Annons

Betygsätter vi bilderna rätt !

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan förstå att alla har olika åsikter om det här. Men just därför är det ju också jättebra att det är så som Mas71 just skrev, att man kan välja att man inte vill ha betyg.

Personligen tycker jag att betygsättning är bra, det hjälper mig mycket. Ibland kan jag skriva 4-5 olika negativa kommentarer till en bild som eventuellt skulle kunna höja den i mina ögon, men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att jag tycker att bilden är dålig. Så tycker jag att den ändå är JÄTTEBRA så vill jag gärna klämma in en 4:a där.

Personligen tycker jag även att det vore bra om betygsättning kunde utökas. Att man kunde betygsätta tre olika saker. Tex "Intresseväckande", "teknisk kvalitét" och "beskärning". Tja... eller nåt (nu skrev jag bara lite på måfå, det finns säkert bättre val)

Men jag tycker att det vore lite roligare då, för många bilder är tex så otroligt intressanta eller fina EGENTLIGEN men så är kvalitén dålig och då blir betygsättningen lägre pga det. *Svammel svammel* Nåja, nu fick ni lite fler tankar från mig i alla fall... :)

:)
 
krissybaby skrev:


Personligen tycker jag även att det vore bra om betygsättning kunde utökas. Att man kunde betygsätta tre olika saker. Tex "Intresseväckande", "teknisk kvalitét" och "beskärning". Tja... eller nåt (nu skrev jag bara lite på måfå, det finns säkert bättre val)

Men jag tycker att det vore lite roligare då, för många bilder är tex så otroligt intressanta eller fina EGENTLIGEN men så är kvalitén dålig och då blir betygsättningen lägre pga det. *Svammel svammel* Nåja, nu fick ni lite fler tankar från mig i alla fall... :)

:)

Det där håller jag absolut med om, det vore en bra idé med betyg för olika aspekter av bilden.

Orginalitet
Teknisk kvalitét
Estetik

eller något, precis som du skriver...

Men nu vill man ju inte att dom som arbetar ned sidan ska jobba ihjäl sig för att uppfylla minsta nyck som vi får :)
 
En intressant diskution med många synpunkter.

Att folk tycker olika saker om bilderna är ju inget man kan göra åt. -Smaken är ju som baken (delad).

Tycker dock oftast att en yrkesman kan göra en bättre bedömning om hur bra en bild är eller hur gångbar den är. En musiker kan bättre bedömma andra musikers skicklighet än en tondöv. Har varit med i flertalet fotoklubbar under många år och har då märkt att de som sett många bilder har en bättre uppfattning om vilka bilder som går hem. (De röstar oftast på samma bilder.) Det ska dock vara som det nu är fullt tillåtet för oss andra amatörer att kommentera/betygsätta bilderna.

Att man mest betygsätter bilder med en fyra eller femma är helt naturligt. De bilder man tycker om är lättare att skriva om. Själv tycker jag att det kan vara svårt att ge utförliga kommentarer på en väldigt bra bild. -Den har ju oftast inte några fel. Kan vara svårt att förklara varför man gillar jordgubbsglass bäst? Det blir då oftast en kommentar typ "En kanonbra bild!"

Betyg är ju många som inte vill ha. Med anledningen som jag skrev om ovan så menar jag att det säger mer om hur mycket betraktaren uppskattar bilden än vad kommentarerna om bilden. En bild som man betygsätter som en 2:a kan ha ett (stort) fel men flera positiva saker. Den är dock i slutändan en "halvdan" bild.
 
Jag vill också ha fler olika betyg. Jag tror man skulle lägga ner mer tid på att ge betygen då också.

Nackdelen är väl kanske att folk kan börja tycka att det räcker med att ge betyg och skippa kommentaren.
 
krissybaby skrev:
Personligen tycker jag att betygsättning är bra, det hjälper mig mycket. Ibland kan jag skriva 4-5 olika negativa kommentarer till en bild som eventuellt skulle kunna höja den i mina ögon, men det behöver ju inte nödvändigtvis betyda att jag tycker att bilden är dålig. Så tycker jag att den ändå är JÄTTEBRA så vill jag gärna klämma in en 4:a där.

Amen! Där slog du in spiken i huvudet. Eller något sånt... ;-)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.