Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild på bild, bildstöld?

Produkter
(logga in för att koppla)

Walle

Aktiv medlem
Det snackas mycket nu om bildstölder hit och dit. En av de senaste exemplen var när någon "snodde" någons annan bild, i den här tråden för att fråga vad det var på bilden.

Men om jag nu fotograferar av min skärm, när den visar en bild, är det då bildstöld? Det är ju min bild. Bilden föreställer min dator och skärm.

Nyfiken vad andra tycker...

Det är inte "stöld" men troligen ett upphovsrättsbrott. Om du tog en bild på mig och en annan fotografs bild hängde i bakgrunden eller syntes på skärmen vid sidan av mig skulle det vara OK då det inte var bilden som var huvudmotivet.

http://www.sfoto.se/sff_start/nyheter.asp?ID=204
"Fotografer kan nu med stöd i lagen även fotografera annan bildkonst, så länge denna bildkonst finns i bakgrunden eller utgör en oväsentlig del i fotografens bild."

Men i mitt exempel är det ju datorn/bildskärmen som är huvudmotiv, inte bilden som visas på skärmen.

Tja, tror du att du kan övertyga en domstol om att så är fallet så kör vettja... :) Nu är det ju sällan sådana här tvister går ända till domstol, men det kan ju hända.

Vissa tar bilder på bilder helt rakt av, lägger upp två bredvid varandra och kallar det för nåt nytt. Jag vet inte om alla ens tänker på att det är någon annans bilder.
Vad ska man kommentera på såna bilder? "Snygga bilder, synd att det inte är du som tagit dom". Nu har jag inte sett det på FS, men på olika fotoblogg ser man det rätt ofta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar