ANNONS
Annons

Bild på nya Sony F828

Produkter
(logga in för att koppla)
Det sägs att det är ingångspupillen som är avgörande för skärpedjupet och inte storleken på sensorn..jag är fortfarande inte säker på vad som gäller.

dsmannen skrev:
sökarbilden på en 10D är tyvärr inte i närheten av den fina sökaren på Dynax 9 =(

Varför får man inte ordning på det? Som jag har uppfattat det så är 10D:s sökare tom sämre än på Canons budgetSLR-kameror, varför?

Annars så är väl spegelreflex med dagens teknologi det bästa sättet att få en bra sökarbild med småbilds el. digitalkameror.

Då har jag självfallet räknat bort mätsökarkameror typ Leica M som är klart överlägsna, dock så är mätsökarkonceptet mest lämpat för brännviddsomfång typ 28-135 samt lämpar sig inte alls för macro.

Larsa

Kim, jag har några sidor med matten för det hela, men jag har för mig att det blir en produkt av, brännvidd, avstånd till motivet, bländare och circle of confusion(vilken i sin tur är beroende på sensorstorlek och då indirekt av storleken på fotositerna på sensor, liten sensor många MP, små siter, stor sensor, få pixlar, stora siter) eller nåt i den stilen.... vet att det stämde men orkade inte sätta mig in i det.

dsmannen skrev:
sökarbilden på en 10D är tyvärr inte i närheten av den fina sökaren på Dynax 9 =(

Är inte en 10D en spegelförsedd kamera? varför blir inte sökarbilden i toppklass? fick aldrig tid att klämma på en idag, men jag har bokat en A1 o räknar kallt med att den är lika snabb o lika klarsynt som en D9... äsch jag bara skojar... men egentligen, varför är det så svårt??

Det blir ju en förstoring av sökarbilden för att den ska stämma med utsnittet som den mindre sensorn gör. Det borde väl minska ljusmängden som är tillgänglig för sökarbilden.

Intresset för denna kamera kan väl inte ha dött helt bara för att Canon 300D lanserats?? Jag hoppade högt när jag såg 300D, men ska nog fundera lite på denna Sony ändå.. Nytt färghanteringssystem och en MYCKET vass optik för ungefär samma pengar. Sedan verkar byggkvaliteten på Sonyn vassare också...

Inte dött helt, men svalnat lite. Trots allt, jag kan tänka mig att en del som tidigare "nöjt" sig med kameror ur motsvarande segment igentligen velat ha en DSLR. Sen tror jag att det är en suverän kamera, sony verkar ha fixat dom flesta saker folk inte tyckt om.... jag menar den har ju compact flash. ;)

Och det är säkert jättefint med en 8MP sensor. Men jag tror att den ka få vissa svårigheter att tävla med 300Ds sensor iaf. Trots allt så är storleken fortfarande 8.8x6.6 mm, 300D är ju 24.7x15.1 mm eller nåt sånt där. Det gör en del för bildkvaliteten som är mer än bara megapixels.
Det nya RGBE filtret tror jag stenhård på dock.

Kolla D30 kontra Minolta 7 serien och sonyn F717 t.ex. angågende bildkvalite.

Nu när det är sagt tror jag definitivt att det är en suverän kamera. Bra optik, bra sensor, fin design och funktionalitet. Men Frågan är om folk gillar priset på det när 300D finns. det är inte alltid folk tänker på att det måste till en del extra linser etc när det kommer till 300D. Speciellt inte att dom tänker jättmycket på ljusstyrka, att det ska vara av den bättre delen o.s.v. 300D är trots allt en instegsmodell. Vilket Sonyn inte är. Den och minoltas A1 är mer state-of-the-art i sitt segment.

Precis, det är mycket som Sony förbättrat, verkar det som. Just det där med optiken är kanske som ni säger - det är som många missar att tänka på att f2.8 i full inzoomning inte är att skoja bort... Det blir många fler tusenlappar för att få motsvarande prestanda i 300D....

För mina behov skulle nog Sonys CCD räcka bra.

Sedan får man inte glömma att man sitter där med en 2-3 objektiv i en fet väska för att vara redo med en DSLR. Sonyn verkar robust byggd och jag ser det som en fördel att slippa ta av och på objektiv och släppa in damm och annat i kamerahuset, eller riskera fettfläckar och sånt på optiken.

Det blir många fler tusenlappar för att få motsvarande prestanda i 300D....
Men å andra sidan kan du antagligen köra 800iso med samma brus som 400 iso på sonyn.. kanske... eller kanske motsv. 1600iso på 300D med samma iso som Sonyn tar 800... Där är en större sensor bättre då den har mindre brus.

Sedan får man inte glömma att man sitter där med en 2-3 objektiv i en fet väska för att vara redo med en DSLR. Sonyn verkar robust byggd och jag ser det som en fördel att slippa ta av och på objektiv och släppa in damm och annat i kamerahuset, eller riskera fettfläckar och sånt på optiken.
Det finns rätt bra objektiv till Canonen också, frågan är hur dessa står sig mot den Carl Zeiss linsen Sonyn har. Och den är fortfarande känslig för damm, etc då den inte har full innerfokusering, utan frontdelen rör sig fram och tillbaka. Den blir aldrig hundra tät, bara nästan.

Bör kanske också sägas att det är två helt olika marknader dom rikar sig mot, olika segment av kunder, delvis.

Vad jag försökt få fram i 300D-tråden är att jag tror att många köper en DSLR i onödan. Sonyn kanske ger dom en bättre kvalite pga att dom aldrig köper nåt annat än billiga zoomar till Canonhuset.

Dom som har optik eller vet med sig att dom kommer att köpa optik som gör kameran rättvisa ska köpa en DSLR, dom andra tror jag har mycket större glädje av 828/A1-segmentet.

G5-segmentet räknar jag inte in här. Jag har hellre en dassig digitalsökare än en genomsnittsökare som är oanvändbar till seriös fotografering, för det är dom, jag har haft några.

Att använda genomsnittssökare eller skärmen vid ex. bröllopsfoto som jag ägnade helgen åt är uteslutet. För övrigt så är dessa kameror bra på sitt sätt. Ang. EVF-sökarna så har ju dessutom både Minolta & Sony enligt uppgift förbättrat dom, hur mycket får framtiden utvisa.

Själv så har jag gett upp tanken på ens en begagnad DSLR pga att jag inte vill lägga så mycket pengar på den optik som jag vill ha. Jag har haft EOS-system i många år men sålde av ekonomiska skäl bort det för snart 10 år sedan.

Vi får se hur bra Sonyn & Minoltan blir i AF, vill man fota action så är ju SLR-kamerorna i nuläget överlägsna. Vi får inte glömma att Fuji släpper en 6megapixklare också, vad Nikon hittar på får vi se...

Nu använder jag en D7i men sneglar på A1 & F828...

Larsa

Har gjort en djupdykning i de specifikationer som uppges för Sony DSC-F828. Då jag tidigare ställt in mig på den lättare Canon 300D känner jag mig nu sitta i en rävsax. I storleksordning 1200$ ligger inte alltför långt från Canons närmaste lågpriskonkurrent! Framför allt har man en känsla av att Zeissoptiken (motsv 28 - 200 mm för småbild) är ett strå vassare! (8 MP tja...)Vilka synpunkter har ni?

själv blev jag ytterst imponerad av den nya sonyn på grund av att jag har läst och studerat F717 rätt länge nu, med avsikt att köpa en. Det var planerat att beställa nu efter sommaren och med alla tillbehör så skulle jag hamna nånstans vid 15kkr. detta är en hel del för mig som student så jag kommer tyvärr inte kunna köpa en F828. och jag kan inte heller vänta till november för att jag ska på resa i oktober, och då måste jag ha kameran.

så mitt dilemma är dubbelt och min plan är att njuta av F717 så länge som möjligt och avvakta eventuella prissänkningar efter ett halvår eller lite mer kanske.

jag hade gärna köpt en F828 istället nu och det svider att köpa den 'gamla' modellen, men man måste faktiskt vara realist och se till sina begränsningar. och sen kan man ju inte _alltid_ ha det senaste.. ;)

Om det bara är resan som hägrar för att du ska ha kameran innan october skulle jag nästan föreslå att du lånar en kamera, ev med film och väntar. Trots allt är den ett ganska bra framsteg jämför med dom äldre... även om dom äldre inte blir sämre, dock tror jag att dom kommer tappa i andrahandsvärde. Så om du bara ska ha den ett kort tag tror jag att det är en del pengar som går i sjön.

Det jag igentligen vill säga är väl att inte låta kortsiktiga mål som en resa vara enda skälet att inte spara till den bättre. Och jag har själv varit där. Jag köpte min film kamera primärt för att ha på resor. Men jag har vant mig vid den och kommer nog köra den länge en tillsammans med en scanner, eller iaf tills jag har råd med en 10D eller troligen dess efterföljare, samt lite schysst optik. Att sen ha huset som sekundärt då man behöver vidvinkel är inte fel det heller.

Kopierar in mitt inlägg från tråden kring 300D - av intresse för dig som står i valet och kvalet!

Eftersom frågan om olika skärpedjup beroende på bildsensorns storlek varit aktuell flera gånger, kan det kanske vara intressant att skillnaderna kvantifieras. Om man exempelvis utgår från ett normalobjektiv för småbildsformatet (50 mm) jämfört med analoga brännvidder (samma bildvinkel i horisontalled) för objektiv till bildsensorn på Canon 300D resp. till Sonys F828 blir det totala skärpedjupet vid användning av bländare 4 vid avståndsinställningen 1, 3 resp. 4 m följande:

..............Skärpedjup (m) vid analog brännvidd
.................(resp. analoga oskärpecirklar)

Avstånd (m) Småbild Canon 300D Sony F828

.....1 ..............0,1..........0,17.........0,45

.....3 ..............0,9..........1,6............6,8

.....4 ..............1,8..........3.0............29

Siffrorna talar ju faktiskt för att den mer seriösa delen av hemmafotograferna (som väl Canon 300D främst vänder sig till) kanske har anledning att tänka om. För denna kategori lär ju skärpedjupet vara en av de viktigaste parametrarna. Möjligen kan Sonys val av mindre bildsensor ha med det större skärpedjupet att göra. Sannolikt är kvaliteten på Sonykamerans objektiv (Zeiss) hög. Sony kanske har ett riktigt guldägg! Synpunkter?

Egentligen så kan man fråga sig varför alla har så bråttom. Jag har knappt haft min D7i i ett halvår ändå så sneglar jag på Sonyn & A1, 300D tror jag inte på för min del eftersom jag inte kommer att lägga ut så mycket pengar som fin optik kostar till den.

Jag har bestämt mig för att vänta nåt år & gå igenom de intressanta alternativen, min D7i tillsammans med Neat image ger en underbar bildkvalite & den slöa zoomen börjar jag faktiskt bemästra riktigt bra nu.

Mvh/En ganska så nöjd D7i-ägare

Damocles skrev:
Om det bara är resan som hägrar för att du ska ha kameran innan october skulle jag nästan föreslå att du lånar en kamera, ev med film och väntar. Trots allt är den ett ganska bra framsteg jämför med dom äldre... även om dom äldre inte blir sämre, dock tror jag att dom kommer tappa i andrahandsvärde. Så om du bara ska ha den ett kort tag tror jag att det är en del pengar som går i sjön.

Det jag igentligen vill säga är väl att inte låta kortsiktiga mål som en resa vara enda skälet att inte spara till den bättre. Och jag har själv varit där. Jag köpte min film kamera primärt för att ha på resor. Men jag har vant mig vid den och kommer nog köra den länge en tillsammans med en scanner, eller iaf tills jag har råd med en 10D eller troligen dess efterföljare, samt lite schysst optik. Att sen ha huset som sekundärt då man behöver vidvinkel är inte fel det heller.
jag förstår vad du menar, peter. Men å andra sidan så köper jag F717 för 7000kr vilket är mindre än två tredjedelar av introduktionspriset för F828. Jag känner att jag inte kommer kunna lägga ut dom pengarna, och andrahandspriset på F717 lär ju inte sjunka mycket mer för då är vi nere på budgetkamerornas nivå...

Är det ett bra pris som du är nöjd med så slå till. Kameran blir ju inte sämre. Jag uppfattade det lite som en kamera imellan bara. Jag skaffade mig en E-10 sålänge... men det var för att jag fick ett ruggigt bra pris på ett så gott som oanvänt demo-ex. Får se nästa vår om det finns en efterföljare till 10D... jag hoppas.

Kim10D skrev:
Det sägs att det är ingångspupillen som är avgörande för skärpedjupet och inte storleken på sensorn..jag är fortfarande inte säker på vad som gäller.

För att undvika missuppfattningar har jag sammanställt en beräkningsgrund som kan användas till att bestämma skärpedjupet vid användning av analoga objektivbrännvidder (som ger samma bildvinkel) jämfört med småbildskameran.

Specifikation (samtliga mått i mm):

F0 = Brännvidd för referensobjektiv (småbilds)
C0 = 1/30 mm oskärpecirkel (småbildsreferens)
Bs = Bildsensorbredd på digitalkamera i jämförelse
n = Bs/36 (reduktionsfaktor för brännvidd resp. oskärpefaktor)
F = F0 (vid beräkning på småbildsobjektiv)
C = C0 (vid beräkning på småbildsobjektiv)
F = n• F0 (anlog brännvidd på testat digitalkameraobjektiv)
C = n• C0 (anlog oskärpecirkel för testat digitalkameraobjektiv)
Bl = Bländare (ex. 2,0…..2,8…..4.0)
A = Avstånd till motivet (inställt på objektivet)
An = Närgräns inom oskärpecirkelområdet
Af = Fjärrgräns inom oskärpecirkelområdet

An =A•F^2 / [ F^2 + C•Bl•(A - F) ]

Af = A•F^2 / [ F^2 - C•Bl•(A - F) ]

Exempel:

Jämför skärpedjupsgränserna för ett 50 mm småbildobjektiv med ett objektiv med analog brännvidd för bildsensor Bs = 22,7 mm (Canon) alt. Bs = 8,8 mm (Sony) på fotograferingsavståndet 3 m
(A = 3000 mm) med bländare 4,0

An = 2592
Af = 3560
dvs. Totalt skärpedjup = 0,97 m (för småbildskamera.

An = 2398
Af = 4006
dvs. Totalt skärpedjup = 1.6 m motsvarande Canon.

An = 1816
Af = 8618
dvs. Totalt skärpedjup = 6,8 m motsvarande Sony.

Resultaten visar att såväl storleken på bildsensorn som bländaröppningen i kombination har avgörande betydelse för skärpedjupet som uppstår genom objektiv avpassade för bildsensorytan dvs. som från ett visst fotograferingsavstånd ger samma bildvinkel.

Har försökt jämföra kostnaden för de olika Sony modellerna i följande exempel.
Foto Koch är en tysk fotobutik som håller till i centrala Düsseldorf (http://www.fotokoch.de/).
De har prisatt de olika Sony modellerna enligt följande:
Sony DSC-F717 879 euro (ca 8.100kr)
Sony DSC-F828 1149 euro (ca 10.600kr)
Prisskillnaden blir 2.500kr och den äts snabbt upp när du ska köpa minne.
Har jämfört minnespriser hos Cyberphoto (Hittade inte SanDisk Ultra II hos Foto Kock):
SanDisk CompactFlash 512MB Ultra II 2149kr (Nytt supersnabbt kort)
Lexar MemoryStick Pro 512MB 3244kr
Prisskillnaden bir närmare 1100kr

En prosumer kamera som inte klarar CompactFlash kort lär få ett förhållandevis sämre andrahandsvärde vilket inte gagnar F717. Förr eller senare kommer du sannolikt att vilja byta till en kamera som inte stöder MemoryStick och då är redan gjorda kort investeringar förgäves. Du måste börja om från början. Att CompactFlash regerar när det gäller pro/prosumer kameror har ju även Sony numera insett.

I mina ögon framstår F717 som en återvändsgränd som kan bli dyr i längden. Även om du du kan köpa F717 för 7000kr bör du tänka efter ordentligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar