ANNONS
Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tänkte spåra ur lite från bilder, men delge en erfarenhet jag har av upphovsrätt och stämningar. I mitten av 00 talet jobbade jag med webbutveckling och byggde på eget initiativ upp det som idag heter KIA index. Efter ett tag blev den lista jag skapade standard för redovisning av Internet statistik på kommersiella sidor (mätvaluta för annonsförsäljning).
Brachenen såg detta som ytterst viktig och skrev kontrakt med mig för att driva och utvbeckla detta vidare, efter något år kom de på att jag en ny upphandlig skulle genomföras och Tidningstatestik (ägs av ett en internationell koncern med över 100000 anställda) bjöds in att lämna en konkurrerande offert. De byggde en demo som i grunden var ett plagiat av min lösning och fyllde den med det data jag under 2 års tid sammanställt utan någon ersättning.
Jag riskerade alltså att bli utkonkurrerad med hjälp av data jag skälv sammanställt. Då jag debiterade 50% av min tid till detta så riskerade mitt lilla AB gå i KK. Jag var ensam som arbetade i bolaget. Jag sökte då juridisk hjälp. Gick från advokat till advokat och fick olika besked kring om jag hade laglig grund att agera. Till slut fick jag ett bra råd av en bekant i branchen och hänvisades till Sveriges bästa byrå för denna typ av juridik och fick en advokat som till och med skrivit läromedel i ämnet.
Advokaterna tog kontakt med TS vilka avvisade våra krav. De gick ut i media och idiotförklarade mig och fick stöd av andra tunga aktörer. Men mina advokater rådde mig att gå vidare. Så vi stämde dem i tingsrätt. 1,5 år senare lämnade jag Sollentuna Tingsrätt som segrare. TS fick totalt betala över 600000 kr, allt utom 150000 kr gick till båda parters advokater. Mitt bolag fick alltså 150000 och där måste man också räkna in 1,5 års eget arbete. Massor av resor från Härnösand till Stockholm. Uppdraget behöll jag 1 år till sedan hade man lyckats plocka bort mig. Var det värt besväret? Jag behöll uppdgate 2,5 år längre. Men jag jobbar inte alls med denna typ av säker längre. Bolaget gick i KK och jag fick en tuff ekonomisk tid och har en del ovänner i branschen.

Vad har jag lärt mig? Även en liten kan vinna mot en stor, men är det värt priset? De vete fan.

Hej, jag skrev just till david att jag missat Joachims inlägg ovan.

Mycket bra jobbat, jag ska gå in och kolla så fort jag kan.

Jo det ser mycket bättre ut, Ekonomibitarna är borta, stämningssiffror och påståendena om Tammys ekonomi likaså. Förtydliganden har tillkommit samt uppmaning.

Tack Joachim, jag ska framföra till Tammy.

...K-G insinuerade att Teste inte förmedlat Joachims förlikningsönskan i ett tidigare skede, innan tingsrätten var aktuell, så att du inte fått möjlighet att ta ställning till det. Stämmer det?
Det vore mycket intressant att få veta. Tammy skriver om folk som varit dryga och oförskämda mot henne. Joachim var raka motsatsen. Dessutom lade han fram flera konstruktiva förslag på hur de skulle kunna sprida budskapet om att flaggan var skyddad och påskynda borttagandet av den från allehanda bloggar och dylikt. Joachim trodde förstås att det var det som var målet för "BO". Det mailet fick han i princip ett god-dag yxskaft svar på "Alla måste betala" punkt slut.

Om "BO" utnyttjat de förslag som Joachim gav så hade han fått gratis arbetstid motsvarande mer än fakturavärdet och problemet med flaggor som spreds för vinden hade kunnat vara ur världen och faktureringen hade kunnat upphöra. Ett lyckligt slut för Tammy, som inte är ute efter pengar, ett lyckligt slut för dem som betalat för bilden och inte ville se den användas gratis, ett lyckligt slut för Joachim som istället arbetat av sin "skuld" och kanske aldrig skrivit i vår tråd om saken ens. Ja, är det någon som kan se en enda förlorare?

Ja, är det någon som kan se en enda förlorare?
Jag kan se flera förlorare. Dels så är det ju enligt BO 300 sajter som använt bilden och fått räkningar och eller hot om stämning. Flera av dessa är säkerligen Jochimar, små bloggare utan ekonomiska muskler och gratis rådgivare.
En annan förlorare är Tammy. Visst hon kommer få en del slantar, men samtidigt så är det säkerligen så att hon får en massa otrevliga anonyma meddelanden etc. Den som faktiskt har blivit bestulen blir behandlad som tjuv.
Att vara målsägare är ingen enkel resa vet jag av egen erfarenhet, man får utstå mycket och lägga en massa tid.

Det finns en part i denna soppa som jag finner ytterst tveksam och det är BO. I mitt tycker verkar han inte för något gott som han agerar. Bildstölder är fel och skall bekämpas, men man kan ta i med mindre hårda nypor. I mina ögon påminner BO om amerikanska advokater som livnär sig på att jaga någon att stämma tex vid en bilolycka.

Jag kan se flera förlorare. Dels så är det ju enligt BO 300 sajter som använt bilden och fått räkningar och eller hot om stämning. Flera av dessa är säkerligen Jochimar, små bloggare utan ekonomiska muskler och gratis rådgivare.
En annan förlorare är Tammy. Visst hon kommer få en del slantar, men samtidigt så är det säkerligen så att hon får en massa otrevliga anonyma meddelanden etc. Den som faktiskt har blivit bestulen blir behandlad som tjuv.
Att vara målsägare är ingen enkel resa vet jag av egen erfarenhet, man får utstå mycket och lägga en massa tid.

Det finns en part i denna soppa som jag finner ytterst tveksam och det är BO. I mitt tycker verkar han inte för något gott som han agerar. Bildstölder är fel och skall bekämpas, men man kan ta i med mindre hårda nypor. I mina ögon påminner BO om amerikanska advokater som livnär sig på att jaga någon att stämma tex vid en bilolycka.

Jag menade förlorare med det upplägg som jag skissade på ovan. Då hade saken snabbt kunnat vara ur världen, för målet för alla är väl att få bort bilderna. Eller missar jag något?

Jag menade förlorare med det upplägg som jag skissade på ovan. Då hade saken snabbt kunnat vara ur världen, för målet för alla är väl att få bort bilderna. Eller missar jag något?
Tja BO är ju ett affärsdrivande företag och är beroende av sina andelar av betalningarna kring tvister. han är ju inte som namnet antyder någon form av myndighet eller likande. Så vad skulle han tjäna på den lösningen?
När Tammy väl anlitat BO så är det ju han som skött ruljansen och han vill ju till varje pris få betalt för nedlagd tid och göra vinst på det hela. Han är ju på inget vis en riddare som jobbar gratis.
Med det inte sagt att jag stödjer hans metoder.

Tja BO är ju ett affärsdrivande företag och är beroende av sina andelar av betalningarna kring tvister. han är ju inte som namnet antyder någon form av myndighet eller likande. Så vad skulle han tjäna på den lösningen?
När Tammy väl anlitat BO så är det ju han som skött ruljansen och han vill ju till varje pris få betalt för nedlagd tid och göra vinst på det hela. Han är ju på inget vis en riddare som jobbar gratis.
Med det inte sagt att jag stödjer hans metoder.

Ah, okej, jag tror du har hittat en förlorare på upplägget. Att jag inte tänkte på det.

Om "BO" utnyttjat de förslag som Joachim gav så hade han fått gratis arbetstid motsvarande mer än fakturavärdet och problemet med flaggor som spreds för vinden hade kunnat vara ur världen och faktureringen hade kunnat upphöra. Ett lyckligt slut för Tammy, som inte är ute efter pengar, ett lyckligt slut för dem som betalat för bilden och inte ville se den användas gratis, ett lyckligt slut för Joachim som istället arbetat av sin "skuld" och kanske aldrig skrivit i vår tråd om saken ens. Ja, är det någon som kan se en enda förlorare?

Det beror självklart på vad man lägger för betydelse i "förlorare".

Jag har fått uppfattningen att det är av synnerlig vikt för Bildombudsmannen Staffan Teste AB att driva in pengar för intrång i upphovsrätten, så stor betydelse att det helt överskuggar eventuellt syfte att få slut på överträdelserna. Till skillnad från fotograferna har företaget intresse av att upphovsrättsbrotten ska fortsätta, kanske till och med öka i omfattning.

Ett bärande argument för min uppfattning i den frågan kommer från Bildombudsmannen Staffan Teste AB, som på webbsidan gör ett uttalande som gäller den aktuella flaggbilden: "Hittills har ett antal kommuner, idella föreningar, politiskt parti och större företag samt några bloggar ersatt fotografen för intrånget. De många ersättningarna har gjort flaggbilden till en av fotografen verkliga storsäljare."
Källa: http://www.bildombudsmannen.se/?q=sv/content/flaggbild-stulen-av-manga

Det här uttalandet är så klart graverande, och det ställer tyvärr fotografen i en dager som inte är smickrande.

Och Tammy, när du läser det här, försök hålla klart för dig att det är inte jag som kastar skit på dig här, utan det är ditt ombud. Jag har aldrig haft uppfattningen att flaggmålen skulle drivas av närighet från din sida. Men det som vi diskuterar i den här tråden är Bildombudsmannen Staffan Teste AB och dess sätt att fakturera stort och smått på ett sätt som bland annat jag ser som helt vidrigt. Jag tycker att det är synd om fotografer som hamnar i det företagets klor, och jag beklagar om den allmänna uppfattningen om företagets mål och medel också smetar över på folks uppfattning om fotografer som har anlitat företaget.

En fråga till Tammy:

Jag är en av dem som fick en faktura från Bildombudsmannen för en av dina bilder. Som halva Internet säkerligen vet vid det här laget så var det en felaktig faktura, där en minuts research hade undvikit att den öht skickats. (Ni som inte vet; http://jrl5.blogspot.se/2012/07/oppet-brev-till-staffan-teste.html)

Är det du som hittar licensbrotten och rapporterar till Teste, eller har han fri hand i att hitta de som använder bilden?

Mvh
Jonathan R Lundkvist

En direkt fråga till Tammy:

Jag är en av dem som fick en faktura från Bildombudsmannen för en av dina bilder. Som halva Internet säkerligen vet vid det här laget så var det en felaktig faktura, där en minuts research hade undvikit att den öht skickats. (Ni som inte vet; http://jrl5.blogspot.se/2012/07/oppet-brev-till-staffan-teste.html)

Är det du som hittar licensbrotten och rapporterar till Teste, eller har han fri hand i att hitta de som använder bilden?

Mvh
Jonathan R Lundkvist

OBS jag spekulerar nedan!
Om man läser på BLFs sida så skrev de om detta i maj 2011 http://blf.se/varning-foer-att-stjaela-denna-flagga/ där står det att BO fick ett 50 tal adresser av Tammy när hon gav han uppdraget. På BO´s sida uppger han 300. Så efter hon gav han uddraget så har det alltså ökat med 250 sidor. Eftersom BO tar andel av summorna så är det ju inte orimligt att anta att han letat vidare, ju fler han hittar, ju fler möjliga betalare.

En fråga till Tammy:

Mvh
Jonathan R Lundkvist

Det där har varit uppe. Du hade en blog/twitter e dyl med v istället som ni heter med w eller tvärtom och han blandade ihop er. Fakturan revs på en gång och ni fick en ursäkt.

Det där har varit uppe. Du hade en blog/twitter e dyl med v istället som ni heter med w eller tvärtom och han blandade ihop er. Fakturan revs på en gång och ni fick en ursäkt.

Det hindrar inte att jag vill veta vem det var som gjorde misstaget. Kalla det ren nyfikenhet för det är allt det är. Vidare fick jag visserligen en ursäkt, men inte den personliga ursäkt jag begärde.

Tydligare research hade undvikit problemet helt och hållet, och jag tillåter mig att vara så petig så att jag blir irriterad när jag får uppenbart felaktiga fakturor motsvarande min månadsinkomst.

Lasse: Med all respekt, jag tycker det har spekulerats nog i den här frågan. Alltså frågar jag en av dem som torde veta så jag får ett svar.

BO har inte deltagit här och Tammy meddelade igår detta

Smått surt då ingen av dem besvarade de mail jag skickade i frågan när det var aktuellt och med tanke på hur BOs metoder (som jag tar starkt avstånd ifrån) inte har förändrats så vore det önskvärt om jag fick veta om han enbart tar det han får eller arbetar vidare därefter.

Detta speciellt i mitt fall då det hela gällde ett twitterkonto som inte hade något med mig att göra; vilket var uppenbart både från platsen hen fick mitt namn och från själva tvitterkontot.

Smått surt då ingen av dem besvarade de mail jag skickade i frågan när det var aktuellt och med tanke på hur BOs metoder (som jag tar starkt avstånd ifrån) inte har förändrats så vore det önskvärt om jag fick veta om han enbart tar det han får eller arbetar vidare därefter.

Detta speciellt i mitt fall då det hela gällde ett twitterkonto som inte hade något med mig att göra; vilket var uppenbart både från platsen hen fick mitt namn och från själva tvitterkontot.

Jo, ditt ärende kände jag till sedan tidigare. Ökningen från 50 till 300 sidor känns ju som förklaringen till missen gällande dig. Någon av dessa två har i vild panik jagat sidor som använt bilden och uppenbarligen slarvat när de undersökt. I maggropen känns det som BO, för den av dessa två som har sin försörjning i dylika processer råder det ju faktiskt ingen tvekan om.

Synd att du måste ljuga för att få igenom din synpunkt. Jag har aldrig någonsin påstått att bilder skulle behöva märkas för att upphovsrätten ska gälla. Om du har svårt att förstå svenska, så är det ett problem, men det jag har sagt är att Tammy inte hävdar att hennes bilder ska vara i fred, så länge hon använder en tjänst som bygger på att bilderna ska användas olovligt. Staffan Teste bygger sin verksamhet på olovligt använda bilder, inte att upprätthålla upphovsrätten.

Andra här förstår det här, varför har du så svårt?

Tagga ner lite, vi kan diskuttera utan personangrepp. Nu har du gett dig på Tammy också.

Nej, jag har inte "givit mig på Tammy", men du gör ett klart och tydligt personangrepp på mig här. Den som borde tagga ner är du Ola. Du upprepar gång på gång någonting om märkning av bilder, som inte tillhör den här diskussionen, som om du inte skulle kunna förstå det enkla sambandet att Tammy har valt Bildombudsmannen Staffan Teste AB som ombud, och därigenom ur ekonomisk synvinkel drar nytta av det företagets verksamhet, men att hon samtidigt också fläckas av det dåliga rykte som företaget kan få genom sin kanske inte helt seriösa framtoning.

Såvitt jag kan se är Joachims blogg saklig, artig och korrekt. Det finns inget att tona ner. Jag tycker att det är fräckt av dig att försöka skuldbelägga Joachim för eventuella hot mot Tammy Bergström. De hoten kan bara hotarna själva ta ansvar för.

Din insinuation att Joachim och KG inte vill få stopp på hoten är både ogrundad och oförskämd.

Bloggen är justerad och det har jag tackat Joachim för.

Jag ska kolla igenom KGS inlägg för att se om det verkar finnas någon vilja från hans sida att stoppa påhoppen (hoten) och återkomma om andra delen.

Såvitt jag kan se är Joachims blogg saklig, artig och korrekt. Det finns inget att tona ner. Jag tycker att det är fräckt av dig att försöka skuldbelägga Joachim för eventuella hot mot Tammy Bergström. De hoten kan bara hotarna själva ta ansvar för.

Din insinuation att Joachim och KG inte vill få stopp på hoten är både ogrundad och oförskämd.

Jag vill tacka för ditt inlägg (och flera andra som inkommit), som pekar på att innehållet jag publicerat på rockfashion.se är sakligt, artigt och korrekt. Detta stämmer väl överens med hur jag haft för avsikt att formulera det. Jag har ingen som helst avsikt att syssla med något kopplat till hot och liknande. Mitt intresse ligger enbart i att sprida information, söka fler som råkat hamna i samma situation och förhoppningsvis kunna vara till hjälp för dem.

Jag får samtidigt poängtera att några ändringar inte är gjorda i blogginläggen. Däremot har jag för tydlighetens skull skapat ett inlägg där vi officiellt visar att vi tar avstånd från allt som har någon som helst koppling till hot och liknande.

Jag har även kompletterat med information där Tammy Bergström redovisat en annan syn än jag på vad som sagts muntligen när vi stod utanför Ystads Tingsrätt, eftersom våra minnesbilder av detta tydligt går isär.

Jag kommer ikväll att följa upp det hela med ett inlägg där jag redogör för våra läsare kring min gedigna genomgång av deras bidrag av olika slag och kan konstatera att jag inte kan hitta någonting som uppkommit i samband med våra publiceringar, som jag upplever som hotfullt eller direkt kränkande. Detta är en viktig uppföljning för våra läsare, som annars kan känna att vi ifrågasätter dem utan grund (med anledning av inlägget där vi tar avstånd från eventuella hot och dylikt).

Åsikter förekommer och de kan även ibland vara hårda, men det är att betrakta som en logisk reaktion, när 300 webbplatser, varav många små bloggare, ställs inför den problematik vi befunnit oss i. Vi har inte haft möjlighet att gå igenom santliga kommentarer, länkars innehåll etc och om någon hittar något vi länkar till eller kommentarer som upplevs som olämpliga, så har vi också bett våra läsare att hjälpa oss med detta. För er som läser våra inlägg och även läser detta är vi oerhört tacksamma om ni vill belysa eventuella oönskade upptäckter av sådan karaktär, så att vi kan agera i frågan.

Återigen, tack Göran (m fl)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar