Jag har tyst följt denna tråd med stort intresse och mått aningen illa över vissa delar av den. Jag skulle först vilja tacka Karin (kako) för mycket bra inlägg.
Först och främst vill jag påtala att jag livnär mig som fotograf och stöder fotografens rätt till sina bilder och ersättning för övertramp. Men jag blir också oerhört betänksam kring BOs arbetsmetoder om de är återgivna korrekt hör. Att inleda dialog med bloggar som utan tillstånd nyttjat en bild med att skicka en saftig faktura och hot om stämning tycker jag motsvarar jaga fåglar med luftvärnskanon. Tyvärr finns en utbredd tro bland bloggare att det är ok att "låna" bilder man hittar på nätet. Helt klart har fotografen sina fulla rättigheter att kräva ersättning och eller att de tar bort bilden. Men i min värld så är det en milsvid skillnad mellan att en bild används kommersiellt eller i en privat lite blogg. Att som BO kräva ca 8000 kr av en lite privat bloggare är i mitt tycke att bruka övervåld. För många kan en faktura i den storleken vara en ren katastrof.
Jag förstår att fotografen blir otroligt less, ledsen etc över att se att den bild man tagit går att hitta på 300 olika sidor på Internet utan att någon ersättning betalats eller någon frågat om lov. Men ett problem i detta är ju att man inte vet var alla dessa hittat bilden. Spridningen är nog i lite utsträckning från fotografens egen sida utan bloggar tar från bloggar etc. Och bilden blir lever till slut sitt eget liv som någon form av allmängods.
En väldigt trist sak i denna tråd är vissa debattörers vändande och vridande på saker för att nå vissa poänger. Något som flyttar fokus från sakfrågan och får allt att spåra ur.
Gällande hot och otrevligheter mot fotografen, jag tar avstånd ifrån allt sådant. Men Joachim och hans ombud kan ju inte bäras ansvariga för detta. Det är stämningarna som gjort ärendet känt om BOs fakta stämmer att ca 300 sidor fått fakturor så är ju detta enskilda ärende endast 0,33% av det totala. Sverige är med andra ord fullt av folk som våndas över dessa faktioror, prata med sina kamrater och som vanligt vrider på sanningar. Så tyvärr har BO både hjälp och skälpt fotografen, inte Joachim med ombud.