hansen2 skrev:
Har du sett TV4:s progam "Idol"?
Där haglar de av människor som tycker sig kunna sjunga och ser sig en framtid som popstjärna när de i själva verket är ganska usla eller i bästa fall mediokra badrums- eller festsångare?
Hur kommer det sig?
Förmodligen har de inställsamt fått höra av andra amatörer att de sjunger som gudar varpå de drar större växlar på sina "talanger". De får sig ett bryskt välkommen-till-verkligheten i programmet.
De flesta av oss skulle gå samma öde till mötes vid ett bildbyråbesök. Lik f*rbannat står berömmen som spön i backen kring våra bilder.
Jag tror inte vi ljuger medvetet men det har uppstått en kultur här som gör att vi inte talar ur skägget och det kan vi ändra på.
/Johan
Johan!
Ja, jag har sett något av Idol, men föredrar den Amerikanska versionen
)
Jag är enig med dig på ett vis Johan; nämligen att jag själv kan känna hur pinsamt det är när man hör och ser någon stå å sjunga å så låter det för jävligt rent ut sagt...å man önskar självklart att vederbörande hade haft en schysst kompis som talat om detta för personen, så att den slapp göra bort sig så totalt...
Så menar du Johan!
Och så kan jag också känna, men om jag tänker efter, så är det ju så här - att vi får aldrig bli så inskränkta att vi tror oss veta å kunna allting bäst!
Ett ex. Jag hör en sångare å ryser av obehag, för jag tycker det låter skit....
Tiden går, jag hör låten fler ggr....å något händer...jag känner hur jag sakta börjar gilla skitlåten, för att till slut inse att den här är ju skitbra för tusan, ha, den som jag ratade från början har jag nu köpt en skiva av..va märkligt...
Den växte helt enkelt, det jag inte såg då (hörde)...ser(hör) jag nu, jag behövde mer tid på mig!
Alltså, kan jag idag inte bara rata något rakt av, utan att kanske försöka se liiiiiite längre än dit näsan räcker...
Att aldrig bli trångsynt, inskränkt å tro mig veta vad som är bra å inte bra!
Du kan ta en bild som vunnit en tävling, man kollar in bilden å säger - Vaffan är det här för skit?
Vem har korat denna usla vinnaren, har dom ingen smak???? Är det vänner till juryn? Är dom blinda? Köpta, what??? Jag fattar inget....
Eller är bilden helt enkelt ett genialiskt mästerverk? Men jag kan inte se det....???? Kan du Johan?
För skillnaden kan vara hårfin ska du veta!
Å frågan är bara vem säger vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt? Kan du göra det? Jag kan iaf inte göra det!
Att hänvisa till allehanda dokument å mallar hjälper inte, det handlar om vad du, jag, andra känner å tycker, å när man börjar skriva meningar om att man inte medvetet ljuger, då ryser jag av obehag...jag tycker det är oerhört fräckt att bara antyda den saken!!
Att alla här sen måste kunna ta kritik m.m är nog de flesta medvetna om, även om det finns dom som inte kan det!
Och det jag tycker är bra, det kan du tycka är skit, å hur du än vrider å vänder på orden å frågar mig om program å mallar å dokument, så kommer du ändå aldrig att kunna tala om för mig vad som är bra eller dåligt, därför att vi är olika individer med helt skilda åsikter!
Å jag kommer aldrig att bli så inskränkt å trångsynt att jag kan sitta å berätta för andra vad som är bra eller vad som är skit, eller ens påstå att dom ljuger för att dom tycker om en bild som jag anser är ren smörja!