Hej Tammy!
Jag vill börja med att tala om att jag i skrivande stund försvarar både dig och Staffan Teste i kommentarer med felaktiga spekulationer, felaktigheter och dylikt, i de kommentarer som nu florerar kring de artiklar som publicerats. Detta då jag anser att felaktigheter och orimliga spekulationer inte gynnar vad som är kärnpunkten i detta.
Precis som jag sa till dig när vi stod utanför Ystads Tingsrätt så anser jag att fotografer ska ha betalt för sina bilder. Precis som jag sa till dig så anser jag personligen att dina bilder är väldigt fina och precis som jag sa, så har jag aldrig haft någon avsikt i att göra något fel.
Men nu blir jag lite fundersam. Du berättade för mig, när vi stod utanför Ystads Tingsrätt, att du sålt bilden för flera år sedan till en person, som nu var mycket upprörd över bildens spridning, då personen skulle ha någon form av ensamrätt till bilden. Stämde inte det?
Samtidigt berättade du för mig om arbetslösa, privata bloggare, som saknade rätt till a-kassa, som du erbjudit att delbetala sin skuld. Mycket vänligt av dig, vilket jag påpekade då och även nu.
Det jag ifrågasätter är oskäligt höga fakturor, fakturor utan förvarning (ja, jag känner till att du varnat vissa, men minns också att du berättade för mig att du bara hittat en bråkdel av de 300 webbplatserna och att Bildombudsmannen hittat resterande).
Jag påstår därmed inte att det är du Tammy som utgör felet här. Tvärt om, jag menar att metoderna kring detta är ytterst tveksamma, vilket jag får tydligt medhåll kring från bland annat branschkunniga (läs Journalisten). Det är alltså orimligt att påstå att det jag har att säga saknar grund.
De två orsakerna till att jag skriver här och nu:
1. Jag försvarar dig där jag tycker så är rätt, då jag inte alls anser att du ska framstå i dålig dager. Målsättningen är att belysa problematiken av att man blint applicerar en lag som man läser innantill på en intet ont anande befolkning och försöker bortse från delar av lagen som skiljer på bland annat hur stor skada en publicering innebär. Utrikesdepartementet, som publicerat din bild och hävdat att de själva är upphovsman, det är skada att tala om. En liten blogg med ett 100-tal visningar är det inte.
2. Jag undrar om det du berättade för mig utanför Tingsrätten i Ystad inte stämmer?
Jag har inte sålt bilden med exklusiva rättigheter som din vän här ovan säger. Jag har visst sålt bilden, och vad hade du själv tyckt om du måste betla för något medan andra bara norpar samma sak? Klart den blir förbannad när den sen hittar den på sin kompis sida som norpat den från nätet!!
Jag har heller aldrig erbjudit arbetslösa mfl delbetala sin skuld, då jag inte har hand om detta, utan det sköter Staffan. Vad jag sa till dig är att alla måste betala, minns du säkert? Jag sa att Staffan jobbar inte gratis, och han försöker alltid åtminstone göra en förlikning, om du så är arbetslös eller annat då han inte är UTE efter att krossa människor, vilket många skriver. han är en jäkligt vänlig människa och inte alls det monster ni målar upp! Så om man är arbetslös försöker han komma med en lösning till den.
Vi snackade om detta då du kom in på att vara human, jag minns det nämligne väldigt väl då jag inte gilalr när man försöker tillskriva en annan människa egenskaper den inte har. Så jag försökte förklara för dig att han är inget monster, att jag är heller inte ute efter dig personligen vilket jag sa åt dig.
Sedan blir jag verkligen besviken på dig Joakim, du skriver - stämmer inte det du sa utanför tingsrätten i ystad, och på så vis insinuerar du att jag ljuger...., så jävla lågt av dig!! men å andra sidan förvånnar ni mig inte längre, men attan så besviken jag blir, jag t.o.m sa till Staffan att jag tyckte du var en reko kille, visst är jag en naiv idiot som köper allt!!
Du får tycka och känna vd du vill, men ni får inte skriva vad ni vill - ni får hålla er till sanningen!
Att du och andra sen tycker det är fel, det är ni fria att tycka och det kan ni kanske påverka på annat håll, typs hos regeringen eller de som bestämmer.
Jag vet i detta läget att det spelar ingen roll vad jag än skriver, ni kommer hitta på nya saker - men du kanske kan be alla från din blogg som kommer därifrån bl.a till min hemsida, att genast sluta spamma min gästbok med hot??