Annons

Bilder på D80 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
jag får ångest när jag tänker på hur mycket damm det kommer in i kameran nu när den står öppen sådär utan objektiv... *ryser*
 
Zoso skrev:
JHar den spegeluppfällning bra pris samt bra bildkvalitet så kanske den får tjänstgöra tillsammans med min D2Hs när man vill ha lite mer högupplöst för jätte förstoringar, det skulle vara trevligt med en slit och släng kamera som man inte behöver vara rädd om också, har funderat på en D50 men den här är ju mer intressant.
Fast den verkar köra Sd och inte CF, som Thérèse också säger. Det kan kanske bli lite opraktiskt att ha den som komplement.
 
Calle S skrev:
Fast den verkar köra Sd och inte CF, som Thérèse också säger. Det kan kanske bli lite opraktiskt att ha den som komplement.

Menar du att det inte är ett bra val bara för att man inte kan använda samma minneskort ?

kent.
 
Senast ändrad:
Zoso skrev:
Menar du att det inte är ett bra val bara för att man inte kan använda samma minneskort ?

kent.
Njaä, jag skrev att det kan kanske bli lite opraktiskt.
Jag skulle inte vilja ha två systemkameror med olika minnestyper. Mer att hålla reda på, mer att köpa, det går inte att växla mellan kamerorna, jag måste skaffa ytterligare en adapter till PCMCIA-läsaren till min bärbara.... Men för andra kanske det inte är ett problem.
 
http://www.kenrockwell.com/nikon/d80.htm

Ken brukar få reda på saker, men han har inte uppmärksammat den saknade CF-ingången...

Bara en fundering..
Var skulle ett eventuellt SD-kort sättas in och varför skulle Nikon börjar köra med det helt plötsligt.. Även om det kan finnas fördelar vågar de väl inte göra så.
 
sebban skrev:
http://www.kenrockwell.com/nikon/d80.htm

Ken brukar få reda på saker, men han har inte uppmärksammat den saknade CF-ingången...

Bara en fundering..
Var skulle ett eventuellt SD-kort sättas in och varför skulle Nikon börjar köra med det helt plötsligt.. Även om det kan finnas fördelar vågar de väl inte göra så.

Nikon har kört med SD kort förut, på D50. Den lilla luckan sitter på höger sida om du kollar noga ;-)
 
Jo men D80 borde ju vara i klass att konkurrera med dyrare kameror än D50, det var inte entry level-klassen jag syftade på.. Jag tycker hursomhelst att SD är dumt att satsa på om D80n nu ska bli nästa D70.
 
om bilderna stämmer så ser sökaren ut att vara i klass med den som sitter i D200, eller en ren kopia snarare,
 
Jag tycker det är rätt logiskt att den har SD kort. Troligtvis kommer man satsa på det till de billigare modellerna i fortsättningen.
 
Tycker du att D200ans efterföljare ska ha SD-kort också? Den har några fler funktioner men D80n närmar sig D200an i specifikationer rätt rejält jämfört med D70n..
 
MattiasN skrev:
Jag tycker det är rätt logiskt att den har SD kort. Troligtvis kommer man satsa på det till de billigare modellerna i fortsättningen.
Varför? Jag kan förstå att D50 använder SD-kort för att de som gått över från digitalkompakt ska kunna använda sina befintliga kort. Däremot tror jag inte att befintliga SD kort räcker till en 10 megapixlare.

För resten, hur förhåller sig SD kort till CF? Är de lika snabba/stora/billiga?
 
om man utifrån storlek på blixtsko mäter lite så verkar kameran vara ca 130x103 mm i bredd/höjd, det är nästan exakt D50-storlek, (133 x 102 mm)

Att det blir SD-kort beror nog på att det tar mindre plats i kameran helt enkelt,
 
Hela diskussionen om minneskortformat känns lite passé nu när minneskort är så billiga. Det är ju bara att köpa ett par kort till för några hundralappar.

Johannes
 
timofej skrev:
För resten, hur förhåller sig SD kort till CF? Är de lika snabba/stora/billiga?

1. Lika snabba.
2. Största Ultra II är 2 GB i SD-format. Större än så vill man knappast ha, det är bättre att ha flera kort i stället med tanke på risken att ett kort går sönder. Det finns "vanliga" SD-kort i 4 GB.
3. SD är billigare (575 kr vs. 665 kr enligt pricerunner).

Johannes
 
Goran skrev:
om man utifrån storlek på blixtsko mäter lite så verkar kameran vara ca 130x103 mm i bredd/höjd, det är nästan exakt D50-storlek, (133 x 102 mm)

Att det blir SD-kort beror nog på att det tar mindre plats i kameran helt enkelt,

Det stämmer bra.
 

Bilagor

  • tr.jpg
    tr.jpg
    19.7 KB · Visningar: 965
Så dumt. Den där sista centimetern i höjdled är det jag saknar ergonomiskt med D50, och där är D70 bättre. Att D80 då inte blir större är nog för att den inte ska hamna så nära D200?
Den blir väl typ en "D200 i D50-chassie";-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.