Att avliva myter är inte lätt
Det har alltid funnits ett antal hörsägner i fototekniska sammanhang, som har en tendens att hålla sig kvar genom alla tider, framför allt om de berör optiska frågeställningar. Den vanligaste missuppfattningen lär väl vara att
"vidvinkelobjektiv ger större skärpedjup än teleobjektiv". ”Ja men det vet ju alla…” hör man ofta sägas. Allt beror dock på hur begrepp och definitioner relateras till motivet. En ”rättvis” jämförelse mellan objektiv med olika brännvidder måste ju rimligtvis göras, när avbildningsförhållandet för objekt på använt inställningsavstånd är detsamma. I sådant fall blir skärpedjupet rent matematiskt detsamma oavsett objektivets brännvidd. I själva verket uppfattas för ögat den färdiga bilden (vid samma avbildningsförhållande) som tagits via teleobjektivet ha
större skärpedjup! Detta beror på att övergången mellan skärpelägena (acceptabel skärpa / oskärpa) sker allt mindre abrupt ju längre brännvidd man utnyttjar. Ögat så att säga tillåter sig tänja på gränserna som oskärpecirkeln annars anger.
Ovan nämnd missuppfattning (om "de små brännviddernas större skärpedjup") ligger sannolikt i botten för den variation av uppfattningar som gäller fotografering med digitala kameror som utnyttjar bildsensorer av olika storlek.
Den fysikaliska verkligheten visar sig dock obönhörligt matematiskt ge följande konsekvenser:
- Bildplanets horisontella utsträckning (breddformatet) bestämmer brännvidden för den bildvinkel som täcker in digitalkamerans bildsensor
- Genom att objektiv med samma bildvinkel (t.ex. ett normalobjektiv) får en brännvidd som står i direkt proportion till bildplanets bredd, kommer även de olika bländaröppningarna och oskärpecirkeln att följa proportionaliteten. I samtliga fall antas naturligtvis fotograferingsavståndet vara detsamma
- Den matematiskt / logiska konsekvensen blir då att en bildsensor, med en bredd som t.ex. är en tredjedel så stor som en annan, medför att det anpassade objektivet med samma bildvinkel (jämfört med objektivet för den större bildsensorn) resulterar i
samma skärpedjup med en bländaröppning som har en tredjedel så stor diameter som den större bildsensorns objektiv.
- I sin tur innebär detta att samma skärpedjup erhålles med tre hela bländarsteg större öppning,
t,ex, bländare 4 i stället för 12 (11)
- Konsekvensen, om samma slutartid användes, är att ISO-talet för kameran med den större bildsensorn måste ställas in på ett åtta gånger högre värde. I sin tur innebär detta att
luminansbruset hamnar i samma storleksordning oavsett storleken på bildsensorn
Vän av ordning invänder kanske, att de mindre bländaröppningarna, på objektiv anpassade för mindre bildsensorer, kommer farligt nära den minimistorlek som innebär skärpeförsämringar på grund av ljusets avböjning (diffraktionen). Inte ens detta fäller resonemangen ovan. Gränsen, vid vilken diffraktionen blir märkbar, är ju beroende av den verkliga diametern på bländaröppningen. I fallen ovan uppstår problemet för objektiv anpassade för den större bildsensorn visserligen vid tre bländarsteg mindre bländare (t.ex. 16 istället för 5,6) men i det fallet är
skärpedjupet detsamma - dessutom hamnar luminansbruset i samma storleksordning genom att ISO-talet då måste ställas in på ett åtta gånger högre värde.
Med tanke på den variationsmöjlighet som ligger i valet av belysning och slutartider lär för/nackdelarna vid valet av storlek på bildsensor under normala fotograferingsförhållanden i stort sett kunna utjämnas fullt ut. Tekniskt / praktiska problem vid kameror med utbytbara objektiv (t.ex. DSLR-kameror) resp. kostnaden för utveckling av objektiv för de olika bildsensorformaten får naturligtvis vägas in. Dessutom kommer kanske tyngden på använda objektiv och kameran i sin helhet att av vissa tillmätas betydelse.
Den som vill göra en direktjämförelse sida-vid-sida på skärmen mellan bilder från kameror som representerar olika bildsensorformat kan kika på:
"COMPAROMETER"
http://www.imaging-resource.com/IMCOMP/CDISPLAY.HTM
Om man för jämförelse lägger t.ex. testbilder i
maximal storlek tagna med
Sony DSC-F717 (bildsensor=8,8 mm bred) på vänster sida av bildskärmen och motsvarande bilder med
Canon EOS-10D (bildsensor=22,7 mm) på höger skärmsida,får man en god uppfattning av upplösningsförmågan.
Som synes uppvisar bilderna från Sonykameran med sin mindre bildsensor t.o.m. tydligt bättre upplösning än Canonoptiken med sin större bildsensor. Faktum är att jag inte lyckats hitta något bildexempel som uppvisar samma goda upplösning som bilderna från Sonykameran. Den skillnaden bör rimligen bli ännu större med den nya ”fyrfärgs” bildsensorn med ökning av antalet pixlar (från 5 till 8 miljoner) –
inte långt från den upplösning man kan räkna med för en småbilds diafärgfilm av hög kvalitet.
Är du ytterligare intresserad av diskussionen som berör det ovan upptagna, kika på inläggen i:
Forum > Utrustning och teknik > vs. > Sony DSC-F828 vs.Canon EOS-300D