Jag anstränger mig för att endast lägga upp bilder jag själv tycker är bra i bildpooler som "Bildkritik" eller någon av dom intressegrupper jag är med i. Om sen bilderna är bra rent fotografiskt, tekniskt, emotionellt eller förmedlar ett budskap, är olika. Dock är anledningen alltid densamma, nämligen att jag vill få kommentarer och gärna betyg, oavsett om dom är positiva eller negativa. Jag vill alltså ha feedback...
Jag är och blir fortfarande förvånad över att det är så många bilder som aldrig blir kommenterade. Om anledningen hade varit att folk inte gillar dom genom att inte titta på dom, så kan jag förstå. Jag vet också själv att ibland när jag tittar på någons bilder har jag inget att skriva för bilden är varken vacker, fin, dålig, oskarp eller något annat jag kan komma på. Men bland mina egna tycker jag det inträffar på dom mest märkliga bilderna som borde få folk att känna eller tycka saker. Bilden "Kontroll" har setts av 252 och "Vi kan kalla honom Lars" av 106 och "Björnbråk" av 84. Själv skulle jag kunna kommenterat dom, om dom varit någon annans...
Vad är det som gör att vissa bilder aldrig blir kommenterade? Vad kan det vara tecken på? Kan bilden vara dåligt, jobbig att se på, pinsam eller vad?
MVH
Jacob Boman
P.S. Jag kan tillägga att jag förstår att vissa bilder ibland försvinner i den mängd av publicerade bilder som finns här på Fotosidan men jag tänker på bilder som ses av många, men ändå förblir okommenterade.
Jag tycker det är svårt att kommentera bilder via en envägskommunikation som det ändå blir på något sätt genom att kommentera bilder på en Fotosida...
Och vad är bra och dåligt när det gäller tycke och smak?
Om jag inte gillar en bild, så behöver det ju bara betyda att det är jag som inte gillar bilden...
Men det är klart, jag kan skriva att jag gillar en bild, om den känns bra för mig, det gör jag ibland....
Men att kritisera...
Kritik, då behöver jag hjälp från fotografen, om tänket och tanken med bilden...
För det kan vara mycket jag missat bara genom att titta på bilden..
Och som sagt, vad är bra, och vad är dåligt?
Och bristen på kommetarer kan även betyda att betraktaren känner sig osäker..
Man kanske är ny på FS, eller vill bara titta runt...
/B
Ps.
Tanken är väl att man ev skall kunna utvecklas som fotograf här på Fotosidan med hjälp av bildkritiken.
Äligt talat, visst kanske man utvecklas, men sannolikt inte med "kritik" från "okända" på en Fotosida...!?
Utvecklas som fotograf det gör man på andra sätt!
Bäst öga mot öga och ute i verkligheten!
Men Fotosidan har många andra trevliga saker att erbjuda!!