Annons

Bilder på D80 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Bussmicke skrev:
Kanske D50:s efterträdare med tanke på storlek?
Den blir nog i så fall en gemensam efterträdare till D50 och D70, men då finns det ju istället ett glapp nedåt, vilket de helt klart förlorar på. Ju fler nybörjare som väljer Nikon, desto fler kommer att fortsätta med det när de uppgraderar, så att inte ha en modell motsvarande D50 skulle vara vansinne.
 
Makten skrev:
Så dumt. Den där sista centimetern i höjdled är det jag saknar ergonomiskt med D50, och där är D70 bättre. Att D80 då inte blir större är nog för att den inte ska hamna så nära D200?
Den blir väl typ en "D200 i D50-chassie";-)

Skyll på Canon det var dom som började med dom där fjutt kamerorna :)

kent.
 
Tror ni D80 kommer ha uttag för batterigrepp eller tror ni Nikon har valt bort detta för att göra steget upp till D200 mer "markerat".
 
pet skrev:
Tror ni D80 kommer ha uttag för batterigrepp eller tror ni Nikon har valt bort detta för att göra steget upp till D200 mer "markerat".
Hmm, i och med att den verkar bli rätt liten så har den säkert det. Vore konstigt annars. Sen blir det säkert snordyrt, hehe.
 
Det finns ett batterigrepp till D70:n, från en tredjepartstillverkare, Hoodman. Väldigt plastigt och lite "keffigt". Men det finns!

mvh
cf
 
Makten skrev:
Den blir nog i så fall en gemensam efterträdare till D50 och D70, men då finns det ju istället ett glapp nedåt, vilket de helt klart förlorar på. Ju fler nybörjare som väljer Nikon, desto fler kommer att fortsätta med det när de uppgraderar, så att inte ha en modell motsvarande D50 skulle vara vansinne.

det lutar ju åt det hållet, d50+d70=d80,
pris nånstans mellan d50 och d70 kanske,

om den är lika liten som d50 och det inte kommer nåt batterikgrepp, så konkurrerar den ju inte så hårt med d200 heller, även om bildkvaliten säkert blir i nivå.

kan hända kommer det en riktigt enkel och billig modell som ersättare till d50 också,
 
Japp det finns några versioner på batterigrepp från tredjepartstillverkare men man vill ju att kameran skall vara förberädd för batterigrepp så man erhåller alla funktioner och knappar som på D200...Nu kör jag ju inte med Nikon men jag är lite nyfiken då jag funderar på att ev gå tillbaka då jag inte riktigt trivs med utformningen mm på Canon.
 
men varför gör dem den mindre? storleken o ergonomin är ju en av de bättre punkterna på min d70, den känns stabil och rätt i handen (även om lite större inte hade skadat)

sen hade det varit väldigt kul om d200's "tre kungar" hade lagts till på denna modell. verkar skönt att kunna ställa in allt på det enkla sättet ...

nja ... visst är det för tidigt att säga ngt men jag blev inte FÖR glad av detta, bara vanligt glad :D
 
farrebarre skrev:
men varför gör dem den mindre? storleken o ergonomin är ju en av de bättre punkterna på min d70, den känns stabil och rätt i handen (även om lite större inte hade skadat)
Antagligen för att markera avståndet till D200, som ändå ligger "inom räckhåll" för den som behöver en fet kamera. Nybörjaren/amatören bryr sig nog inte så mycket om storleken på huset.
Jag tycker t ex att D50:s grepp är i klass med 20D, även om måtten är något mindre.

Jag ser förresten framför mig hur det är på Canons huvudkontor just nu. "Hoppas den är brusig som fan, hoppas hoppas hoppas. Och gärna liten sökare". :-D
 
Jag ska köpa min första DSLR (min första digitala öht) nu i höst och hoppades på Nikon nu. Men om den blir lika liten som D50, tar jag nästan hellre en D70s...
 
Makten skrev:

Jag ser förresten framför mig hur det är på Canons huvudkontor just nu. "Hoppas den är brusig som fan, hoppas hoppas hoppas. Och gärna liten sökare". :-D

hahaha ... ja det önskar dem säkert :)

joelchr skrev:
Jag ska köpa min första DSLR (min första digitala öht) nu i höst och hoppades på Nikon nu. Men om den blir lika liten som D50, tar jag nästan hellre en D70s...

fast du kanske kan göra den mer stabil i händerna med ett batterigrepp ... det verkar ju inte vara ett helt ovanlig sätt att få kameran att bli mer "hållbar" i händerna? men jo önskar väl att den liknade d70 mer än d50 rent ergonomiskt men men ...

ska bli kul att se hur den klarar sig iaf nu när pentax o alla andra märken verkar sätta lite tryck på marknaden .. 10 dagar kvar nu va? :)
 
farrebarre skrev:

fast du kanske kan göra den mer stabil i händerna med ett batterigrepp ... det verkar ju inte vara ett helt ovanlig sätt att få kameran att bli mer "hållbar" i händerna? men jo önskar väl att den liknade d70 mer än d50 rent ergonomiskt men men ...

Problemet är att det inte är säkert att det kommer ett batterigrepp.. Man får väl hoppas det.
 
joelchr skrev:
Problemet är att det inte är säkert att det kommer ett batterigrepp.. Man får väl hoppas det.

ja jag är inte alltför insatt i sånt, men det brukar ju åtminstone dyka upp ngn tredjepartstillverkare om inte nikon själva kommer ut med det. eller så kanske den helt enkelt funkar med batterigrepp från andra modeller? det vore ju schysst :)

men som sagt ... tills man vet sanningen så får man väl mest hoppas på det bästa.
 
Battergrepp

Ja, kommer det inget batterigrepp så avslutar jag min Nikon historia som har varat sedan 1969 (Nikon F)
Har nu Nikon F100 och en D50.
Var på Öland i våras med båda kamrorna.
D50 med längre objektiv var en mardröm.
På slutet använde jag bara F100 inkl MB15
 
Finns det någon mer än jag som tycker att den sista bilden mer ser ut som en D50 och den rätt framifrån ser ut som en D70?

Verkar lurt..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.