Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
hansen2 skrev:
Om man inte är intresserad av kritik är de tre kritikpoolerna direkt olämpligt att publicera i. Då är ju de andra poolerna det självklara valet.

/Johan
Men herregud, nu får la du ge dej Johan!
Vi sa ju inte att vi inte va intresserade. Kan du inte läsa?
Men vi va intresserade av annat också!!
 
evalisen skrev:
Men herregud, nu får la du ge dej Johan!
Vi sa ju inte att vi inte va intresserade. Kan du inte läsa?
Men vi va intresserade av annat också!!

Kenneth antydde att han publicerade helt färdiga bilder där det som är kritik var ointressant. Man jag kanske har missuppfattat?

/Johan
 
evalisen skrev:
Nej jag håller återigen inte med dej.

Kan börja med min moster, dom är lyckligt gifta och har varit hela livet. :eek:)))
Det kan finnas annat som är bra... även om man inte säger att man älskar varandra hela tiden.

Men det har inte med bildkritik att göra. ;o)

Mina närmaste gillar ju allt jag gör.
Får jag höra det från andra så väger det en del kan jag säga, och att dom tagit sej TID för MIN BILD!! Herregud.. det kan vi inte begära av någon... familj/vänner får man ju lite mer sånt ifrån.
Så håll isär familj/vänner från bildkritiken är du snäll.

Håller med dig om att den egna familjen är ganska oanvändbar när det kommer till bildkritik.
Men jag tycker FS blivit lite åt det hållet, vi borde vara mer raka och ärliga mot varandra i vår bildkritik.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Kenneth antydde att han publicerade helt färdiga bilder där det som är kritik var ointressant. Man jag kanske har missuppfattat?

/Johan

Men det är väl klart att man kan publicera helt färdiga bilder, får man tips tar man med sej det till nästa gång.
Tips som gör mej eller mina bilder och tankar med dom bättre.

Ett ex. min bild Mannen Med Hatten, jag fick en kommentar av en herre som skrev att han hade önskat en cigg utan filter.
Alltså det kan jag inte justera på just den bilden, men jag tog med mej det tipset till min andra bild... Bra va? :eek:))
 
hansen2 skrev:
Kenneth antydde att han publicerade helt färdiga bilder där det som är kritik var ointressant. Man jag kanske har missuppfattat?

/Johan

Nästan rätt.

Kenneth antyder att han publicerar helt färdiga bilder där det som är kritik är mycket intressant. Kenneth bryr sig dock inte speciellt mycket om förbättringsförslag, utan vill veta hur betaraktaren upplever och tolkar bilden.

Två kommenterar jag fått som har varit mycket värdefulla för mig:

a) Aningen onaturlig men vacker

och

b) Ansluter mig först till kollektivet och sammanfattar bilden i ett ord: "Frestelser". Men räcker det? Nja, skulle också kunna vara "Överflöd", och då börjar bilden bli intressant. Varför är mannen så missnöjd? Är han inte nöjd med det som erbjuds? Kommer han någonsin vara nöjd oavsett hur mycket av överflödet som erbjuds honom? Är det kanske just detta som är problemet? Att det bara är att öppna kylskåpet och maten nästan slängs på honom? Kanske dags att gå ut och hämta sin mat i naturen igen, såsom våra förfäder gjorde. Å vem är mannen? Är det du? Jag? Är det alla vi människor som öppnar kylskåpet och hämtar mat vi köpt på den stora marknaden i stan?

En kort och en lång. Bägge har hjälpt mig i mitt bildskapande. I det korta exemplet vet både jag och avsändaren vad som avses, att sedan tredje part kanske inte vet det är totalt ointressant för mig. Jag vet - det är huvudsaken.
 
hansen2 skrev:
Kenneth antydde att han publicerade helt färdiga bilder där det som är kritik var ointressant. Man jag kanske har missuppfattat?

/Johan

För övrigt så kommer gubbarna i Alienslemtråden att massakrera dig om du inte lägger upp helt färdiga bilder :)
 
hehe

Det är helt omöjligt att alla ska bli nöjda.
Därför tycker jag att vi får visa lite mera respekt och förståelse...
Alla arbetar vi på olika sätt med våra bilder och med våra kommentarer. :eek:)
 
jkene skrev:
.....att sedan tredje part kanske inte vet det är totalt ointressant för mig. Jag vet - det är huvudsaken.
Du har ju många gånger påpekat att du anser att kommentarer endast är en ensak mellan fotograf och den som ger.. Därför vill jag (återigen) påpeka att du nog har fel. Hade det bara varit mellan fotograf/kommentetor så hade det ju varit rimligare att endast ha en kontaktalänk under bilderna och ingen kommentarsruta som gör dem publika.

Det kan nog i många fall vara utvecklande även att läsa kommentarer på andras bilder.
 
evalisen skrev:
hehe

Det är helt omöjligt att alla ska bli nöjda.
Därför tycker jag att vi får visa lite mera respekt och förståelse...
Alla arbetar vi på olika sätt med våra bilder och med våra kommentarer. :eek:)

Medhålles! Men på samma sätt bör vi också respektera regler, intentioner och minimikrav.

Det kanske är på sin plats att påpeka att det inte är jag som skrivit dem, det är inte min produkt :D

/Johan
 
hansen2 skrev:
Medhålles! Men på samma sätt bör vi också respektera regler, intentioner och minimikrav.

Det kanske är på sin plats att påpeka att det inte är jag som skrivit dem, det är inte min produkt :D

/Johan
Jag respekterar det som fs står för.
Gör du?
 
lottawe skrev:

Det kan nog i många fall vara utvecklande även att läsa kommentarer på andras bilder.

Jag tror som du här, att det kan vara utvecklande att läsa andras kommentarer.

Men att hela tiden tänka på att skriva kommentarer så att alla ska kunna lära sej något utav det jag skriver, funkar ialla fall inte för mej. Sen tror jag inte att mina kommentarer är obegripliga ändå, men jag menar det tänket att andra ska... det skulle hämma mitt skrivande.
Om sedan någon annan (än den som fått kommentaren) tar till sej något av det jag skrivit är det ju plus om man säger så.

(jag använder mej som ex. för det är lättare att skriva då... tycker jag)
 
nonno skrev:
Och vilken sanning har du fått fram tycker du?

Kanske kan du berätta för oss hur "sanningen" ser ut?

Att lägga sig till med någon typ av attityd för att "röra om i grytan" känns inte som något bra sätt att främja utvecklingen, snarare upplever jag att väldigt mycket av det du skrivit (generaliserat) om andras bilder/kommentarer riskerar hämma en positiv utveckling!

/Nonno
Nu är jag så trött på alla som inte läser tidigare inlägg av mig här så att jag måste upprepa mig hela tiden.
Nonno! om man är ärlig kommer inte sanningen fram då? Om man struntar i vad folk tycker och tänker och skriver precis som man känner kommer det alltid att finnas folk som blir sura eller hänger på. Då kommer sanningen fram vad alla tycker!!!! Oroa dig inte mer för vad jag står för och känner.

Detta är mitt sista inlägg här nu. Jag är så trött på att diskussionen inte utvecklades mer utan att folk påpekar för mig vad jag menar, och folk frågar en grej som jag redan skrivit klart och tydligt flera gånger här.
Att folk skulle bli så emot det jag står för här på FS anade jag men att det är så många som inte kan ta åt sig att andra tycker om att utvecklas och sträva efter en högre standard visste jag inte. Rädsla? Lathet?
En del av er skriver att man är rädd att kommentera bilder snart och Då har jag 2 saker att säga.
1. om man skrämms så enkelt av att folk skapar en debatt om hur man ger kritik har jag svårt att fatta vaför man sysslar med konst! Kritik är både neg och pos!
2. Om inte "vanliga svenssons" kommenterar duktiga fotografer av rädsla, kommer det inte finnas några kreativa och duktiga fotografer kvar här. Är det så man vill ha det?
Ha det gött alla!
 
henke-stenbäck skrev:
Nu är jag så trött på alla som inte läser tidigare inlägg av mig här så att jag måste upprepa mig hela tiden.
Nonno! om man är ärlig kommer inte sanningen fram då? Om man struntar i vad folk tycker och tänker och skriver precis som man känner kommer det alltid att finnas folk som blir sura eller hänger på. Då kommer sanningen fram vad alla tycker!!!! Oroa dig inte mer för vad jag står för och känner.

Jag blir ju lite förvånad över ditt svar och den syn på andra människor som det ger. Men det är kanske baserat på dina erfarenheter av möten med människor. För min del utgår jag alltid från att om någon tar sig besväret att framföra en åsikt i ett forum eller liknande, så formulerar den vad den tycker/upplever och inget annat. Så den typen av sanning har vi nog haft hela tiden i den här tråden och säkert i de flesta andra trådarna också. Jag trodde förstås att det var någon annan intressant slutsats du hade dragit ut av hela diskussionen.

Dina två punkter om kommenterande tänker jag inte ens bemöta, jag tror inte att det kommer leda till något konstruktivt.

/Nonno
 
hansen2 skrev:
Vi kanske skall fråga oss vad förlusten av dessa kommentaren innebär, kommer vi sakna dem?

Jag kommer sakna dem och som du ser i den här tråden, så är jag inte ensam om att göra det. Visst har jag haft och har fortfarande en väldig nytta av de konstruktiva kommentarerna. Men det är inte bara den typen av kommentarer som har varit till hjälp. Positiv förstärkning har aldrig skadat mig eller min utveckling så här långt.

/Nonno
 
Jag har just ramat några bilder till utställning. Vill någon kommentera dom är ni välkomna att göra det på plats. Jag kommer då vara öppen för alla synpunkter. Människor blir helt annorlunda när dom sitter bakom ett tangentbord.

Att framöver lägga ut bilder för kritik på fs känns ganska meningslöst utifrån det klimat och de kriterier som några medlemmar satt upp. Klimatet på FS har förstörts genom de senaste trådarna. Öppenheten för bilder och uttryckssätt är borta från FS.

Jag är inne på Kenneths linje att det är ok att lägga upp färdiga bilder bara för att kolla av vilka tankar och reaktioner de väcker. Jag har inte varit beredd att ändra de bilder jag haft upplagda senast utifrån kommentarer, men kommentarerna har jag tagit till mig för att vara en del i allt som spelar in då jag gör mina framtida bilder. Om det tankesättet kritiseras känns allt helfel.
 
Arleklint skrev:
Jag blir sur på folk som saknar tolerans för andra och på väg att tröttna på detta forums prettomentalitet.

Varför har fs blivit så här plötsligt? Tidigare stöttade alla alla.

"Prettomentalitetens" fana har vi nog ALLA burit någon gång skulle jag tro, eller hur... =)
Jag kan rapa upp en hel drös med aggressiva & divergerande foruminlägg av äldre datum Janne...
Allt var inte bättre förr... men tanken var/är fin...
 
Gunnlaug skrev:
"Prettomentalitetens" fana har vi nog ALLA burit någon gång skulle jag tro, eller hur... =)
Jag kan rapa upp en hel drös med aggressiva & divergerande foruminlägg av äldre datum Janne...
Allt var inte bättre förr... men tanken var/är fin...

Jag har och har haft brister precis som alla människor. Dessa brister tycker jag vi skall respektera hos alla.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.