Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Då behöver man inte göra så mycket, tycker jag. Ingen har ju lidit ekonomisk skada om en sådan bild kopieras.
Skadestånd när det gäller brott mot upphovsrätten handlar inte bara om ekonomisk skada. Brotten är ju oftast mot båda delarna av upphovsrätten, alltså såväl den ideella rätten som den ekonomiska. Och givetvis kan även den ideella rätten lida skada.

Visa var jag "smutskastat" ST förutom vad gäller kritik mot det fullständigt förkastliga beteendet som tråden handlar om. Kanske bättre du blir avstängd för smutskastning själv.

Ta det lite lugnt med hot om avstängning etc.

Var har jag sagt att du ägnar dig åt smutskastning?

Och hur menar du att det skulle vara ok att smutskasta ST bara för det handlar om sakfrågan för tråden?

Skadestånd när det gäller brott mot upphovsrätten handlar inte bara om ekonomisk skada. Brotten är ju oftast mot båda delarna av upphovsrätten, alltså såväl den ideella rätten som den ekonomiska. Och givetvis kan även den ideella rätten lida skada.

Fast nu gällde det hans åsikt att det räcker med att ta hänsyn till den ekonomiska skadan (med undantaget om bilden hamnar på en nazisajt eller liknande). Vi vet redan att tex bloggare kan bli stämda för stölder av bilder som inte är till salu.

Senast ändrad:
Fast nu gällde det hans åsikt att det räcker med att ta hänsyn till den ekonomiska skadan (med undantaget om bilden hamnar på en nazisajt eller liknande). Vi vet redan att tex bloggare utan ekonomisk intresse kan bli stämda för stölder av bilder som inte är till salu.

Nu tycks du ha missuppfattat totalt igen. Att den som snor bilden inte tjänar något på det innebär inte att offret inte lider ekonomisk skada.

Nej, det missade jag inte. Man kan lida ekonomisk skada även om bilden inte är "till salu".

...och så ska det vara enligt min åsikt.

Men nu ifrågasatte jag PMDs åsikt som verkar vara den motsatta och tittade på föjderna för tex bilderna på fotosidan om det inte var så. Jag tyckte det var konstigt så han har fått chansen att förklara sig. Det står ovan.

Det betyder att förbudet att stjäla bilder från sajter typ fotosidan och använda på olika sajter som sina egna blir tandlöst. Och i förlängningen, stjäla bilder och sälja dem, tex på shutterstock i USA också. Fotografen har ju inte lidit någon ekonomisk skada?

Nej, det betyder det inte.

Ja, det var det resten av mitt inlägg handlade om. (Den del du inte citerade.)

Följden av mitt tidigare resonemang är inte att det automatiskt blir tillåtet att sälja andras bilder.

Följden av mitt tidigare resonemang är inte att det automatiskt blir tillåtet att sälja andras bilder.

Nu stod det ju lite mer i inlägget. Tex

"Det betyder att förbudet att stjäla bilder från sajter typ fotosidan och använda på olika sajter som sina egna blir tandlöst. "

Har du ändrat dig eller tycker du fortfarande som du skrev ovan att det bara är ekonomisk skada som gäller (med naziundantaget)?

Följden att bildstölder (från typ fotosidan) inte har påföljd kan bara bli en, ingen bryr sig.

"Och i förlängningen, stjäla bilder och sälja dem," "Fotografen har ju inte lidit någon ekonomisk skada"

Det där var allt lite svamligt. Har du verkligen läst vad jag har skrivit (och låtit bli att fantisera fram sådant som jag inte har skrivit)?

Jag har inte nämnt något "naziundantag". Det jag skrev var generellare än så. Jag har heller inte förspråkat att någon ska få sälja någon annans bilder utan tillstånd.

Kan vi ta det här i en egen tråd nu? Det är säkert intressant, men knappast relevant för Fredriks mellanhavande med Teste.

Det där var allt lite svamligt. Har du verkligen läst vad jag har skrivit (och låtit bli att fantisera fram sådant som jag inte har skrivit)?

Jag har inte nämnt något "naziundantag". Det jag skrev var generellare än så. Jag har heller inte förspråkat att någon ska få sälja någon annans bilder utan tillstånd.

Kan vi ta det här i en egen tråd nu? Det är säkert intressant, men knappast relevant för Fredriks mellanhavande med Teste.

Du skrev tidigare att det var ekonomisk skada som skulle kunna ge upphov till skadestånd.
Om någon stjäl din bild på fotosidan och sen säljer den har du väl inte förlorat något, dvs ingen ekonomisk skada?

Jag förstår att du inte vill fullfölja resonemanget, konsekvenserna för fotosidan tex skulle bli stora.

Det var därför jag frågade om du möjligen hade ändrat din ståndpunkt,

Edit: Nazikommentaren syftade på specialfallet när ens bilder stulits och hamnat i ofördelaktigt sammanhang. Det framgår faktiskt om man läser igen.

Senast ändrad:
I USA är lagen omkring "upphovsrätten" lite tu delad.
Den erkänner alltid att upphovsmannen har full upphovsrätt men.
Oregistrerade bilder -> den som har upphovsrätten måste kunna visa faktisk ekonomisk skada för att få ersättning om nån använder bilden olovandes.
Registrerade bilder -> upphovsmannen kan få skadestånd för att någon utan tilllstånd kopierat/använt bilden utan att visa faktisk ekonomisk skada.

Bilder kan registreras i efterhand men skadestånd kan bara fås om brottet skett efter registrering.

------------------
Personligen ogillar jag det amerikanska systemet då det tvingar upphovsmän att registrera alla bilder och att det kostar pengara att göra det.

Jag anser oxå att även om jag inte kan visa att jag lidit ekonomiskskada så kan den felaktiga publiceringen vara ett hinder i framtiden. Därför ska den som olovandes publicerat ersätta med minst samma belopp som hade varit aktuell om man köpt rätten innan publiceringen.

Om någon stjäl din bild på fotosidan och sen säljer den har du väl inte förlorat något, dvs ingen ekonomisk skada?

Om person B säljer person A's bild utan tillstånd så har ju person A gått miste om intäkterna från försäljningen, även om person A inte själv försökt sälja bilden. Du kan väl inte mena att det är OK för vem som helst att "ta" en av mina bilder och sälja?

En bild kan ju vara "till salu" även om det inte står TILL SALU brevid bilden. Om någon skulle höra av sig till mig och fråga om han/hon fick köpa en av mina bilder så skulle jag nog kunna tänka mig att sälja en bild, även om jag inte skriver "till salu" på mina bilder.

Om person B säljer person A's bild utan tillstånd så har ju person A gått miste om intäkterna från försäljningen, även om person A inte själv försökt sälja bilden. Du kan väl inte mena att det är OK för vem som helst att "ta" en av mina bilder och sälja?

En bild kan ju vara "till salu" även om det inte står TILL SALU brevid bilden. Om någon skulle höra av sig till mig och fråga om han/hon fick köpa en av mina bilder så skulle jag nog kunna tänka mig att sälja en bild, även om jag inte skriver "till salu" på mina bilder.

Nej verkligen inte jag är som du säkert vet för upphovsrätt och dess upprätthållande, tänkte bara PMD skulle få fundera och förklara sig lite mer, speciellt biten med att bildstölder från fotosidan till tex bloggar ska vara konsekvenslöst.

Du skrev tidigare att det var ekonomisk skada som skulle kunna ge upphov till skadestånd.

(. Nej, just det. Precis som att du inte har förlorat något om någon "stjäl" (dvs egentligen kopierar olovandes) din bild rent generellt. .)

I USA är lagen omkring "upphovsrätten" lite tu delad.
Den erkänner alltid att upphovsmannen har full upphovsrätt men.
Oregistrerade bilder -> den som har upphovsrätten måste kunna visa faktisk ekonomisk skada för att få ersättning om nån använder bilden olovandes.
Registrerade bilder -> upphovsmannen kan få skadestånd för att någon utan tilllstånd kopierat/använt bilden utan att visa faktisk ekonomisk skada.

Bilder kan registreras i efterhand men skadestånd kan bara fås om brottet skett efter registrering.
Eftersom USA ratificerade Bernekonventionen 1989 så har registrering inte längre någon juridisk betydelse

Det där med tilldömd ersättning har väl snarare att göra med närvaro eller frånvaro av ett copyrightmärke på bilden?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar