Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild på nya Sony F828

Produkter
(logga in för att koppla)
Linmajon skrev:
Så länge sensorn inte är större än en kvadratcentimeter, så finns det inga alternativ till DSLR.

Det är resultatet som räknas, storleken spelar ingen roll ;-) i de allra flesta fall kan varken du eller någon annan se vilken bild som är tagen med vilken sensor när du ser bilden här på fotosidan eller ens på fotopapper i "normala" storlekar.
 
Har nya sonyn 12 eller 14 bitar? spelar det nån roll? hur många har de bästa kamerorna? Minolta gör en stor sak av att de nu har 14 o de var rätt noga med att påpeka att de hade 12 förut när tydligen 10 var vanligare...
 
KGS skrev:
Har nya sonyn 12 eller 14 bitar? spelar det nån roll? hur många har de bästa kamerorna? Minolta gör en stor sak av att de nu har 14 o de var rätt noga med att påpeka att de hade 12 förut när tydligen 10 var vanligare...

14, vet dock inte vad skillnaden blir...

Larsa
 
KGS skrev:
Det är resultatet som räknas, storleken spelar ingen roll ;-) i de allra flesta fall kan varken du eller någon annan se vilken bild som är tagen med vilken sensor när du ser bilden här på fotosidan eller ens på fotopapper i "normala" storlekar.
Fysikens lagar kommer inte ens Sony runt. Försök få kort skärpedjup (porträtt) på kort eller lite längre avstånd med vilken digitalare som helst med liten sensor. Det är hur lätt som helst att se skillnaden, även på bilder som är 10x15 cm stora.
828 konkurrerar inte alls med ex. NikonD100, eller inte ens gamla Canon D30 för den delen. Det är en kamera för avancerade amatörer (och en del proffs), och många inser inte ens skillnaden...
 
Jag är mycket intresserad av denna kamera. Sony verkar fått med det mesta som jag är intresserad av i en kamera. Framförallt objektivet verkar kanon. Man får ju jaga gluggar i 10-15.000kr-klassen till ett dyrare kamerahus för att hamna i samma klass. Var nära att köpa F717, men denna verkar vara några snäpp vassare.

Tycker också det är intressant att se hur det för vissa verkar vara EXTRA viktigt att poängtera att denna kamera inte kommer att vara i närheten av en DSLR...
 
Magnus77 skrev:
Tycker också det är intressant att se hur det för vissa verkar vara EXTRA viktigt att poängtera att denna kamera inte kommer att vara i närheten av en DSLR...

Jo det stämmer men beror i & för sig oftast på att andra säger tvärtom, att denna typ av kamera på nåt sätt ska kunna ersätta en DSLR.

Det kommer den självfallet inte att kunna göra men för min egen del så kan den mycket väl ersätta en DSLR, har haft planer på att köpa en gammal D30 eller liknande för att få lite fart på AF samt få lite bättre hanteringsmöjligheter.

Om Sonyn eller Minoltas A1 är klart bättre på dessa punkter än sina föregångare så är dom dock ett mycket intressantare val, för mig alltså...

Jag är inte intresserad av att köpa 2-3 objektiv för dyra pengar för att komma upp i samma zoomofång samt kvalite, ok jag vet att jag kan komma upp i ännu bättre kvalite men kostnaden blir för hög & jag nöjer mig med det dessa stora "kompaktkameror" kan åstadkomma för en överkomlig summa.

Dom övriga begränsningarna typ problemet med skärpedjupet får jag leva med, vill jag ha större möjligheter till friläggning av bakgrund får jag väl gå över till film igen, för även en kamera i 10D-segmentet har ju problem med detta...

Larsa
 
Njaeh, kameror i "10D segmentet" har samma förutsättningar för kort skärpedjup som vanliga analoga kameror eftersom dom kör med optik med samma brännvidder.
/A
 
Självklart kan den här kameran och liknande ersätta en digital systemkamera för många användare. Egentligen är väl det här också DSLR kameror, men inte systemkameror, eller?
 
Malm skrev:
Njaeh, kameror i "10D segmentet" har samma förutsättningar för kort skärpedjup som vanliga analoga kameror eftersom dom kör med optik med samma brännvidder.
/A

Det är ett känt fenomen att man med mindre sensorer får större skärpedjup för samma bildvinkel, eftersom en kortare brännvidd används.

Eftersom dessa kameror har en mindre sensor än 24x36 så får du helt klart ett längre skärpedjup, om skillnaden är nåt att bry sig om var en annan sak, det får en DSLR-användare uttala sig om.


Mvh, Larsa
 
SLR="Single Lens Reflex". Själva reflexen brukar en spegel stå för. 828 har ingen spegel.

Visst, 828 är läcker och säkert bra på många sätt o vis, men jag tror ändå de flesta entusiaster skulle bli mer nöjd med ex. en Canon D30. En underbar kamera med (jämförelsevis) blixtsnabb AF och helt brusfria bilder.
Jag är inte helt övertygad att 828 har särskilt snabb o säker AF. (antagligen kontrastdetekterande) och att bilderna är särskilt brusfria...men den som lever får se.
 
Linmajon skrev:
SLR="Single Lens Reflex". Själva reflexen brukar en spegel stå för. 828 har ingen spegel.

Nä, det är väl en modernare konstruktion, är det en särskild fördel med en spegel? får du samma sköna sökarbild som i en Dynax 9 då? för det skulle jag gärna vilja ha i min digitalkamera. Ska ta o klämma på en 10D i eftermiddag jag... om de har den kvar hos hökaren på hörnet.
 
larsaz skrev:
Det är ett känt fenomen att man med mindre sensorer får större skärpedjup för samma bildvinkel, eftersom en kortare brännvidd används.

Eftersom dessa kameror har en mindre sensor än 24x36 så får du helt klart ett längre skärpedjup, om skillnaden är nåt att bry sig om var en annan sak, det får en DSLR-användare uttala sig om.


Mvh, Larsa

Nåja.. långt skärpedjup är inget jag upplevt på 10D..

Naturligtvis har du rätt i resonemanget att du får ett längre skärpedjup med en kortare glugg. Men hur många mm det rör sig om får någon annan räkna ut..
Det är nog minimal skillnad...

Ganska kort

Kortare ändå
 
Ok, som jag skrev så är kanske skillnaden försumbar & att nån DSLR-användare får svara på det, nu fick vi svar.

Mvh, Larsa
 
Kort och kort, kort nog skulle jag vilja säga. Jag menar, kan man få en örsnibb att bli suddig när skärpan ligger på ögat är det kort nog.

Orkar inte göra matten just nu, men jag har för mig att det är i en fråga om några cm istället för någon cm. Men det är klart svårare med den typen av sensorer som sony och dom andra använder då dessa är vadå, 1/8 eller nåt så stor som på en 10D. Tror det var där nånstans iaf.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.