En kommentar av det där slaget speglar väl din personliga uppfattning, men du får förlåta mig om jag tycker att du är opedagogisk när du uttrycker dig på det sättet. Du slår fotografen i huvudet med att bilden är förfärligt dålig, vilket är din personliga mening och ingen objektiv sanning. Och sedan säger du att bilden inte har på fotosidan att göra, vilket det inte är din sak att ta ställning till. Alla bilder som laddas upp har sitt berättigande. Att du inte vill se bilden är en annan sak. Att säga till en fotograf att bilden är dålig och inte har på fotosidan att göra föder misstämning, gör mottagaren nedslagen och är inte till någon hjälp alls. Inte ens om du förklarar dig kan du räkna med att du givit någon värdefull feed back. Så om du verkligen avser att ge stöd åt en medfotograf får du försöka hitta andra vägar att uttrycka dig. Och det går alltid att berätta vad som kan göras bättre, utan att bli så där negativ och taskig.
Jag håller helt med. Jag anser att en kommentar alltid ska vara positivt skriven och ska sporra fotografen till att prestera bättre bilder, inte att han/hon lägger upp kameran på blocket. Har man lagt upp en bild i bildkritik tycker man själv antagligen om bilden så det är riktigt tråkigt att få dålig kritik av det slaget. Den gången jag själv fick det så mådde jag rätt skit efteråt. Jag var inte alls beredd på att höra att bilden var undermålig och tråkig på alla sätt och vis. Jag tyckte om bilden, hade jobbat med den några timmar och skulle inte ha lagt upp den om jag inte själv tyckte att den var bra (trots vissa enligt mig smärre brister jag var medveten om).
Tänk alltid på att det oftast inte är erfarna fotografer som sätter upp bilderna som lämnar en del att önska, utan nyblivna fotografer - med ej ännu speciellt utvecklat bildseende - som söker uppmuntran och vägledning genom att sätta upp bilder de själv tycker blivit rätt bra. Tryck inte ner dem och deras nyväckta intresse genom att påstå att deras bilder är "förfärligt dåliga". Det är dessutom en i högsta grad subjektiv åsikt.
Det är också en bra vana att säga vad som är bra med bilden. Alltid finns det nånting som är bra fastän man ibland får söka lite. ;-) Det kan vara att bilden är väl komponerad, ha bra skärpa, bra attityd eller väcker tankar och associationer. Eller kanske det bara är en kul situationsbild.
Om bildbeskrivningar/avsaknad av dem:
Jag hör nog f.ö. till dem som helst skriver några ord om mina bilder och vad jag vill ha kritik på. Fastän jag inte hållit på så länge med foto (9-10 månader ungefär), så tycker jag ändå att jag redan rätt långt lärt mig se vilka brister en bild har redan innan jag lägger upp den (vilket å andra sidan har resulterat i att jag lagt upp nya bilder mindre frekvent än tidigare). Jag vill med det styra kommentarerna lite. Är jag osäker på nåt så frågar jag efter kritik på just det. Mer intressant än kritik på de tekniska aspekterna är dock att höra om bilden väcker några tankar och associationer, d.v.s. om bilden säger någonting och väcker några känslor. Det berättar bättre om bilden är bra eller inte.
Jag har faktiskt flera gånger låtit bli att kommentera en bild som saknar beskrivning trots att jag egentligen velat kommentera den . Jag har helt enkelt inte vetat vad jag ska skriva. Det är mycket lättare att kommentera om man har nånting att utgå ifrån. Vissa bilder är också mycket lättare att kommentera än andra, och då menar jag inte endast riktigt bra bilder utan även sådana som lämnar en del att önska. Så om du vill ha en kommentar av mig, skriv för säkerhets skull något ord om vad du vill ha kommentar på.
Om antal visningar:
Det att vissa bilder har många visningar men inga kommentarer beror till viss mån på motivet. Rent motivmässigt kan man lockas till att betrakta bilder med ett visst innehåll mer än andra, men man vill kanske inte släppa en kommentar. Nakenbilder och övriga bilder som får en att höja ögonbrynen brukar vara sådana.
De två första bilderna i första inlägget i denna tråd hör kanske till den senare kategorin.. Men för fotografen känns det troligen lite tråkigt med så många visningar och ingen kritik.
Vill man ha mycket visningar på en bild kan man länka till den i en forumtråd, eller så ska den ha 10+ kommentarer eller ha ett intressant motiv som gör att folk vill kolla in den. Jag har t.ex. en bild på Duffy bakifrån i tajta jeansshorts, och det är min fjärde mest visade bild. Jag tvekade lite att lägga upp den p.g.a. att den kunde ses som lätt sexistisk, men gitarristen bredvid med sitt coola ansiktsuttryck fick mig ändå att lägga in den. Det var en kul ögonblicksbild som andades en hel del rock helt enkelt..
(Vill ni kolla in den så får ni söka upp den, jag vill inte att det ska bli min mest visade bild så därför undviker jag att länka till den. Den har nu 169 visningar, få se hur många den har om några dagar....) ;-)