Du påstår - om jag förstått dig rätt - att upphovsmannen inte är inblandad i detta. För mig låter det ytterst märkligt, och jag har uppriktigt svårt att tro att det stämmer.
tror du fotografen är en fantast av våra katter? hittade bilden och blev ursinnigt arg och kontaktade sitt ombud? som i sin tur kontaktade ett annat ombud, som i sin tur kontakade ett svenskt ombud som till sist skrev ett brev utan att inkludera nått av ovanstående?
Men jag kan ha missförstått vad du skrivit. Är upphovsmannen inte inblandad/vidtalad i det här ärendet?
av min research är endast den som skickat brevet medveten om att en summa har krävts. har själv fått gräva fram vem fotografen är, efter ha frågat alla leden av mellanhänder.. dom översta två nivåerna vet inget om ämnet öht. Jag tror inte mellan-hand 3 var tillåten att ge ut fotografens namn heller.. lyckades lura dom i tron att jag intresserad av köp.
fotografen är känd.
han levererar mycket naturbilder till stock-photo företag, 350.000 distribuerade enligt egna uppgifter. fotot är runt 10 år gammalt och del i en av tusentals stock cd skivor som upplåtits vidare. fotot finns inte för försäljning individuellt utan bara i cd-pack vad jag kan se.
fotografen håller workshop, gett ut flertal böcker och jobbar på internationella uppdrag..
har i all ärlighets namn svårt att tro fotografen har nån kännedom om vår lilla hobby sida, ja
och än mindre intresserad av att driva ett mål mot oss..
Det jag finner ytterst underligt i den här historien är hur du uppenbarligen har en uppfattning om vad bilden är värd, men att du trots det valde att inte betala det värdet när du ville använda bilden. Vad får dig att anse dig förmögen att avgöra hur mycket du i efterhand ska ersätta fotografen med?
är ju inte tal om ett köp.. den kommer aldrig tillbaka på den sidan. Köper jag en bild så har jag högre krav på bilden än en taskig thumbnail från google. vad jag skulle skicka är kompensation att den funnits på fel ställe av misstag under en kortare tid.. men korrigerats så snabbt det blev känt.
liten som en tumnagel, knappt visar motivet.. runt 10 hits i veckan på den undersidan. 300 på siten i stort. 70% återkommande besökare. inget opassande sammanhang, beskuren 10% i kanterna.
vad tycker du det är värt? om du tar bort inställningen att alla bildtjuvar borde skjutas..
ge mig en ärlig summa! hur mycket i kronor värderar du den här skadan till för just den här fotografen?