Fredrik? Såvitt jag vet har Fredrik inte fått erbjudande om någon förhandling ännu.
Men om vi i stället ser till Joachim, så erbjöds inte heller han förhandling.
Det handlar om en faktura, inte ett förhandlingsbud. Ingenstans antyds att fakturan skulle vara förhandlingsbar, och Bildombudsmannen Staffan Teste AB tog sin klient och svaranden till tinget utan att först förhandla. Förhandlingen inleddes på initiativ av rådmannen om jag har fattat det rätt.
Och om vi ser på Fredriks fall, så är det fortfarande ganska oklart om jag inte har missat något.
Det vi vet är att han har fått en faktura och bestridit den, vilket gör att nästa drag är kärandepartens. Fredrik ska så länge han inte har fått något nytt bud inte betala fakturan. Det finns också flera oklarheter i fakturan. Bildombudsmannen Staffan Teste AB har inte redovisat underlaget för kravet.
Ja, jag vet, det finns ett företag i Hawaii som påstår sig äga upphovsrätten, men vi vet inte hur deras kontrakt till bilden ser ut. Bilden förekommer någonstans i sinnevärlden, sannolikt såld för ett ändamål som inte är att fritt publicera på webben. Det cirkulerar massor av CD-ROM och andra distributioner av "fria skrivbordsbakgrunder". Alldeles självklart får man inte ta en sån bild och publicera på sin webbsida eller blogg. Men vi vet inte om företaget som har distribuerat bilden för ett sådant ändamål har exklusiv rätt till den, att företaget skulle kunna påtala intrång när bilden används till annat. Det ska framgå av företagets avtal med upphovsmannen, och Bildombudsmannen Staffan Teste AB har inte redovisat något sådant avtal. Vi vet att den Hawaiianska företagaren inte är upphovsman, och vi vet inte om han har rätt att stämma folk för användning av bilden, eftersom vi inte känner till om han har fått exklusiv rätt till bilden, liksom data för när bilden togs och när företaget fick någon del av rätten till den. Det är många obekanta, och det är faktiskt Bildombudsmannen Staffan Teste AB som måste påvisa att en sådan rätt finns, innan vi kan dra slutsatsen att Fredrik har "stulit" bilden av Hawaii Art Network LLC.
Så än så länge befinner sig kravet mot Fredrik i limbo.