Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
...skulle gärna hör tolkningen av ordvalet "seriös aktör" från "Jewster".

Nja, jag kan inte gå i god för Teste på något sätt. Vad jag avsåg att svara på var två inlägg där man inte verkade känna till Staffan Teste alls, utan ansåg det vara något mystiskt med ett registrerat företag i namnformen xx-ombudsmannen eller att fakturan kom från "något sorts ombud, seriöst eller inte, det är svårt att veta".

"Något sorts ombud" lät lite som "vilken anonym skojare som helst". Jag ville bara upplysa att han åtminstone inte alls är anonym, utan en ganska väl använd expert i upphovsfrågor. Nästan så att hans namn blivit synonymt med det. Sök på antalet trådar där man klagar över upphovsrättsliga intrång och notera hur ofta Testes namn dyker upp som tips på någon som skulle kunna hjälpa till. (OK, jag har inte testat söka så själv, men mitt minne säger mig att det är ganska ofta.)

Detta erkännande här på forumet, i kombination med att han är rådgivare i upphovsrätt för bland annat Bildleverantörernas Förening gör att jag dristar mig till att kalla honom "seriös aktör".

Å andra sidan är han ju jurist, så... ;-)
 
Nja, jag kan inte gå i god för Teste på något sätt. Vad jag avsåg att svara på var två inlägg........Å andra sidan är han ju jurist, så... ;-)

Bra svar - Tack ! :)
Jag förstår dina tankar nu efter förtydligandet.
Hoppas att debatten/tråden hålls levande så att vi får se åt vilket håll vinden blåser.

Ha de gött.

M.V.H
/Tobias
 
Spännande diskussion, med flera intressanta vinkar.

För det första så tycker jag det är klockrent att TS har gjort fel, men tyvärr inte riktigt verkar hålla med om det själv, vilket borgar för problem i framtiden. Driver man ett företag måste man förstå vad som gäller, alternativt förstå att man inte har tillräckligt med kunskap och köpa in den = dyrt... Man kan inte basera sitt företagande på tvivelaktigt nyttjande av bilder som andra äger. Där är en enorm skillnad mellan en privat hemsida och en komersiell, det måste nog TS inse innan han är beredd att diskutera det här vidare.

Att använda sig av formen xx-ombudsman tycker jag tyvärr är på gränsen till bedrägeri. Det är uppenbart att enda anledningen till en sådan titel är att framstå som någon form av myndighet och skrämma folk till betalning. Jag riktigt känner vibbarna av amerikansk TV-reklam, "har DU blivit påkörd, tala inte med NÅGON innan vi fått se ärendet, du kan ha rätt till miljoner, ring 1-800-lotsofcash".

Så tipset får väl bli som många andra skrivit.

1, Bestrid fakturan som känns orimlig i storlek, om än rätt i sak.
2, Läs på om upphovsrätt, jag är övertygad om att din billigaste väg ur det här är att förhandla ner fakturan rejält, för en faktura ska du ha, det måste du inse.
3, Ta bort alla bilder som du inte tagit själv, alternativt har pratat med fotografen om. Många "gratissajter" på nätet är mycket riktigt gratis, så länge du inte använder bilderna komersiellt, vilket du gör, även om du inte håller med, det tror jag att flera andra här kan backa upp.
4, du är uppenbarligen medlem på en fotosida, lägg lite energi på att ta egna bilder på katterna, det skulle väl kännas kanon att veta att man står för sina egna bilder på hemsidan.
 
Jag har inga som helst problem med att utländska företag använder konsulter i Sverige. IE bildombudmannen. Världen är global numera och det är oerhört svårt att driva ett "case" i annat land hemifrån och känna till regler, procedurer och rutiner för att driva sin sak. Hur många är det inte som svär över plagiat från Kina och hur i hela friden hade ni tänkt att driva en process mot dem från Sverige? Mycket enklare att använda en lokal byrå för det arbetet. När det gäller summan som det Hawaianska företaget begär så är den vid första anblick löjligt hög men tänk till ett par gånger så inser man att utifrån företagets sida är det inte så mycket.

Först o främst är det ett Amerikanskt företag vi diskuterar. I Amerika är det ofta löjeväckande höga skadeståndsanspråk initialt. Givetvis vill företaget ha en slant för sitt "lidande". Bildombudsmannen skall ha sitt etc. Det blir inte mycket till var o en. Ur fotografens synvinkel är det en helt annan sak. Löjligt mycket pengar för en 40 x 40 px stor bild men det är helt ointressant vilken storlek den hade. Det intressanta är hur mycket det Amerikanska företaget anser sig ha förlorat och hur mycket kattuppfödaren har tjänat på det olovliga användandet.

ps fascinerande hur tonen i tråden förändrades nu efter att den återuppstått ur cyberrymnden och TS bett om ursäkt på ett inte för mig helt övertygande sätt.
 
Hej. Några tyckte tydligen min formulering "någons sorts ombud" var förklenande, men det var inte avsikten. Jag kände inte till Teste. Jag uteslöt inte alls att ombudet kunde vara seriöst, men inte heller motsatsen. Eftersom det inte är ovanligt med ogrundade krav från oseriösa företag finnas det anledning att vara försiktig. I det här fallet är det helt klart att TS ska betala, men det ska vara rätt summa till rätt person.
 
det stämmer att det är en "lånad" bild för att visa för våra besökare hur en margay katt ser ut.

Hade det inte varit bättre med en bild på en av dina egna katter? De som besöker din websida är nog mer intresserade av hur dina katter ser ut om de funderar på att köpa en katt av dig.

(Om nu dina katter är svårfotograferade, så hade det gått alldeles utmärkt med en länk till en bild på en annan websida istället för att kopiera bilden.)
 
finns inget i bilden som bevisar/intygar att bilden skulle tillhöra företaget han representerar.

Ta kontakt med företaget och hör efter om de verkligen vill stämma någon för olovlig publicering av en tumnagelbild. (Ta förstås först bort bilden från websidan.)

Fråga om bilden är företagets och be i så fall om ursäkt för att du använt den.

Troligen nöjer de sig med en sådan ursäkt om de inte är fullkomligt anala.
 
Vad jag kan se kan jag köpa en katt av den rasen från er till en minimikostnad av 9.000 kronor. Den sida du använt bilden på är en kommersiell sida.

Jag har svårt att hitta något felaktigt i det krav som du nu fått. Min enda reservation är att jag inte vet om du till 100% är säker på avsändaren.

Utgår vi från att avsändaren är korrekt har jag svårt att hjälpa dig hitta argument till att inte betala. Du har, på en kommersiell sida, använt en annan fotografs bild. Du har gjort det utan att ha upphovsmannens medgivande. Det är inte okej. Du är skyldig att känna till detta. Att du inte gjorde det är ingen förmildrande omständighet.
 
Vad jag kan se kan jag köpa en katt av den rasen från er till en minimikostnad av 9.000 kronor. Den sida du använt bilden på är en kommersiell sida.

Jag har svårt att hitta något felaktigt i det krav som du nu fått. Min enda reservation är att jag inte vet om du till 100% är säker på avsändaren.

Utgår vi från att avsändaren är korrekt har jag svårt att hjälpa dig hitta argument till att inte betala. Du har, på en kommersiell sida, använt en annan fotografs bild. Du har gjort det utan att ha upphovsmannens medgivande. Det är inte okej. Du är skyldig att känna till detta. Att du inte gjorde det är ingen förmildrande omständighet.

Det krävda beloppet är uppåt väggarna alldeles oavsett. Går det hela vägen till domstol så kommer beloppet bli en tiondel av det krävda, så att gå ut så hårt är bara trams.
 
Kan ni inte skaffa ett rum ;-) Så vi andra kan följa huvuddiskussionen.

Har trådskaparen protesterat mot fakturan? Har Bildombudsmannen svarat på protesten? Har något förslag till överenskommelse erhållits? Var det ens en äkta faktura?
 
Stackars trådstartaren. Och tydligen håller FS också på att förfalla. Annars hade någon moderator skickat den här långa, meningslösa och totalt oinitierade diskussionen till en annan tråd. Två, påhittiga själar, som slåss med "fakta" som de hittar på varteftersom det behövs. Vojne!
 
Stackars trådstartaren. Och tydligen håller FS också på att förfalla. Annars hade någon moderator skickat den här långa, meningslösa och totalt oinitierade diskussionen till en annan tråd. Två, påhittiga själar, som slåss med "fakta" som de hittar på varteftersom det behövs. Vojne!

Moderatorerna har fullt upp med Terjetråden.
 
...och hur går det för trådskaparen? Någon som hört den stackaren, som gissningsvis har tröttnat på sin egen tråd?

Det vore kul att veta hur det har gått?
 
Hur har det gått för trådstartaren? Jag fullständigt ski-er i era gissningar om vilka regler som gäller för "intrång" hit eller dit. Vad har det med ämnet att göra!? Lägg ner, eller skaffa en egen tråd!

Har, för första gången på alla mina år på FS, valt att använda rapportera knappen. Får se om det händer något.
 
Hur har det gått för trådstartaren? Jag fullständigt ski-er i era gissningar om vilka regler som gäller för "intrång" hit eller dit. Vad har det med ämnet att göra!? Lägg ner, eller skaffa en egen tråd!

Har, för första gången på alla mina år på FS, valt att använda rapportera knappen. Får se om det händer något.

jo trådstartaren finns kvar.
var tvungen dubbelkolla att det var min tråd dock.
när 11 av 14 sidor är om nått helt annat så känner jag att jag är den som skriver OT

rätt mycket intressant kommit fram sen sist.
vore fel av mig att dra det här.. men att vi kommer bestrida det till rätten är inga tvivel om.

kommer uppdatera eftersom, men lär ta sin tid..
tack för input och tips, varit till stor hjälp!
 
Jag kanske avviker från temat genom att kommentera det som trådens skapare dragit upp och om det stör så ber jag om ursäkt.

I andra trådar om "bildstöld" så är tongångarna ganska så uppskruvade med "krav" på belopp som för många ter sig som fantasisummor. Men här görs det helt plötsligt helt om och ett belopp som är lågt jämfört med de som vanligtvis "krävs" vid intrång i upphovsrätten. Kan man av detta dra slutsatsen att de trådar där det oreras om att kräva så mycket pengar som möjligt bara är ett tomt spel för gallerierna?
 
Det har jag gjort. Det är en väldigt korkad diskussion, varför gömma något på ett ställe som är menat att vara öppet i stället för att låsa in det? Ett scenario konstruerat för att ge några här något att bråka om.

Om man inte vill att obehöriga ska komma åt filerna så skyddar man dem på lämpligt sätt.

Det är dessutom väldigt OT och borde hanteras i en separat tråd.

1) Du behöver inte vara en deltagare i en diskussion du tycker är korkad.

2) Du har rätt i att diskussionen är utanför ämnet.
 
jo trådstartaren finns kvar.
var tvungen dubbelkolla att det var min tråd dock.
när 11 av 14 sidor är om nått helt annat så känner jag att jag är den som skriver OT

rätt mycket intressant kommit fram sen sist.
vore fel av mig att dra det här.. men att vi kommer bestrida det till rätten är inga tvivel om.

kommer uppdatera eftersom, men lär ta sin tid..
tack för input och tips, varit till stor hjälp!

Vem blir din motpart i den tvisten?

Är det ersättningskravets storlek du kommer att bestrida, eller något mer?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.