ANNONS
Annons

Bildbehandling/Speldator

Produkter
(logga in för att koppla)
Du har valt ett moderkort med H87 och en 4770K-processor. K innebär att processorn är upplåst för äverklockning, och då bör du välja ett moderkort som har Z87 i stället (annars är det ingen vits med K-varianten). Jag skulle också valt att köpa en annan kylning till processorn (från t.ex. Noctua) och en större SSD.

Onödigt att ens köpa dessa processorer med betäckningen "K" i slutet om man inte är haj på vad OC (överklockning) är för något. Dessutom kräver det betydligt bättre RAM (internminnen) än basics för att fungera samt ett moderkort i över 2000 kronors klassen.

Eftersom du har valt budget-moderkort tycker jag att du ska välja lite långsammare processor.
Tvivlar på att du sitter där och kör med FRAPS samtidigt som du spelar eller jobbar mycket med videon i 1080p kvalité.

Hej!

Undrar om detta fungerar som bildbehandlingsdator (PS SC6)? Kommer även spela på den en del.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3784082/speldator

Tack på förhand!

Tycker du har satsat lite fel. Bytt moderkort, köp en 4670K, annan cpu-kylare och ett mindre nätaggregat. Varför 2 små SSD-diskar? Du kan slippa lite billigare undan vid att köpa Tex. Samsungs nya 250GB Evo disk.
Med tanke på att du ska spela hade jag köpt bättre tangentbord och evt. mus (har dock inte testat musen i fråga). Ett bra mekaniskt tangentbord är aldrig fel.
Undvik även billiga headsets. Dom kan vara "ok" till spel, men lyssnar du även på musik bör du satsa på riktigt hörlurar och en mikrofon. Finns t.ex. modmic där mikrofonen kan monteras på en vanlig hörlur. Vill du absolut ha ett headset bör ta en titt på Sennheiser PC360 eller Qpads (QH85/90.

4670K presterar väldigt bra både i Photoshop och spel, 4770K är lite bortkastade pengar. K-varianten är överklockningsbar och kan göras extremt enkelt, även av nybörjare. Vem säger nej till gratis prestanda? Kräver dock en bättre cpu-kylare.

Även om "ditt" moderkort tillåter överklockning är det inte helt enkelt. Kräver beta-bios och moderkortets strömförsörjning är inte dimensionerad för hög överklock. Köp ett Z87 istället.

Nätdelen: Du har ett 850w agg, av vilken anledning? Det är riktigt overkill för en så pass enkel dator (ett grafikkort och strömsnål cpu).

Onödigt att ens köpa dessa processorer med betäckningen "K" i slutet om man inte är haj på vad OC (överklockning) är för något. Dessutom kräver det betydligt bättre RAM (internminnen) än basics för att fungera samt ett moderkort i över 2000 kronors klassen.

Eftersom du har valt budget-moderkort tycker jag att du ska välja lite långsammare processor.
Tvivlar på att du sitter där och kör med FRAPS samtidigt som du spelar eller jobbar mycket med videon i 1080p kvalité.

Det kräver varken moderkort i 2000 kronors klassen eller high-end ram för att överklocka, vet inte varifrån du har fått den idén? Ska man däremot extrem-klocka är påkostade delar givetvis ett krav, tror dock inte att TS kommer sitta och maxa sitt system.

Nej, nej och åter Nej när det gäller betäckningen "K" i slutet på processorn!

Han behöver ingen OC-processor, that's it!
En vanlig gamer klarar sig gott och väl med en processor i medelklassen utan några som helst konstigheter.

Här är en lämplig dator utifrån det som du/han valt sen tidigare:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3786538/wohman

Men suck! Vet du vad TS har för kunskaper eller önskemål kring överklockning?

Visst klarar sig de flesta bra utan, men det är som sagt inte svårt och inte många hundralappar dyrare med prylar som går att överklocka.

Nu är det mycket brösttrummande i tråden.

H-korten går att överklocka även om det ryktas om att Intel tänker sätta stopp för det. Överklockning är dessutom väldigt lätt, behövs kanske lite bättre kylning men dom stora moderkortstillverkarna har programvara som är väldigt enkel att pyssla med när det kommer till överklockning.

Ska man inte hålla på med överklockning är det bättre att skaffa samma processor utan K. Håller med om att det inte finns någon större anledning att skaffa två små SSDer.

Så Wilhelm är kvar kanske vi skall vänta med att höra om han tänkt överklocka eller inte innan vi fortsätter.

/Karl

Ja, det finns också tekniska fördelar med processorerna utan K (om man virtualiserar), och vi vet som sagt inget om TS kunskaper eller intentioner :)

En vanlig gamer klarar sig gott och väl med en processor i medelklassen utan några som helst konstigheter.

Om TS har lite datorintresse krävs det nada kunskapar att klocka en 4670K. Dessutom skiljer det endast 145:- mellan 4570 och 4670K och den senare lär ha högre andrahandsvärde. Både 4570 och 4670 lär vara svårtsålda om några år. 4670K presterar dessutom liiite bättre än 4570 (pga. högre klock)

Såg även att du valde ett 750w nätagg istället för TS:s 850. Varför 750w? Du skriver att han inte behöver klocka och moderkortet tillåter inte SLI så flera grafikkort kommer inte på tal (om inte TS väljer byta till AMD). CX-serien är inga super-agg heller så jag hade tagit ett kvalitetsagg med mindre watt. (nya CX är dock inte lika dålig som den förra gen.)

Hur vet du att TS behöver en skärm :)

TS:

Vill du klocka, har du funderat på flera grafikkort i framtiden och vad har du för skärm?

Om TS har lite datorintresse krävs det nada kunskapar att klocka en 4670K. Dessutom skiljer det endast 145:- mellan 4570 och 4670K och den senare lär ha högre andrahandsvärde. Både 4570 och 4670 lär vara svårtsålda om några år. 4670K presterar dessutom liiite bättre än 4570 (pga. högre klock)

Såg även att du valde ett 750w nätagg istället för TS:s 850. Varför 750w? Du skriver att han inte behöver klocka och moderkortet tillåter inte SLI så flera grafikkort kommer inte på tal (om inte TS väljer byta till AMD). CX-serien är inga super-agg heller så jag hade tagit ett kvalitetsagg med mindre watt. (nya CX är dock inte lika dålig som den förra gen.)

Hur vet du att TS behöver en skärm :)

TS:

Vill du klocka, har du funderat på flera grafikkort i framtiden och vad har du för skärm?

Offtopic: Tyckte jag kände igen dig, Kent...

OnTopic: Det är fortfarande onödigt för TS att ens äga 4670K då han klarar sig finemang med vanliga 4670 eller en billigare processor, som jag valde åt honom.

750W är ju lägre än 850W, så varför inte? Det skulle fungera lika väl med även 650W för TS, men jag valde 750W för det var modulärt och kostade inte skjortan. Med hjälp av modulära nätaggregat så kan han välja vilka kablar som ska sitta i samt synas i datorlådan.
Du är väl medveten om att ju fler kablar det finns i vägen desto varmare blir chassit/datorn då luften kan inte cirkulera? Men visst, låt honom bränna ca 14000 i bara lådan och samtidigt få datorn överhettad vilket kommer kosta honom ca 12000 kr för nya komponenter när moderkortet, processorn, internminnen och grafikkortet överhettas och går sönder!

Skärmen var bara ett plus som jag la till då det visar hur mycket han skulle betala om han snålar sig lite på vissa saker och om det nu verkligen behövdes en bra skärm som klarar både bildbehandling och spel.

OnTopic: Det är fortfarande onödigt för TS att ens äga 4670K då han klarar sig finemang med vanliga 4670 eller en billigare processor, som jag valde åt honom.

Hur vet du vad TS behöver? Känner du honom?

Du är väl medveten om att ju fler kablar det finns i vägen desto varmare blir chassit/datorn då luften kan inte cirkulera? Men visst, låt honom bränna ca 14000 i bara lådan och samtidigt få datorn överhettad vilket kommer kosta honom ca 12000 kr för nya komponenter när moderkortet, processorn, internminnen och grafikkortet överhettas och går sönder!

Det går att dra kablarna så att de inte hindrar luftflödet också med icke modulära nätagg, men det kanske du inte testat?

Skärmen var bara ett plus som jag la till då det visar hur mycket han skulle betala om han snålar sig lite på vissa saker och om det nu verkligen behövdes en bra skärm som klarar både bildbehandling och spel.

TS frågade såvitt jag kan se inte efter skärm, men för bildbehandling är den där inte bättre än någon annan lågprisskärm (med IPS).

Till TS: Hur tunga spel vill du kunna köra, och vad har du för krav i övrigt? Det är omöjligt att ge några bra rekommendationer utifrån det exemplet du gav utan att veta mer.

Den dator jag främst använder för bildbehandling och spel är byggd med Z77-chipset och 3770K, vilka nu ersatts av Z87 och 4770K. Jag kör en Samsung 256 GB SSD som systemdisk och en Seagate Barracuda som datadisk (med backup till extern disk och SAN). Mitt grafikkort är ett Radeon 7970 (vilket inte gör någon större nytta för bildbehandling).

Just nu kör jag inte överklockat, då jag inte upplevt några prestandaproblem över huvud taget, men det är trevligt att ha möjlighet att göra det när programmen/spelen kräver mer. Min förra dator som var utrustad med en i7 920 levde åtminstone något år extra tack vare den möjligheten :)

Offtopic: Tyckte jag kände igen dig, Kent...

750W är ju lägre än 850W, så varför inte? Det skulle fungera lika väl med även 650W för TS, men jag valde 750W för det var modulärt och kostade inte skjortan. Med hjälp av modulära nätaggregat så kan han välja vilka kablar som ska sitta i samt synas i datorlådan.

Nu blir jag lite nyfiken, hur kände du igen mig? Från swec eller? Isf. vilken tråd?

När det gäller modulära nätagg är det givetvis en fördel men bara så länge resten av agget håller hög klass. 750w är och blir overkill och CX750 är absolut inget high-end agg. Skulle hellre satsa på ett bra agg med bra komponenter än att slippa ett par sladdar i lådan. Inet kommer dessutom dölja kablarna rätt så bra och då FD R4 som standard har insug i fronten lär sladdarna inte vara nåt problem.
Finns dessutom ingen chans att moderkort och cpu ska ge upp pga. överhettning. Moderkort tål mycket höga temperaturer och cpu:n kommer throttla/stängas av innan den skadas. Även minnet kommer klara sig bra om man inte har överklockat dessa.

Som Afe påpekar är 2412HM ingen superskärm för bildbehandling. Den saknar hårdvarukalibrering och är en budget-panel.

Tycker du har satsat lite fel. Bytt moderkort, köp en 4670K, annan cpu-kylare och ett mindre nätaggregat. Varför 2 små SSD-diskar? Du kan slippa lite billigare undan vid att köpa Tex. Samsungs nya 250GB Evo disk.
Med tanke på att du ska spela hade jag köpt bättre tangentbord och evt. mus (har dock inte testat musen i fråga). Ett bra mekaniskt tangentbord är aldrig fel.
Undvik även billiga headsets. Dom kan vara "ok" till spel, men lyssnar du även på musik bör du satsa på riktigt hörlurar och en mikrofon. Finns t.ex. modmic där mikrofonen kan monteras på en vanlig hörlur. Vill du absolut ha ett headset bör ta en titt på Sennheiser PC360 eller Qpads (QH85/90.

4670K presterar väldigt bra både i Photoshop och spel, 4770K är lite bortkastade pengar. K-varianten är överklockningsbar och kan göras extremt enkelt, även av nybörjare. Vem säger nej till gratis prestanda? Kräver dock en bättre cpu-kylare.

Även om "ditt" moderkort tillåter överklockning är det inte helt enkelt. Kräver beta-bios och moderkortets strömförsörjning är inte dimensionerad för hög överklock. Köp ett Z87 istället.

Nätdelen: Du har ett 850w agg, av vilken anledning? Det är riktigt overkill för en så pass enkel dator (ett grafikkort och strömsnål cpu).

Det kräver varken moderkort i 2000 kronors klassen eller high-end ram för att överklocka, vet inte varifrån du har fått den idén? Ska man däremot extrem-klocka är påkostade delar givetvis ett krav, tror dock inte att TS kommer sitta och maxa sitt system.

Med de två små SSD diskarna tänkte jag så att jag skulle installerar windows på den ena och PS på den andra för maximal prestanda. Angående aggregatet vet jag inte. Men tack för tipset med moderkortet.

Tack för tipset angående datorn. Skall kolla på den.

Tack för alla tips! Här är lite mera information och svar på era frågor.

- Jag har en del datorintressen (har börjat få det) och vill eventuellt överklocka datorn i någotskede.
- Jag tänkte köpa en billig TN skärm för spel och sedan satsa på en dyrare IPS skärm till bildbehandling.
- Vill spela BF3 (och BF4)

-De flesta sa att i7 4770K är för mycket. Skulle jag klara mig med en i5 4670K?
-Har ni tips på bra aggregat i 750w klassen?

Är detta bättre med tanke på moderkortet, processorn och aggregatet?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3784946/update2

Ps. Är i Australien för tillfället därefter kommer mina svar lite senare.

Senast ändrad:
Gjorde precis likadant på min nuvarande dator som är ca 4 år gammal och kostade ca 14500kr att bygga. För två år sen köpte sambon en stationär på Komplett för 3990kr. Den är bättre, stabilare och snabbare, trots sämre prestanda. Får inte ihop det riktigt. Hursomhelst, jag kommer aldrig köpa en dator över 5000kr igen. Helt meningslöst om man inte är nåt data-teknik-proffs som "överklockar" o håller på och mixtrar och vet exakt hur alla komponenter fungerar och kan optimera datorn.

Tack för alla tips! Här är lite mera information och svar på era frågor.

- Jag har en del datorintressen (har börjat få det) och vill eventuellt överklocka datorn i någotskede.
- Jag tänkte köpa en billig TN skärm för spel och sedan satsa på en dyrare IPS skärm till bildbehandling.
- Vill spela BF3 (och BF4)

-De flesta sa att i7 4770K är för mycket. Skulle jag klara mig med en i5 4670K?
-Har ni tips på bra aggregat i 750w klassen?

Är detta bättre med tanke på moderkortet, processorn och aggregatet?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3784946/update2

Ps. Är i Australien för tillfället därefter kommer mina svar lite senare.

Du kommer klara dig med en 4670K ja. Du svarade inte på om du funderade på flera grafikkort i framtiden, isf. förstår jag du vill ha ett kraftigt nätagg.
Hur som helst bör du då välja ett moderkort med stöd för SLI (nvidias multigpu) t.ex. detta:
http://www.inet.se/produkt/1902484/asus-z87-a-atx

Rekommenderar som sagt ett annat tangentbord men det är ju en smaksak. Billigt och bra:
http://www.inet.se/produkt/6606143/microsoft-sidewinder-x4-gaming-keyboard

CM 212-kylaren är ok så länge du inte vill klocka högt. Haswell går ganska varmt och ska man över ca 4.3-4.4Ghz lär du behöva en bättre kylare.

Jag skulle även rekommendera en extra fläkt eller 2 till Fractal Design R4. Chassit är väldigt tyst men standardfläktarna flyttar inte så mycket luft. Du har även vald ett icke-referens grafikkort vilket dumpar en del varmluft i lådan, därför skulle jag sätta en en extra takfläkt för att undvika "värmefickor" i chassit. FD R4 har endast en utsugsfläkt i standardkonfigurationen.
Kan även vara en ide med en extra insugsfläkt men det kan du alltid montera i efterhand ifall det behövs.

Gjorde precis likadant på min nuvarande dator som är ca 4 år gammal och kostade ca 14500kr att bygga. För två år sen köpte sambon en stationär på Komplett för 3990kr. Den är bättre, stabilare och snabbare, trots sämre prestanda. Får inte ihop det riktigt. Hursomhelst, jag kommer aldrig köpa en dator över 5000kr igen. Helt meningslöst om man inte är nåt data-teknik-proffs som "överklockar" o håller på och mixtrar och vet exakt hur alla komponenter fungerar och kan optimera datorn.

Har aldrig haft en dator i 4 år men det är klokare att köpa en dator med bra bas-grejer såsom kvalitets nätdel, bra chassi och sedan uppgradera efterhand.
Köp en SSD och din dator vaknar till liv igen. Troligen massor skräpprogram som segar ner datorn, eller kanske din överhettar pga. damm. Vad har du och din fru för grejer?

Spelar man är det väldigt svårt är det omöjligt att hitta en bra dator för 5000:- Grafikkort är tyvärr dyra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar