PMD
Aktiv medlem
När blir en "stöld" något som man förlorar på?
När egendomen som blir stulen är värd något. Dvs nästan alltid. Det finns många föremål som är värda en del för ägaren, men som inte har något marknadsvärde.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
När blir en "stöld" något som man förlorar på?
Exakt. Man kan t.ex. hävda att varje piratkopierad film/låt/bild innebär en utebliven försäljning, och basera ersättningsanspråket på det ...
Ni får ursäkta mig om detta inlägg i upphovsrätten redan har varit uppe. I så fall ber jag om ursäkt, i annat fall läs vad som kan hända på andra sidan "pölen"!
http://www.luminous-landscape.com/columns/they_are_stealing_our_work.shtml
Problemet som jag ser det är att dagens "ungdomar" är födda rakt in i dataåldern och ingen har talat om för dem vad som är "ditt och mitt".
Att stjäla från nätet är stöld även om det bara är en kopia Du tar!
Ni får ursäkta mig om detta inlägg i upphovsrätten redan har varit uppe. I så fall ber jag om ursäkt, i annat fall läs vad som kan hända på andra sidan "pölen"!
http://www.luminous-landscape.com/columns/they_are_stealing_our_work.shtml
Problemet som jag ser det är att dagens "ungdomar" är födda rakt in i dataåldern och ingen har talat om för dem vad som är "ditt och mitt".
Att stjäla från nätet är stöld även om det bara är en kopia Du tar!
2. Det handlar inte om stöld utan om upphovsrättsbrott. När det istället handlar om egendom är det stöld.
Felaktigt språkbruk, men alltför vanligt.
Jag kan knappast göra så mycket åt att folk använder det ordet (utom att klaga då och då ...), men det är ju uppenbart att t.ex. upphovsrättsmaffian absolut inte vill använda något annat ord eftersom "stöld" låter mycket allvarligare än "upphovsrättsbrott" och ger associationer till egendomsbrott.
(Visst finns det en generell tråd om upphovsrätt som vi kan fortsätta i? Vad heter den?)
Varför det?Kul att du hänger upp dig på "bildstöld" och sen inte tvekar att slänga ur dig ord som "maffia".
Dubbelhumor! Dubbelmoral!
Varför det?
Med "uphovsrättsmaffian" menar jag de här nissarna som räknar varje kopia av ett verk, som inte har tillkommit genom försäljning, som förlorade intäkter. De kan uppenbarligen inte räkna och/eller är helt rabiata.
Upphovsrätt behövs och gör nytta, men de senaste 30-40 åren har den skenat lite utom kontroll. Det är t.ex. inte rimligt att någonting ska vara upphovsrättskyddat i 70 år efter upphovsmannens död. (Varje gång upphovsrättstiden för Mussi Pigg närmar sig sitt slut så brukar Walt Disney Company se till att upphovsrättstiden förlängs ...).
Det är inte heller rimligt att införa drakonisk övervakning av internet för att ett fåtal intressenter kräver det. Det drabbar oss alla, och inte bara dem som fildelar illegalt.
Jag tycker att vi ska återgå till upphovsrätt så som den var i början av sin existens.
Det blir lättare att förstå ditt resonemang om du förklarar varför du inte tror att jag förstår problemet.Det är löljigt av dig att anföra bildtjuvarnas äldsta argument och visar tydligt att du inte förstår problemet med bildstölder, eller struntar i det. Vet inte vilket som är värst.
Vilken skillnad menar du finns på fotografers rättigheter idag och när upphovsrätten formulerades i lag första gången? Eftersom du vill gå tillbaka till de gamla reglerna.
Det blir lättare att förstå ditt resonemang om du förklarar varför du inte tror att jag förstår problemet.
Den stora skillnaden är tidsrymden.
TIdsrymden för upphovsrättsskydd har utökats flera gånger sen upphovsrättens införande.Tidsrymden? Det var först med internet som bildstöld blev ett praktiskt problem för de som försöker leva på foto.
Det skulle man kunna, men det finns ingen säker bedömning. Problemet med upphovsrättsmaffian är att den räknar varje kopia som inte tillkommer genom försäljning som en utebliven intäkt. Den låtsas som att alternativet att kopian inte hade sålts om den inte hade kopierats inte finns.Du verkar inte inse att bildstölder, eller film eftersom du tog upp det, faktiskt skadar film (och bildproducenter) genom minskad försäljning. Ta extremen: En film procuderas för en miljon kr. Ingen piratkopierar filmen utan produktionsbolaget etc får 2 miljoner på biljett och filmförsäljnining, 10 000 st, dvs 200kr st. Andra extremen: Ingen försäljning utan enbart piratkopiering. Den ekonomiska skadan i fall två skulle man kunna bedöma till en miljon eller två miljoner, dvs 100-200kr.
Sen kan man ju undra hur du tycker att "alla" skadas av att gamla tecknade filmer ska säljas istället för att skänkas bort. På sin höjd får konsumenten betala istället för att få verket gratis. Någon ekonomisk skada har konsumenten inte fått.
TIdsrymden för upphovsrättsskydd har utökats flera gånger sen upphovsrättens införande.
Det skulle man kunna, men det finns ingen säker bedömning. Problemet med upphovsrättsmaffian är att den räknar varje kopia som inte tillkommer genom försäljning som en utebliven intäkt. Den låtsas som att alternativet att kopian inte hade sålts om den inte hade kopierats inte finns.
Visst lär det vara en viss förlust, men knappast av den magnitud som upphovsrättsmaffian gör gällande. Å andra sidan finns det studier som visar att "piratkopiering" ibland ökar försäljningen.
Musikindustrin går dessutom inte direkt dåligt. De som lyckas bäst har insett att de måste erbjuda ett enklelt och billigt alternativ till CD-försäljning och som är ilka bekvämt som piratkopiering.
Men varför ska ett bolag tjäna pengar på något som en person som sedan länge är död gjorde för en halv evighet sen? Ska vi även tvingas betala för att läsa gamla sagor som Rödluvan & Vargen, Don Quixote och Canterbury Tales? Vem ska vi betala till?
Borde även patent utrsträckas till att gälla i 70 år efter patentinnehavarens död? Patent brukar ju oftast gälla väldigt konkreta saker som går att tillverka och tjäna pengar på, men snart går det även att kopiera saker billigt.
Hur lång tid tycker du att upphovsrättsskyddet ska gälla?