Arleklint
Aktiv medlem
Tes skrev:
Varför inte sätta dem i portfoliodelen åtminstone?
Jag har en egen portfolio som jag inte får länka till i forumet. Då skulle det bli reklam
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tes skrev:
Varför inte sätta dem i portfoliodelen åtminstone?
Arleklint skrev:
Jag vill inte sätta mina bilder på fs i det klimat som råder nu. Jag sätter dom på konstruktiva siter.
Men du säger till andra att "kommentera istället." Andra som faktiskt gör det..Arleklint skrev:
Jag vill inte sätta mina bilder på fs i det klimat som råder nu. Jag sätter dom på konstruktiva siter.
Tes skrev:
Du menar hemsidan? För jag hittar inget på din sida (å andra sidan är jag halvblind av att ha redigerat ränder en stund!).
Arleklint skrev:
lottawe skrev:
Dessutom skriver du att du tycker det är viktigt att se till fotografens nivå här, medan du bråkat som sjutton för att få väck pooler inriktade på nivåer på andra ställen.. Vad står du för?
elbe skrev:
Men är det inte här inne i dessa forum med ytterst få deltagare som det dåliga "klimatet" råder.
elbe skrev:
Men är det inte här inne i dessa forum med ytterst få deltagare som det dåliga "klimatet" råder.
Just tillbaka från en sväng i verklighetens bildpooler...helt annat "klientel" där med konstruktiva kommentarer. Visserligen inte många per bild men najoriteten var tips om förbättringar mm
Den listan innehåller goda egenskaper, men andra personer kan man faktiskt inte ändra på. De som saknar dessa egenskaper kommer inte få dem för att en lista med dem görs alltså. Tyvärr!Arleklint skrev:
Jag står för att ta bort pooler inriktade på fotografers nivå efter som det skapas trådar och debatter kring huruvida rätt fotograf lagt rätt bild i rätt pool istället för att prata kring bilden.
Jag står för den lista jag började på, som andra förtjänstfullt byggt vidare på:
1: Tolerans
2: Ödmjukhet
3: Uppmuntran
4: Tacksamhet
5. Tålamod
6. Förståelse
7. Mångfald
lottawe skrev:
(Sedan var det dessa orden på sidan 29 som fick mig att fundera över din ståndpunkt ang. nivå. "och alla bilder skall kritiseras utifrån den nivå fotografen är på")
lottawe skrev:
Den listan innehåller goda egenskaper, men andra personer kan man faktiskt inte ändra på. De som saknar dessa egenskaper kommer inte få dem för att en lista med dem görs alltså. Tyvärr!
Däremot kan mycket annat förändras till något bättre. T.o.m bra kan bli ännu bättre alltså.. Fotosidan exempelvis och faktiskt tror jag att mycket av de förslag som uppkommit i div. trådar om bilder och kommentarer skulle kunna förändra till det bättre.
Tes skrev:
Och så svarar jag på mig själv (när jag tänkt lite till):
För att veta vad vi ska göra åt det, måste vi veta svaret på trådgrundarens fråga:
varför ger inte fler kommentarer trots att bilden ibland betittas hur många gånger som helst och trots att man ber om kritik.
Martin Gunnarson skrev:
Jag tror det kan finnas flera orsaker till uteblivna kommentarer.
En möjlig bieffekt av de nya kritikpoolerna kan nog vara att många är lite rädda för att kommentera bilder i "mycket erfaren" om man själv inte lägger upp bilder där.
Värdet av kommentarer i stilen "fin bild" har ju också debatteras, kanske några har läst den och drar sig att ge såna kommentarer.
Finns säkert massa fler anledningar, det här är vad jag kommer på.
Arleklint skrev:
Många tittar på bilden och reflekterar troligen något. Kanske tar man till sig något av den, men vi tar oss inte tiden att formulera och dela med oss av våra tankar. Hur kan man motivera oss att ta oss tiden?
Arleklint skrev:
Många tittar på bilden och reflekterar troligen något. Kanske tar man till sig något av den, men vi tar oss inte tiden att formulera och dela med oss av våra tankar. Hur kan man motivera oss att ta oss tiden?
millimeter skrev:
All kritik som åtminstone jag riktat mot bilder (det har blivit en del på sistone) har triggats av just detta. En genomgripande känsla av att bilder som det lagts ner tid på är sällsynta. Det har inte att göra med att "för många klantiga nybörjare försöker sig på" eller något så korkat. Snarare känslan att kanske inte alla bilder (t ex i "Hård kritik") framställs "med glöd". Det kanske beror på avsaknad av Tolerans, Ödmjukhet, eller liknande, men jag har väldigt svårt att sitta och förutsätta att alla bilder lagts ned någon form av ansträngning på.
Bilder kan bli dåliga av två skäl:
Fotografen bryr sig inte
eller
Fotografen gör sitt bästa men det blir inte bättre ändå.
Det är bara det första skälet som jag kritiserar (naturligtvis). Och det är samma fenomen som Janne skriver om - att man inte tar sig tid. Tid att fota, tid att kommentera.
De kommentarer som ges tycker jag dock oftast är bra, jag har inte fått en enda dålig kommentar (om man bortser från något extremfall).
Så om man på något magiskt sätt fick folk att lägga ner mer tid (på foto som aktivitet i allämnhet, på fotosidan i synnerhet) så skulle både kommentarerna bli fler och bildkvaliteten bli högre. Roligare för alla.