Annons

Bild på nya Sony F828

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, det är möjligt du har rätt när jag tänker efter.
Hur som helst ska det bli intressant att få läsa tester på denna nya Sonyn och givetvis Minolta A1.
Jag tror att det är hugget som stucket vilken man väljer. Bägge modellerna kommer i vilket fall som helst att vara mycket bra.
Detta gör att åtminstone jag kommer att vänta än ett par år innan jag möjligen införskaffar mig en digital systemkamera.
För mina behov känns dom tillräckliga för det förhållandevis moderata priset.
I dagsläget vet vi ju inte vad Sonys modell kommer att kosta i handeln (sannolikt i nivå av Minoltan)
 
Javisst..och nog är det märkligt att det är samma ccd i 7, 7i, 7Hi och A1..man hade nog trott det skulle komma en 8mp el. liknande (som på sonyn).
 
Visst!
Är helt övertygad om att det inte dröjer speciellt länge innan modell A2 finns ute på marknaden med en helt annan upplösning
Sonys kamerasläpp sätter skräck i tillverkarmarknaden (om nu Sonyns bildkvalité håller måttet)

Nu är det ju förstås inte bara pixlar som räknas...
 
Kim10D skrev:
Nä..det kan inte stämma (låter inget på min 7i)..därimot när man fokuserar manuellt så drar den ström (elektronisk styrd fokus) och det låter (mycket svagt).

Kim, om du har din 7i kvar så råder jag dig att sätta örat emot den & zooma, det låter... Är inte säker men tror att zoomningen styrs elektroniskt. Om du zoomar riktigt snabbt så hör du att den släpar efter, den fungerar dock som du vet ändå optimalt. Rätta mig om jag har fel men låter mysko gör den i alla fall.

Antar att Sonyn har en liknande teknologi, måste bara säga det att Sony har fixat allt som jag tyckte var fel med 717 (vad jag läst hittils i allafall). Om dom 8 megapixlarna håller & priset blir vad som är sagt på Dpreview så tror jag att IS:en väger lågt vid mitt val.

Min D7i får hålla nåt år till, sen så får jag utvärdera dessa två + dom andra som förmodligen dykt upp & se vad det blir. Nån DSLR blir det inte i alla fall om inget under inträffar prismässigt, bra optik är nämligen för dyrt för mig.

Larsa
 
Kim10D skrev:
Javisst..och nog är det märkligt att det är samma ccd i 7, 7i, 7Hi och A1..man hade nog trott det skulle komma en 8mp el. liknande (som på sonyn).

När A1 presenterades så kände jag mig lättad över att man bibehållit 5 mp-sensorn, tänkte att man därigenom skulle få bukt med brusnivån.

En ny större sensor innebär ju som vi vet ofta problem med brus, därför kom det som en chock när Sony igår släppte en 8:a!

Har tittat på testbilder från A1 som tyvärr ser ut att ha samma brusnivå som jag är van från 7i, vet dock inte hur mycket man kan lita på detta.

http://gallery17095.fotopic.net/show_collection.php?id=42734

Titta på himlarna.

Mvh/Larsa, som är våldsamt beroende av Neat image...
 
Senast ändrad:
Zoomen på en D7i är helt mekanisk. Det som låter tror jag är att kameran justerar in fokus för den nya brännvidden. Det innebär att det inte sitter en "Äkta" zoom på den, utan att objektivet är av typen "varifocal" (kan tyvärr bara den engelska benämningen).
 
christp skrev:
Zoomen på en D7i är helt mekanisk. Det som låter tror jag är att kameran justerar in fokus för den nya brännvidden. Det innebär att det inte sitter en "Äkta" zoom på den, utan att objektivet är av typen "varifocal" (kan tyvärr bara den engelska benämningen).

Har samma uppfattning som du, att zoomen är mekanisk, men fokuseringen sköts med en motor, som vid zoomning återställer fokus.
 
Javisst, annars skulle man ju inte kunna zooma när kameran är avstängd...vilket fungerar utmärkt.
 
ser mycket mycket lovande ut! =)
största plussen imo är nog den mekaniska zoomen tillsammans med iso800 läget. Får bara hoppas att den håller hyfsat låga brusnivåer så blir det guld =)
 
christp skrev:
Zoomen på en D7i är helt mekanisk. Det som låter tror jag är att kameran justerar in fokus för den nya brännvidden. Det innebär att det inte sitter en "Äkta" zoom på den, utan att objektivet är av typen "varifocal" (kan tyvärr bara den engelska benämningen).

Å,fan. Låter riktigt.

Jag nästan skäms över att behöva fråga detta men innebär det att den håller skärpan om jag tex ställer in skärpan vid 50mm & sedan zoomar upp till 200? Jag brukar alltid fokusera om efter zoomning oberoende av hur liten zoomförändring jag gör.

Larsa
 
Hårig design!

Liknar mest en rysk nattkikare :)


Om inte Sony har en DSLR inom kort så går de nog mot en annan filosofi.

Skulle tro att DSLR-liknande kameror med låt oss säga 24-300 optik inom 3-4 år gör att DSLR:en blir betydligt mindre intressant för många av oss.

Är det någon Canon och Nikon håller koll på förutom varandra så är det Sony.
 
Sen bör nu nämnas att om fördelarna med det nya färgfiltrer är allt vad dom säger så kommer nya sonyn bli ruggigt bra. Och 8MP är kanske lite önödigt ibland, hur många printar A3 var och varannan dag, men folk kanske vill ha cropping room.

Som andra har sagt, hoppas dom fixat en bra iso800, annars blir det jobbigt, men jag skulle gissa på vissa problem, sensor är trots allt väldigt liten.
 
Alla har inte behov av en DSLR och det handlar ju faktiskt om en helt annan prisklass! Köp en Canon 10D med objektiv som motsvarar Sonyns zoomomfång och se vilken slutsumma du hamnar på. Det går inte riktigt att jämföra dem sida vid sida. Att säga att det inte finns några andra alternativ än DSLR på grund av sensorstorleken håller jag inte alls med om, man måste tänka på att alla inte har behov av de fördelar som en större sensor ger (lägre brusnivåer, mindre skärpedjup).
 
Den digitala utvecklingen har hela tiden inneburit mindre och kraftfullare.

2004 säljs det fler kameratelefoner än den totala analoga/digitala kamerasektorn (inkl. video).

Vad innebär det när det gäller utveckling av sensorer?

Mindre sensorer med optimerad optik betyder intressantare kameror för oss som tycker att 30-40.000:- i kameraväskan är för mycket. Inte minst vikt och volymmässigt.

Jag åker en hel del motorcykel och en A1:a är väl ungefär vad man skulle kunna ta med sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.