arp
Aktiv medlem
Tycker det verkar blivit rundgång. Jag tycker flera vid flera tillfällen sagt att det inte är fel att fakturera, bara beloppet är rimligt och inte utifrån skrämsel/prut-/förhandlingsmån.
Vad som är rimligt är ju däremot intressant. Numer kan man ju handla en bild för bloggändåmål för 5-10 kr av en professionell fotograf. BLF tycker mellan 700 - 3800 (de har ingen RF prislista) för max 2 år. SFF tycker 1.100 kr RF (för ett år).
Skulle säga rimligt är att kräva lämpligt försäljningspris plus en avgift för indrivningen.. inkassobolag har lagstiftad nivå på 160, kanske lite lågt för att få aktörer på just det här.. men säg maxtak på 500 då det finns omkostnader i att hitta och bestämma övertrampet mot en ev försäljning. (inte så orealistiskt med parallell till parkeringsböter)
Nått som inte säljs måste drivas som brott isf och då är ju skadan nått som måste utredas och hur personen fått tag i bilden, om det är kan bedömmas som uppsåtligt brott.
Sålänge du säljer så har du svårt att diskriminera tillämpningen (se köplagen), är avsikten med användningen kränkande / brottsligt får du gå den vägen och hävda rätt.
Ska man bygga en bild-robot som scannar webben, så tror jag absolut det finns aktörer som vill in där med på priset ovan om du kan förenkla hanteringen och inte hålla på och handskriva fakturor.
men det kräver också att man av-annonymisera webben samtidigt. folk måste med säkerhet kunna bindas till sina bloggar för att kunna hålla dom ansvariga. och där klämmer nog skon mest just nu.
(med namn och email bara på våran uppfödarsidan så hade vi inte fått BO att flämta efter oss t.ex)
Tycker att människor ska ta ansvar för sina sidor och sitt innehåll, oavsett okända material, så dra inte in parallellen till löjliga fawkes-masker nu. gör indrivaren rätt så ska siteägaren göra rätt med, är min hållpunkt