Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nej verkligen inte jag är som du säkert vet för upphovsrätt och dess upprätthållande, tänkte bara PMD skulle få fundera och förklara sig lite mer, speciellt biten med att bildstölder från fotosidan till tex bloggar ska vara konsekvenslöst.

Vad är du behöver ytterligare förklaring av?

Grundregeln tycker jag är att verklig ekonomisk skada ska ersättas. Inte potentiell, möjlig, eventuell framtida skada. Det är också i linje med svensk lagstiftning.

I vissa fall tycker jag även att ersättning för "sveda och värk" (fast det kanske heter något annat i sådana här sammanhang) kan utdömas.

Grundregeln tycker jag är att verklig ekonomisk skada ska ersättas. Inte potentiell, möjlig, eventuell framtida skada. Det är också i linje med svensk lagstiftning.

I vissa fall tycker jag även att ersättning för "sveda och värk" (fast det kanske heter något annat i sådana här sammanhang) kan utdömas.

Jo du sade det och den tråkiga konsekvensen blir, som jag skrivit ovan, att bildstölder från fotosidan inte beivras.

Om ett förbud inte beivras blir det i praktiken fritt fram, i detta fall att kopiera andras bilder på alla sätt de vill.

Och du säger "verklig ekonomisk skada", dvs om någon säljer dina bilder har du inte råkat ut för "verklig ekonomisk skada". Så fritt fram där också.

Då vet vi vilken linje du har. Tack för klargörandet.

Om ett förbud inte beivras blir det i praktiken fritt fram, i detta fall att kopiera andras bilder på alla sätt de vill.
Nej, det blir inte fritt fram "på alla sätt de vill". T.ex. så blir det inte fritt fram att kopiera andras bilder och sälja dem.

Och du säger "verklig ekonomisk skada", dvs om någon säljer dina bilder har du inte råkat ut för "verklig ekonomisk skada". Så fritt fram där också.
Jag vet inte riktigt vad du menar med fritt fram i det här fallet. Det blir inte fritt fram att kopiera andras bilder så att upphovsmannen lider ekonomisk skada. Det är väl ändå rätt viktigt?

Jag delar inte heller din uppfattning att upphovsmannen inte har lidit ekonomisk skada om någon annan säljer hans bild.

Notera även min passus ett par inlägg ovan om "sveda och värk".

Då vet vi vilken linje du har. Tack för klargörandet.

Jag undrar om du verkligen vet det. Det tycks mig som om du har bestämt dig för att missuppfatta.

Nej, det blir inte fritt fram "på alla sätt de vill". T.ex. så blir det inte fritt fram att kopiera andras bilder och sälja dem.

Jag vet inte riktigt vad du menar med fritt fram i det här fallet. Det blir inte fritt fram att kopiera andras bilder så att upphovsmannen lider ekonomisk skada. Det är väl ändå rätt viktigt?

Jag delar inte heller din uppfattning att upphovsmannen inte har lidit ekonomisk skada om någon annan säljer hans bild.

Notera även min passus ett par inlägg ovan om "sveda och värk".

Jag undrar om du verkligen vet det. Det tycks mig som om du har bestämt dig för att missuppfatta.

Jag tror jag har klart för mig vad din ställning är. Tack.

Ta det lite lugnt med hot om avstängning etc.

Var har jag sagt att du ägnar dig åt smutskastning?

Och hur menar du att det skulle vara ok att smutskasta ST bara för det handlar om sakfrågan för tråden?

Aha, nu förstår jag. Du läser inte ens vad du själv skriver. Då räknar jag dig som otillräknelig. Ägnar mig åt tråden istället.

Nej, det är det inte. Någon sådan rättspraxis finns inte.

För övrigt är det ju inte speciellt svårt att tänka sig fall där upphovsmannen lider ekonomisk skada trots att den snodda bilden inte varit till salu.

Nej, det är det inte. Någon sådan rättspraxis finns inte.
Hur ser rättspraxis ut då? Såvitt jag vet är det den ekonomiska skadan som ska ersättas. "Straffande" ersättningar utdöms knappast av svenska domstolar.

För övrigt är det ju inte speciellt svårt att tänka sig fall där upphovsmannen lider ekonomisk skada trots att den snodda bilden inte varit till salu.

Visst, och det har jag redan tagit upp.

Hur ser rättspraxis ut då? Såvitt jag vet är det den ekonomiska skadan som ska ersättas. "Straffande" ersättningar utdöms knappast av svenska domstolar.

Domstolarna dömer ut skadestånd för all skada, både ekonomisk och annan. (För övrigt skiljer man på "ersättning" och "skadestånd".)

Som sagt, det ingår nog i vad jag har skrivit.

Vad gäller ekonomisk skada så är det väl ändå så att praxis är att den verkliga skadan ska ersättas? Det är i alla fall vad jag förespråkar samt tror att svenska domstolar följer.

Nu är tråden 112 sidor lång, är det någon som vore gullig att ge en sammanfattning över hur det gick? Tack!

Vad gäller kravet som ställts på trådskaparen så väl ingenting alls hänt, vad jag vet.

Vad gäller de olika åsikterna om kravet (och hur uphovsrättsbrott ska hanteras) har väl ingenting heller hänt, vad jag vet. Alla har fortfarande samma åsikter som de hade från början. :)

Som sagt, det ingår nog i vad jag har skrivit.

Vad gäller ekonomisk skada så är det väl ändå så att praxis är att den verkliga skadan ska ersättas? Det är i alla fall vad jag förespråkar samt tror att svenska domstolar följer.

Ja, både när det gäller ekonomisk skada och ideell skada är det värdet av skadan som gäller. Hur man beräknar det är förstås en annan fråga.

Exakt. Man kan t.ex. hävda att varje piratkopierad film/låt/bild innebär en utebliven försäljning, och basera ersättningsanspråket på det ...

Exakt. Man kan t.ex. hävda att varje piratkopierad film/låt/bild innebär en utebliven försäljning, och basera ersättningsanspråket på det ...

Det är ett korkat sätt att räkna på och antagligen ganska långt från verkligheten, fast hur ska man räkna?
När blir en "stöld" något som man förlorar på?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar