Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag tycker det här med hur länge upphovsrätt bör gälla, och den mer generella diskussionen om upphovsrätt är mycket intressant, men eftersom det inte har så mycket med trådskaparens bildstöld att göra (sorry Per - jag fortsätter kalla det så ;)) riskerar det bli modererat. Kan ni inte starta en ny tråd om det?

Själv tycker jag upphovsrätten bör hänga kvar länge - om jag skulle lyckats producera ett verk som fortfarande uppskattas efter min död tycker jag mina arvingar ska få ta del av eventuella intäkter. Tyvärr har jag inte lyckats med det ännu ... :)

Vad gäller urprungsfrågan i tråden kanske det är så att Teste inte orkar driva det vidare, trots att han i sak har rätt i sitt krav, för att det blev sånt attans tjafs här på FS där många av hans potentiella kunder finns :)

Vad gäller urprungsfrågan i tråden kanske det är så att Teste inte orkar driva det vidare, trots att han i sak har rätt i sitt krav, för att det blev sånt attans tjafs här på FS där många av hans potentiella kunder finns :)
Fast vem av oss skulle vilja anlita ett ombud som "inte orkar driva det vidare" för att det blir lite diskussion på ett forum?

Fast vem av oss skulle vilja anlita ett ombud som "inte orkar driva det vidare" för att det blir lite diskussion på ett forum?

Inte du kanske men en rad andra har hittat dit tack vare denna tråd :)

Spekulationerna om vad som egentligen hände fortsätter, vi vet i alla fall att ärendet inte är nedlagt.

Att du inte vet att ärendet är nedlagt är inte samma sak som att du vet att ärendet inte är nedlagt.

Jag skrev "vi". Dvs utgår från informationen som finns i tråden. Det framgår f ö av mitt andra inlägg ovan.

Det finns fler möjligheter, t ex att det är nedlagt men Fredrik enligt överenskommelse inte får säga det, eller att han gick med på ett mindre belopp än 12500kr.

Om du läser ovan så ser du att Fredrik har inte fått någon information om att ärendet skulle vara nedlagt. Åtminstone var det så han själv skrev.

Om uppdragsgivaren dragit tillbaka sina krav skulle förstås ST meddela Fredrik om detta.

Intressant retorik. Jag tror ST försöker tiga ihjäl hela historien och hoppas på att ingen någonsin mer väcker den här, för honom, pinsamma tråden. Fast jag påstår inte att jag vet. Att Fredrik skulle ha betalat något håller jag för osannolikt, däremot finns möjligheten att "BO" köper sig fri mot tystnadslöfte för att vi ska TRO att Fredrik betalat. Men om det vet jag inget förstås. Så jag skriver att jag tror. Sån e jag. Fredrik går nog inte med på att vara tyst med mindre. Varför skulle han det? 1200 spänn är det väl värt att sprida upplösningen på historien, för det lär vara det maximala beloppet han någonsin kommer att behöva punga ut med.

Okej, så när du skrev att "vi vet i alla fall att ärendet inte är nedlagt" menade du egentligen motsatsen?

Du resonerar väldigt fyrkantigt, verkar ibland som du medvetet vill missförstå. Jag har sett det i fler trådar. Trots att det brukar framgå vad folk menar och andra inte har något helst problem att fortsätta diskussionen. Det verkar som du tycker det exakta utrycket är viktigare än det som folk försöker säga.

Nåväl, för din skull Erland:

Om Fredrik blivit meddelad att ärendet var nedlagt, dvs att upphovsrättshavaren dragit tillbaka tillbaka kravet tror i alla fall jag Fredik skulle vara väldigt snabb att publicera denna nyhet här i detta forum.

Tror inte du?

Därför tror jag att vi kan utgå från att så inte är fallet. För den konspiratoriskt lagda finns förstås även möjligheten att de gjort en deal där Fredrik inte får säga vad som egentligen avtalades.

Intressant retorik. Jag tror ST försöker tiga ihjäl hela historien och hoppas på att ingen någonsin mer väcker den här, för honom, pinsamma tråden. Fast jag påstår inte att jag vet. Att Fredrik skulle ha betalat något håller jag för osannolikt, däremot finns möjligheten att "BO" köper sig fri mot tystnadslöfte för att vi ska TRO att Fredrik betalat. Men om det vet jag inget förstås. Så jag skriver att jag tror. Sån e jag. Fredrik går nog inte med på att vara tyst med mindre. Varför skulle han det? 1200 spänn är det väl värt att sprida upplösningen på historien, för det lär vara det maximala beloppet han någonsin kommer att behöva punga ut med.

Jo du brukat tjata om att ST ska känna pinsamhet, ska skämmas, gömma sig etc etc.

Tror du är rätt ensam om att Fredrik skulle kunna ställa några ekonomiska krav mot ST, har aldrig hört talas om att något liknande skulle ha skett så man undrar vad du fått det ifrån. Det blir inte mer sannolikt bara för att du upprepar det tio gånger.

Fredik behöver inte vara tyst, ST får mer uppmärksamhet ju mer Fredrik (och vi) skriver. Ju längre tråden lever desto bättre. Jag tror fortfarande att såna här diskussioner är bra för fotografer som får reda på vad man kan göra, och därmed ST.

Fredrik är dock väldigt tyst om sina två inlägg där han sa att han skulle betala fotografen direkt.

Jo du brukat tjata om att ST ska känna pinsamhet, ska skämmas, gömma sig etc etc.

Tror du är rätt ensam om att Fredrik skulle kunna ställa några ekonomiska krav mot ST, har aldrig hört talas om att något liknande skulle ha skett så man undrar vad du fått det ifrån. Det blir inte mer sannolikt bara för att du upprepar det tio gånger.

Fredik behöver inte vara tyst, ST får mer uppmärksamhet ju mer Fredrik (och vi) skriver. Ju längre tråden lever desto bättre. Jag tror fortfarande att såna här diskussioner är bra för fotografer som får reda på vad man kan göra, och därmed ST.

Fredrik är dock väldigt tyst om sina två inlägg där han sa att han skulle betala fotografen direkt.

All publicitet är inte god publicitet. Kan du på allvar anse att det förfarande som den här tråden beskriver ger en positiv bild av "BO"? Nästa gång någon får ett ohemult krav och googlar på "BO" så kommer den här tråden upp och vederbörande inser att hen inte behöver betala så stora pengar. Jag tror inte heller att Fredrik kommer att ställa krav på "BO" även om det vore ganska intressant. Däremot kan "BO" tycka att det är värt en slant att få slut på pinsamheterna. Just nu kör han med att försöka tiga ihjäl ärendet. Om han ansåg att kravet var rättmätigt skulle han förstås ha gått vidare med det vid det här laget.

All publicitet är inte god publicitet. Kan du på allvar anse att det förfarande som den här tråden beskriver ger en positiv bild av "BO"? Nästa gång någon får ett ohemult krav och googlar på "BO" så kommer den här tråden upp och vederbörande inser att hen inte behöver betala så stora pengar. Jag tror inte heller att Fredrik kommer att ställa krav på "BO" även om det vore ganska intressant. Däremot kan "BO" tycka att det är värt en slant att få slut på pinsamheterna. Just nu kör han med att försöka tiga ihjäl ärendet. Om han ansåg att kravet var rättmätigt skulle han förstås ha gått vidare med det vid det här laget.

Mycket av tråden handlar om att kravet på 12500 ska vara orimligt baserat på enbart ena partens information och spekulationer om att det ev skulle vara fel upphovsrättsman som ST företräder.

De flesta, inkl dig själv, verkar inte ha problem med att STs verksamhet utanför detta fall utan tycker att det är bra att finns någon som man kan vända sig till. Normalfallen är också lättare, det vanliga är en svensk (ej från Hawai) fotograf som inte sålt sin upphovsrätt (till utländsk bildbyrå).

Dessutom glömmer du att den normala läsaren här är en fotograf, dvs det är den bestulna som har intresse av vad han/hon/den/det (våga vägra "hen") kan göra när den blivit bildbestulen och bildtjuven krånglar.

Tråden har f ö fungerat i åtminstone några fall för BO, eller ST, eller "Bildombudsmannen Staffan Teste AB" om man vill vara fullständig.

Du resonerar väldigt fyrkantigt, verkar ibland som du medvetet vill missförstå. Jag har sett det i fler trådar. Trots att det brukar framgå vad folk menar och andra inte har något helst problem att fortsätta diskussionen. Det verkar som du tycker det exakta utrycket är viktigare än det som folk försöker säga.
Javisst, du har helt rätt. Jag är så otroligt fyrkantig att när någon påstår att hen "vet" något så tror jag det betyder något annat än att hen faktiskt inte har en aning (vilket ju var fallet). Om ST kommit fram till att det är meninglöst att driva ärendet vidare, varför skulle han berätta det för TS? Eller för dig?

Mycket av tråden handlar om att kravet på 12500 ska vara orimligt baserat på enbart ena partens information ...
Nja, i verkligheten handlar det mesta av tråden om att kravet är orimligt i förhållande till svensk rättspraxis.

Sen fick det ett antal sidospår (frågan om ST verkligen företräder den som äger rätten, frågan om STs firmanamn osv). Alla leder dock åt ungefär samma håll, nämligen till att många ifrågasätter om STs verksamhet är seriös.

Javisst, du har helt rätt. Jag är så otroligt fyrkantig att när någon påstår att hen "vet" något så tror jag det betyder något annat än att hen faktiskt inte har en aning (vilket ju var fallet). Om ST kommit fram till att det är meninglöst att driva ärendet vidare, varför skulle han berätta det för TS? Eller för dig?

Du kan omöljligt längre ha missupfattat utan fortsätter att kritisera en gammalt och förtydligat inlägg som ingen annan verkar haft några problem att tolka.

Nja, i verkligheten handlar det mesta av tråden om att kravet är orimligt i förhållande till svensk rättspraxis.

...

Du påstår att kramet är orimligt ( i förhållande till svensk rättspraxis)

Du kan inte göra den bedömningen utan att ha alla fakta på bordet. Du har enbart ena partens information, en part som inte visat sig speciellt ångerfull eller ens ha vilja att göra rätt för sig.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar