ANNONS
Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Min uppfattning, efter att ha följt tråden från början, är att saken slutade med ett rimligt belopp. Jag uppskattar Staffan Testes arbete med att försvara fotografers rättigheter, men också en förlåtande attityd från den drabbade fotografen, i det här fallet Tammy B., som jag tycker har en härlig inställning till sina bilder och sitt bildskapande, och som jag uppskattar mycket.

Det handlar om ca 100 unika visningar i Joachims fall. Rimligt? Nej.
 
Det sista Staffan gjorde i förhandlingen var att försöka betala sig fri från beskrivningen av hur han betett sig i målet. Han bjöd 250 kronor för att vi inte skulle skriva om det överallt och sprida budskapet om att privata bloggare inte ska betala hans fantasifakturor. Lamt försök.

Gefundenes Fressen. Dom tvåhundrafemtio tackar man så klart ja till utan utfästelser. Inte riktigt det dummaste jag har hört, men det gränsar...

Undras om det finns nåhon skärpt person med talang som skulle kunna ta upp Testes fallna mantel?
 
Varken Joachims eller Blondinbellas fakturor var väl bluff? De synades av rätten och rättsläget var väl rätt klart. Beloppets storlek är som vanligt en bedömningsfråga men så stort som för blondinbella brukar det ju inte bli.

Joachims faktura synades inte av rätten. Tyvärr. Det blev ju en förlikning. En alldeles för dyr förlikning anser jag. Orsaken till det är bl a att Joachim och hans familj var hjärtligt trötta på att vara förföljda av Tammy via "BO". Hade det här gått till dom så tror jag tinget hade dömt ut ett skadestånd på max en krona + att Tammy/"BO" hade fått stå för alla kostnader i målet (med de begränsningar som ett små-mål innebär). De hade fått ersätta Joachim.

Jag kan nämna att, när inte Staffan var med, så resonerade rådmannen med parterna direkt utan ombud. Då kom det upp ett betydligt rimligare förlikningsbud på bordet. Ett bud som alltså Tammy kunde acceptera, men inte fick acceptera, pga sitt avtal med "BO". Åtminstone var det vad hon sa.
 
Så Joachim (han stavar väl med "ch"?) fick ändå betala "knappt hälften", dvs 4000kr, efter all nedlagd tid och din gratis rådgivning? Han nämnde också en jurist, var den rådgivningen gratis? Omkostnader? Jag trodde nog ni skulle få ner beloppet lite mer. Det beloppet skulle nog parterna kunnat förhandlat fram utan att behöva gå till tingsrätten.

Vad det gäller Tammy är hon mer intresserad av att hennes bilder inte stjäls än att tjäna pengar på stämningarna så hon betraktar nog detta som en vinst.

BO hade tydligen ändå nog sympati hos rättsväsendet och mycket nog på fötterna för att tinget skulle driva igenom en förlikning utan dom.

Får jag fråga, varför skulle Staffan tappa koncepterna för att du presenterades som ombud? Vet han ens vem du är?

Sen lite ny information från Joachim själv: Joachim är aktiv medlem av Piratpartiet, ett faktum som jag tror de flesta missat i denna tråd, kan detta möjligen ha bidragit till att det inte blev någon tidig förhandling?

Till slut, jag tycker det är bra av dig att följa upp ord med handling och deltog i förhandlingen.

Edit: Vad är detta? Citat från Joachims blogg som citerade Staffan:

" vårt mål var att "gå ut och informera omhur lite man behöver betala" för upphovsrättsbrott"

Vad syftar Staffan på?

"BO" hade noll sympati hos tinget i Ystad, tvärtom. En rådman ska vara neutral i en förberedande förhandling och försöka få parterna att förlika. Allt i syfte att spara skattebetalarnas pengar och tingets dyrbara tid. Men här visade rådmannen flera gånger sin irritation över Staffans ovilja att låta processen gå så snabbt och enkelt som den kunde och att han önskade dra på en hel del ytterligare kostnader.

Det gick inte att förhandla med Tammy/Teste. Mycket tidigt i processen skickade Joachim ett långt brev till dem och föreslog, mycket detaljerat, hur en förlikning skulle kunna gå till. Bl a skulle det gynnat möjligheten att förklara för små bloggare och andra vilka regler som gäller. Det är förstås inte alls intressant för "BO", vem ska han då åka landet runt och stämma i fortsättningen? Joachim trodde från början att han hade med seriösa människor att göra. Misstag.

Tinget "driver" inte igenom en förlikning. Deras vilja att få parterna att förlika grundar sig helt i att de har viktigare saker att syssla med och en budget att hålla.

Självklart känner Staffan till mig. Han läser varenda rad i den här tråden, tro inget annat.

Hej Staffan!
 
Staffan Teste har som vi kan se i ett antal fall ingen vilja till att förhandla, så visst är det ovilja till förhandling som drar sånt här till tingsrätten.



Jag tror alldeles uppriktigt att du inte har pratat med många som representerar Piratpartiet, och jag tror inte heller, att med dina spekulationer, du skulle tolka uttalanden i upphovsrättsfrågor utan att lägga din egen vinkel på det. Jag är medlem i partiet, och jag är definitivt emot olovlig användning av material som omfattas av upphovsrätt. Men jag är också emot sådan verksamhet som Staffan Teste håller på med, som jag liknar vid utpressning. Han har också väldigt skumma sängkamrater.



Visst kan du göra det, men det säger mer om dig än om Piratpartiet eller Joachim. Tingsrätten däremot ska inte spekulera.

Eftersom jag är för upphovrätten och dess upprätthållande har jag pratat med de som kan representera partiet och vid tillfällen då de borde varit exta väl pålästa; nämligen valarbertarna i samband med val. Och det stämmer, de försöker, namnet till trots, försöka få över debatten till integitetfrågor men just de frågorna tycker jag kan skötas bättre av andra som inte har ursprunget att "allt ska vara fritt och kolla inte vad vi gör".

Integritetsfrågorna kan vi ta i en annan debatt men det är en intressant fråga, hur man upprätthåller integiteten och upphovsrätten samtidigt.
 
Integritetsfrågorna kan vi ta i en annan debatt men det är en intressant fråga, hur man upprätthåller integiteten och upphovsrätten samtidigt.

Jag tror inte att det här är ett lämpligt forum att kasta skit på Piratpartiet och att desinformera om partiets inriktning. Det är nog bättre att ta reda på fakta mera direkt. Jag föreslår dig Ola, att du bör avstå från att låta dina fördomar styra när du sitter vid tangentbordet. Läs på i stället för att fabulera.
 
Eftersom jag är för upphovrätten och dess upprätthållande har jag pratat med de som kan representera partiet och vid tillfällen då de borde varit exta väl pålästa; nämligen valarbertarna i samband med val. Och det stämmer, de försöker, namnet till trots, försöka få över debatten till integitetfrågor men just de frågorna tycker jag kan skötas bättre av andra som inte har ursprunget att "allt ska vara fritt och kolla inte vad vi gör".

Integritetsfrågorna kan vi ta i en annan debatt men det är en intressant fråga, hur man upprätthåller integiteten och upphovsrätten samtidigt.

Fast du får väl ändå hålla med om att det i ett specifikt fall i tinget är fullständigt ovidkommande. Ingen ska dömas för sina åsikter, eller är du av annan uppfattning? Ska en piratpartist få en hårdare dom i ett upphovsrättsmål än en kristdemokrat?
 
Joachims faktura synades inte av rätten. Tyvärr. Det blev ju en förlikning. En alldeles för dyr förlikning anser jag. Orsaken till det är bl a att Joachim och hans familj var hjärtligt trötta på att vara förföljda av Tammy via "BO". Hade det här gått till dom så tror jag tinget hade dömt ut ett skadestånd på max en krona + att Tammy/"BO" hade fått stå för alla kostnader i målet (med de begränsningar som ett små-mål innebär). De hade fått ersätta Joachim.

Jag kan nämna att, när inte Staffan var med, så resonerade rådmannen med parterna direkt utan ombud. Då kom det upp ett betydligt rimligare förlikningsbud på bordet. Ett bud som alltså Tammy kunde acceptera, men inte fick acceptera, pga sitt avtal med "BO". Åtminstone var det vad hon sa.

Vad jag vet så FÅR inte rådmannen förhandla direkt med parterna när de har ombud, det är emot de etiska reglerna, anledningen är förstås att kärande och svaranden inte ska lockas göra något som inte är bra för dem.
 
Vad jag vet så FÅR inte rådmannen förhandla direkt med parterna när de har ombud, det är emot de etiska reglerna, anledningen är förstås att kärande och svaranden inte ska lockas göra något som inte är bra för dem.

Kalla det diskussion. Det är trots allt parterna som bestämmer.
 
Vad jag vet så FÅR inte rådmannen förhandla direkt med parterna när de har ombud, det är emot de etiska reglerna, anledningen är förstås att kärande och svaranden inte ska lockas göra något som inte är bra för dem.

Förstås? Kan det inte finnas ett enklare skäl, som att rådmannen inte förhandlar alls?

Debatten tidiagare har visat att förståelsen är högst varierande, och att vi uppfattar saker väldigt olika. Jag förstår någonting helt annat. Jag föreställer mig att vid förlikning är det parterna som förhandlar, och eftersom rådmannen inte är part, så kan rollen vara att moderera förhandlingen, att se till att den flyter någotsånär smidigt, utan att ta alltför mycket hänsyn till parternas särintressen. Själva priset tror jag inte att en rådman blandar sig i annat än om det är fullständigt orimligt med avseende på själva målet med förhandlingen, eller andra ohemula krav tillförs.
 
Förstås? Kan det inte finnas ett enklare skäl, som att rådmannen inte förhandlar alls?

Debatten tidiagare har visat att förståelsen är högst varierande, och att vi uppfattar saker väldigt olika. Jag förstår någonting helt annat. Jag föreställer mig att vid förlikning är det parterna som förhandlar, och eftersom rådmannen inte är part, så kan rollen vara att moderera förhandlingen, att se till att den flyter någotsånär smidigt, utan att ta alltför mycket hänsyn till parternas särintressen. Själva priset tror jag inte att en rådman blandar sig i annat än om det är fullständigt orimligt med avseende på själva målet med förhandlingen, eller andra ohemula krav tillförs.

Tyvärr så blandar han sig inte ens i priset i det läget. Parterna kan göra hur tokiga uppgörelser som helst. Under den förberedande förhandlingen är rådmannen, precis som du skriver, inte något annat än en moderator. På slutet när de 250 kronorna var nära att leda till en huvudförhandling, med alla kostnader som det skulle innebära för tinget så var rådmannen själv villig att betala för att slippa målet *s*. Det var då som Staffan drog till med att han gick med på 250 kronor lägre förlikning mot att vi aldrig någonsin skulle få berätta något om hur det hela gått till. Och när det stod klart att vi bara skrattade åt det förslaget drog han till med citatet som Ola inte förstod...
 
Jag tror inte att det här är ett lämpligt forum att kasta skit på Piratpartiet och att desinformera om partiets inriktning. Det är nog bättre att ta reda på fakta mera direkt. Jag föreslår dig Ola, att du bör avstå från att låta dina fördomar styra när du sitter vid tangentbordet. Läs på i stället för att fabulera.

Jag följer inte deras intriktning eftersom det knappt står något i tidningarna längre men när jag ser en vararbetare så tar jag chansen att diskuttera och fråga, då får jag en egen uppfattning som inte har tolkats via någon annan.

Piratpartiet, precis som alla partier, får för övrigt förstås tåla att ta emot kritik.
 
Piratpartiet, precis som alla partier, får för övrigt förstås tåla att ta emot kritik.

Men det här är inte en politisk tråd. Ur mitt perspektiv ser det ut som om du försöker misskreditera en person genom guilt by association, och det är riktigt fult. Var istället glad för alla som orkar arbeta politiskt, det de människorna som får vårt demokratiska system att fungera – oavsett de är piratpartister, moderater, vänsterpartister eller kristdemokrater.

Jag tycker att du ska ta ideologisk strid mot Piratpartiets idéer om du känner det angeläget – men gör det på en politisk arena. Tack.
 
Fast du får väl ändå hålla med om att det i ett specifikt fall i tinget är fullständigt ovidkommande. Ingen ska dömas för sina åsikter, eller är du av annan uppfattning? Ska en piratpartist få en hårdare dom i ett upphovsrättsmål än en kristdemokrat?

Nej ingen ska dömas för sina åsikter men ni sa att Staffan framförde att ni vill visa hur lite det kostar att bryta mot upphovsrätten, och det stämmer väl rätt bra med vad du skriver här, du säget tom att Staffan ska betala skadestånd till Joachim. Eller stämmer inte det?

Däremot hade det som jag skrev varit bra för debatten. Joachim säger att han är öppet aktiv i Piratpartiet men varken du eller han har skrivit en rad om det här i forumet, jag tycker att det hade varit bra att få hans eventuella sympatier klargjorda. Nu vet vi att det är integritetsfrågorna som är viktiga för honom, inte upphovsrätten.

Piratpartiets faceboksida inleds med "För fri fildelning", så nog tycker de fortfarande att det är viktigt.
 
Det var då som Staffan drog till med att han gick med på 250 kronor lägre förlikning mot att vi aldrig någonsin skulle få berätta något om hur det hela gått till. Och när det stod klart att vi bara skrattade åt det förslaget drog han till med citatet som Ola inte förstod...

Just den biten tycker jag är synnerligen belastande för ett juridiskt ombud som driver företag där han tar uppdrag att föra andras talan. För en advokat skulle det kanske leda till prickning, men som jurist kan man tydligen göra ungefär vilka grodor som helst.

Skälet till att man skrattar är väl att man är medveten om vår grundlag och dess samklang med den allmänna deklarationen om mänskliga rättigheter, och också med detaljerna i andra lagar som anknyter till den, som våra två grundlagar om yttrandefrihet och tryckfrihet.

En jurist borde vara så väl medveten om orimligheten i tystnadskrav att han inte ställer ett sådant anspråk, eller åtminstone inte för ett så lumpet pris. Om man har ytterligare åtaganden tillsammans med juristen och det finns någon slags beroendeförhållande är det än mer orimligt, om det inte följs av en verkligt rejäl dusör. Priset för tystnad ska nog mer relateras till vad KungSängen fick betala. Det ligger snarare på ett sjusiffrigt belopp, som självklart kan villkoras.
 
Men det här är inte en politisk tråd. Ur mitt perspektiv ser det ut som om du försöker misskreditera en person genom guilt by association, och det är riktigt fult. Var istället glad för alla som orkar arbeta politiskt, det de människorna som får vårt demokratiska system att fungera – oavsett de är piratpartister, moderater, vänsterpartister eller kristdemokrater.

Jag tycker att du ska ta ideologisk strid mot Piratpartiets idéer om du känner det angeläget – men gör det på en politisk arena. Tack.

Det är ett fritt forum så nog får jag uttrycka att jag tycker ett aktivt medlemskap i Piratpartiet spelar roll för debatten här. Jag har för övrigt just gått igenom deras nätnärvaro och konstaterar att inget avgörande har hänt, de är fortfarande för fri fildelning och mot bekämpning av densamma , (dessutom för avveckling av patenträtten). Jag brukar som sagt ta debatten med medlemmarna själva i samband med valarbetet. Debatten i denna tråd är väl också politisk? Är det rätt att fakturera upphovsrättsbrottslingar? Att ta hjälp av tingrätten när man inte kommer vidare?

Jag är glad för de som engagerar sig, som du såg ovan så berömde jag KG för sitt engagemang för Joachim även om vi inte delar åsikter.
 
Staffan Teste har som vi kan se i ett antal fall ingen vilja till att förhandla, så visst är det ovilja till förhandling som drar sånt här till tingsrätten.



Jag tror alldeles uppriktigt att du inte har pratat med många som representerar Piratpartiet, och jag tror inte heller, att med dina spekulationer, du skulle tolka uttalanden i upphovsrättsfrågor utan att lägga din egen vinkel på det. Jag är medlem i partiet, och jag är definitivt emot olovlig användning av material som omfattas av upphovsrätt. Men jag är också emot sådan verksamhet som Staffan Teste håller på med, som jag liknar vid utpressning. Han har också väldigt skumma sängkamrater.



Visst kan du göra det, men det säger mer om dig än om Piratpartiet eller Joachim. Tingsrätten däremot ska inte spekulera.

Det kan jag skriva under på! Tack för vettigt klargörande.
 
Men det här är inte en politisk tråd. Ur mitt perspektiv ser det ut som om du försöker misskreditera en person genom guilt by association, och det är riktigt fult. Var istället glad för alla som orkar arbeta politiskt, det de människorna som får vårt demokratiska system att fungera – oavsett de är piratpartister, moderater, vänsterpartister eller kristdemokrater.

Jag tycker att du ska ta ideologisk strid mot Piratpartiets idéer om du känner det angeläget – men gör det på en politisk arena. Tack.

Ytterligare ett vettigt klargörande att underteckna. Tack!
 
Det kan jag skriva under på! Tack för vettigt klargörande.

Du såg inte mina inlägg? cocuyo tror fel. Jag har tvärtom pratat många medlemmar som representerat partiet i samband med val, dessutom nu dubbelkollat att de inte bytt inriktning i någon avgörande fråga.

Att cocuyo var medlem visste jag inte förränn idag.
 
Jag har för övrigt just gått igenom deras nätnärvaro och konstaterar att inget avgörande har hänt, de är fortfarande för fri fildelning och mot bekämpning av densamma, (dessutom för avveckling av patenträtten). Jag brukar som sagt ta debatten med medlemmarna själva i samband med valarbetet.

Än sen? Det är ändå olämpligt att använda Piratpartiets partiprogram för att gissa hur Joachim agerat i det här fallet. Vore det lämpligt att också dra in Staffan Testes eventuella partipolitiska sympatier? Eller dina? Eller KG:s?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.