Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder på D80 ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Läser man vad Ken Rockwell skriver så låter det som en ersättare till D70s. Det logiska verkar vara att nikon behåller D50 som instegsmodell, sen D80 med samma sensor och bildkvalite som D200, fast lite långsammare, inte lika "proffsig" osov, och sist D200. Sen har vi så klart de renodlade proffskamerorna, men dom orkar jag inte räkna upp ;)

Om det blir som jag tror så kommer jag välja D80 istället för D200, särskilt om priset landar (som ken tror) runt 7000 kr :)

mvh Fredrik
 
-big kahuna- skrev:
Om det blir som jag tror så kommer jag välja D80 istället för D200, särskilt om priset landar (som ken tror) runt 7000 kr :)

mvh Fredrik


Själv lär jag också välja den, under förutsättning att sökaren 'r lika stor som hos D200, och ljusmätning med MF-objektiv, annars blir den ratad och jag skaffar en D200 istället.

Taskig sekvensTagning m.m. kan jag iaf leva med.
 
schaki skrev:
Själv lär jag också välja den, under förutsättning att sökaren 'r lika stor som hos D200, och ljusmätning med MF-objektiv, annars blir den ratad och jag skaffar en D200 istället.

Taskig sekvensTagning m.m. kan jag iaf leva med.

Jag tror tyärr att det är väldigt liten chans att du får både stor sökare och ljusmätning på äldre linser med D80.

Men har den det så blir det svårt för mig att låta bli att ersätta min D70 med en D80 :)
 
-big kahuna- skrev:
Läser man vad Ken Rockwell skriver så låter det som en ersättare till D70s. Det logiska verkar vara att nikon behåller D50 som instegsmodell, sen D80 med samma sensor och bildkvalite som D200, fast lite långsammare, inte lika "proffsig" osov, och sist D200.

Thom Hogan (http://www.bythom.com), som jag personligen hittils har funnit vara aningen pålitiligare än Ken Rockwell, tror istället att D80 inte är en ersättare till D70s utan att Nikon istället till en början använder den för att få en komplettare produktportfölj. Dvs hans teori är att det under hösten kommer att säljas D50, D70s, D80, D200 osv.

På så sätt så kan dom få in en ny kamera till ett högre pris än D70s utan att det blir för stort glapp ner till D50. (Isåfall så hamnar D80 just över 10000 kr). Och att man under slutet av nästa år kommer med en eller två nedbantade varianter av D80 som ersätter D50/D70s

Den som väntar får se...
 
Re: Battergrepp

clajan02 skrev:
Ja, kommer det inget batterigrepp så avslutar jag min Nikon historia som har varat sedan 1969 (Nikon F)
Har nu Nikon F100 och en D50.

Jag skulle bli förvånad ifall D80 kommer att ha batterigrepp.

Om det är avgörande för dig så borde du väl satsa på en D200. Den ligger väl i samma kategori av kameror som F100 låg i på sin tid, dvs tänkt för halvproffs?
 
Re: Re: Re: Battergrepp

Hans William skrev:
Anders-S skrev:
Jag skulle bli förvånad ifall D80 kommer att ha batterigrepp.

http://www.nikon-image.com/jpn/products/camera/slr/accessory/
Japansk nikon sida som anger MB-D80 och wireless transmiatter WT-3 for D200/D80

oj, det var inresant att se,
canons 30d ligger alltså riktigt risigt till nu, D80 kommer att bli väldigt trevlig, med batterigrepp så blir den ju oerhört mycket mer intressant för semipro-användare.
 
Re: Re: Re: Re: Battergrepp

Goran skrev:
oj, det var inresant att se,
canons 30d ligger alltså riktigt risigt till nu, D80 kommer att bli väldigt trevlig, med batterigrepp så blir den ju oerhört mycket mer intressant för semipro-användare.

Jag instämmer med föregående talare. Riktigt trevligt!
 
Jag tror inte Nikon gör om tabben dom gjorde med att inte erbjuda ett batterigrepp till D70, Canon gör ju det till 350D och har nog sålt mer kameror pga av det, dom har nog fått massor av mail från D70 ägare som klagar över det, samma sak med MLU skulle jag tro.

Så jag skulle bli väldigt förvånad ifall det inte erbjuds ett vertikalgrepp samt MLU till D80.

kent.
 
Blir kanske mångas uppgradering från D50 och D70. Själv är jag redan nu stark spekulant på denna kamera. Till skillnad från den del så handlar det inte om brusnivåer alt AF-snabbhet. Snarare om möjlighet till batterigrepp, sökare, riktig trådutlösare och möjligen priset. Har aldrig tyckt att priset på D200 passat mig särkilt bra men håller D80 vad specarna lovar så duger den långt för mig (och många andra). Utan batterigrepp verkar den något liten (kort i rocken) vilket verkar oroande och väntar spänt på att känna på den alt andras bedömningar vad gäller storlek och ergonomi.
 
jag måste skaffa ytterligare en adapter till PCMCIA-läsaren till min bärbara....

-----------------------------------------------

Jag vet inte hur din dator fungerar, men när jag kör kameran direkt via USB så känns det som bilderna går ungefär elvatusentvåhundratrettiotre gånger snabbare över till datorn, än när jag körde min PCMCIA-adapter. Annars kan du ju alltid köpa en multikortläsare:)

Nikon är hyfsat aktiva måste jag säga. Kameran verkar grym.

Adam
 
johan.morck skrev:
Blir kanske mångas uppgradering från D50 och D70. Själv är jag redan nu stark spekulant på denna kamera. Till skillnad från den del så handlar det inte om brusnivåer alt AF-snabbhet. Snarare om möjlighet till batterigrepp, sökare, riktig trådutlösare och möjligen priset. Har aldrig tyckt att priset på D200 passat mig särkilt bra men håller D80 vad specarna lovar så duger den långt för mig (och många andra). Utan batterigrepp verkar den något liten (kort i rocken) vilket verkar oroande och väntar spänt på att känna på den alt andras bedömningar vad gäller storlek och ergonomi.

d80 är ju mer lik d50 i storlek än d70, så batterigreppet är nog inte så dumt att ha, prisskillanden till d200 minskar ju dock en del då, greppet lär väl gå på 1500 minst

rek pris på d80 är tydligen 10990 SEK, men skulle tor att den hamnar under 10 tusen i butik

D200 ligger dessutom en tusenlapp lägre nu än för ett halvår sen,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.