Annons

Bild på nya Sony F828

Produkter
(logga in för att koppla)
Vore det inte för den smått patetiska lösningen som heter "MemoryStick" hade jag nog haft en 717 idag.
Din jämförelse hade sett ännu bättre ut om du tagit med ett CompactFlash-kort i den mer normala prisklassen; mig veterligen är MemoryStick inte heller speciellt snabba så jämförelsen kräver inget "über-CF".
Sonys nya 828 är helt klart intressant.
 
Tyska New York Camera tar 999 euro för Sony DSC-F828 med leverans oktober/november. Ett vanligt 512MB SanDisk kort kostar där 135 euro. Frakt, 16 euro, tillkommer. Totalpris ca 10.600kr (Växelkurs enl. Yahoo.se).

Det billigaste 512MB MemoryStick kortet hos pricerunner.se kostar drygt 3000kr exkl. frakt.
New York Camera säljer SanDisk 512 MB Memory Stick Pro för 314 euro inkl. frakt (ca 2900kr) vilket är ett bättre pris.
Lägg till 7000kr för F717 och totalpriset blir 9.900kr.

I det här exemplet är skillnaden ca 700kr. F717 är chanslös enligt min uppfattning.
 
jo, jag ser att ni har mycket rätt. när det gäller minneskort så löser jag det genom att köpa ett MS_PRO256 för €99 och sedan använda min X-drive2.

angående andrahandsvärdet så har jag tänkt ungefär så här:

när 828an lanseras kommer 717an inte längre säljas, 828an kommer kosta runt 12-10000kr. då kommer jag kunna få min 717 såld för runt 6000kr (kanske ett halvår efter köpet) och då har jag 'förlorat' 1000kr på köpet. sen kan jag ju använda MS_PROn som jag köpt med den nya modellen också förstås. sen bygger man på med ett par CF för att klara av 8MP-bilderna bättre..
 
Personligen tror jag att du överskattar andrahandsvärdet av F717 men det är ju trots allt mellanskillnaden som är intressant vid ett byte. Det ska bli intressant att se hur prisbilden ser ut vid jul. Det är många nya modeller som släpps i prosumer segmentet och de kommer bara att sälja om priset är rätt.
 
ni har övertalat mig! jag har funderat mycket på det här, och det känns som att ett köp av 717 nu, kommer vara ett grovt felköp. 828an är så pass mycket bättre att mellanskillnaden egentligen är mer än motiverad.

andrahandsvärdet efter ett halvår är en stor chansning och frågan är om man vill sitta med 717 och tvingas sälja den för småpengar. Å andra sidan kanske man inte kommer förlora så mycket, men det kommer inte veta förrän den tiden kommer. stor chansning som sagt..

nu kommer jag behålla min ixus400 för resan (hade dock redan hunnit beställa en hel del tillbehör till 717, fast de funkar med 828 också) och sedan slå till på en 828 när den släpps, eller en kort tid därefter. då har man en kamera som 'håller' längre också, pengarna investeras mer korrekt.

tack för att ni stod på er och sa vad ni tyckte! själv får jag svälja egoismen och ändra mina planer. ;)
 
Det blir nog bra och med tanke på allt som släppts dom senaste veckorna så kan det vara värt att vänta till efter nyår & se vad som händer.

Obekräftade rykten säger nu i A1-forumet att Minolta inte nöjer sig med A1 utan släpper en A2 efter nyår. Min gissning är att den får Sonys 8MP-sensor eftersom Minolta använder Sonys sensorer.

Jag tror detta pga att Minolta annars kommer att få svårt att konkurrera med sony samt att dom garanterat hade insikt i att Sony skulle släppa F828..

OBS att detta bara är ett rykte & att jag bara gissar.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=12690&perpage=15&pagenumber=8

Larsa
 
Tycker det verkar så pass intressant att jag kan tänka mig knalla iväg till fotohökaren i november - december (om den finns ute då) och titta på den.
Har en Sony video med Vario-Sonnar och är imponerad av resultatet den åstadkommer (Ger ett intryck av att i paritet med vanliga TV-program. Jo, jo jag vet att det inte är det, men den ger det intrycket).
K a n tänkas vara ett alternativ till polaroid eftersom den är möjlig att använda helt manuellt.
Vi får väl se.
Fast å andra sidan har det säkert vid vinterns ankomst kommit/aviserats så mycket nytt att denna 828 är lika modern och nydanande som en väderkvarn......
Us
 
EdwardH skrev:
För det finns inga andra helmanuella digitalkameror, menar du?
Vad jag menar i fråga om existensen av andra digitala kameror med möjlighet till helt manuell hantering är totalt ointressant eftersom dessa de facto finns. Av många modeller och fabrikat. Jag tycker bara att just denna som den beskrivs skulle kunna tänkas vara ett alternativ som jag anser skulle kunna tänkas passa mig. Något annat uttalar jag mig inte om. Men den friheten tar jag mig. Med eller utan din tillåtelse.
Us
 
Senast ändrad:
EdwardH skrev:
Vad gör den här speciell, förutom antalet megapixlar ?

Vad ställer du för krav på en digital kompaktkamera?
Antalet pixlar her ett visst intresse. I övrigt verkar den också tilltalande. Kan inte säga mera just nu eftersom jag inte sett den i verkligheten. Men enbart som jag antytt tidigare som "slängkamera". Föredrar i övrigt mellanformat och analog fotografering.
Us
 
larsaz skrev:
Det är ett känt fenomen att man med mindre sensorer får större skärpedjup för samma bildvinkel, eftersom en kortare brännvidd används.

Eftersom dessa kameror har en mindre sensor än 24x36 så får du helt klart ett längre skärpedjup, om skillnaden är nåt att bry sig om var en annan sak, det får en DSLR-användare uttala sig om.


Mvh, Larsa
Skillnaden i skärpedjup mellan Canon 300D och Sony 828 är i varje fall högst väsentlig. Om man tar skärpedjupet som utgångspunkt vid en jämförelse mellan dessa två kameror, visar det sig att Sony-kamerans objektiv med tre bländarsteg större öppning ger approximativt samma skärpedjup som Canons objektiv (samma fotograferingsvstånd och bildvinkel förutsätts naturligtvis). Detta innebär i praktiken att Canon-kameran måste ställas in på ett åtta gånger högre ISO-värde än Sony-kameran (exempelvis Sony ISO:200 resp. Canon ISO:1600) om samma skärpedjup eftersträvas för analoga brännvidder och identiskt avstånd.

I samband med diskussionen om ökat brus vid inställning av högre ISO-värde bör dessa fakta på allvar beaktas. Den mindre bildsensorn som Sony utnyttjar kanske genom ovanstånde fakta kommer att stå sig väl i konkurrensen.

De bilder jag haft tillfälle att studera från Sonys föregångare jämfört med bilder tagna med t.ex. Canon 10D talar för att den nya Sonykameran, med de förbättringar som aviserats, mycket väl kan komma att visa sig vara en mycket svår konkurrent till 300D - DSLR eller ej.
 
Som jag tidigare nämnt så finns i A1-forumet ett obekräftat rykte som säger att Minolta vid årsskiftet även släpper en A2.

Om så är fallet så tar jag för givet att även denna har Sonys 8MP-sensor eftersom 7-serien delat samma 5:a som Sony 717.

När jag ändå spekulerar så antar jag att Nikon släpper nåt med samma sensor eftersom dom i Coolpix 5700 använt nämnda 5mp-sonysensor.

Jag ser det helt klart i min kristallkula & funderar för mig själv hur mycket pengar Sony drar in från Minolta & Nikon samt tidigare Olympus som i Sin E-20 använde 5:an...


Mvh/Larsa som insett att Sony är MYCKET större i digikameravärlden än vad många tror.
 
Som ett tillägg till mitt inlägg om bildsensorns betydelse för skärpedjup och ISO-inställning kan följande exempel ges:

I nedanstående tabell anges avstånd, brännvidd och skärpedjup i mm. Resulterande brännvidder antas analoga med de som nedan anges för småbildsformatet.

Fabrikat Brännvidd Bländare Avstånd Skärpedjup ISO

Canon.........28............8........1000.......1474......800

Sony...........28...........2,8.......1000.......1268.....100


Canon.........90............8.........250.......5,0.......1600

Sony...........90...........2,8........250.......5,4........200


Canon.........200............8......5000......517.......1600

Sony...........200...........2,8.....5000......473.........200

Diskussionen om det större bruset som mindre bildsensorer medför vid höga ISO-värden bör kanske tonas resp. känslightens beroende av pixlarnas täthet!
 
Senast ändrad:
larsaz skrev:
Som jag tidigare nämnt så finns i A1-forumet ett obekräftat rykte som säger att Minolta vid årsskiftet även släpper en A2.

Om så är fallet så tar jag för givet att även denna har Sonys 8MP-sensor eftersom 7-serien delat samma 5:a som Sony 717.

När jag ändå spekulerar så antar jag att Nikon släpper nåt med samma sensor eftersom dom i Coolpix 5700 använt nämnda 5mp-sonysensor.

Jag ser det helt klart i min kristallkula & funderar för mig själv hur mycket pengar Sony drar in från Minolta & Nikon samt tidigare Olympus som i Sin E-20 använde 5:an...


Mvh/Larsa som insett att Sony är MYCKET större i digikameravärlden än vad många tror.
det verkar logiskt, larsa. jag kan dock säga att om _jag_ var sony så skulle jag inte sålt min sensor till konkurrenterna förrän jag fått ett grepp om marknaden med min produkt, kanske för nån månad eller så.

å andra sidan hoppas man på att nikon och minolta kommer med konkurrenter så att man kan ha större utbud av funktioner att välja mellan, när man gör sina kompromisser (kameraköp är alltid kompromiss). Jag har ju varit mkt nära att köpa 717 så 828an ligger mig närmare än eventuella konkurrenter.
 
Ehhh... Alltså, menar ni att iso-värdet påverkar skärpedjupet!? Är inte skärpedjupet ett optiskt fenomen som beror på storleken av sensorn och inget annat? (Ja bländarstorleken och avstånd också givetvis men nu diskuterade vi sensorstorlek...)
 
Japanska företag har historiskt samarbetat en hel del. Olympus OM2 var den första kameran med TTL-mätning av blixtljus trots att Nikon ägde patentet. Sony kanske tjänar tillräckligt med pengar på att sälja sensorer. En sensor är dessutom färskvara och det talar för att Sony snabbt delar tekniken med andra.
 
Ehhh... Alltså, menar ni att iso-värdet påverkar skärpedjupet!? Är inte skärpedjupet ett optiskt fenomen som beror på storleken av sensorn och inget annat? (Ja bländarstorleken och avstånd också givetvis men nu diskuterade vi sensorstorlek...)
Var tvungen att läsa några gånger för att förstå vad han menade, och nej, det gör det inte. Och faktum är att en liten sensor inte påverkar heller. Dock bör man tänka på att sonyn med en motsvarighet av 28-200, igentligen är en 7,1-51mm lins, och det är fovcroppen som "gör" det till en mots 28-200 på 35mm film.

Följaktligen har sonys kamera samma skärpedjup på 200mm, som en 35mm kamera skulle ha på 51mm vid samma bländare.

Skillnaden i skärpedjup mellan säg en DSLR och en vanlig 35mm kamera är inte beroende på någon lins eller sensor eller så. Utan att vill du teckna ett objekt i samma skala med full 35mm måste du stå närmare än med en dsrl då dessa har en "fovcrop" på 1.6mm så att ett 50mm på en dSLR kamera motsvarar helt enkelt samma bildutsnitt i grader som du skulle få med en 85mm på en 35mm kamera.

Skillnaden i skärpedjup mellan Canon 300D och Sony 828 är i varje fall högst väsentlig. Om man tar skärpedjupet som utgångspunkt vid en jämförelse mellan dessa två kameror, visar det sig att Sony-kamerans objektiv med tre bländarsteg större öppning ger approximativt samma skärpedjup som Canons objektiv (samma fotograferingsvstånd och bildvinkel förutsätts naturligtvis). Detta innebär i praktiken att Canon-kameran måste ställas in på ett åtta gånger högre ISO-värde än Sony-kameran (exempelvis Sony ISO:200 resp. Canon ISO:1600) om samma skärpedjup eftersträvas för analoga brännvidder och identiskt avstånd.
Fast med detta menar du att ett större skärpedjup är bra, för vissa ja, men det är nog ett fåtal. Själv anser jag att ett kortare är bättre. Beror lite på vad man fotar.

Håller inte heller med om att sonyn är bättre, bara om du vill fota natur etc där det är bra med stort skärpedjup, och då har man väl oftast stativ iaf så att ha en längre slutartid för att slippa höja isot gör inte så mycket.

Problemet är snarare att det är svårt att få ett kort skärpedjup om man behöver det med sonyn, inte att skärpedjupet inte går att få långt.
 
NOoFOo skrev:
Ehhh... Alltså, menar ni att iso-värdet påverkar skärpedjupet!? Är inte skärpedjupet ett optiskt fenomen som beror på storleken av sensorn och inget annat? (Ja bländarstorleken och avstånd också givetvis men nu diskuterade vi sensorstorlek...)
Jo, men under ett givet förhållande kan ISO ändras (vilket som bekant går bra med digitalkameror) vilket i sin tur gör att man måste blända ner (om samma slutartid används), och därmed ändras skärpedjupet.

Observera också att det egentligen inte FINNS något skärpedjup. Skärpan är i princip alltid noll. Oskärpan framför/bakom blir, beroende på bländare, mer eller mindre påtaglig. Är det skarpt nog säger man att det är 'skarpt'...helt enkelt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.