Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bilder med företagslogga

Produkter
(logga in för att koppla)

johanpehrson

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar lite runt diverse loggor och märken som är med i bilder.
Kan man sälja bilder i sverige med företagsloggor på?
Tex om någon man fotar i studio har en adidas tröja med ett stort adidas tryck eller en bild på en bil med en tydlig volvo logga väl synligt.

Är väl medveten om vad som gäller med personer med modellrelease mm men känner att jag har dålig koll vad det gäller olika märken och loggor.

Det känns som det inte borde vara något problem utan det är ju mer gratis reklam för dom men jag vill gärna veta mer av er som är kunniga i detta.

MVH
Johan

Hej!

Jag funderar lite runt diverse loggor och märken som är med i bilder.
Kan man sälja bilder i sverige med företagsloggor på?
Tex om någon man fotar i studio har en adidas tröja med ett stort adidas tryck eller en bild på en bil med en tydlig volvo logga väl synligt.

Är väl medveten om vad som gäller med personer med modellrelease mm men känner att jag har dålig koll vad det gäller olika märken och loggor.

Det känns som det inte borde vara något problem utan det är ju mer gratis reklam för dom men jag vill gärna veta mer av er som är kunniga i detta.

MVH
Johan

Frågan är nog snarare om det finns köpare till sådana bilder. De så kallade stockbyråerna vill inte ha några varumärken alls i sina bilder.

Nyhetsbilder blir något annat. Att det förekommer varumärken i dem är svårt att göra så mycket åt. Det vet företagen om också, vilket syntes tydligt vid flygplanskraschen i Gottröra där flygbolaget målade över sina loggor på det havererade planet.

Innan målning:

http://cdnstatic.expressen.se/polopoly/bilder/2007/02/11/1.502811TS1283940053619_defaultImage.jpg

Efter målning:

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=164353&stc=1&d=1159223145

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar