Annons

Betygsätter vi bilderna rätt !

Produkter
(logga in för att koppla)
Skillnad

Skillnaden på oss hobby eller amatörfotografer som brinner för vårt intresse och yrkesfotografen är ca 25-30 tusen kronor om året.
Där är den största skillnaden!!! Vi tjänar inga pengar på det vi sysslar med men fotograferar i alla fall.
MVH/ Ragnar
 
Varför visar inte du några bilder eller kommenterar några då Gustaf?`
Personligen anstränger jag mig för att jag vill bli "proffs";) menar för det inte det samma som att jag vill bli yrkesfotograf utan bara att jag vill bli proffessionell på det jag gör med nöje som en hobby.
 
Re: Skillnad

Fotoragge skrev:
Skillnaden på oss hobby eller amatörfotografer som brinner för vårt intresse och yrkesfotografen är ca 25-30 tusen kronor om året.
Där är den största skillnaden!!! Vi tjänar inga pengar på det vi sysslar med men fotograferar i alla fall.
MVH/ Ragnar

OJ, vilka fotografer tjänar 30000 i månaden?

Eller menar du att skillnaden är så stor eftersom din hobby kostar dig cirka 5-10000 kronor i månaden?
 
Klockren behöver ju inte betyda "felfri" men eventuella fel ska vara riktiga småsaker. Så har jag för mig att det står i betygsdefinitionen.
 
Vi har kommit fram till att betygsättning i princip är oväsentligt. Kommentarerna är det som ger mest för bildskapandet, sedan spelar det ingen roll om det kommer från en expert eller amatör.
Och att det är fritt för var och en hur man vill betygsätta, om man vill betygsätta, Samt att det skall vara konstruktiva kommentarer, som inte gör personen ledsen.
 
Nu är vi lite på hal is här.
Att blanda ihop alla yrkesfotografer i en klump är inte så lyckat.

Rimligtvis borde en bildbyråfotograf med äventyrsport som inriktning ha bättre förutsättningar än många amatörer på att bedöma kvalitet (med olika betydelse i ordet kvalitet) på klätterbilder.
Men det betyder inte att en porträttfotograf skulle vara bättre på detta än nämnda amatör.

Sedan finns det dåliga yrkesfotografer och så vidare.

Poängen är väl att man vill veta -genom profilen- om man kan känna att man respekterar bedömarens kommentarer.
Det fins flera yrkesfotografer på denna sida som jag inte bryr mig om vad de eventuellt skulle kunna skriva om mina bilder medan det finns flera amatörer som jag önskar skulle ta sig tid att kommentera bilderna.

Jag är inte så förtjust i jämförelsen mellan en husmålare och målande konstnär, de har ju ingenting gemensamt!
Däremot har ju en porträttfotograf en del likheter med en amatör som fotograferar aktbilder.
 
Lön

Tror nog inte att min uppskattade lön på en fotograf ligger så långt ifrån 25-30 tusen i månaden. Nånga har betydligt mer, några mindre.
Beroende på om man har eget företag eller inte
spelar nog oxå in. Jag menar inte pressfotografer. Det exakta beloppet är väl närmast ointressant. Jag ville bara belysa att några tjänar perngar på sina bilder och andra gör det för att det är kul.
 
mipert skrev:
Jag är inte så förtjust i jämförelsen mellan en husmålare och målande konstnär, de har ju ingenting gemensamt!
Däremot har ju en porträttfotograf en del likheter med en amatör som fotograferar aktbilder.

:) Nån som påpekade min liknelse i alla fall, tänkte gå in och göra en lite föränding men jag skriver det här i stället.

En reklamfotograf som till största delen jobbar i atelje med att fota produkter på löpande band är oerhört mycket bätte än vad jag är på det.
Jag jobbar på en atelje, har dock valt att inte arbeta som fotograf eftersom det inte riktigt är min grej och jag är inte intresserad av det, jag sitter hellre och färgställer och korrigerar fotografernas bilder.

Jag tycker det är roligare att få kritik av folk som använder sig foto som en konstform än någon som jobbat sig yrkesskadad i en atelje med att fota blöjpaket, whiskasburkar och TV-apparater.

För enligt mig är det lika stor skillnad på den skapande fotografen och den producerande som mal igenom layout efter layout, som det är mellan en konstnär och en målare.
 
Bengt-Arne skrev:
Min tankar var om betyg 5, om den bilden måste vara klockren.Vem som kan bedömma, vad som är en felfri bild.Jag tror ingen!

Exakt!
Vad är en felfri bild?
Finns inte eftersom det inte finns några klargörande definitioner om hur en bild ska se ut. Det är just det som är problemet vi försöker att kvantisera något som inte går att kvantisera.

Visst det finns massa fotoregler om att en bild ska se ut på ett eller annat sätt. men det är fotografen som bestämmer om hur bilden ska se ut och tycker fotografen att horoisonten ska luta 87,5 grader så är det rätt i det givna ögonblicket och för vad han/hon vill uttrycka.

Sen kan andra som betraktar bilden ha en annan åsikt, men bilden är fortfarande rätt för fotografen.

Kort sagt det finns massa fotoregler som man gladeligen kan bryta emot så länge som det finns ett syfte med det.
Fotoreglerna är naturligtvis bra och kan hjälpa till när man är osäker på hur man ska komponera men följ de inte slaviskt.

Ja nu gled jag lite, men det jag ville ha sagt var att det inte går att betygsätta en bild eftersom man inte kan kvantisera vad som är bra i en bild. Eftersom alla har olika definitioner om vad de tycker är bra så är kvantsering olika.

Allas åsikter är naturligvis lika värda oavset om man heter Corbijin, Terje, Lahall, Larsson eller Plåt-Börje.

/Plåta på
 
pellapoo skrev:
Personligen så tycker jag att vi som är amatörer inte skall betygsätta bilder. Jag försöker att undvika att sätta betyg, även om det har hänt att jag gjort det.
Men egentligen är det ju ganska töntigt att jag som amatör skall "betygsätta" någon annans bild. Då är det bättre att bara lämna en kommentar tycker jag.

Med det säger du att du som amatör inte skall ha en uppfattning om vilka bilder som du tycker om.
Du som amatör skall förbehålla dig rätten till en uppfattning. Denna uppfattning kan inget proffs neka dig att ha, och inget säger att ett proffs har bättre smak än du. Inte ens proffset själv.
 
Jag håller med Walkerboh.

Jag skulle t.o.m. vilja påstå att en amatörs åsikter ibland kan vara mer värd en ett "proffs" eftersom att amatörens sinne ännu inte blivit begränsat av alla regler. Folk brukar ju i gemen tycka att barn är så härliga av just den anledningen. De är spontana - reagerar utifrån känsla istället för logik.

Sen tycker jag inte att man kan vara för frikostig med femmor. Tycker man att en bild är perfekt så gör man. Att en yrkesfotograf sedan ger bilden ett lägre betyg behöver ju inte betyda att du haft fel i din bedömning. Allt är relativt.

Däremot kan det ibland vara svårt att avgöra om en bild är bra eller inte när fotografen inte givit någon förklaring till varför man gjort som man gjort. Teknisk sett är det ju egentligen omöjligt att bedömma en bild utan beskrivning, för hur bra det än ser ut så vet man ju inte om det var så fotografen tänkt sig. För jag tycker nog det är tanken som räknas. ;)
 
Kunden styr

Kundernas önskemål styr ju klart yrkesfotografen genom att de har olika kampanjer för sina bilder och vill att deras företag skall ha en viss image!
Som yrkes fotograf i den världen kan man nog inte bli annat än yrkesskadad tror jag.Vet man verkligen vad en bra bild är genom att ha plåtat på uppdrag av olika företag i många år som bara vill sälja sina produkter??? Det bildskapandet är väl snarare ett resultat av kundens behov och önskemål!!!!! Detta är inget generellt men en del jobbar på detta sättet. Om en gammal yrkesfotograf visar sina bilder här på Fotosidan löper vi "risken" att få se en kundrelaterad bild som är gångbar hos många av hans kunder men behöver inte nödvändigtvis vara av högt konstnärligt värde.
MVH/ Ragnar
 
Då skall jag förenkla åt andra hållet ;-)

Många amatörer blir ykesskadade av exempelvis fotoklubbar där det ibland finns tydliga riktlinjer om vad som är ”godkänt”.
Ung tjej med vita trosor hållandes en vattenkanna, lätt softat=OK
Suddig bild av strykjärn uppförstorat till 70x100=”kan ju för f..n inte ens ta skarpa bilder”

Dessutom är det ju, enligt min erfarenhet, oftast amatören som efterfrågar regler att följa.

Återigen, det finns ingen större likhet mellan en teknisk fotograf på FMV och Per-Anders Jörgensen. Trots att båda är yrkesfotografer.
 
För mig är en bra bild den som fångar min uppmärksamhet och BEHÅLLER den, en bild som jag kan betrakta länge och se nya saker i hela tiden, det är en bra bild i mina ögon.
Jag ser många fina bilder här på fotosidan men det är betydligt färre som jag betraktar en längre tid.
Bara för att den inte fångar min uppmärksamhet är det ju ingen dålig bild, den faller bara inte MIG i smaken. Min devis är att om jag inte tycker om en bild så är det för att JAG INTE FÖRSTÅR DEN.
En bra bild är en bild du vill hänga på väggen hemma och låta hänga där och titta på länge och många gånger.
Är kritiken konstruktiv du får på bilden - tag åt dig och tänk efter.
Är kritiken flummig - bortse från den.
En bild kan vara bildmässigt mycket bra men tekniskt dålig men detta gör den inte automatiskt till en dålig bild. Jag har sett många bilder som tekniskt sett är dåliga men fångat många betraktares uppmärksamhet och alltså är en bra bild.
 
hmm
tycker att proffsen dissas lite väl mycket?
det borde väl vara så att dom (förhoppningsvis) har ett intresse av foto, annars hade dom inte börjat fotografera, och dom lär ju ha en bra grund, annars hade dom inte fått sina jobb. att dom sen blir "tvungna" att prostituera sin kreativitet när vi andra jobbar på ica är väl inget fult i sig. det borde ju vara minst lika stor chans att ett proffs fotar på fritiden som nån annan, och då helt andra saker än i deras jobb.

jaja, vad vet jag.. jag är inget proffs.
/G Nilsson
 
Hasse Lundberg skrev:
Inte är väl någon bättre att bedöma bara för att dom har fotograferandet som yrke.
Tycker att en etta respt. 5:a bara skall ges för bilder som verkligen förtjänar det, nåja, ettan kan man ju låta bli.
Tack och lov så tycker vi ju olika, Den bild en tycker är kass kan någon annan tycka är jättefin.
Sätt dina betyg som du känner.

Håller med fullständigt!!
 
Har bara hunnit läsa utvalda delar av tråden så vissa kanske har sagt dessa synpunkterna redan :)

Jag tycker det ibland är jättesvårt att bedömma, eftersom en bild sällan står ensam. Den är nästan alltid del av något större, och tagen ur sitt sammanhang kan det vara omöjligt att bedömma en bild. En bild som passar utmärkt som del av ett reportage om äldrevård, kanske är totalt intetsägande presenterad här utan förklaring, en bild som blir framsidesbild på en tidning med massor av text på, ser konstig och obalanserad ut här, En ögonblicksbild från ett jordskalv är oskarp skakig och rörig, men kan vara en perfekt ögonvittnesskildring av vad som hände. Vad jag vill säga är att hur "dålig" en bild än är, så kan den vara rätt i vissa sammanhang...

På samma sätt kan en väl vald titel eller en lite förklaring höja en ganska medioker bild till ett konstverk... konstigt det där...
 
G Nilsson skrev:
hmm
tycker att proffsen dissas lite väl mycket?
det borde väl vara så att dom (förhoppningsvis) har ett intresse av foto, annars hade dom inte börjat fotografera, och dom lär ju ha en bra grund, annars hade dom inte fått sina jobb. att dom sen blir "tvungna" att prostituera sin kreativitet när vi andra jobbar på ica är väl inget fult i sig. det borde ju vara minst lika stor chans att ett proffs fotar på fritiden som nån annan, och då helt andra saker än i deras jobb.

jaja, vad vet jag.. jag är inget proffs.
/G Nilsson

Varför är det så viktigt att framhäva yrkesfotograferna som proffs? Fotograf är inget skyddat yrke och vem som helst kan faktiskt utan utbildning registrera sig och kalla sig för fotograf. Klart det finns proffsiga yrkesfotografer liksom det finns proffsiga amatörer.
 
Vi alla tycker olika, och tur är väl det..
Jag tycker också man ska sätta ett betyg för det man känner.. Det finns många bilder här som fått femmor, som jag absolut inte gett så högt betyg, och även tvärtom..

Men jag är ändå glad att vi har chansen att få uttrycka det man själv tänker, tycker och känner för bilden.
Det är lärorikt!!


/Camilla
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.