade önskat en annan bakgrund/mer djup i bilden/annat sätt att beskära" - tas sådan kritik emot med öppna armar eller är den mindre "värd" eftersom kommentaren kommer från en nybörjare?
Jag satt just och tittade i bildkritik-poolen och tänkte skriva något som jag tyckte kunde förbättras ang en bild, men - "bet mig i tungan" och tänkte - vem är jag att bedömma en bild som ligger i poolen som inte ens är för nybörjare, utan för rutinerade fotografer? Kanske förolämpar jag istället en fotograf som tycker att jag, som inte hållit på så länge, inte vet riktigt vad jag pratar om...? VET jag överhuvudtaget vad jag pratar om, eller ska jag helt enkelt vänta tills jag lärt mig mer innan jag kommenterar de rutinerade fotografernas bilder?

Jag är väldigt intresserad av att höra hur ni, både rutinerade och nybörjare, tänker! :)
 
Jag får väl se mig som rutinerad, och jag vill ha kommentarer från "vanligt folk" på mina bilder. Kommentarer från rutinerade fotografer blir oftast väldigt fotoinriktade.

Mina bilder riktas ju till icke-fotografer.
 
Senast ändrad:
Jag tycker de är oerhört viktigt att du utgår från dej själv och säger precis hur du tycker!
Allas åsikter är viktiga för mej. Spelar ingen roll om man är nybörjare eller mer "varm i kläderna".
Ingen ska behöva vara rädd för att skriva kommentarer till bilder, de är ju så man lär sej också.

Så mitt råd till dej, Skriv precis som du känner och tycker! :eek:)
 
Arleklint skrev:
Jag får väl se mig som rutinerad, och jag vill ha kommentarer från "vanligt folk" på mina bilder. Kommentarer från rutinerade fotografer blir oftast väldigt fotoinriktade.

Mina bilder riktas ju till icke-fotografer.

Instämmer till fullo.
 
Var inte rädd för att kommentera och skriva precis vad du känner när du ser en bild!

Själv blir jag väldigt glad för alla kommentarer, även kritiska och negativa, bara dom är konstruktiva. Då kan jag ju förstå varför personen inte tycker om bilden och kanske lära mig till nästa gång.

Jag tycker att du skall kommentera på - om någon reagerar negativt och surt, säger det ju mer om den personen än om dig, eller hur?

/mvh Catarina
 
Maria-F skrev:


Frågan är nu - hur tar de rutinerade fotograferna kritik från en nybörjare? Om jag kommer med konstruktiv kritik och säger något i stil med "jag hade önskat en annan bakgrund/mer djup i bilden/annat sätt att beskära" - tas sådan kritik emot med öppna armar eller är den mindre "värd" eftersom kommentaren kommer från en nybörjare?

Förmågan att se en bild fick man när man föddes. Förmågan att skriva får man i skolan.

Med dessa två komponenter så har du möjlighet att kommentera bilder. Alla människor ser saker ur olika perspektiv och på olika sätt. En människas kommentar eller uppfattning är inte mindre viktig bara för att han/hon inte har viss rutin eller pluggat 20 år på kosnstfack. En kommentar är en personlig åsikt/reflektion och därmed kan ingen påstå att du har fel eller inte betydelsefull.

Tycker du att mina bilder är fula eller inte säger dig något så är mina bilder fula... i dina ögon.

Därför är allas kommentarer viktiga, alla ser bilden ur olika perspektiv och eftersom människan är så olika så blir alla intryck olika och därmed viktiga.


Vem kan säga att salt smakar salt? hur smakar salt? ingen kan veta eftersom ingen vet hur den andre uppfattar salt. Man kan bara anta... ;)
 
Jag har ingen aning om de som kommenterar mina bilder är "nybörjare" eller "proffs". Visst kan jag kolla på profilen, men det säger mig inte så mycket så jag kollar sällan.
Alla kommentarer har något att säga, om jag inte är beredd att få åsikter från vem som helst så ska jag inte visa bilderna här på FS.
Kör hårt!

/Tomas
 
Tycker som Eva, skriv det du känner.
Gillar du en bild, skriv det. Vet du inte varför eller inte kan sätta ord på det, skriv det också. :)

Ju mer du kommenterar desto lättare blir det att sätta ord på hur du känner inför en bild. Läs också hur andra kommenterar, det lär man sig mycket på. Vissa skriver med många ord, andra skriver mer kortfattat.
 
Det låter ju bra, jag hoppas att alla de gamla rävarna *glimten i ögat* har samma inställning som ni som svarat!

Jag har tagit er på orden och gått på känsla när jag kommenterat, försöker hålla jämna steg med kommentarerna som kommer in... Det kan inte ha varit en helt dum idé från min sida att visa sig i forum! Jätteroligt att ha fått så många konstruktiva råd!
 
Så nu fattas det bara lite mera bilder på din sida så folk har lite mer att kommentera.
Plåta på. :)
 
pallep skrev:
Så nu fattas det bara lite mera bilder på din sida så folk har lite mer att kommentera.
Plåta på. :)

Jag har min lilla mapp klar på datorn, men jag får ju inte ladda upp hur många som helst, så det dröjer ett tag till nästa... :)
 
Jag ser mig som relativ nybörjare, och jag kommenterar i alla fall efter hur jag ser bilden, enligt vad jag tycker, sen hur mottagaren tar kommentaren är upp till den.

Synd bara att det är så svårt att få kommentarer alls numera:(
 
Maria-F skrev:
H...hur tar de rutinerade fotograferna kritik från en nybörjare?...

Kritisera på! Är det någon som inte gillar din syn på en bild, så skit i det!
Jag är ganska uppkäftig och får en del motkommentarer, men det ändrar ju knappast min syn på deras bild.
Så kör på. Du som amatörkollare är (iaf för mig) lika viktig som en proffssyn.
 
En bra kommentar är en kommentar som uttrycker en åsikt, eller ställer en intressant fråga.

Enbart "Oooh, så gullig katt!" eller "Snygg tjej" fyller inget syfte, medan "Har du testat den här i svartvitt?" eller "Beskär hårt i ovankant" kan få fotografen att fundera.

Den som kommenterar är ju enbart intressant som betraktare. Vilken skicklighet eller erfarenhet han/hon har som fotograf är helt ointressant.
 
Ett bra sätt att använda kommenterandet är ju också att ställa direkta frågor. Gillar man en bild så kan det vara oerhört lärorikt att få lite mer information om hur den är gjord eller hur fotografen har tänkt. De flesta brukar vara väldigt generösa med att svara på den typen av frågor. Jag tror att det kan vara lärorikt för båda parter, och dessutom kul om man kan få igång lite dialog om bilderna.
 
Jag tycker att det är bra att du tar upp frågan om att kommentera andras bilder även om man själv inte är en lika rutinerad eller duktig fotograf. Jag vet att jag en gång i tiden skrev ett inlägg här på fotosidan om detta med anledning av att jag läst det här inlägget på photo.net

Själv tycker jag att det är ganska klart att man kan vara bra på att "se" bilder utan att kunna ta lika bra bilder själv. Jag drar mig inte för att kommentera även då jag ser att fotografen är ljusår bättre än jag själv. Även om detta inte gäller mig personligen, så kan ju även den som är nybörjare på fotografering dessutom vara mycket väl bevandrad i ämnet bild från t ex utbildning inom konst eller annat relevant. Ytterligare en aspekt som flera nämnt, och som jag själv ofta tar till mig och utnyttjar är att låta "vanligt folk" titta på mina bilder och säga vad de tycker. Man får många ögonöppnare på det viset. Det som man själv tycker är ett fräckt fotografiskt grepp kan t ex uppfattas som rena misslyckanden :) En del bilder tar man kanske bara för sig själv, men många tar man nog också för att glädja en mottagare, eller i några fall en större publik. Jag tror att lyhördhet och ett öppet sinne inför mottagarna eller kritikerna är viktigt, alldeles oavsett deras egen fotografiska erfarenhet. Så dra dig inte för att lämna kommentarer på andras bilder!
 
Lägger man upp bilder i kritikpoolen måste man ju vara beredd att ta kritiken. Oavsett vem den kommer från. Att få åsikter från så många olika typer av personer som möjligt kan ju bara vara bra.

Om jag lägger upp en bild vill jag veta vad du tycker om den. Eller vad du inte tycker om. Hellre en amatör som uttrycker en åsikt än ett "proffs" som bara tittar på bilden utan att skriva nåt.

Tycker du att det är en störande bakgrund så tycker du ju det oavsett om du är proffs eller amatör. Och då vill jag veta det. Sen kanske jag vill att just den bilden ska ha en sådan bakgrund, men din åsikt tvingar mej att tänka till om varför jag gjort på ett visst sätt.
 
Jag är nybörjare, men jag har faktiskt tagit bort datumet för "började fotografera", eftersom vissa surgubbar tydligen inte tycker att ens kommentarer eller foruminlägg är värda lika mycket om man inte äger en Leica och har fotat i 30 år. Det är inte många, men några få finns det. Det är bättre att folk får avgöra om jag är nybörjare eller inte på mina bilder tycker jag, men jag är verkligen inte rädd för att kommentera eller till och med såga erfarna fotografers bilder. Det är nog nyttigt tror jag, för en del verkar ha "slagit sig till ro" och tror att allt de gör är kanonbra bara för att de har erfarenhet, men det är fel.
Tyvärr är det också påtagligt många som blir rent sura när de får hård kritik på sina älskade bilder, och då är det lätt att man får glirningar som "och det kommer från dig som fotat i ett halvår" eller liknande, som om det har nån betydelse. Det är ju som att man skulle behöva vara musiker för att kunna kritisera musik.
Så kritisera på du bara:)
 
Men det finns alltså en del som inte tål kritik om den kommer från en uppenbar nybörjare...?
Jag börjar mer och mer tycka att det enda rätta är som många har sagt - att om bilderna är för "vanliga" människor så är deras tankegångar, oavsett fotografisk talang, en viktig del i att bli en bättre fotograf.

Jag tänker fortsätta med både positiv och negativ kritik och är det någon som känner sig sårad och därför måste såga mig - so be it! :)
 
Det är bra Maria! :eek:))
De är helt sant som du säger, de flesta bilder vänder sej till "vanligt" folk.
Utgå från dej själv, och du kommer att utvecklas på vägen. :eek:))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.