ANNONS
Annons

Bild redigering

Produkter
(logga in för att koppla)

oggeboyn

Avslutat medlemskap
Det som jag undrar är: när man redigerar en bild är det mest skärpa o sådant man ska ändra på jag är fullt förstådd på att det är annorlunda per bild

Jag vill bara ha lite allmänna tips

Fotar du RAW eller JPEG?

Vad har du för program?

Vanliga saker jag redigerar i en bild.

Crop / rotation.
Objektivkorrigeringar.
Vitbalans.
Kontrast.
Justering av högdagrar och skuggor.
Färgmättnad.
Skärpa och brusreducering.

Som du själv är inne på varierar det ju enormt mellan bilder, motiv, hur de skall användas etc, etc.

För egen del är den absolut vanligaste justeringen att jag beskär bilden. Det gör jag på nästan alla bilder. Ibland endast lite, ibland desto mer.

Skärpa accepterar jag ibland grundinställningar, men ofta göra jag lite mer individuella anpassningar.

I Lightroom använder jag också ofta clarity-verktyget och så justerar jag ofta exponering mm.

Jag tycker du skall hitta ett flöde som passar dig, det finns nog inget rätt och fel här.

Tjena

Jag använder mig utav lightroom 5 och gratis versionen av photoshop som jag laddat ner från metro

And redigering

Glömde fråga vet ju att photoshop har stacking men finns det en free variant till windows 8.1 har försökt söka o läsa på nätet till ingen lycka

Det finns oerhört mycket på nätet och väldigt mycket litteratur runt exempelvis Lightroom och Photoshop. Se bla Moderskeppet plus en stor mängd tutorials på YouTube.

Jag använder mig utav lightroom 5 och gratis versionen av photoshop som jag laddat ner från metro
Vi import läggs en viss grundskärpa på mina bilder.
Sedan kan man säga att jag går uppifrån o ner i developermodulen.

Förutom på EN punkt men inte alltid. Lens correction+den mittersta fliken för att minska CA.
Det beror på motiv o vilket objektiv som använts.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto