Annons

Bildberedning - färger för tryck och webb

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Jag har följt ett pojkfotbollslag under en cup nu i helgen, dels som förälder/supporter och dels för att ta lite bilder. Jag skickade några bilder till en lokal dagstidning som har valt att bevaka detta laget lite extra och det var en enorm "egoboost" att se ett stort reportage med fem av mina bilder på helsida i tidningen och två på nätet. Problemet är att färgerna är helt knas framförallt i den tryckta tidningen.

Jag har ganska enkel utrustning med en bärbar dator med ej kalibrerad skärm och Lightroom 3. Kamerautrustningen finns i "kameraväskan" men jag tror inte det är där problemet ligger. På min skärm ser bilderna OK ut men i tryck blev dom nästan limegröna med färgmättnad och vitbalans helt off. Räcker det med en kalibrerad skärm för att kunna bedöma hur det kommer att bli eller måste jag behandla bilderna annorlunda för tryck? Kan man anpassa bilden så att den, med så lite ytterligare bildbehandling som möjligt, kan användas både på webben och i tryck?

Jag har följt ett pojkfotbollslag under en cup nu i helgen, dels som förälder/supporter och dels för att ta lite bilder. Jag skickade några bilder till en lokal dagstidning som har valt att bevaka detta laget lite extra och det var en enorm "egoboost" att se ett stort reportage med fem av mina bilder på helsida i tidningen och två på nätet. Problemet är att färgerna är helt knas framförallt i den tryckta tidningen.

Jag har ganska enkel utrustning med en bärbar dator med ej kalibrerad skärm och Lightroom 3. Kamerautrustningen finns i "kameraväskan" men jag tror inte det är där problemet ligger. På min skärm ser bilderna OK ut men i tryck blev dom nästan limegröna med färgmättnad och vitbalans helt off. Räcker det med en kalibrerad skärm för att kunna bedöma hur det kommer att bli eller måste jag behandla bilderna annorlunda för tryck? Kan man anpassa bilden så att den, med så lite ytterligare bildbehandling som möjligt, kan användas både på webben och i tryck?

Nej, det räcker inte med en kalibrerad skärm.

En kalibrerad skärm hjälper, men du måste ju också köra soft-proofing mot den ICC-profil som tidningen använder för att se hur deras tryckprocess påverkar. Detta ger inte en EXAKT bild, utan bara en aning.

Vidare så påverkar ju rip-process och liknande resultatet när bilden görs om från RGB->CMYK.

Kort sagt: Det är en snårig jungel. Det bästa är nog som regel att bara leverera i sRGB och låta tidningen konvertera själva.

Som sagt så är det svårt att veta exakt även med bra förberedelser men som du beskriver det verkar ju helt knasigt. Antingen är din skärm extremt extremt felinställd (tror jag inte) eller så har man slarvat senare i processen. Släng gärna upp en av de bilder du skickat till tidningen.

För övrigt så finns om du är belamrad med sooftproofing allt du behöver veta för dagspress på tu.se.

MVH

Fredrik

Snårigt var ordet. Får nog helt enkelt hålla igen på mättnad och se till att vitbalansen är OK till att börja med.

Körde ett program som heter Calibrize. Efter justering av färgton fick jag sänka färgtemperaturen närmare 1000 enheter för att det skulle se bra ut. Min skärm är nog allt annat än bra. även om det är ytterligare en hel del att tänka på när det gäller bilder till tryck... Tack för snabba svar.

Kollade just på bilden i Photoshop. Ingen inbakad profil men jag antar att det är sRGB? Färgerna i den vita bakgrunden ligger då runt RGB=210/210/230. Tröjan något högre men med liknande dragning åt det blå.

sRGB stämmer bra. Det knepiga var att på skärm var dom inte helt kassa, men i tidningen blev dom röd-gula. Det är kanske jag som är känslig med för dom som har sett dom tycker dom är OK. Jag vet ju dock hur dom såg ut på skärmen och då skiljer det ganska kraftigt.

Bilden du lagt upp här upplever jag absolut inte som rödgul (varm), snarare blå (kall). Dock inte så blå att det stör, snarare så att det förmedlar känslan av en lite kall mulen dag, precis som RGB-värdena antyder.

sRGB stämmer bra. Det knepiga var att på skärm var dom inte helt kassa, men i tidningen blev dom röd-gula. Det är kanske jag som är känslig med för dom som har sett dom tycker dom är OK. Jag vet ju dock hur dom såg ut på skärmen och då skiljer det ganska kraftigt.

Även om dagstidningstryck har blivit mycket bättre se senaste 8-10 åren är det alltid osäkert vad det blir för resultat. Många faktorer påverkar, dåligt papper, oengagerade tryckare, tidspress m.m. Risken är stor att t.ex makulatur (inställningsex) åker med i upplagan. Kolla några fler ex om du inte redan har gjort det, chansen finns att det ser bättre ut i en annan del av upplagan.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto