Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bild med "fart" i

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaKarenina

Ny medlem
Helt ny på att använda systemkamerans inställningar.
Vill nu ta en bild där det som omger personen jag fotar ska se "fartigt suddigt" ut. Jag vet inte om ni vet hur jag menar men den tekniken har jag sett på ett flertal reklambilder. Man får liksom rörelse i bilden.

Kan tillägga att jag har en Nikon D60

Tack på förhand

Helt ny på att använda systemkamerans inställningar.
Vill nu ta en bild där det som omger personen jag fotar ska se "fartigt suddigt" ut. Jag vet inte om ni vet hur jag menar men den tekniken har jag sett på ett flertal reklambilder. Man får liksom rörelse i bilden.

Kan tillägga att jag har en Nikon D60

Tack på förhand

Du måste se till att ha en så pass lång slutartid så att kameran hinner uppfatta rörelse (olika beroende på hur snabbt motiv, testa ex. med 1/15 dels sekund). För att personen ska bli skarp gäller det att du följer personens rörelse med din kamera. Det kallas panorering och kräver lite övning. Genom att du följer personen med din kamera i samma fart så blir bakgrunden suddig och personen skarp (eller det brukar snarare bli delar av personen som blir skarpa). Använd manuella inställningar. Ut och öva. Lycka till!

PS. Om din bild blir för ljus så måste du använda ett högre bländartal (dom som anges i ex. 2,8, 4, 8, 12, 16).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar