ANNONS
Annons

Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
elbe skrev:

Jag blir så frustrerad av att hitta så relativt många kunniga fotografer hängande här istället för att vara bland bilderna och "härja".

Go natt o sov gott!

Öhh...!
Jag är inte här för din skull jag tror ingen annan är det heller, jag tror att FS skapat forumet för att vi skall skriva här, eller vad tror du? Sedan om de på FS hänger med eller inte det spelar ingen roll, folk skriver här för att de trivs på FS och just den här diskussionen handlar om att göra FS bättre. Jag vet iofs inte om jag passar in under de relativs kunniga men genom att läsa i denna tråd har jag dels lärt mig hur andra tänker och förmodligen förändrat mitt eget synsätt på just bildkritik.
Ja god natt!

Tes skrev:
.....men så har jag tänkt till lite till om t ex fördefinierade formulär, checklistor etc, och vad slutar det troligtvis med?
Jo, jag tror att vi delar in oss själva i fack ännu mer och med risk att det blir nåt i stil med "Så här säger du rätt sak". "Så här borde du tycka om den här bilden".
Fördefinierade formulär tror inte jag heller på, men däremot så har jag erfarenheter från några andra communitys där typ checklistor för vägledning som finns. Ett exempel finns här. Trots att de finns upplever jag kritiken som individuell och personlig men ändock som att människorna där oftare lägger ner sig aningen mer och vågar ta fram både gott och ont och formulera mer om de bilder de kritiserar. Jag kan inte se att något säger "så här ska du tycka" bara att det visar på vad man kan tänka på i analysen inför en kommentar.

Tror det skulle kunna falla in under uppmuntran:)

aleklint skrev:
Lägg ner diskussionsforumen helt. Det tror jag skulle generera fler bildkommentarer, och skulle bidra till en trevligare stämning på fotosidan.
Ingen dum idé, faktiskt. Tänk om alla som diskuterar i olika trådar i stället ägnade den tiden åt att titta på bilder och kommentera dem - vilken bra fotosida det skulle bli då!

Artificiell skrev:
Ingen dum idé, faktiskt. Tänk om alla som diskuterar i olika trådar i stället ägnade den tiden åt att titta på bilder och kommentera dem - vilken bra fotosida det skulle bli då!

Javisst varför inte lägga ner fotosidan helt och hållet så får ni som ni vill! JANNE

Artificiell skrev:
Det tycker faktiskt jag. Anledningen är att även forumen syftar till utveckling och att vi som bildmakare ska kunna finna utveckling, utbyte i forumet med. Inget som behöver vara mottalande till bildkritiksdelen alltså utan kanske t.o.m tvärtom? Just här i forumet om fotosidan kan vi dessutom bidra med ideér för sajtens utveckling och tycka till om sakrer och det är väl också bra?:)

Vad som är mindre bra ibland är däremot hur forumet används, men då tycker jag det är bättre att utvisa användare som saboterar och djävlas än att stänga ett helt forum för alla.

Jag har mailat nedanstående förslag direkt till redax nu.
.
1. Lyft fram utvalda kommentarer (+bilden så klart) till index

2. Hjälpande checklista för den som vill att utveckla sitt kommenterande (exempel på en jättebra tycker jag finns på http://www.wetcanvas.com/forums/showthread.php?t=341323 )

3. Artikeln av Maria Mattiasson om kommentarer kanske kunde få en permanent plats? under gallery/index.htm som exempel?

4. Bort med senast-kommenterade-listan för att främja fördelningen av kommentarerna.

5. In med en extra egen länkning till alla okommenterade bilder som komplement till den lilla ruta som redan finns under dem nu.

Hehe, det var väl mer tänkt som en intressant idé, som man skulle kunna pröva en vecka för att se vad som händer med kommenterandet ;) Annars håller jag såklart med dig om att forumet fyller en ganska så viktig funktion. Dina förslag förefaller också kloka.
U

Artificiell skrev:

Liksom Leif så tror inte jag att forumverksamheten styr eller dominerar fotosidan så mycket som man tror ibland när diskussionerna går heta här inne.

Säg att 50 olika personer som skrivit i denna tråd. Om vi kommenterat bilder istället så skulle det vara ungefär en tusendel av fotosidans medlemsantal! Är vi - en liten promille - så inflytelsrika? Nja.. :)

Totala antalet visningar av denna tråd är en bråkdel av det totala medlemsantalet. Och de allra flesta visningarna måste vara aktiva debattörer. Så denna diskussion kanske läses av en femtusendel av medlemmarna? Huga!

(PS Igår hittade jag vid ett tillfälle inte en enda okommenterad bild på första sidan i "Hård kritik"! Vinden har vänt ;))

millimeter skrev:
(PS Igår hittade jag vid ett tillfälle inte en enda okommenterad bild på första sidan i "Hård kritik"! Vinden har vänt ;))

Yes, "Hård kritik" lider av svårartad motvind i form av att pellejöns-kommentarerna dominerar. Ska detta vara hård kritik vågar jag inte tänka på hur kommentarerna ser ut i de andra kritikpoolerna. Finner inte ord ... jo, möjligtvis S K A N D A L!!!

/Johan

hansen2 skrev:
Yes, "Hård kritik" lider av svårartad motvind i form av att pellejöns-kommentarerna dominerar. Ska detta vara hård kritik vågar jag inte tänka på hur kommentarerna ser ut i de andra kritikpoolerna. Finner inte ord ... jo, möjligtvis S K A N D A L!!!

/Johan

Har du nåt exempel på hur du kommenterar när du har hårdhandskarna på dig - Så att vi andra kan se och lära? Jag har hållit utkik efter dig där men det har hittills varit negativt.(Man blir ju inte profet i sitt eget hus?) Ska jag behöva gå in på din sida och leta? JANNE

Senast ändrad:
cw-op skrev:
Har du nåt exempel på hur du kommenterar när du har hårdhandskarna på dig - Så att vi andra kan se och lära? Jag har hållit utkik efter dig där men det har hittills varit negativt.(Man blir ju inte profet i sitt eget hus?) Ska jag behöva gå in på din sida och leta? JANNE

Se och lär av Nils Bergqvist - ljuset i mörkret.

Klyschor av typen "Bra gjort, fina färger och bra komposition" funkar inte när det kommer till bild-k r i t i k, framför allt inte när en hård sådan efterfrågas.

/Johan

hansen2 skrev:
Se och lär av Nils Bergqvist - ljuset i mörkret.

Klyschor av typen "Bra gjort, fina färger och bra komposition" funkar inte när det kommer till bild-k r i t i k, framför allt inte när en hård sådan efterfrågas.

/Johan

Inga bortförklaringar tack! Nu har du gått på här under lång tid så nu vill jag gärna syna dig på den punkten så kom inte dragande med andra gubbar nu. Det du kräver av andra bör du även kräva av dig själv så sluta å jamsa nu och visa vad du går för ,Johan! Gör du inte det -är det tomt i tunnan som skramlat här ganska länge nu- så saknar du all trovärdighet för mig iaf. Du har jämrat dig tillräckligt nu om taskiga kommentarer hit & dit så kom igen och visa oss andra hur en slipsten ska dras på hård kritik! JANNE

lottawe skrev:
Jag har mailat nedanstående förslag direkt till redax nu.
.
1. Lyft fram utvalda kommentarer (+bilden så klart) till index

2. Hjälpande checklista för den som vill att utveckla sitt kommenterande (exempel på en jättebra tycker jag finns på http://www.wetcanvas.com/forums/showthread.php?t=341323 )

3. Artikeln av Maria Mattiasson om kommentarer kanske kunde få en permanent plats? under gallery/index.htm som exempel?

4. Bort med senast-kommenterade-listan för att främja fördelningen av kommentarerna.

5. In med en extra egen länkning till alla okommenterade bilder som komplement till den lilla ruta som redan finns under dem nu.

Jag antar att du har skickat listan som ett förslag från dig personligen - inte som ett förslag/underlag från deltagarna i den här tråden?

/Nonno

Å va tyst det blev, Johan? Man kan höra när dammkornen rammar sensorn t-m-f! Knepigt läge? Du kan ju alltid ta JV på 2-tråden? JANNE

cw-op skrev:
Inga bortförklaringar tack! Nu har du gått på här under lång tid så nu vill jag gärna syna dig på den punkten så kom inte dragande med andra gubbar nu. Det du kräver av andra bör du även kräva av dig själv så sluta å jamsa nu och visa vad du går för ,Johan! Gör du inte det -är det tomt i tunnan som skramlat här ganska länge nu- så saknar du all trovärdighet för mig iaf. Du har jämrat dig tillräckligt nu om taskiga kommentarer hit & dit så kom igen och visa oss andra hur en slipsten ska dras på hård kritik! JANNE

Hepp, du skramlar ju mest hela tiden i ditt sök efter bataljer. Sitter du och väntar på inlägg från din "Björnliga" så att du får ngt att göra? :D

Seriöst, funderar du någon gång på *vad* som sägs och diskuteras eller är det bara striden som lockar?

Jag har några kommentarer levererade i nämnda pool. Jag kan inte tänka mig att det är omöjligt att hitta dem. Men det självklara tipset är att du smurfar in på min sida och tar dig en titt.

Men, som sagt, lär av Nils ... han är en klass för sig när det kommer till kommentarer!

/Johan

Nu ska jag sticka ut hakan och säga att jag inte är så imponerad av de kommentarer du tycks gilla.
Själv har jag sett max 20 kommentarer här på FS som jag verkligen tyckt varit *bra*, om jag inte räknar med kommentarer på mina egna bilder alltså.

För är det inte så att kommentarer precis som bilder uppfattas och uppskattas olika? Och till skillnad från en bild är en kommentar riktad till en enda mottagare, så rimligtvis är det bara denne som kan tycka något om den. Visst, vi andra kan också tycka, men hur mycket räknas det?

hansen2 skrev:
Hepp, du skramlar ju mest hela tiden i ditt sök efter bataljer. Sitter du och väntar på inlägg från din "Björnliga" så att du får ngt att göra? :D

Seriöst, funderar du någon gång på *vad* som sägs och diskuteras eller är det bara striden som lockar?

Jag har några kommentarer levererade i nämnda pool. Jag kan inte tänka mig att det är omöjligt att hitta dem. Men det självklara tipset är att du smurfar in på min sida och tar dig en titt.

Men, som sagt, lär av Nils ... han är en klass för sig när det kommer till kommentarer!

/Johan

Ärligt talat, kollade tio av dina kommentarer i hårdpoolen men fattar inte vad du har att yvas över som kommentator - JAG FATTAR INTE DET? Kommentarer javisst men var fanns den kvaliteten och pedagogiken du har gafflat om här så många gånger?

Du lägger ut texten som värsta Bertil Perrolf i "Skivor till kaffet" ungefär men sen då? Lite småironiskt lite märkvärdigt -Värsta-kritikern-fan- va- ja- e -bra- attityden och raljera om ramar det kan jag oxo men jag har heller aldrig haft så himla ont av hur folk kommenterar men det har du! Kul med kommentaren till Terje som var outstanding kortast, Sparka nedåt-Slicka uppåt eller? Fy f*n! JANNE

Tomasz skrev:
Nu ska jag sticka ut hakan och säga att jag inte är så imponerad av de kommentarer du tycks gilla.
Själv har jag sett max 20 kommentarer här på FS som jag verkligen tyckt varit *bra*, om jag inte räknar med kommentarer på mina egna bilder alltså.

För är det inte så att kommentarer precis som bilder uppfattas och uppskattas olika? Och till skillnad från en bild är en kommentar riktad till en enda mottagare, så rimligtvis är det bara denne som kan tycka något om den. Visst, vi andra kan också tycka, men hur mycket räknas det?

Ah, någon som håller sig till ämnet - härligt :)

Visst är det så, men bör vi inte hålla en miniminivå i alla fall? Om inte urvattnas hela konceptet, tror jag.

När jag kollar kommentarerna i framför allt hård-poolen kommer jag att tänka på Lasse Åbergs sketcher i Trazan & Banarne där han som liten drömde om skinnpaj och myggjagare men fick hålla till godo med en stickad slipover och gubbsandaler - allt illustrerat i bilder :)

/Johan

cw-op skrev:
Ärligt talat, kollade tio av dina kommentarer i hårdpoolen men fattar inte vad du har att yvas över som kommentator - JAG FATTAR INTE DET? Kommentarer javisst men var fanns den kvaliteten och pedagogiken du har gafflat om här så många gånger?

Du lägger ut texten som värsta Bertil Perrolf i "Skivor till kaffet" ungefär men sen då? Lite småironiskt lite märkvärdigt -Värsta-kritikern-fan- va- ja- e -bra- attityden och raljera om ramar det kan jag oxo men jag har heller aldrig haft så himla ont av hur folk kommenterar men det har du! Kul med kommentaren till Terje som var outstanding kortast, Sparka nedåt-Slicka uppåt eller? Fy f*n! JANNE

<ironi>

H*e, jag är skitförvånad, jag som trodde du skulle gilla mina kommentarer. Vad gör jag nu, jag är helt förkrossad!! :((

</ironi>

Skrammel skrammel ... köp en sandsäck!

/Johan

ANNONS