Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
henke-stenbäck skrev:
Har herrn lyssnat? Jag skrev ett inlägg tidigare om min attetyd men det hittar jag inte. Skit samma. Ja, jag tycker om att röra om i grytan. Då kommer sanningen fram.

Ok det är bättre att du avreagerar dig här än att du sparkar mer nån stackars tant -å snor handväskan- när du blir på dåligt humör i alla fall(C;=

Men fan du har ju gitarr. Vrid på stärkar´n på järnet när du börjar bli grisögd istället för å sparka på oss stackars oskyldiga fotografer. Du kanske blir vräkt men det är MOD! JANNE
 
EvaJ skrev:
Det är faktiskt omöjligt att vrida och vända på eller misstolka det du skriver. Det står att läsa klart och tydligt hur du ser på medlemmarna på Fotosidan, bara att läsa innantill. Men tveka inte att be om ursäkt om du har uttryckt dig fel på något vis.

Vad jag förstår är människorna som kommenterar just dina bilder kreativa medan de som kommenterar andra inte är det, enligt din mening. Tycker du inte själv att det är något som haltar i den slutsatsen?

Oj, har du haft så många tittar på en bild! Det tror jag inte att jag har haft på någon av mina. Om jag nu inte gillar dina bilder, ska jag då tänka som du: Hur kan du få så många tittar på dina bilder - det måste bero på att du har så många kompisar här, brunnäsor och folk med taskig smak som gillar likasinnade!

Jag undrar om du någon gång har tänkt tanken att det kanske finns något i en bild som du helt enkelt inte har förmågan att förstå men som andra förstår helt och fullt? T.ex. en bild på brännässlor och kompisar? Tänk om det är så illa att människor kan vara kreativa på helt andra sätt än du är kreativ på! Tänk om det är så att det inte är andra som är så usla, utan du som helt enkelt inte fattar! Men så har du väl aldrig tänkt?

Själv skulle jag skämmas mycket mer över att skriva om andra medlemmar som du gör än över en bild som jag sätter in här. Man är olika.

Om du tänker lite längre på det här med kommenterandet än att det bara ska tillfredsställa just dig så kanske du inser att det inte är så konstigt att folk är livrädda för att kommentera här snart. Jag har själv flera fotografer på en lista i huvudet som jag aldrig i livet skulle kommentera efter att ha läst här, det är alldeles för höga krav för mig. Det har dessutom medfört att jag drar mig för att kommentera överhuvudtaget - vem tusan vill lägga ner tid på att formulera en kommentar ens så kort som Bra bild! när man kan få på käften för det? Nej tack, lite självbevarelsedrift har man väl. Men något är väldigt fel när man känner att man måste samla mod innan man vågar säga något under en bild och det är banne mig inte för att folk är för snälla här som man känner så.

Slutligen är det inget fel på din önskan - däremot på att du förväntar dig att hela FS ska förändras efter den och särskilt sättet du framför den på; att trycka ner andra medlemmar och förringa både deras intentioner och skapelser, som om du skulle sitta med något slags facit på hur andra medlemmar tycker och känner när de lägger upp en bild här.

Och det här snacket du kör med om att jag hoppar på dig - allvarligt talat, svänger man sig själv med ord som oseriösa, icke kreativa, svenssons, FS-medlemmar med brun tunga osv. så är det mest bara pinsamt att tala om påhopp från andra. If you can't take the heat, don't stick your head in the oven!

Du skriver som om du känner mig. men jag kan ärligt säga att jag kan inte identifiera mig med den person du beskriver. Du kanske har blivigt illa behandlad av en peron som jag påminner och du drar in mig i den bilden, vad vet jag.

"Om du tänker lite längre på det här med kommenterandet än att det bara ska tillfredsställa just dig"
Utveckla tack. När skrev jag att kommentarerna bara skulle tillfredställa mig???

"Vad jag förstår är människorna som kommenterar just dina bilder kreativa medan de som kommenterar andra inte är det, enligt din mening. Tycker du inte själv att det är något som haltar i den slutsatsen?"
Att alla har olika smak och jag önskar hitta folk med liknande konst. Svårt att först?

"Jag undrar om du någon gång har tänkt tanken att det kanske finns något i en bild som du helt enkelt inte har förmågan att förstå men som andra förstår helt och fullt"
Visst är det så. Jag gilla tex inte fisk eller skaldjur. Jag för kväljningar av tanken. och därför söker jag mig inte till skaldjursrestauranger. Vet att jag är ufot bland folk i dessa sammanhang men jag måste ju få tycka att det smakar arsle! Om man skulle göra alla matställen skaldjursställen i stockholm skulle jag flytta. Samma med FS.


"Själv skulle jag skämmas mycket mer över att skriva om andra medlemmar som du gör än över en bild som jag sätter in här2
Ge fan i att delta i debatten och hoppa på folk som bara försöker ställa lite krav och röra om lite i grytan.
 
cw-op skrev:
Ok det är bättre att du avreagerar dig här än att du sparkar mer nån stackars tant -å snor handväskan- när du blir på dåligt humör i alla fall(C;=

Men fan du har ju gitarr. Vrid på stärkar´n på järnet när du börjar bli grisögd istället för å sparka på oss stackars oskyldiga fotografer. Du kanske blir vräkt men det är MOD! JANNE

Först så är jag inte på dåligt humör Janne. Du hör på min musik att jag inte spottar i glaset direkt. Det är sådan jag är och detta är min ton. Om jag har något att säga så säger jag det och om folk tar illa upp så är det kanske inte meningen men, hellre det än att smussla runt ämnet och sen komma, ja ja vi säger väl så. Och jag sparkar aldrig på oskyldiga fotografer. Jag är sosse men tycker folk är för lata och oengagerade ibland. Jag är från hårda skolan men skulle aldrig skada någon eller så. jag är igentligen trevlig men jag säger vad jag tycker.
Min granne är 92-år så hon hör inget ändå, därimot hör jag hennes tv, he he.
 
henke-stenbäck skrev:
Du skriver som om du känner mig. men jag kan ärligt säga att jag kan inte identifiera mig med den person du beskriver. Du kanske har blivigt illa behandlad av en peron som jag påminner och du drar in mig i den bilden, vad vet jag.

"Om du tänker lite längre på det här med kommenterandet än att det bara ska tillfredsställa just dig"
Utveckla tack. När skrev jag att kommentarerna bara skulle tillfredställa mig???

"Vad jag förstår är människorna som kommenterar just dina bilder kreativa medan de som kommenterar andra inte är det, enligt din mening. Tycker du inte själv att det är något som haltar i den slutsatsen?"
Att alla har olika smak och jag önskar hitta folk med liknande konst. Svårt att först?

"Jag undrar om du någon gång har tänkt tanken att det kanske finns något i en bild som du helt enkelt inte har förmågan att förstå men som andra förstår helt och fullt"
Visst är det så. Jag gilla tex inte fisk eller skaldjur. Jag för kväljningar av tanken. och därför söker jag mig inte till skaldjursrestauranger. Vet att jag är ufot bland folk i dessa sammanhang men jag måste ju få tycka att det smakar arsle! Om man skulle göra alla matställen skaldjursställen i stockholm skulle jag flytta. Samma med FS.


"Själv skulle jag skämmas mycket mer över att skriva om andra medlemmar som du gör än över en bild som jag sätter in här2
Ge fan i att delta i debatten och hoppa på folk som bara försöker ställa lite krav och röra om lite i grytan.
Jag menade att skriva:
Ge DÅ fan i att delta i debatten........

Jag är sjukt slarvig när jag skriver. sorry!
 
FILM) (ulltand skrev:
Det är okej, vi förstår nog vad du menar.
Däremot blir jag lite orolig när du börjar svara på dina egna inlägg.
Säkert att allt är bra Henrik?
Allt är bra. Tack för att du frågar. Jag skulle bara rätta till ett fel. Det lät så illa den första versionen och man kan inte ändra inlägg efter en kvart. Galet.
 
henke-stenbäck skrev:
Du skriver som om du känner mig. men jag kan ärligt säga att jag kan inte identifiera mig med den person du beskriver. Du kanske har blivigt illa behandlad av en peron som jag påminner och du drar in mig i den bilden, vad vet jag.

Jag beskriver inte en person, jag svarar på det du har skrivit och reagerar på din behandling av Fotosidans medlemmar här i dina inlägg, inget annat.

"Om du tänker lite längre på det här med kommenterandet än att det bara ska tillfredsställa just dig"
Utveckla tack. När skrev jag att kommentarerna bara skulle tillfredställa mig???


Du beskriver en situation där du ser en bild du inte gillar och kommentarer du gillar ännu mindre eftersom de, enligt dig, måste komma från kompisar då de är så positiva vid en sådan usel bild.

Bilden är inte din. Kommentarerna är inte riktade till dig. Ändå retar du dig så mycket på det hela att du fantiserar ihop att de måste vara kompisar och/eller "ha bruna tungor" för annars skulle det inte bli så.

Jag tycker att det är förmätet att kräva att andra ska bete sig på ett sätt som passar just dig. Uppenbarligen är de inblandade helt nöjda, vad har du med saken att göra överhuvudtaget?

Jag tycker att du skulle fundera lite på hur utvecklande det skulle vara med en sida där alla är precis som du själv.

"Vad jag förstår är människorna som kommenterar just dina bilder kreativa medan de som kommenterar andra inte är det, enligt din mening. Tycker du inte själv att det är något som haltar i den slutsatsen?"
Att alla har olika smak och jag önskar hitta folk med liknande konst. Svårt att först?


Men det är inte det du säger. Det du säger är att enbart den som har förmågan att bedöma bilder som dina är kreativ och att den som bedömer andra typer av bilder positivt inte är kreativ. Det är förstås en väldig skillnad på det och på att säga att folk har olika smak. I det ena fallet gör du en indelning av folk i bättre/sämre, i det andra är vi bara olika, utan klassificering.

"Jag undrar om du någon gång har tänkt tanken att det kanske finns något i en bild som du helt enkelt inte har förmågan att förstå men som andra förstår helt och fullt"
Visst är det så. Jag gilla tex inte fisk eller skaldjur. Jag för kväljningar av tanken. och därför söker jag mig inte till skaldjursrestauranger. Vet att jag är ufot bland folk i dessa sammanhang men jag måste ju få tycka att det smakar arsle! Om man skulle göra alla matställen skaldjursställen i stockholm skulle jag flytta. Samma med FS.


Men det du gör i dina inlägg är att kräva att alla skaldjurställen i Stockholm ska stängas och förbjudas, eller göras om till steakhouses istället för att det är det enda du gillar. Och dessutom jämställer du alla som gillar räkor med idioter och tycker att tidningarnas recensioner om skaldjursställen ska vara enbart negativa.

"Själv skulle jag skämmas mycket mer över att skriva om andra medlemmar som du gör än över en bild som jag sätter in här2
Ge fan i att delta i debatten och hoppa på folk som bara försöker ställa lite krav och röra om lite i grytan.


Nej, det kommer jag inte att göra.
 
"Men det är inte det du säger. Det du säger är att enbart den som har förmågan att bedöma bilder som dina är kreativ och att den som bedömer andra typer av bilder positivt inte är kreativ. Det är förstås en väldig skillnad på det och på att säga att folk har olika smak. I det ena fallet gör du en indelning av folk i bättre/sämre, i det andra är vi bara olika, utan klassificering.


Men det du gör i dina inlägg är att kräva att alla skaldjurställen i Stockholm ska stängas och förbjudas, eller göras om till steakhouses istället för att det är det enda du gillar. Och dessutom jämställer du alla som gillar räkor med idioter och tycker att tidningarnas recensioner om skaldjursställen ska vara enbart negativa."

Eva. Att skriva " det är ju inte det du säger" är ju helt sjukt att skriva. Om jag säger att det är det jag menar så är det väl så. Skit i pajkastning. Det är ett otroligt irriterande och omoget sätt att debattera på. Jag har aldrig sagt att folk inte har rätt att vara här, jag har vid upprepande ggr sagt och frågat om andra ställen där det skulle vara roligare med mer kreativa bilder. Sen kanske jag påstår att jag tycker många är lata och att det finns för mycket av samma sorters tråkiga bilder men jag har ALDRIG sagt att dessa människor inte har rätt att vara här.
Eva. "Det enda jag gillar". Jag gillar massvis med saker. Väldigat mycket av alla slags bilder och konst, men mycket är också dåligt. Och då får man kommentera det. Det är det som FS är till för, eller?

Skriv inte mer vad jag menar och inte menar för det vet jag bäst själv. Tack!
 
henke-stenbäck skrev:
"Men det är inte det du säger. Det du säger är att enbart den som har förmågan att bedöma bilder som dina är kreativ och att den som bedömer andra typer av bilder positivt inte är kreativ. Det är förstås en väldig skillnad på det och på att säga att folk har olika smak. I det ena fallet gör du en indelning av folk i bättre/sämre, i det andra är vi bara olika, utan klassificering.


Men det du gör i dina inlägg är att kräva att alla skaldjurställen i Stockholm ska stängas och förbjudas, eller göras om till steakhouses istället för att det är det enda du gillar. Och dessutom jämställer du alla som gillar räkor med idioter och tycker att tidningarnas recensioner om skaldjursställen ska vara enbart negativa."

Eva. Att skriva " det är ju inte det du säger" är ju helt sjukt att skriva. Om jag säger att det är det jag menar så är det väl så. Skit i pajkastning. Det är ett otroligt irriterande och omoget sätt att debattera på. Jag har aldrig sagt att folk inte har rätt att vara här, jag har vid upprepande ggr sagt och frågat om andra ställen där det skulle vara roligare med mer kreativa bilder. Sen kanske jag påstår att jag tycker många är lata och att det finns för mycket av samma sorters tråkiga bilder men jag har ALDRIG sagt att dessa människor inte har rätt att vara här.
Eva. "Det enda jag gillar". Jag gillar massvis med saker. Väldigat mycket av alla slags bilder och konst, men mycket är också dåligt. Och då får man kommentera det. Det är det som FS är till för, eller?

Skriv inte mer vad jag menar och inte menar för det vet jag bäst själv. Tack!

Läsare har ju bara det du skriver att gå på så om det du skriver inte är det du menar, är det ju bara bra att jag "hjälper" dig att reda ut saker och ting med mina inlägg. Nu tycker jag nästan att du börjar bli riktigt nyanserad t.o.m. ;)

Det som berör mig i inlägg som dina är att jag vet att det finns människor här inne (eller som funderar på att våga lägga upp bilder någon gång) som inte har ditt självförtroende och som tar illa vid sig av hur du formulerar dig. Det är möjligt att du inte menar så illa, men det ser illa ut. Jag vill att de ska veta att inte alla tänker på samma sätt om hur FS ska fungera.
 
henke-stenbäck skrev:
Har herrn lyssnat? Jag skrev ett inlägg tidigare om min attetyd men det hittar jag inte. Skit samma. Ja, jag tycker om att röra om i grytan. Då kommer sanningen fram.

Och vilken sanning har du fått fram tycker du?

Kanske kan du berätta för oss hur "sanningen" ser ut?

Att lägga sig till med någon typ av attityd för att "röra om i grytan" känns inte som något bra sätt att främja utvecklingen, snarare upplever jag att väldigt mycket av det du skrivit (generaliserat) om andras bilder/kommentarer riskerar hämma en positiv utveckling!

/Nonno
 
nonno skrev:
Jag har läst (sedan jag blev medlem) tråd efter tråd med i stort sett samma tema om för lite kommentarer och om nu "idioterna" mot förmodan kommenterar så görs det på fel sätt och har därför inget eller ett ringa värde.
Jag förstår ju att önskan eller syftet med diskussionerna är att få till en förändring där både bilder och kommentarer kvalitativt ska bli så mycket bättre - men vad tror ni att dessa trådar hittills uppnått?

Ingenting Nonno, ingenting.
 
jkene skrev:
Ingenting Nonno, ingenting.

Jag tror ju faktiskt att dessa trådar till viss del riskerar att hämma utvecklingen, särskilt när man läser om hur en del dömer ut andras sätt att kommentera. Men det är ju bara min gissning och känsla - inget som jag påstår är en sanning.
Så visst kan det vara så att trådarna uppnått resultat - fast kanske inte det man hoppats på.

/Nonno
 
Med så många medlemmar här inne är det i stort sett hela tiden bäddat för konflikter. Alla har vi olika åsikter om saker och ting och vill gärna att andra ska förstå vår ståndpunkt, men det är inte alltid personen på andra sidan läser av oss korrekt.

I såna här situationer där vi inte känner personen på andra sidan, och inte egentligen har någon personlig relation och det faktiskt inte gör någonting att vi blir oense så tror jag att man bara får låta irritationen rinna av en som vatten, och bara skratta åt det hela.

Däremot.. om det blir rena personpåhopp där man hela tiden blir attackerad personligen, eller om det övergår till att bli mailkontakter eller ännu värre, telefonsamtal eller andra saker.. då är det trakasserier och ska anmälas.

Men det är att ta i ordentligt.. såna här diskussioner som i den här tråden är ett klassiskt sätt att tycka olika om saker och ting.. och det spelar ingen roll hur hårt vi går ut med våran egen åsikt.. den andra personen lär inte ändra sin åsikt för det :eek:))

Håll med om att jag är ganska klok för att bara vara 8 år gammal ;o)))))))))

Kram på er.. ut och fota nu!!
Själv ska jag fortsätta jobba och längta till fredag då jag reser ner till Skåne på fototräff med andra FS-medlemmar som jag träffar för första gången.. åååååh, vad kul det ska bli!
 
nonno skrev:
Jag tror ju faktiskt att dessa trådar till viss del riskerar att hämma utvecklingen, särskilt när man läser om hur en del dömer ut andras sätt att kommentera.
Jag tror att det delvis faktiskt har lett till en förbättring.

Och återigen, det som diskuterats är kommentarer som inte säger så mycket om bilden och så tillhör jag en av de som ifrågasatt varför några inte tar sig mer tid än att de plöjer av 3 bilder/minut, för om bildintresset är så enormt borde det väl vara intressant att se bilden längre?

Att folk tänker efter noga innan de laddar upp är nog bara bra och kommentarer som "Söt katt," "Får jag gifta mig med henne," "Kass bild," "Jättesnyggt" osv är nog ingen större förlust för någons utveckling, så om några inte törs kommentera pga att det önskats mer av vissa så tror jag inte det är någon förlust.

Tänk är nyttigt.
 
nonno skrev:
Jag tror ju faktiskt att dessa trådar till viss del riskerar att hämma utvecklingen, särskilt när man läser om hur en del dömer ut andras sätt att kommentera. Men det är ju bara min gissning och känsla - inget som jag påstår är en sanning.
Så visst kan det vara så att trådarna uppnått resultat - fast kanske inte det man hoppats på.

/Nonno

Det tror jag också. Jag postar i dessa trådar för att verka som motvikt till det jag ser som destruktiva krafter och för att försöka få fler medlemmar att engagera sig vilket har funkat hyfsat bra i denna tråd.

Grundproblemet är att vi nog alla vill samma sak - utvecklas som fotografer. Där vi är djupt oeniga är vägen dit. Jag anser att om man vill förbättra något gör man det genom att lyfta fram det som är positivt och ser till att många blir engagerade. Om man exemplevis vill hjälpa medlemmarna att kommentera bättre:

Fel metod:
"Titta på den här kommenteraren, och den här, och den här! Är dom inte förfärliga! Varför kan inte folk skriva konstruktiva kommenterer!?" Upprepat tio gånger.

Rätt metod:
"Jag har startad denna tråd för att jag vill att ni delar med era era tips och erfarenheter runt konstruktiva kommentarer. Länka gärna till riktiga exempel ni tycker är bra och meddela den persons kommentar ni länkar så han/hon kan delta också."
Ej upprepat.

Fel metod:
"Alla som kommenterar måste följa dessa regler till punkt och pricka. Dom måste dessutom läsa den här artikeln."
Upprepat tio gånger.

Rätt metod:
"Kommentera bilden efter dina egna förutsättningar, här är våra förhållningsregler. Om du vill utveckla ditt kommenterande läs denna artikel och haka gärna på i följande tråd där vi jobbar med att förbättra oss: länk till xxx"
Ej upprepat (står när man blir medlem).

Fel metod:
"Titta nu vad dom gör!"
Upprepat tio gånger.

Rätt metod:
"Titta vad jag har gjort!"
Ej upprepat


Fotosidan är också en öppen sajt. Alla som vill får bli medlemmar. Så länge det är så anser jag att man måste respektera dom som är här, och klarar man inte av det får man ignorera det man ser. Klarar man inte av det heller tycker jag man ska ta kontakt med redax och föreslå att FS inte längre skall vara en öppen sajt.

Slutligen: för att kunna utvecklas måste man dels vilja, dels vara beredd på att ge minst lika mycket som man tar. Personlig utveckling bygger på utbytet fotografer emellan och om man inte ger någonting kan man heller inte förvänta sig att få någonting. Att sitta ner med armarna i kors och kräva förändringar på FS innan man kan börja utvecklas kommer inte fungera för alla har olika synsätt och allting skulle stanna om alla gjorde så. Fotosidan fungerar just för att man kan om man bara vill. Och det finns massor med medlemmar därute som både kan och vill och dom skiter fullständigt i vad som skrivs i dessa trådar.
 
Fotosidan är en bra och utvecklande site för alla oavsett genrer, tidigare erfarenhet och kunnande och där den första och för alla tillgängliga bildpoolen/forumet "självkritik" hela tiden växer och utvecklas för var och en!

Vill man däremot synas och visa upp sina egna "utomordentligt vackra" alster för en bredare publik och nå en bredare framgång som fotograf är nog en portfolio ett lämpligare sätt...och vägen dit kan mycket väl gå genom FS utvecklande väsen...

Ha de så ses vi!
 
lottawe skrev:


Och återigen, det som diskuterats är kommentarer som inte säger så mycket om bilden och så tillhör jag en av de som ifrågasatt varför några inte tar sig mer tid än att de plöjer av 3 bilder/minut, för om bildintresset är så enormt borde det väl vara intressant att se bilden längre?


Jag tycker det är lite tråkigt att läsa sådant här,
för hur vet du att folk bara tittar 3 minuter på varje bild?
Du ser ju inte in i min dator (tex) vilka bilder jag tittar på... och hur länge eller hur många ggr.
Jag tittar oftast på bilderna mer än en gång!
Jag kan sitta och bläddra bland bilder fler gånger alltså innan jag ger en kommentar, sen när jag känner att nu vill jag skriva... då vet jag vilka bilder jag ska gå tillbaka till.
Inte alltid så här men oftast faktiskt, sen kommenterar jag bilder emellanåt från de nya som kommer in.

(jag sätter en parentes här, jag vill gärna delge mitt sätt... inte för att det behövs eller så, men för att få tex. dej Lotta att se lite bredare än just det du ser på din skärm)
 
Först vill jag påpeka att jag inte skrev tre minuter utan tre bilder per minut.
Sen kan jag medge att jag endast sett en enda medlem kommentera fullt så snabbt (och det var inte du.) Jag kan också medge att jag inte vet hur många ggr eller hur länge ev. andra ggr denne tittat på bilderna, men det jag syftade på var kommentarer som de jag såg då. Så hastigt och slarvigt urkastade att det är svårt att tro att det hunnits tittats på bilden alls i princip. Men detta var ett tag sedan...

Jag tror inte att kommentarshysteri med att hinna så många som möjligt är det bästa att uppmuntra utan snarare på att det är vettigare att uppmuntra medlemmar att ta sig tid, tänka och försöka finna ord om _bilderna_.
 
Men om du sett en enda medlem göra så här, varför tar du upp det som ett problem då?
Jag förstår inte alls detta, du gör en höna av en fjäder.






Sluta titta på vad alla andra gör och gör lite själv, är ett råd jag vill dela med mej av.
 
nonno skrev:
Jag förstår ju att önskan eller syftet med diskussionerna är att få till en förändring där både bilder och kommentarer kvalitativt ska bli så mycket bättre - men vad tror ni att dessa trådar hittills uppnått?

Än så länge nästan bara ilska och oförsonligheter. Men jag hoppas på en reaktion i stil med "Nu skall den där j*a tönten Johan få se på riktiga kommentarer!" och man börjar lägga ner lite möda på innehållet i sina kommentarer istället för på antalet.

Om man lyckas få tyst på alla oss som inte kommenterar på rätt sätt (bara berömmande/sockersött eller vad det nu kan vara), då kommer en betydande mängd kommentarer att försvinna. Vad är det för nytta med det i så fall?

Vi kanske skall fråga oss vad förlusten av dessa kommentaren innebär, kommer vi sakna dem?

Jag förstår inte varför folk inte kan få utvecklas i sin egen takt även med konsten att kommentera. Vad är det för farligt med det?

Jag har inga synpunkter på kommentarskvalitén när det gäller nyanlända medlemmar. Men vi som varit här ett tag borde prestera betydligt bättre.
Kanske beror det på att vi snöat in på att kommentarerna måste vara konstruktiva, att det uppfattas som att de måste innehålla förändringsförslag. Men så behöver det inte alls vara. Konstruktivitet kan även innebära att man är konkret i det man upplever i bilden. Vad är bra/dåligt och varför, vilka känslor väcker bilden osv. Sådan information är guld för fotografen som h*n kan dra konstruktiva slutsatser av.

/Johan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.