Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildkommentarer

Produkter
(logga in för att koppla)
evalisen skrev:
Jag har testat dom tabletterna en gång, jag blev sjuk som fan.
Jag ville så gärna äta pasta med massa ost på... och så tog jag sånna tabletter. Fan va dålig jag va sen. :eek:))))
Jag gör aldrig om det. ;o))

Nämen vad säger ni :eek:))

Okay, jag har inte testat dom, men de jag känner som har laktosintolerans tar dessa ibland å dom har inte sagt något :eek:)

Tammy skrev:
Nämen vad säger ni :eek:))

Okay, jag har inte testat dom, men de jag känner som har laktosintolerans tar dessa ibland å dom har inte sagt något :eek:)

Kanske hade jag en dålig dag! ;o)))
Det blir ju värre då säger dom...
Alla med laktosintolerans tål ju olika mycke.

Men jag tar en isglass! :eek:)))

Piggelin

hansen2 skrev:
Tammy; har du läst det här dokumentet och den här artikeln och förstått innebörden av dem? Frågar eftersom du antyder att jag är ute på hal is :)

Oftast är den kritik som ges inställsam, positiv och lite "trallande". Det är ju kul och kanske mysigt men ger det fotografen något annat än bara en uppmuntrande klapp på axeln?
Som jag skrivit tidigare i ngn annan tråd är ovanstående helt rätt approach i nybörjarpoolen men jag tycker vi borde kräva och ge kritik av en helt annan kaliber i de andra kritikpoolerna.
Har man FS som ett sorts andra vardagsrum är det jag säger ingen kul läsning men kanske något att fundera över?

/Johan

Johan, jag har läst å förstått innebörden - ten four!! :eek:)

Men har du läst igenom vad du själv skrev?

Nåväl, jag förutsätter att de som ger mig kommentarer inte ljuger eller gör det för att vara inställsamma!

Å sen är det bra om man kan skilja lite på uppmuntran å att vara inställsam!

Vet du Johan, när jag kommeterar så gör jag det utan facit å mall i hand, den dagen jag sitter med mallen i handen, lägger jag ner!

Jag har faktiskt hjälpt många att utveckla sig, vad du än tror...å det genom att sporra å ge förslag!

Å något vardagsrum lär FS aldrig bli för mig, här är rent för kallt, brist på humor å alltför många som inte kan förstå att alla inte fungerar som de själva gör!

hansen2 skrev:
Som kommentator har du alltid rätt då det är du som upplevt något i bilden. Är man helt nöjd med sin bild borde man kanske inte lägga upp den för kommentering? Men du kom nog med "fel" kommentar som gav det sura gensvaret. Dvs du bröt mot den sociala koden och understod dig att kritisera bilden. Är det bra eller dåligt?
Naturligtvis är det dåligt och ett mycket bra exempel på att man skall hålla det sociala utanför kritikpoolerna.

Kommentera på du och fortsätt strunta i sura svar!

/Johan

Tja, jag vet inte Johan...vem säger att jag hade rätt? :eek:)

Jag har gått på dom som lagt i Hård kritik också.... å vad tror du följden har blivit? Jo, man har mailat varann å djungeltelegrafen har satt igång å berättat hur jävla elak jag är som gav kritik, herregud, på en sån bra fotograf har hon mage att ge kritik!!

Detta är svårt som tusan...men jag försöker att med nya sporra....de i hård kritik har jag å andra sidan försökt ge hård kritik med följd att man blivit föremål för skitsnack...

Men å andra sidan, ser jag en bra bild, då ska vederbörande få veta det också, det är min åsikt!

evalisen skrev:
Kanske hade jag en dålig dag! ;o)))
Det blir ju värre då säger dom...
Alla med laktosintolerans tål ju olika mycke.

Men jag tar en isglass! :eek:)))

Piggelin

;o))))))

Piggelin är fin :eek:))

Attans, måste iväg å jobba igen.....:eek:)

Tammy skrev:
Johan, jag har läst å förstått innebörden - ten four!! :eek:)

Men har du läst igenom vad du själv skrev?

Nåväl, jag förutsätter att de som ger mig kommentarer inte ljuger eller gör det för att vara inställsamma!

Har du sett TV4:s progam "Idol"?

Där haglar de av människor som tycker sig kunna sjunga och ser sig en framtid som popstjärna när de i själva verket är ganska usla eller i bästa fall mediokra badrums- eller festsångare?

Hur kommer det sig?

Förmodligen har de inställsamt fått höra av andra amatörer att de sjunger som gudar varpå de drar större växlar på sina "talanger". De får sig ett bryskt välkommen-till-verkligheten i programmet.
De flesta av oss skulle gå samma öde till mötes vid ett bildbyråbesök. Lik f*rbannat står berömmen som spön i backen kring våra bilder.
Jag tror inte vi ljuger medvetet men det har uppstått en kultur här som gör att vi inte talar ur skägget och det kan vi ändra på.

/Johan

hansen2 skrev:
Uppmuntran utan pedagogik är minst lika illa :)

/Johan

Vi skulle kunna införa krav på att varje uppmuntrande kommentar skall kombineras med 10 piskrapp i forumet - i rent pedagogiskt syfte, så att fotografen garanterat inte tror att han är något.

Det pågår många parallella diskussioner om kommentarernas kvalitet och utförande just nu och jag har ingen önskan att ge mig in i någon av dessa duster igen, för ingen av alla dessa diskussioner verkar leda någonstans.

Men jag kan inte låta bli, eftersom ordet pedagogik nämnts.

Är det ingen som funderat på att det faktiskt är ganska så lärorikt att kommentera bilder. Jag kanske är egoistisk när jag säger att kommenterande från min sida inte enbart är för att ge, utan minst lika mycket för att få. Och det jag får är kunskap och erfarenhet i bildanalys, bildseende och bildbedömning. Denna aspekt tycker jag konsekvent saknas i samtliga diskussioner (eller så har jag inte orkat läsa allt).

Maxell skrev:
Det pågår många parallella diskussioner om kommentarernas kvalitet och utförande just nu och jag har ingen önskan att ge mig in i någon av dessa duster igen, för ingen av alla dessa diskussioner verkar leda någonstans.

Men jag kan inte låta bli, eftersom ordet pedagogik nämnts.

Är det ingen som funderat på att det faktiskt är ganska så lärorikt att kommentera bilder. Jag kanske är egoistisk när jag säger att kommenterande från min sida inte enbart är för att ge, utan minst lika mycket för att få. Och det jag får är kunskap och erfarenhet i bildanalys, bildseende och bildbedömning. Denna aspekt tycker jag konsekvent saknas i samtliga diskussioner (eller så har jag inte orkat läsa allt).

Att kommentera är väldigt lärorikt, inte bara på vissa bilder utan på så väl bra som sämre bilder.

Varför är denna bild inget jag faller för? Vad saknas för att den skall lyfta för mig?

Varför är denna bild bra? Vad är det jag gillar, och varför?

Svåra frågor, som vi alla har nytta av att öva oss i att besvara. Så även ur kommentatörens synpunkt har alla bilder en funktion på fs.

Maxell skrev:

Jodå och jag instämmer helt:)
Kommenterar själv av samma orsaker och har nämnt det i många av dessa diskussonerna.. (har fått några "piskrapp" för det också då.)

Arleklint skrev:
Att kommentera är väldigt lärorikt, inte bara på vissa bilder utan på så väl bra som sämre bilder.

Varför är denna bild inget jag faller för? Vad saknas för att den skall lyfta för mig?

Varför är denna bild bra? Vad är det jag gillar, och varför?

Svåra frågor, som vi alla har nytta av att öva oss i att besvara. Så även ur kommentatörens synpunkt har alla bilder en funktion på fs.
Tyvärr har väl kulturen här på fotosidan utvecklats så att det bara är de kommentarer som skrivs i positiva ordalag som är publicerbara. Negativa omdömena får man hålla för sig själv. Lite trist kanske, men för mig spelar det egentligen ingen roll. Jag vet var jag tycker om de flesta bilder jag ser, men jag skriver bara ner mina omdömen på ett fåtal.

Maxell skrev:
Tyvärr har väl kulturen här på fotosidan utvecklats så att det bara är de kommentarer som skrivs i positiva ordalag som är publicerbara. Negativa omdömena får man hålla för sig själv. Lite trist kanske, men för mig spelar det egentligen ingen roll. Jag vet var jag tycker om de flesta bilder jag ser, men jag skriver bara ner mina omdömen på ett fåtal.

Jag håller inte riktigt med dig. Jag tycker iofs att det är viktigt att poängtera vad som är bra i bilder, men förbättringsförslag är också viktiga och det tycker jag förekommer ofta i kommentarerna.

Jag tror nog dom flesta som kommenterar bilder gör det på ett eller annat sätt för sej själv. Jag tror inte att någon sitter och bara är "snäll" för andras skull.

Jag har sagt i många många forumtrådar att jag tittar och kommenterar bilder för att det lär mej massor. Det lär mej att SE bilder.
Och jag har också gått ut med det rådet här till andra, att kommentera bilder så lär du dej mer. :eek:)

När det kommer till nybörjare så kan dom behöva lite hjälp på traven att komma rätt med sin bild, men när det kommer till de fotografer som hittat sin stil och vet vad dom sysslar med så är jag försiktig med att gå på med massa ändringar. Utan jag försöker se vad den fotografen ser. Och därav vidga mitt eget bildseende.
Ibland ser jag DET och ibland inte.

Jag håller med Janne i att det är väldigt mycke förbättringsförslag i bildkommentarerna. Jag själv får det på precis alla mina bilder jag lägger ut här på fs.
Och jag ger det också till andra varje "dag". (eller ialla fall varje gång jag kommenterar bilder)

Det där med kommentarer.. Jag ger.. och jag får.. =)

Ibland gör jag en raid och betar av 10 sidor i taget.. Tyvärr är ju inflödet av bilder så massivt så jag missar en del guldkorn, men det ger sig det med.. Och ibland är det, ursäkta min franska, bara skitbilder (i mitt tycke). Bilder som inte tilltalar mig för fem öre.. Vad göra? Absolut ingenting!

De kommentarer jag får tackar jag för, men jag är nog dålig på att ge "mot-kommentarer"..
När det är nybörjar-bilder kör jag efter devisen ros-ris-ros, och har fått positiv respons på den metoden.

Jag kommenterar för att jag är fotograf, jag är intresserad av bilder, jag blir inspirerad och en aning stolt när jag givit en kommentar som genererar i ett gulligt meddelande i min gästbok eller liknande. Så ja, jag kommenterar bilder av rent egoistiska skäl, det ger mig en stund för mig själv, där jag kan vila ögonen på något vackert eller utveckla en tanke.. Så kommentera för att vara snäll.. näe.. Jag håller med dig Eva.. tror inte att nån ger kommentarer för att vara snäll.. Jag har faktiskt försökt att vara "elak" men jag är nog för snäll (ändå) för att uppfattas som taskig.. eller nåt.... Nu blir det tröttsvammel märker jag.. Tjingeling allihop! =D

hansen2 skrev:
Har du sett TV4:s progam "Idol"?

Där haglar de av människor som tycker sig kunna sjunga och ser sig en framtid som popstjärna när de i själva verket är ganska usla eller i bästa fall mediokra badrums- eller festsångare?

Hur kommer det sig?

Förmodligen har de inställsamt fått höra av andra amatörer att de sjunger som gudar varpå de drar större växlar på sina "talanger". De får sig ett bryskt välkommen-till-verkligheten i programmet.
De flesta av oss skulle gå samma öde till mötes vid ett bildbyråbesök. Lik f*rbannat står berömmen som spön i backen kring våra bilder.
Jag tror inte vi ljuger medvetet men det har uppstått en kultur här som gör att vi inte talar ur skägget och det kan vi ändra på.

/Johan

Johan!

Ja, jag har sett något av Idol, men föredrar den Amerikanska versionen :eek:)

Jag är enig med dig på ett vis Johan; nämligen att jag själv kan känna hur pinsamt det är när man hör och ser någon stå å sjunga å så låter det för jävligt rent ut sagt...å man önskar självklart att vederbörande hade haft en schysst kompis som talat om detta för personen, så att den slapp göra bort sig så totalt...

Så menar du Johan!

Och så kan jag också känna, men om jag tänker efter, så är det ju så här - att vi får aldrig bli så inskränkta att vi tror oss veta å kunna allting bäst!

Ett ex. Jag hör en sångare å ryser av obehag, för jag tycker det låter skit....

Tiden går, jag hör låten fler ggr....å något händer...jag känner hur jag sakta börjar gilla skitlåten, för att till slut inse att den här är ju skitbra för tusan, ha, den som jag ratade från början har jag nu köpt en skiva av..va märkligt...

Den växte helt enkelt, det jag inte såg då (hörde)...ser(hör) jag nu, jag behövde mer tid på mig!

Alltså, kan jag idag inte bara rata något rakt av, utan att kanske försöka se liiiiiite längre än dit näsan räcker...

Att aldrig bli trångsynt, inskränkt å tro mig veta vad som är bra å inte bra!

Du kan ta en bild som vunnit en tävling, man kollar in bilden å säger - Vaffan är det här för skit?

Vem har korat denna usla vinnaren, har dom ingen smak???? Är det vänner till juryn? Är dom blinda? Köpta, what??? Jag fattar inget....

Eller är bilden helt enkelt ett genialiskt mästerverk? Men jag kan inte se det....???? Kan du Johan?

För skillnaden kan vara hårfin ska du veta!

Å frågan är bara vem säger vad som är rätt eller fel, bra eller dåligt? Kan du göra det? Jag kan iaf inte göra det!

Att hänvisa till allehanda dokument å mallar hjälper inte, det handlar om vad du, jag, andra känner å tycker, å när man börjar skriva meningar om att man inte medvetet ljuger, då ryser jag av obehag...jag tycker det är oerhört fräckt att bara antyda den saken!!

Att alla här sen måste kunna ta kritik m.m är nog de flesta medvetna om, även om det finns dom som inte kan det!

Och det jag tycker är bra, det kan du tycka är skit, å hur du än vrider å vänder på orden å frågar mig om program å mallar å dokument, så kommer du ändå aldrig att kunna tala om för mig vad som är bra eller dåligt, därför att vi är olika individer med helt skilda åsikter!

Å jag kommer aldrig att bli så inskränkt å trångsynt att jag kan sitta å berätta för andra vad som är bra eller vad som är skit, eller ens påstå att dom ljuger för att dom tycker om en bild som jag anser är ren smörja!

ANNONS