PMD
Aktiv medlem
Eftersom det här handlar om publicering så innebär "journalist" här egentligen inte personen, utan situationen i vilken bilden publiceras. Om man publicerar i en tidning eller på en webbplats med utgivningstillstånd, så är det en "journalist" som gör det, oavsett vilket yrke personen eventuellt kan ha, och det är utgivaren som ansvarar, i de flesta fall via ett särskilt utsett ombud, ansvarige utgivaren.
Så det där med "journalist" är inte föremål för vad man får kalla sig och tämligen oproblematiskt. I relation till publicering av bilder är det alldeles klart. Om en person som till yrket är journalist publicerar andras bilder på sin egen webbsida eller i en blogg, så är han inte journalist i den rollen, medan när tidningen publicerar något, så är hans roll journalist.
Jag ställer mig skeptisk till att det är bra. Varför ska staten krångla till det för journalistisk verksamhet? (Jo, jag förstår att staten i många fall vill slippa journalistisk granskning; se bara på den senaste skandalen när regeringen hemligstämplade all ekonomisk information om SÄPO.)
Lika för alla, tycker jag är en bra princip. "Utgivningstillstånd" är en gammal unken företeelse från tider då medborgarna var undersåtar.