Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildbehandling/Speldator

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, spel är inte högprioriterat men däremot så tittar jag på SVT play och film på datorn, då jag saknar TV.

Nu har jag fuskat lite och lagt ut mina krokar på Sweclockers också och fick som förslag detta;

http://www.inet.se/kundvagn/visa/3806934/2013-08-30

Vad tror ni initierade om det ?

"mitt" förslag var bara för att visa att Inets dator var ett dåligt köp. Satsa på mer ram, bättre skärm, en 4670K (lätt överklockning är enkelt och ofarligt) och skit evt. i grafikkortet om du vill spara pengar. En extra (eller en större ssd) är inte heller fy skam.

16GB RAM skulle jag inte kalla för " internminne, för extrem bildbearbetning".
Min dator innehåller 32GB RAM och då klarar jag av PSCS6, LR5, AICS6 och Vegas Pro 12 utan problem, samtidigt.

Dessutom är den lite för dyr för sitt utförande.
Jag betalade ca 12 000 kr för min datorlåda inkl dess innehåll och då har jag GTX 680 som grafikkort samt dubbla 250GB SSD:n, samt att jag har även dyrare chassi, nätaggregat, sitter även en vattenkylare på processorn, något som ditt paket inte innehåller.

Om man är någorlunda haj på att bygga ihop datorer tycker jag att man tittar igenom Prisjakt.nu för priser (undvik dock ClickOK då de stämmer sina kunder pga felaktiga priser på deras egna hemsida), plockar ihop lite diverse prylar från olika butiker för att minimera kostnaderna och sedan får man allt med posten och kan bygga ihop det.
Det där 12 999 kr kan i bästa fall sjunka ned till ca 9000-10 000 kr om man gör det själv.

Här är ett exempel på att "gör det själv" är billigare än butikens egna priser:

http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2384704&view=m

Frakten lär nog gå loss på ca 200 kr totalt om du köper från diverse ställen. CDON har fri frakt på varor efter en viss summa, Inet kan man också få fri frakt om man använder en kampanj som de har (eller gratis om man råkar bo i samma stad som de), Komplett tar bara 29 kr till deras pickup-points, Webhallen allt mellan 9 - 79 kr (eller gratis om man råkar bo i samma stad som de), NetOnNet har gratis frakt osv osv. Kort och gott, man sparar mycket helt enkelt!

Jag tackar för ditt förslag, gott som något då jag är fullständigt okunnig vad det gäller dator (komponenter), men det har jag väl redan nämnt ?

Däremot verkar denna processor vara lite mer intressant, eller vad säger du ?

http://www.inet.se/produkt/5310048/intel-core-i7-4770-3-4-ghz-haswell

Sedan är det ju ingen idé att snåla på skärmen om man har en högpresterande dator, eller hur ?

Det förefaller lockande, inte minst prismässigt, men att plocka ihop grejorna själv ,njaaa skulle inte tro det ;).

Sedan tror jag att 16GB RAM täcker mina behov väl, då jag nyligen har införskaffat lightroom 5. Kommer ev. att komplettera med andra mjukvaror längre fram, men när den tidpunkten infaller, då kanske det är dags att införskaffa en helt ny dator igen, med tanke på den hastighet jag håller...

Eftersom jag bor i Göteborg så förefaller frakten vara ett mindre bekymmer.

Jaja, det blir till att gnugga geniknölarna ett tag till (och titta på vad min bank har för lånevillkor ;) )

"mitt" förslag var bara för att visa att Inets dator var ett dåligt köp. Satsa på mer ram, bättre skärm, en 4670K (lätt överklockning är enkelt och ofarligt) och skit evt. i grafikkortet om du vill spara pengar. En extra (eller en större ssd) är inte fy skam.

Jag förstår.

Därav anledningen till att jag inte var snabb i mitt beslut, jag misstänkte nog att ni som är initierade skulle kunna komma med ett bättre förslag än vad Inet föreslog, därav anledningen till att jag konsulterar er högt värderade forumister.

Jag påtalade också om jag skulle skippa grafikkortet, men den killen på Inet som jag talade med, tyckte precis tvärtom ! Snacka om att vara en åsna mellan två hötappar !!

Jag har också funderingar om att skaffa större eller en extra SSD disk samt en bättre skärm och ev, mer ram (men frågan är om jag behöver det ?).

Jag förstår.

Därav anledningen till att jag inte var snabb i mitt beslut, jag misstänkte nog att ni som är initierade skulle kunna komma med ett bättre förslag än vad Inet föreslog, därav anledningen till att jag konsulterar er högt värderade forumister.

Jag påtalade också om jag skulle skippa grafikkortet, men den killen på Inet som jag talade med, tyckte precis tvärtom ! Snacka om att vara en åsna mellan två hötappar !!

Jag har också funderingar om att skaffa större eller en extra SSD disk samt en bättre skärm och ev, mer ram (men frågan är om jag behöver det ?).

Beror helt på hur du jobbar, inga problem att ta slut på 16GB om man vill :)

Grafikkortet gör att du får högre ljudnivå, kräver kraftigare nätdel och ger ärligt talat inte mycket prestanda-boost i PS. Ska du däremot redigera video är det en bra ide med separat grafikkort.

Du kan ju köpa en ok nätdel så du kan köpa till ett grafikkort senare ifall du känner för det.

Jag tackar för ditt förslag, gott som något då jag är fullständigt okunnig vad det gäller dator (komponenter), men det har jag väl redan nämnt ?

Däremot verkar denna processor vara lite mer intressant, eller vad säger du ?

http://www.inet.se/produkt/5310048/intel-core-i7-4770-3-4-ghz-haswell

Sedan är det ju ingen idé att snåla på skärmen om man har en högpresterande dator, eller hur ?

Det förefaller lockande, inte minst prismässigt, men att plocka ihop grejorna själv ,njaaa skulle inte tro det ;).

Sedan tror jag att 16GB RAM täcker mina behov väl, då jag nyligen har införskaffat lightroom 5. Kommer ev. att komplettera med andra mjukvaror längre fram, men när den tidpunkten infaller, då kanske det är dags att införskaffa en helt ny dator igen, med tanke på den hastighet jag håller...

Eftersom jag bor i Göteborg så förefaller frakten vara ett mindre bekymmer.

Jaja, det blir till att gnugga geniknölarna ett tag till (och titta på vad min bank har för lånevillkor ;) )

Jo, vill man satsa på Haswell så är det bara att köra på det. Men då måste man ha ett moderkort som passar det, dvs H85/H87-serien.

Jag tog ju ett exempel på det som stod på Inet och sedan satte jag ihop samma komponenter genom Prisjakt som slutade med 2500 kr billigare med mina val än något färdigt.

16GB för RAM är lite för klent om du ska jobba med många bilder i taget. Tycker du borde satsa på 32GB när chansen finns samt att modulerna kostar så lite som de gör. Lightroom 5 lär nog tugga mycket om du jobbar med flera bilder från en Nikon D800-kamera (vet inte vad som motsvarar detta på Canon, tyvärr).

I alla fall, i Göteborg har du Webhallen, Komplett och Inet som primary affärer där du kan köpa dator som byggs åt dig eller en färdigbyggd sådan. Undvik bara färdiga märkesdatorer så som Dell, HP, Acer osv. De har brist på kunskap om vad som egentligen gäller för de olika ändamålen och gör så snåla maskiner som möjligt för så billig peng som bara den.
Du har även Dustinhome som kan också bygga ihop en dator åt dig, så som Alina och Misco också. Hmm, listan blir rätt lång på butiker som kan faktiskt hjälpa till med datorbygget om jag ska vara ärlig...

Men hur som helst, jag hoppas verkligen att du hittar en dator till slut och är det förmodan något som du undrar över är du hjärtligt välkommen att höra av dig till mig personligen.

Jo, vill man satsa på Haswell så är det bara att köra på det. Men då måste man ha ett moderkort som passar det, dvs H85/H87-serien.

Jag tog ju ett exempel på det som stod på Inet och sedan satte jag ihop samma komponenter genom Prisjakt som slutade med 2500 kr billigare med mina val än något färdigt.

16GB för RAM är lite för klent om du ska jobba med många bilder i taget. Tycker du borde satsa på 32GB när chansen finns samt att modulerna kostar så lite som de gör. Lightroom 5 lär nog tugga mycket om du jobbar med flera bilder från en Nikon D800-kamera (vet inte vad som motsvarar detta på Canon, tyvärr).

I alla fall, i Göteborg har du Webhallen, Komplett och Inet som primary affärer där du kan köpa dator som byggs åt dig eller en färdigbyggd sådan. Undvik bara färdiga märkesdatorer så som Dell, HP, Acer osv. De har brist på kunskap om vad som egentligen gäller för de olika ändamålen och gör så snåla maskiner som möjligt för så billig peng som bara den.
Du har även Dustinhome som kan också bygga ihop en dator åt dig, så som Alina och Misco också. Hmm, listan blir rätt lång på butiker som kan faktiskt hjälpa till med datorbygget om jag ska vara ärlig...

Men hur som helst, jag hoppas verkligen att du hittar en dator till slut och är det förmodan något som du undrar över är du hjärtligt välkommen att höra av dig till mig personligen.

Vad hände med Z87?Lightroom 5 tar inte jättemycket minne oavsett vad man gör, men plugins och dylikt kan kräva en del. Personligen tycker jag det är lite märkligt att klaga på märkesdatorernas "brist på kunskap" om man själv inte har så mycket koll på bildbehandling och dylikt, men det är ju jag det.

Vad hände med Z87?Lightroom 5 tar inte jättemycket minne oavsett vad man gör, men plugins och dylikt kan kräva en del. Personligen tycker jag det är lite märkligt att klaga på märkesdatorernas "brist på kunskap" om man själv inte har så mycket koll på bildbehandling och dylikt, men det är ju jag det.

Jag har koll på bildbehandling, jobbar ju med det dagligen, men vissa program kräver mer och även mängden arbeten som man har tillsammans gör att man måste ha mycket RAM till slut i datorn.

Ta ett exempel t.ex: Dra ut minnen ur din dator tills du har 8 eller 16 GB i den och prova köra PSCS6 + LR5 samtidigt som datorn tuggar ned bilder från kameran. Nej, det är inte SSD:n som får jobba ensam utan det är även RAM som får jobba då de lagras där temporärt innan de skrivs ned på hårddisken.
Ju mer RAM man har i datorn desto smidigare blir alla arbeten. Jag körde häromdagen precis slut på min C:\ SSD på utrymme. Hade ynka 2 MB kvar, men inga problem att köra PSCS6 med STORskaliga bilder samtidigt som jag sedan sparade på annat håll. Höll på med precis det som jag nämnde ovan, att jag hade kameran i kopplad samtidigt som den tuggade på. Ca 17 MB lagrades i RAM-minnena tills jag hade flyttat bort filer från SSD1 till SSD2.

Tog bort Z87 moderkortet då det är lite för "overkill" för någon som inte är ute efter att överklocka då personen i sig är inte haj på det.
Man ska inte pressa en person på att köpa något som man själv tycker är häftigt, men visst kan vi köra på det viset också bara för att se vad andra säger om en viss "overkill"-dator, om du vill det!?
Här är ett exempel på riktig overkill:
http://www.inet.se/kundvagn/visa/3711235/overkill-pc

Acer, Dell och HP är experter på att göra datorer till företag som baseras på excel och andra små kalkylprogram, men inte experter på att göra datorer för AutoCAD, PC-gaming eller liknande områden. För bildbehandling och foto är Apple bäst, men kanske inte alltid första valet man gör om man vill göra annat också och då kommer PC in, men märkesspecifika är uteslutet och som vi redan diskuterat i ämnet är självplock alt. färdigbyggda datorer bättre då de har mer kräm och prestanda för pengarna än de andra samt bättre garanti- och supportförhållanden.

Acer, Dell och HP är experter på att göra datorer till företag som baseras på excel och andra små kalkylprogram, men inte experter på att göra datorer för AutoCAD, PC-gaming eller liknande områden. För bildbehandling och foto är Apple bäst, men kanske inte alltid första valet man gör om man vill göra annat också och då kommer PC in, men märkesspecifika är uteslutet och som vi redan diskuterat i ämnet är självplock alt. färdigbyggda datorer bättre då de har mer kräm och prestanda för pengarna än de andra samt bättre garanti- och supportförhållanden.

Nu är du ute och cyklar. Dell och HP säljer även workstations som är väl rustade för AutoCAD och bildbehandling. Apple säljer även dom en massa datorer som är direkt olämpliga att köra hårt hela dagar eller har inbygda skärmar som lämnar mycket att önska för en bildbehandlare. Det är i stort sett endast deras MacPro som klarar det.

/Karl

Nu är du ute och cyklar. Dell och HP säljer även workstations som är väl rustade för AutoCAD och bildbehandling. Apple säljer även dom en massa datorer som är direkt olämpliga att köra hårt hela dagar eller har inbygda skärmar som lämnar mycket att önska för en bildbehandlare. Det är i stort sett endast deras MacPro som klarar det.

/Karl

Jag har varit i samarbete med HP ett tag förut och beställt såna datorer som var avsedda för bildbehandling. Xeon processor och massvist med RAM, men inget externt grafikkort som skulle klara pressen. Hade jag velat ha ett så hade det blivit en Quadro för ett 5 siffrigt belopp.

Jag har varit i samarbete med HP ett tag förut och beställt såna datorer som var avsedda för bildbehandling. Xeon processor och massvist med RAM, men inget externt grafikkort som skulle klara pressen. Hade jag velat ha ett så hade det blivit en Quadro för ett 5 siffrigt belopp.

Det är bara dom absolut senaste versionerna av Adobes bildbehandlingsprogram som drar lite, lite nytta av grafikkort.
Vilket grafikkort skulle inte klara pressen från bildbehandling?

/Karl

Hört talas om PSU Calculator som ger en ungefärlig strömförbrukningstabell?

Jag tog systemet som Wilhelm ville ha och det slutade på
Minimum PSU Wattage: 472 W
Recommended PSU Wattage: 522 W

Så ja, jag skulle nog hellre sitta där med minst 550 W och gärna lite mer med tanke på framtida överklockning/uppgradering.

Jag har hört tals om 4.5 olika sådana, alla brukar ge rätt skilda resultat. Dom inkluderar alla tänkbara marginaler, och tar med i beräkningar att man kanske köper ett nätagg för 49 spänn direkt på gatan i china.

Annars finns det miniräknare/huvudräkning, så kan man lätt räkna ihop dom faktiska maxförbrukningarna för exakt dom valda komponenterna.
Processor på 84W + grafikkort på 206W, det är 290W som utgör den absoluta majoriteten av hela systemets förbrukning.

Men jag håller med om 550W. det är en bra marginal för en dator som "faktiskt" drar 400W.

Överlag är det alldeles för mycket effekt-hets idag.

Jag har hört tals om 4.5 olika sådana, alla brukar ge rätt skilda resultat. Dom inkluderar alla tänkbara marginaler, och tar med i beräkningar att man kanske köper ett nätagg för 49 spänn direkt på gatan i china.

Annars finns det miniräknare/huvudräkning, så kan man lätt räkna ihop dom faktiska maxförbrukningarna för exakt dom valda komponenterna.
Processor på 84W + grafikkort på 206W, det är 290W som utgör den absoluta majoriteten av hela systemets förbrukning.

Men jag håller med om 550W. det är en bra marginal för en dator som "faktiskt" drar 400W.

Överlag är det alldeles för mycket effekt-hets idag.

Håller med om att dessa kalkylatorer oftast räknar helt fel, tror dessa sajter är sponsrade av psu-tillverkarna.

Såg att du skrev 84w och antar att du menar en 4770K. Du kan dock inte räkna med TDP-värdet då det inte är en angivelse av effektförbrukningen.

Håller med om att dessa kalkylatorer oftast räknar helt fel, tror dessa sajter är sponsrade av psu-tillverkarna.

Såg att du skrev 84w och antar att du menar en 4770K. Du kan dock inte räkna med TDP-värdet då det inte är en angivelse av effektförbrukningen.

4670k. Jo, jag var faktiskt lat och räknade med TDP, fy på mig. Men Intel har rätt länge haft en TDP som stämmer rätt bra med verklighetens förbrukning. och det är tyvärr ont om tester där enbart processorns förbrukning faktiskt mäts.

Sweclockers rapporterar 115W för en hel dator då 4670k jobbar max, så helt off är det inte denna generation heller.

Onödigt att ens köpa dessa processorer med betäckningen "K" i slutet om man inte är haj på vad OC (överklockning) är för något. Dessutom kräver det betydligt bättre RAM (internminnen) än basics för att fungera samt ett moderkort i över 2000 kronors klassen.

Eftersom du har valt budget-moderkort tycker jag att du ska välja lite långsammare processor.
Tvivlar på att du sitter där och kör med FRAPS samtidigt som du spelar eller jobbar mycket med videon i 1080p kvalité.

Vilket skitsnack! Håller med om man inte direkt behöver överklocka dagens CPU:er då dom är snabba nog stock.

Men du överklockar en Haswell CPU med ett Z87 chipset utan högskolepoäng i OC med vilket Z87 baserade moderkort som helst, även 1000-1200 kronors korten.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk 2

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar