ANNONS
Annons

Bilder som aldrig blir kommenterade

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har fått över tretusen kommentarer, i genomsnitt ca 15 kommnetarer på varje bild!
Det gick mycket trögt i början. Men genom att vara generös och ge väldigt många kommentarer till andra, började kommentarer droppa in. Nu har jag ungefär lika många givna som mottagna kommentarer.
Så mitt tips är:
Sitt inte och vänta och undra. Sätt igång och var aktiv själv och generös. Det dröjer kanske ett tag men snart börjar folk återgälda och kommentera dina bilder.
Mvh Björn

I scratch your back you scratch mine! Men bilderna blir ju inte bättre av det. Det gäller att ha rätt namn, rätt motiv, rätt ljus, rätt kamera, rätt objektiv osv innan det blir bra nog till "alla" för att kommentera. Jag gillar mina bilder, om någon annan också tycker om dem så... tack.

*suck* Varför måste man vilja något speciellt med att lägga upp en bild, förutom att visa upp den? Eller specificera vad för feedback man söker? Om du vill veta vilka regler gruppen har. så läs då på. Hur många skriver ut vad dom tänker med en bild och hur viktigt är det egentligen att ha en tanke med bilden? Ja ja, jag är säker på att du informerar i alla dina bilder varför du lagt upp dom och vad för feedback du söker och inte bara "konstruktiv kritik mottages" för det säger ju inget mer än att inte säga det...

Måste måste man väl inte. Men om man inte vill något med sin bild, varför skall folk lägga ner tid på att kommentera den? Nu tänker jag inte främst på att skriva vad man vill ha kritik på. Utan det faktum att folk egentligen inte verkar vilja så mycket med sina bilder över huvud taget.

Engagemanget i sina egna bilder tryter och då blir det lite grann som att fråga efter facit i matte utan att försöka räkna själv först. Hur kul är det att försöka hjälpa till med sånt.

Vi bör också vara medvetna om att bilder idag, på nätet, är snabbmat. Få bilder kollas på i en minut ens. Det skulle därför egentligen vara intressantare att veta genomsnittlig tid som folk tittat på ens bild snarare än hur många klick den har.

Om vi har en bild som 3000 pers tittat på men i genomsnitt bara tre sekunder. Så har vi en bild vars tumnagel lockar till titt men vars innehåll bara lyckas hålla kvar betraktaren i tre sekunder.

Således blir den typ av stängda bilder som exemplifieras, och som FS till stor del består av, snabbt avfärdade normalt. Ingen lägger tid på att skriva kommentar på en bild som man tröttnat på efter tre sekunder.

Mvh
Maverick

Måste måste man väl inte. Men om man inte vill något med sin bild, varför skall folk lägga ner tid på att kommentera den? Nu tänker jag inte främst på att skriva vad man vill ha kritik på. Utan det faktum att folk egentligen inte verkar vilja så mycket med sina bilder över huvud taget.

Engagemanget i sina egna bilder tryter och då blir det lite grann som att fråga efter facit i matte utan att försöka räkna själv först. Hur kul är det att försöka hjälpa till med sånt.

Vi bör också vara medvetna om att bilder idag, på nätet, är snabbmat. Få bilder kollas på i en minut ens. Det skulle därför egentligen vara intressantare att veta genomsnittlig tid som folk tittat på ens bild snarare än hur många klick den har.

Om vi har en bild som 3000 pers tittat på men i genomsnitt bara tre sekunder. Så har vi en bild vars tumnagel lockar till titt men vars innehåll bara lyckas hålla kvar betraktaren i tre sekunder.

Således blir den typ av stängda bilder som exemplifieras, och som FS till stor del består av, snabbt avfärdade normalt. Ingen lägger tid på att skriva kommentar på en bild som man tröttnat på efter tre sekunder.

Mvh
Maverick

Som vanligt håller jag inte med dig annat än till en viss del. En bild man tittar på bara en kort stund kan ändå göra intryck. Och bara för att man inte kan formulera en avsikt i ord så kanske den bild man publicerar ändå har en personlig betydelse. Och till sist, även om den betydelsen inte är så märkvärdig, så kan en kommentar till den hjälpa mig att utveckla mig som fotograf. Så det du säger må gälla för dig personligen, men för mig är det ingen sanning.

Som jag skrev så avser jag inte att man måste skriva nått under sin bild. Men de flesta bilder på FS är rätt slätstrukna precis som folk faktiskt inte vill nått särskilt med sina bilder. Det är väl i sig okej, men det blir ju svårt att be andra att engagera sig i ens bilder om man inte själv gör det.

Jag tror att ifall bilderna gör intryck på ett eller annat sätt så tar sig också en del människor sig tid att kommentera. Liksom det omvända...

/Maverick

Som jag skrev så avser jag inte att man måste skriva nått under sin bild. Men de flesta bilder på FS är rätt slätstrukna precis som folk faktiskt inte vill nått särskilt med sina bilder. Det är väl i sig okej, men det blir ju svårt att be andra att engagera sig i ens bilder om man inte själv gör det.

Jag tror att ifall bilderna gör intryck på ett eller annat sätt så tar sig också en del människor sig tid att kommentera. Liksom det omvända...

/Maverick

Hehe... ja vi är väl ofta lite slätstrukna, vi människor. Även vi som fotograferar :) Det är i alla fall klart att bilder som gör intryck på många får kommentarer. Men för egen del tycker jag långt ifrån alltid att det är de bilder som jag själv tycker om.

Hur som helst, vi känner olika inför bilder (och kanske människor), så vi kan nog inte helt förstå varandra.

Äe det så himla komplicerat då?
Gillar du en bild så är det bara så...
Fastnar du inte så, var det väl inget som föll dig i smaken.
Men du kan gilla en bild men ändå komma med tips om vad som kunde gjort den bättre.

Värdefullt för mig när jag lagt ut en bild är att få respons på vad som kunde blivit just bättre och givetvis blir du stolt när någon skriver positivt om det du gjuort.
Fick negativt på en bild och den som skrev det skickade också ett mail och undrade om jag tog illa upp.
Självklart inte. Så länge jag får motivering varför och vad jag ev kunde gjort bättre.

Däremot är jag väldigt konfunderad på bilder i Galleriet, där det verkligen gäller att vara duktig på photoshop för att ha en chans, -i många fall åtminstående....

Om du ska bli publicerad i Galleriet har du bäst chans om du skickar upp bilder som är vackra, slätstrukna och utan särskild karaktär. Om du inte får en bild publicerad så är skälet att "detta är inte vad vi söker just nu".

Om du ska bli publicerad i Galleriet har du bäst chans om du skickar upp bilder som är vackra, slätstrukna och utan särskild karaktär. Om du inte får en bild publicerad så är skälet att "detta är inte vad vi söker just nu".

:) Så sant som det är sagt :)

Lite "off track" men ändå...

Jag kollade just min egen statistik och såg följande:
fått 197 svar på givna bildkommentarer
givit 451 kommentarer och 53 röster på bilder
du har fått 45 positiva och 0 negativa omdömen om dina kommentarer. Totalt 45 omdömen.

Mer än hälften av de kommentarer jag ger uteblir responsen på. Är det nån fler som känner igen den bilden? Okej... Man kan inte begära respons på allt man man skriver men ändå. Mer än hälften av det man kommenterar borde väl vara värt att bemöta? Eller?

Jag anstränger mig för att endast lägga upp bilder jag själv tycker är bra i bildpooler som "Bildkritik" eller någon av dom intressegrupper jag är med i. Om sen bilderna är bra rent fotografiskt, tekniskt, emotionellt eller förmedlar ett budskap, är olika. Dock är anledningen alltid densamma, nämligen att jag vill få kommentarer och gärna betyg, oavsett om dom är positiva eller negativa. Jag vill alltså ha feedback...

Jag är och blir fortfarande förvånad över att det är så många bilder som aldrig blir kommenterade. Om anledningen hade varit att folk inte gillar dom genom att inte titta på dom, så kan jag förstå. Jag vet också själv att ibland när jag tittar på någons bilder har jag inget att skriva för bilden är varken vacker, fin, dålig, oskarp eller något annat jag kan komma på. Men bland mina egna tycker jag det inträffar på dom mest märkliga bilderna som borde få folk att känna eller tycka saker. Bilden "Kontroll" har setts av 252 och "Vi kan kalla honom Lars" av 106 och "Björnbråk" av 84. Själv skulle jag kunna kommenterat dom, om dom varit någon annans...

Vad är det som gör att vissa bilder aldrig blir kommenterade? Vad kan det vara tecken på? Kan bilden vara dåligt, jobbig att se på, pinsam eller vad?

MVH
Jacob Boman

P.S. Jag kan tillägga att jag förstår att vissa bilder ibland försvinner i den mängd av publicerade bilder som finns här på Fotosidan men jag tänker på bilder som ses av många, men ändå förblir okommenterade.

Jag tycker det är svårt att kommentera bilder via en envägskommunikation som det ändå blir på något sätt genom att kommentera bilder på en Fotosida...
Och vad är bra och dåligt när det gäller tycke och smak?

Om jag inte gillar en bild, så behöver det ju bara betyda att det är jag som inte gillar bilden...

Men det är klart, jag kan skriva att jag gillar en bild, om den känns bra för mig, det gör jag ibland....
Men att kritisera...
Kritik, då behöver jag hjälp från fotografen, om tänket och tanken med bilden...
För det kan vara mycket jag missat bara genom att titta på bilden..

Och som sagt, vad är bra, och vad är dåligt?

Och bristen på kommetarer kan även betyda att betraktaren känner sig osäker..
Man kanske är ny på FS, eller vill bara titta runt...
/B

Ps.
Tanken är väl att man ev skall kunna utvecklas som fotograf här på Fotosidan med hjälp av bildkritiken.
Äligt talat, visst kanske man utvecklas, men sannolikt inte med "kritik" från "okända" på en Fotosida...!? ;)
Utvecklas som fotograf det gör man på andra sätt! ;)
Bäst öga mot öga och ute i verkligheten! ;)

Men Fotosidan har många andra trevliga saker att erbjuda!! :)

du har fått 45 positiva och 0 negativa omdömen om dina kommentarer. Totalt 45 omdömen.

Mer än hälften av de kommentarer jag ger uteblir responsen på. Är det nån fler som känner igen den bilden? Okej... Man kan inte begära respons på allt man man skriver men ändå. Mer än hälften av det man kommenterar borde väl vara värt att bemöta? Eller?

I FS bildregler (http://www.fotosidan.se/cldoc/rules-gallery.htm) så uppmanas användare att inte tacka för kommentarer - rätt eller fel låter jag vara osagt.

Många (dom flesta?) kommentarer är bara ett uttryck för en persons personliga tycke och smak, och då finns liksom inget att bemöta.

Det är möjligt att det skiljer mellan olika fotoskolor men där jag gick fick fotografen aldrig säga nått om bilderna, vi plåtade nästan alltid i serier, förrän efteråt.

Med en grundlig analys så behövs det i regel inte heller. Men den av typen av analys har nog aldrig sett här på FS och då faller det ju naturligtvis.

Som flera skriver så är det mest tyckande mer än kritik och bildanalys. Kritiken blir så att säga beroende av ifall "kritikern" tycker bilden är snygg eller ful. Rasar in såna exempel varje dag tror jag. I den meningen är heller inte FS ett bra verktyg för att utvecklas.

FS funkar någorlunda, bortsett från bristen på kommentarer, för nybörjare så att de kan få lite koll på komposition och de mer tekniska bitarna av fotografi.

Mvh
Maverick

Min egen svarskvot är 53,6%, 353 svar på 658 givna kommentarer.

Min egen teori i hur man ska få respons på givna kommentarer är att man bör skriva något positiv, något negativt och förslag på hur man kan fixa till det man upplever som negativt och även att man gärna skriver hur man upplever det bilden förmedlar. I de fall jag skriver på detta vis (vilket jag alltid försöker men inte alltid lyckas med) får jag oftast svar på mina kommentarer.
Något som också oftast genererar ett svar är om man har en konkret fråga om bilden.

Jag anser det vara oartigt att inte svara på en given kommentar där kommentatorn lämnat positiv/negativ kritik+motivering till sitt ställningstagande 0ch alternativt förslag på hur bilden skulle sett ut enl kommentatorns åsikt.

Känns ungefär som att hälsa på någon på gatan och hälsningen förblir obesvarad av någon som väljer att stirra åt ett annat håll.

Någon har ju faktiskt tagit sig tid att betrakta, bedöma en bild samt skrivit om det. Bör behandlas bättre.

Jag anser det vara oartigt att inte svara på en given kommentar där kommentatorn lämnat positiv/negativ kritik+motivering till sitt ställningstagande 0ch alternativt förslag på hur bilden skulle sett ut enl kommentatorns åsikt.

Känns ungefär som att hälsa på någon på gatan och hälsningen förblir obesvarad av någon som väljer att stirra åt ett annat håll.

Någon har ju faktiskt tagit sig tid att betrakta, bedöma en bild samt skrivit om det. Bör behandlas bättre.

Instämmer....

Jag tycker egentligen också det, men FS regelbok säger ju något annat.

Jag tycker motiveringen till att man inte ska tacka är ganska lam; att inte störa flytet när man läser kommentarer. Ganska få bilder som får så många kommentarer att man behöver läsa dem som en högskoleuppsats. Ofta är det ju inte bara ett tack, utan även ett litet svar på kommentaren och då förtydligar ju ett svar bara bilden.

Instämmer här.
Men att 100% av kommentarerna blir personligen besvarade är inte nödvändigt. Vissa bilder blir fullständigt överösta med kommentarer. Då är det kanske inte rimligt att begära att alla besvaras enskilt. Men i övrigt håller jag med om att det är oartigt att inte svara. Analogin med den obesvarade hälsningen på gatan känns nära.

Jo, så är det. Jag tänker dock mest på kommentarer av följande slag:

" Bra motiv fångat i rätt ögonblick. Skulle blivit ännu bättre om du dragit ned kontrasten samt beskurit lite snävare i vänster bildkant. Hade lett ögonen direkt till huvudmotivet. Annars tycker jag bilden är kanon, även om jag personligen hade lättat skuggorna något"

Ger eller får man en sådan kommentar ligger ju en grund för en liten kommunikation mellan kommentator och fotograf.

Kommentarer som exv lyder: "Jättebra bild" eller "Nej, den gillar jag inte" är på sitt sätt väldigt onödiga (oavsett FS regler), men ger paradoxalt också egentligen ett diskussionsunderlag då motivering saknas. Isynnerhet vad gäller "Nej, den gillar jag inte".

Att hålla på och tacka i tid och otid är väl inte nödvändigt om det inte tillhör ens läggning. Finns ju gästbok.

Vi verkar dock vara överens och personligen besvarar jag varje kommentar jag får, oavsett längd, omdöme och eventuella påpekanden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar