Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
Eva. Sista stycket var poängen. Det tog upp något som varit i många av trådarna..

Och jo, jag gör en del själv också:)
 
Ibland undrar jag om inte en del medlemmar är på fs just för att leta fel hos andra, kanske får det dom att känna sej lite bättre själva?

Jag gillar det inte kan jag säga och det hjälper ingen heller.

Kom med konstruktiva förslag här nu!!!
Hur får bilderna fler kommentarer, det finns ju faktiskt medlemmar som önskar detta och därför dragit igång denna tråd.
 
Liten känga

... det behövs inga fler förslag....

De senaste månaderna har detta ältats med hundratals inölägg i tiotals trådar. Och i snudd varje tråd så finns det flera vettiga ideer till förslag och åtgärder. Men det hjälper liksom inte om det inte anammas av de som "håller i trådarna".

Känns helt meningslöst att anstränga sig, och framförallt lägga tid på att föra fram ideer, sammanställa förslag osv, om det ändå inte leder till något.
 
hansen2 skrev:
Vi kanske skall fråga oss vad förlusten av dessa kommentaren innebär, kommer vi sakna dem?

Ja kära nån. Jag undrar om du m.fl. som tycker så har en aning om hur otroligt arrogant detta låter i t.ex. mina öron.

Kanske är det så att några medlemmar har blivit så bortskämda med kommentarer genom tiderna här på FS att de blivit kommentarströtta och inte längre förmår bli glada för att någon tar sig tid att visa att de uppskattat ens bild. För mig är det obegripligt att man kan tänka så.

Jag svarar i alla fall ett otvetydigt ja, jag skulle definitivt sakna dem.
 
Alltså..
I varenda tråd har metoder föreslgits för att främja kommenterandet. Jag har föreslgit en hel del som skulle kunna fungera som vägledning och inspiration för kommenterandet men mycket har tjafsats bort i striden om att försvara "söt katt," kvantitén framför kvalitén etc.

Denna gången mailar jag nog förslagen direkt till admin i stället och påminner om förslagen (för jag vet ju att de snappade det med utvalda kommentarer+bild till index i någon tråd iaf.)
 
EvaJ skrev:
Ja kära nån. Jag undrar om du m.fl. som tycker så har en aning om hur otroligt arrogant detta låter i t.ex. mina öron.

Kanske är det så att några medlemmar har blivit så bortskämda med kommentarer genom tiderna här på FS att de blivit kommentarströtta och inte längre förmår bli glada för att någon tar sig tid att visa att de uppskattat ens bild. För mig är det obegripligt att man kan tänka så.

Jag svarar i alla fall ett otvetydigt ja, jag skulle definitivt sakna dem.
Jag håller fullständigt med dej.
 
EvaJ skrev:
Ja kära nån. Jag undrar om du m.fl. som tycker så har en aning om hur otroligt arrogant detta låter i t.ex. mina öron.

Kanske är det så att några medlemmar har blivit så bortskämda med kommentarer genom tiderna här på FS att de blivit kommentarströtta och inte längre förmår bli glada för att någon tar sig tid att visa att de uppskattat ens bild. För mig är det obegripligt att man kan tänka så.

Jag svarar i alla fall ett otvetydigt ja, jag skulle definitivt sakna dem.

Visst fasen låter det arrogant. Men jag avstod från att lägga ut texten för att ni skulle få tänka till lite över uttalandet.
Men här kommer utlägget och det jag menar:

Inför ett bildupplägg vet du redan från början att det finns betraktare som kommer gilla respektive ogilla din bild. Således kommer korta kommentarer med ett sådant innehåll knappast som en överraskning. Kanske kommer en del känna sig osedda om de försvinner men sedda har vi ju blivit om folk tittat på våra bilder, "titträknaren" finns där.

Icke-konkreta kommentarer utan något som helst försök till tanke och analys är rätt meningslösa, vilken funktion fyller de? Behöver vi dem?
Mitt svar blir nej, vi borde avkräva oss själva bättre än så.

/Johan
 
Maxell skrev:
Mitt bidrag till konstruktiva förslag är att lyfta fram funktionen "Nya bilder som ej fått någon kommentar".
Ett bra förslag tycker jag.
Skulle fö hellre se en egen länk till okommenterade bilder också än att bara se rutan under dem då man tittar under alla nya poolbilder.

Vidare så tycker jag fortfarande att senastelistan missgynnar detta med att sprida kommentarerna och tycker därför den bör tas bort.
 
Senast ändrad:
hansen2 skrev:
Visst fasen låter det arrogant. Men jag avstod från att lägga ut texten för att ni skulle få tänka till lite över uttalandet.
Men här kommer utlägget och det jag menar:

Inför ett bildupplägg vet du redan från början att det finns betraktare som kommer gilla respektive ogilla din bild. Således kommer korta kommentarer med ett sådant innehåll knappast som en överraskning. Kanske kommer en del känna sig osedda om de försvinner men sedda har vi ju blivit om folk tittat på våra bilder, "titträknaren" finns där.

Icke-konkreta kommentarer utan något som helst försök till tanke och analys är rätt meningslösa, vilken funktion fyller de? Behöver vi dem?
Mitt svar blir nej, vi borde avkräva oss själva bättre än så.

/Johan

NEJ för sjutton gubbar Johan, dom kan aldrig bli meningslösa!!
Så fort någon tittat har våran bild blivit sedd, det håller jag med om.
Men så fort någon yttrat sej om bilden ifråga så har också personen tänkt till... gillar jag eller gillar jag inte.
Och bara det är en bit på utvecklingen, att se vad man gillar eller vad man inte gillar.
Sen att precis utförligt beskriva är väldigt personligt... vissa är fåordiga. Va fan känner du inga människor som bara svara ja eller nej när man frågar något? Det är precis samma sak.

Ska berätta en sak, min mosters man sa så här en gång till min moster. Jag har sagt att jag älskar dej och jag säger till när det blir någon förändring. Och så var diskussionen slut.
Förstår du vart jag vill komma, alla är inte som du eller jag. Vi är olika och vi uttrycker oss olika mycke långt eller ingående eller va fan man nu ska säga. :eek:)
 
Konsten att ge bildkommentarer

Kommer inte ihåg vem det var som först hänvisade till den här utmärkta artikeln, men Konsten att ge bildkommentarer är lysande!

Möjligen håller jag inte med artikelförfattaren om att "Fan va snygg" och liknande närmast är meningslöst utan tycker att de kan tjäna som en vital bekräftelse. Klappar på axeln är bra att få då och då ;)

Överhuvudtaget är det viktigt att man får skriva vad man vill, spontant och från hjärtat, kort (30-tecken-regeln borde således tas bort) eller långt. Huvudsaken är att man inte sågar fotografen.
U
 
hansen2 skrev:
Visst fasen låter det arrogant. Men jag avstod från att lägga ut texten för att ni skulle få tänka till lite över uttalandet.
Men här kommer utlägget och det jag menar:

Inför ett bildupplägg vet du redan från början att det finns betraktare som kommer gilla respektive ogilla din bild. Således kommer korta kommentarer med ett sådant innehåll knappast som en överraskning. Kanske kommer en del känna sig osedda om de försvinner men sedda har vi ju blivit om folk tittat på våra bilder, "titträknaren" finns där.

Icke-konkreta kommentarer utan något som helst försök till tanke och analys är rätt meningslösa, vilken funktion fyller de? Behöver vi dem?
Mitt svar blir nej, vi borde avkräva oss själva bättre än så.

/Johan

Det beror på var i utvecklingen man är. När jag var ny ville jag ha "konstruktiva" kommentarer om mina bilder. Vad jag kunde ha gjort annorlunda/bättre.

Numera är jag inte speciellt intresserad av den typen av kommentarer (vilket inte skall tolkas som jag har något emot dem). Jag vet oftast vilka eventuella fel min bild har, men bilden är tagen och kommer aldrig eller sällan att göras om. Mina bilder är numera så pass planerade att om det finns uppenbara kompositionsfel eller annat så är dom medvetet gjorda.

Den typen av kommentarer jag vill ha numera är betraktarens spontana reaktion och betrakatarens upplevelse av bilden. Hur betraktaren formulerar det är betraktarens ensak och jag bryr mig inte om det är ett ord eller 14 meningar.
 
evalisen skrev:
NEJ för sjutton gubbar Johan, dom kan aldrig bli meningslösa!!
Så fort någon tittat har våran bild blivit sedd, det håller jag med om.
Men så fort någon yttrat sej om bilden ifråga så har också personen tänkt till... gillar jag eller gillar jag inte.
Och bara det är en bit på utvecklingen, att se vad man gillar eller vad man inte gillar.

Min poäng är att gillar/ogillar visste du ju redan från början. Den infon kan vi ju få av våra närmaste, eller hur? Att använda FS Bildkritikfunktion måste (borde) ju innebära något mycket mer än så.

Sen att precis utförligt beskriva är väldigt personligt... vissa är fåordiga. Va fan känner du inga människor som bara svara ja eller nej när man frågar något? Det är precis samma sak.

Så är det. Men genom att bli medlem här är det underförstått att vi accepterar FS intention runt bildkritiken och följer den. Om inte blir det här ett mysigt gyttjebad där vi ligger och sippar paraplydrinkar.

Ska berätta en sak, min mosters man sa så här en gång till min moster. Jag har sagt att jag älskar dej och jag säger till när det blir någon förändring. Och så var diskussionen slut.

Tragik i kubik är väl det enda man kan säga om detta?!

Förstår du vart jag vill komma, alla är inte som du eller jag. Vi är olika och vi uttrycker oss olika mycke långt eller ingående eller va fan man nu ska säga. :eek:)

Vi är olika och skall så förbli. Men de förhatliga reglerna definierar en lägstanivå som vi absolut inte skall underskrida.

/Johan
 
jkene skrev:
Det beror på var i utvecklingen man är. När jag var ny ville jag ha "konstruktiva" kommentarer om mina bilder. Vad jag kunde ha gjort annorlunda/bättre.

Numera är jag inte speciellt intresserad av den typen av kommentarer (vilket inte skall tolkas som jag har något emot dem). Jag vet oftast vilka eventuella fel min bild har, men bilden är tagen och kommer aldrig eller sällan att göras om. Mina bilder är numera så pass planerade att om det finns uppenbara kompositionsfel eller annat så är dom medvetet gjorda.

Den typen av kommentarer jag vill ha numera är betraktarens spontana reaktion och betrakatarens upplevelse av bilden. Hur betraktaren formulerar det är betraktarens ensak och jag bryr mig inte om det är ett ord eller 14 meningar.

Här känner jag igen mej... tankar kring en bild och olika saker som man kan bli påmind om. Sånt är kul att höra. :eek:)
Alla kommentarer är bra kommentarer!

(OBS med undantag där kommentarer kränker modeller eller fotografer)
 
Om man inte är intresserad av kritik är de tre kritikpoolerna direkt olämpligt att publicera i. Då är ju de andra poolerna det självklara valet.

/Johan
 
hansen2 skrev:
Min poäng är att gillar/ogillar visste du ju redan från början. Den infon kan vi ju få av våra närmaste, eller hur? Att använda FS Bildkritikfunktion måste (borde) ju innebära något mycket mer än så.



Så är det. Men genom att bli medlem här är det underförstått att vi accepterar FS intention runt bildkritiken och följer den. Om inte blir det här ett mysigt gyttjebad där vi ligger och sippar paraplydrinkar.



Tragik i kubik är väl det enda man kan säga om detta?!



Vi är olika och skall så förbli. Men de förhatliga reglerna definierar en lägstanivå som vi absolut inte skall underskrida.

/Johan


Nej jag håller återigen inte med dej.

Kan börja med min moster, dom är lyckligt gifta och har varit hela livet. :eek:)))
Det kan finnas annat som är bra... även om man inte säger att man älskar varandra hela tiden.

Men det har inte med bildkritik att göra. ;o)

Mina närmaste gillar ju allt jag gör.
Får jag höra det från andra så väger det en del kan jag säga, och att dom tagit sej TID för MIN BILD!! Herregud.. det kan vi inte begära av någon... familj/vänner får man ju lite mer sånt ifrån.
Så håll isär familj/vänner från bildkritiken är du snäll.
 
hansen2 skrev:
Om man inte är intresserad av kritik är de tre kritikpoolerna direkt olämpligt att publicera i. Då är ju de andra poolerna det självklara valet.

/Johan

Det finns ingenting i regelverket som säger att kritik är detsamma som förbättringsförslag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.