Annons

Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
Arleklint skrev:
Jag vill inte sätta mina bilder på fs i det klimat som råder nu. Jag sätter dom på konstruktiva siter.
Arleklint skrev:
Jag vill inte sätta mina bilder på fs i det klimat som råder nu. Jag sätter dom på konstruktiva siter.
Men du säger till andra att "kommentera istället." Andra som faktiskt gör det..

Dessutom skriver du att du tycker det är viktigt att se till fotografens nivå här, medan du bråkat som sjutton för att få väck pooler inriktade på nivåer på andra ställen.. Vad står du för?

Sedan saboterar du så ingenting kan drivas framåt i diskussionen. Varför inte visa lite tolerans, ödmjukhet och uppmuntran i stället? Försöka leva som du lär kanske vore något?
 
Du menar hemsidan? För jag hittar inget på din sida (å andra sidan är jag halvblind av att ha redigerat ränder en stund!).
 
Vill lägga till en punkt...
7. Mångfald

Jag förordar möjligheten till olikheter, oliktänkande och olika sätt att se, höra och förstå saker på. Allt är inte svart och vitt, allt är inte nödvändigtvis vad det ser ut att vara.
 
Arleklint skrev:
Jag vill inte sätta mina bilder på fs i det klimat som råder nu. Jag sätter dom på konstruktiva siter.

Men är det inte här inne i dessa forum med ytterst få deltagare som det dåliga "klimatet" råder.

Just tillbaka från en sväng i verklighetens bildpooler...helt annat "klientel" där med konstruktiva kommentarer. Visserligen inte många per bild men najoriteten var tips om förbättringar mm
 
lottawe skrev:
Dessutom skriver du att du tycker det är viktigt att se till fotografens nivå här, medan du bråkat som sjutton för att få väck pooler inriktade på nivåer på andra ställen.. Vad står du för?

Jag står för att ta bort pooler inriktade på fotografers nivå efter som det skapas trådar och debatter kring huruvida rätt fotograf lagt rätt bild i rätt pool istället för att prata kring bilden.

Jag står för den lista jag började på, som andra förtjänstfullt byggt vidare på:

1: Tolerans
2: Ödmjukhet
3: Uppmuntran
4: Tacksamhet
5. Tålamod
6. Förståelse
7. Mångfald
 
elbe skrev:
Men är det inte här inne i dessa forum med ytterst få deltagare som det dåliga "klimatet" råder.

Så tycker jag också att det känns...har följt denna tråden, liksom liknande denna i säkert ett par veckors tid nu och det slutar som sagt alltid med ett 30-tal som skriver i dem. Känns som att det är svårt att ta dessa medlemmars önskemål/viljor på allvar bland ...ja, vad många medlemmar har fotosidan?
Sen är INTE (ska det va så klart!) dessa personers uttalanden att förringa, men vart tar alla andra människors viljor vägen? Varför ansluter inte fler med idéer?
 
elbe skrev:
Men är det inte här inne i dessa forum med ytterst få deltagare som det dåliga "klimatet" råder.

Just tillbaka från en sväng i verklighetens bildpooler...helt annat "klientel" där med konstruktiva kommentarer. Visserligen inte många per bild men najoriteten var tips om förbättringar mm

Visst har du rätt, men för mig känns det som att kritiken som framförs i forumet mot både dåliga bilder och dåliga kommentarer förstör lusten.
 
Arleklint skrev:
Jag står för att ta bort pooler inriktade på fotografers nivå efter som det skapas trådar och debatter kring huruvida rätt fotograf lagt rätt bild i rätt pool istället för att prata kring bilden.

Jag står för den lista jag började på, som andra förtjänstfullt byggt vidare på:

1: Tolerans
2: Ödmjukhet
3: Uppmuntran
4: Tacksamhet
5. Tålamod
6. Förståelse
7. Mångfald
Den listan innehåller goda egenskaper, men andra personer kan man faktiskt inte ändra på. De som saknar dessa egenskaper kommer inte få dem för att en lista med dem görs alltså. Tyvärr!

Däremot kan mycket annat förändras till något bättre. T.o.m bra kan bli ännu bättre alltså.. Fotosidan exempelvis och faktiskt tror jag att mycket av de förslag som uppkommit i div. trådar om bilder och kommentarer skulle kunna förändra till det bättre.

(Sedan var det dessa orden på sidan 29 som fick mig att fundera över din ståndpunkt ang. nivå. "och alla bilder skall kritiseras utifrån den nivå fotografen är på")
 
Dags för mig att säga god natt, men det är med en varm och hoppfull känsla jag avslutar kvällens surfande. Den här tråden har tagit en fantastiskt härlig vändning i ord och ton nu på slutet av kvällen.

/Nonno
 
lottawe skrev:
Den listan innehåller goda egenskaper, men andra personer kan man faktiskt inte ändra på. De som saknar dessa egenskaper kommer inte få dem för att en lista med dem görs alltså. Tyvärr!

Däremot kan mycket annat förändras till något bättre. T.o.m bra kan bli ännu bättre alltså.. Fotosidan exempelvis och faktiskt tror jag att mycket av de förslag som uppkommit i div. trådar om bilder och kommentarer skulle kunna förändra till det bättre.

Mångfald syftar nog mer till innehållet än personens egenskaper, men visst, tolerans till mångfaldet så är det återigen personegenskap! ;)

Hursomhelst, jag har själv varit med och bidragit till nån idé, till och med mailat redaktionen med idéer...men så har jag tänkt till lite till om t ex fördefinierade formulär, checklistor etc, och vad slutar det troligtvis med?
Jo, jag tror att vi delar in oss själva i fack ännu mer och med risk att det blir nåt i stil med "Så här säger du rätt sak". "Så här borde du tycka om den här bilden".

Många har ju redan varit negativt inställda till poolerna.
Själv tycker jag att de är bra. De ger en möjlighet att vara smal på sitt område om man vill på ett såpass brett forum som fotosidan är.

Men frågan kvarstår, hur löser man kommenterandet på ett vettigt sätt till allas bästa?
 
Och så svarar jag på mig själv (när jag tänkt lite till):

För att veta vad vi ska göra åt det, måste vi veta svaret på trådgrundarens fråga:
varför ger inte fler kommentarer trots att bilden ibland betittas hur många gånger som helst och trots att man ber om kritik.
 
Tes skrev:
Och så svarar jag på mig själv (när jag tänkt lite till):

För att veta vad vi ska göra åt det, måste vi veta svaret på trådgrundarens fråga:
varför ger inte fler kommentarer trots att bilden ibland betittas hur många gånger som helst och trots att man ber om kritik.

Många tittar på bilden och reflekterar troligen något. Kanske tar man till sig något av den, men vi tar oss inte tiden att formulera och dela med oss av våra tankar. Hur kan man motivera oss att ta oss tiden?
 
Martin Gunnarson skrev:
Jag tror det kan finnas flera orsaker till uteblivna kommentarer.

En möjlig bieffekt av de nya kritikpoolerna kan nog vara att många är lite rädda för att kommentera bilder i "mycket erfaren" om man själv inte lägger upp bilder där.

Värdet av kommentarer i stilen "fin bild" har ju också debatteras, kanske några har läst den och drar sig att ge såna kommentarer.

Finns säkert massa fler anledningar, det här är vad jag kommer på.

Här är två orsaker till: Rädda för att kommentera bilder i "mycket erfaren" om man själv inte lägger upp bilder där eller för att finbild-kommentarerna debatterats hårt.
Martin var snabb med att faktiskt svara på frågan som Ulf ställde.

Själv kan jag säga att jag inte alltid förstår vad det är jag ska se i bilden, vad det är jag ska kommentera. Ärligt alltså...det kan vara en vacker bild, men den ger mig inte nödvändigtvis mersmak nog att berätta om mina innersta känslor för den. Därav ibland lite utmattade "fin bild"-kommentarer.
I andra fall kan det vara komplexa bilder, som t ex Ulfs exempel. Det har tagit mig säkert 10-15 tittar innan jag ens kan formulera en tanke om den och den tanken ger mig fortfarande inte svar på vad Ulf tänkte eller ville med den när han la upp den eller motivation till att skriva ned mina funderingar om den.
 
Arleklint skrev:
Många tittar på bilden och reflekterar troligen något. Kanske tar man till sig något av den, men vi tar oss inte tiden att formulera och dela med oss av våra tankar. Hur kan man motivera oss att ta oss tiden?

Kanske att göra det enkelt...
Att tex. sätta spärr på antal tecken gör att jag känner mig låst redan efter första bokstaven...
Så fungerar jag och då känner jag bara att mina kommentarer kan man klara sig utan på fs.
 
Arleklint skrev:
Många tittar på bilden och reflekterar troligen något. Kanske tar man till sig något av den, men vi tar oss inte tiden att formulera och dela med oss av våra tankar. Hur kan man motivera oss att ta oss tiden?

All kritik som åtminstone jag riktat mot bilder (det har blivit en del på sistone) har triggats av just detta. En genomgripande känsla av att bilder som det lagts ner tid på är sällsynta. Det har inte att göra med att "för många klantiga nybörjare försöker sig på" eller något så korkat. Snarare känslan att kanske inte alla bilder (t ex i "Hård kritik") framställs "med glöd". Det kanske beror på avsaknad av Tolerans, Ödmjukhet, eller liknande, men jag har väldigt svårt att sitta och förutsätta att alla bilder lagts ned någon form av ansträngning på.

Bilder kan bli dåliga av två skäl:

Fotografen bryr sig inte

eller

Fotografen gör sitt bästa men det blir inte bättre ändå.

Det är bara det första skälet som jag kritiserar (naturligtvis). Och det är samma fenomen som Janne skriver om - att man inte tar sig tid. Tid att fota, tid att kommentera.

De kommentarer som ges tycker jag dock oftast är bra, jag har inte fått en enda dålig kommentar (om man bortser från något extremfall).

Så om man på något magiskt sätt fick folk att lägga ner mer tid (på foto som aktivitet i allämnhet, på fotosidan i synnerhet) så skulle både kommentarerna bli fler och bildkvaliteten bli högre. Roligare för alla.

(Genom sig själv känner man andra - jag är själv lat, lämnar många bilder utan kommentar, etc, så läs inte in någon överlägsenhet i mitt inlägg. Slentrian finns det gott om hos mig.)
 
millimeter skrev:
All kritik som åtminstone jag riktat mot bilder (det har blivit en del på sistone) har triggats av just detta. En genomgripande känsla av att bilder som det lagts ner tid på är sällsynta. Det har inte att göra med att "för många klantiga nybörjare försöker sig på" eller något så korkat. Snarare känslan att kanske inte alla bilder (t ex i "Hård kritik") framställs "med glöd". Det kanske beror på avsaknad av Tolerans, Ödmjukhet, eller liknande, men jag har väldigt svårt att sitta och förutsätta att alla bilder lagts ned någon form av ansträngning på.

Bilder kan bli dåliga av två skäl:

Fotografen bryr sig inte

eller

Fotografen gör sitt bästa men det blir inte bättre ändå.

Det är bara det första skälet som jag kritiserar (naturligtvis). Och det är samma fenomen som Janne skriver om - att man inte tar sig tid. Tid att fota, tid att kommentera.

De kommentarer som ges tycker jag dock oftast är bra, jag har inte fått en enda dålig kommentar (om man bortser från något extremfall).

Så om man på något magiskt sätt fick folk att lägga ner mer tid (på foto som aktivitet i allämnhet, på fotosidan i synnerhet) så skulle både kommentarerna bli fler och bildkvaliteten bli högre. Roligare för alla.

Jag klippte lite där, men jag är nog inne lite på samma spår som dig också, fast det är mer allmänt. Jag drar mig alltså inte för att skämma ut mig med kommentarer (som säkert bevisar vad lite jag kan om saker och ting!) om det intresserar mig, men jag sållar helt enkelt ibland (eller rätt ofta om jag ska vara ärlig) och väljer att kommentera en viss typ av bilder som faller mig på läppen eller som inte kräver något större hjärnarbete för att vare sig förstå eller att kommentera. Där jag vet att fotografen blir glad oavsett, och jag har dessutom fått sagt mitt.

Fungerar fler på det sättet (eller är det bara jag som gjort bort mig igen! ;) )?
 
Roligt att det snackas i forumen men forumens betydelse för utvecklingen är nog väldigt överskattad som jag tidigare sagt.

En snabbkoll:

Började med sista sidan och kollade hur många olika personer som skriver nåt.

Hittade 43 olika individer på 32 sidor fördelat på:
30 amatörer
10 frilans
2 fotostud
1 yrkes

På dom två första sidorna steg antalet amatörer från 18 till 30, räknade alltså bakifrån, sen drog dom sin väg...

Alltså 18 amatörer, minst hälften halvproffs, och 13 med foto som en födkrok eller framtida dito...som i huvudsak producerat ca 460 svar fördelat på ca 40 olika personer!!!

Vem tror ni bryr sej av +70000 medlemmar??? Och vem tror att FS ansvariga ska orka hänga med???

Jag blir så frustrerad av att hitta så relativt många kunniga fotografer hängande här istället för att vara bland bilderna och "härja".

Go natt o sov gott!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.