** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betygsätter vi bilderna rätt !

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengt-Arne

Aktiv medlem
Betygsätter vi bilderna rätt! ?
Jag vill ha igång en debatt om ämnet. Jag känner själv att jag delar ut betyg 5 för frikostigt. Dom flesta av oss här på fotosidan är amatörfotografer precis som jag själv, och då händer det ofta att vi delar ut en femma för en bild som vi bedömmer som en kanon bild. Sedan dyker det upp en yrkesfotograf och dömmer ut bilden, delvis eller totalt.
Är det så att vi amatörer inte är kvalificerade att dela ut en femma. Eller är det yrkesfotograferna som får agera som experter, och då dom enda som har kunnandet som krävs för att ge betyg 5.

Jag vill veta vad ni har för åsikter i ämnet.

Ordet är fritt!

Inte är väl någon bättre att bedöma bara för att dom har fotograferandet som yrke.
Tycker att en etta respt. 5:a bara skall ges för bilder som verkligen förtjänar det, nåja, ettan kan man ju låta bli.
Tack och lov så tycker vi ju olika, Den bild en tycker är kass kan någon annan tycka är jättefin.
Sätt dina betyg som du känner.

Personligen så tycker jag att vi som är amatörer inte skall betygsätta bilder. Jag försöker att undvika att sätta betyg, även om det har hänt att jag gjort det.
Men egentligen är det ju ganska töntigt att jag som amatör skall "betygsätta" någon annans bild. Då är det bättre att bara lämna en kommentar tycker jag.

Sista tiden har jag bara haft tid att kommentera de bilder som verkligen berör mig, ofta blir det betyg 4 och 5 då. Kanske är det frikostigt men de bilder som får betyg 5 av mig ÄR verkilgen värda det i mina ögon. Är det inte det det handlar om egentligen, att vi tycker olika och ser bilder på olika sätt. Själv anser jag nog att jag fått några femmor på bilder som inte jag anser är värda det fast jag utgår ju från att givaren såg bilden som att den var värd det. Jag blir ju inte en bättre fotograf varken av ett betyg eller av en kommentar med bara ordet vackert eller snyggt. Förhoppningsvis blir jag en bättre fotograf av intresserade kunniga personers kommentarer och då spelar det ingen roll om det är en yrkesfotograf eller amatör. Hellre tar jag emot många olika betyg och kommentarer på en bild än betyg och kommentarer som är en direkt följd av de tidigare på samma bild. Så har jag absolut upplevt att det fungerar här till viss del, att vi påverkas av andras kommentarer alltså..
Mvh Lotta

Bengt-Arne skrev:
Är det så att vi amatörer inte är kvalificerade att dela ut en femma. Eller är det yrkesfotograferna som får agera som experter, och då dom enda som har kunnandet som krävs för att ge betyg 5.

Jag anser att även jag är lite väl frikostig vad gäller betygsättning. Men detta ser jag inte som något jätteproblem. Sen vet jag inte om Yrkesfotografer är bättre eller sämre på att bedömma bilder. En yrkesfotograf som fotat upplägg hela livet tycker säkert inte om en abstrakt bild fotad med lithfilm, men den kan väl vara värd en 5:a enligt mig ändå. Sen kan man fråga sig: Är alla reklambilder du ser som är fotade av "experter" bilder som du skulle ge en 5:a?

Ingen ska tala om för någon annan vad man ska tycka! Jag tycker att man ska utgå ifrån betygsättningsinstruktionen och försöka följa den. Det jag ofta saknar är en motivering till varför man tycker bra eller dåligt om en bild. Om det t ex finns en båt på bilden som åker ut ur bilden i nedre högra hörnet och man tycker att blicken hela tiden halkar ut där så skriv det! Bilden kanske har någon obalans eller oskärpa etc. som man uppfattar som störande eller intresseväckande… Eller också hittar man ingenting att anmärka på och tycker om bilden och då borde det väl vara tillåtet att sätta en femma… Att yrkesfotografer generellt skulle vara bättre på att betygsätta bilder är inte sant. Bilder skapas inte för yrkesfotografer utan för alla och det bästa sättet att testa en bild är att presentera den för alla kategorier av människor. En sak som jag inte tycker leder någonstans är när någon frågar hur någon annan ”kunnat sätta en tvåa på en sådan bild”. Försök istället att själv känna efter vad du tycker, tänker och känner inför en bild, ha instruktionen i bakhuvudet och skriv en kort motivering. Kanske ska man också ha något sorts sikte och försöka vara konsekvent i sin bedömning så att det varken går inflation eller deflation i betygsättandet…

jag tycker det är bra som photo.net har att man betygsätter olika delar av bilden (tex estetik + originalitet).
själv betygsätter jag inte, men jag måste erkänna att det stör mig när jag ser en halvbra bild som får en femma av nån med kommentaren "jättefin".

det hade i min mening varit intressant att se vad experterna tycker om bilderna vs vad amatörer tycker, man kanske kan lista dom var för sig?

hela iden med betygsättning är egentligen töntig på ett sätt, för oftast orkar man inte bry sig om bilder såvida man inte tycker att den är antingen toppen, kass, eller har ett betyg som man tycker är åt skogen så man försöker rättbalansera betyget, vilket i slutändan leder till att resultaten inte blir helt rättvisa. skulle dock vara rätt svårt att tvinga alla att betygsätta alla bilder,

/G Nilsson

Hej

Svår fråga, kan kontra med ett citat från en bekant som är musiker:

"Ibland måste vi spela dansbandmusik för att få in pengar till orkestern"

Med andra ord, bara för att han är skolad musiker och teoretiker, behöver han inte representera massan eller nå ut till massan som ändå skal föda honom.

Samma här, tycker jag som person om bilden och tekniken så ger ju jag en 5:a.

Det kan baseras på känslor just då, på att den som tog bilden just då lyckats med nått jag just då inte fixar osv. Men jag tror att man ju mer man håller på får en högre tröskel för en 5:a genom detta.

Dock har ju betygsgivande nästan dött ut mot vad det var för snart ett år sedan rent gennerellt här, eller har jag fel där?

Roine

Jag tycker att kommentarerna är viktigare än betygen. Visst är det kul med betyg också fast vad lär jag mig av att få betyg egentligen? Däremot att sätta betyg tycker jag är ett bra sätt utvecklas på själv. Jag väljer att se en bild och tycker något om den. Nu måste jag ju titta noga och tänka till, placera in den i betygsskalan och formulera ihop en kommentar. Allt det tror jag är nyttigt för mitt bildseende även betygsättandet;)

Jag tycker att Lotta Elofsson,s inlägg i den här debatten låter vettigt. Att man betygsätter efter hur man känner för bilden och att kritik ses som ett läromedel.

Intressant att vi fick en yrkesfotograf med i diskussitionen.

kommentarer och så

kommentarer ger mycket mer substans till en bild än bara en siffra
som egentligen inte säger någonting mer än hur bra. Det är ju inte mer konstruktivt alls egentligen.
Jag har slutat med att betygsätta bilder helt sen ett par månader tillbaka. jag tror jag var frikostig förr men det är ju så att man inte kommenterar en halvtaskig bild medans en riktigt bra bild kollar man på och då kommenterar man den hellre. En riktigt dålig kommenterar jag oftast inte hellre men det händer.
Spock out!

Som musik

Att tycka om en bild är som att gilla en viss låt i melodifestivalen...eller??? Experterna röstar på ett vis fast musiken skall vara för den breda massan som köper skivorna eller hur?
Då måste det väl oxå vara så att de som skall köpa musiken måste få rösta fram det de vill ha.
Jag anser att det är lika dant med bilder som med musiken och god mat. Smaken är olika!!!

MVH/ Ragnar

en liten skillnad här är väl att det är nog inte så många här som bara besöker sidan och tittar på foton utan att ha något ytterligare intresse i foto och som har ett mål att på något sätt utvecklas estetiskt, till skillnad från de miljarder fjortisar som köper brittans nya skiva :)

(hmm det där var en enda mening)
/G

Att endast yrkesfotografer skulle sätta betyg är befängt. För att inte säga korkat!

Hur viktigt är det? Sätter vi inte betyg utifrån eget tycke o smak? Och varför sätta betyg alls?
Ta bort betygsättningen helt i stället. Och låt oss lämna kommentarer bara.

Sånt här retar mig lika mycket som kommentaren.
"Den här borde du visa i privata fotoalbumet i stället"

Liknelse

Ojdå!!!!!
Det jag gjorde var en liknelse för att belysa att alla vi här som röstar har lika värde oavsett ålder kön och hurvida vi är experter eller inte.......Om så inte är fallet måste vi snarast ta bort möjligheten att få rösta och enbart ge kommentarer!!!
MVH/ Ragnar

Min tankar var om betyg 5, om den bilden måste vara klockren.Vem som kan bedömma, vad som är en felfri bild.Jag tror ingen! Slutsatsen av det hela är som Ragnar skrev, vi har olika tycke och smak.
Jag önskade att fler yrkesfotografer yttrade sig, för att få deras syn på betygsättningen.

Om jag nu plåtar alla id-kort på Ericsson och således är en yrkesfotograf. Skulle jag då ha ett mer utvecklat fotosinne än en amatör som brinner för foto?

Min erfarenhet är att det finns många yrkesfotografer med minimal ambition och kunnande. Medan det finns en uppsjö av amatörer med hög ambition och kunnande.

/S

De snyggaste bilderna (enligt mig) tas oftast av entusiaster och amatörer, inte av yrkesfotografer (med vissa undantag). 99,9% av yrkesfotograferna är inte Mary Ellen Mark eller Anton Corbjin. Utan de fotar det ni ser i diverse klädkataloger, Hi-Fi försäljarnas DR blad o.s.v. Så varför skulle en yrkesfotografs röst väga tyngre?

Om jag jobbar som målare (en som målar hus, inte tavlor), är jag då bättre lämpad än någon annan att bedöma konst?

Strutsen skrev:
Om jag nu plåtar alla id-kort på Ericsson och således är en yrkesfotograf. Skulle jag då ha ett mer utvecklat fotosinne än en amatör som brinner för foto?

Min erfarenhet är att det finns många yrkesfotografer med minimal ambition och kunnande. Medan det finns en uppsjö av amatörer med hög ambition och kunnande.

/S

Du han före mig :)

håller inte med.
det är uppenbart att vissa bilder känns felplacerade. en bild på en nybliven släkting eller en katt UTAN något som helst estetiskt värde som framhäver tidigare nämnda karaktärsdrag som man kan se då och då tycker jag inte hör hemma här. det kan hända att fotografen tycker om bilden eftersom han har en personlig relation med subjektet men jag tycker att innan man skickar upp bilden ska tänka "är den här bilden intressant för någon annan än mig?"

jag får nästan intrycket att bara för att man inte är proffs, så behöver man inte anstränga sig,

detta må låta lite elitistiskt från någon (mig altså) som hittils bara fotat 6 rullar i hela sitt liv, men jag hoppas att viljan att utvecklas tillsammans med kritiskt tänkande ska göra det till dom bästa 6 första rullarna som skådats.
om det nu är så kan inte jag avgöra, och inte ni heller för jag har inte laddat upp något än, men jag hoppas att ni/du fattar poängen.

hoppas nu inte mina bilder blir slaktade när jag väl visar dom :)
/G Nilsson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar