Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Betalningskrav på 12.000 för bildstöld! vad fan är detta?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Domen mot Aftonbladet, som nämnts tidigare i tråden, finns här.

Fallet som Mikael Risedal tar upp verkar ju gälla något helt annat, ett brott mot lagen om namn och bild i reklam och inte mot upphovsrättslagen. Om summan dessutom är en ersättning som betalat frivilligt så är den ointressant. Bara ersättningar som dömts ut i hovrätt (eller HD) har rättsverkan och kan ses som vägledning i andra fall.

precis, jag har inte med ett ord nämt att fallet gick till domstol, parterna gjorde upp via sina ombud då det framkom att skadeståndet ansågs vara rimligt.

Så , oavsett jag får "böter på 10000 " eller en faktura på 12000:- för otillåten bildanvändning som TS fall så kan jag i båda fallen bestrida dessa så att det prövas i domstol och jag får svar på om summan är rimlig eller ej.

Några funderingar; kan en sådan här faktura skickas till inkasso, och skulle ett sådant här ärende överhuvudtaget tas upp i rätten?

Några funderingar; kan en sådan här faktura skickas till inkasso, och skulle ett sådant här ärende överhuvudtaget tas upp i rätten?

Om det nu är en regelrätt faktura kan den som alla fakturor skickas till inkasso. Har man bestridit fakturan i förstaläget, men ändå får ett inkassokrav, kan man bestrida även det kravet. Nästa instans blir då Kronofogden, som inte agerar förrän utställaren av fakturan kunnat bevisa att beloppet ska betalas.

Eftersom beloppet är under ett halvt basbelopp kan det hanteras som ett förenklat tvistemål.

precis, jag har inte med ett ord nämt att fallet gick till domstol, parterna gjorde upp via sina ombud då det framkom att skadeståndet ansågs vara rimligt.

Så , oavsett jag får "böter på 10000 " eller en faktura på 12000:- för otillåten bildanvändning som TS fall så kan jag i båda fallen bestrida dessa så att det prövas i domstol och jag får svar på om summan är rimlig eller ej.

Ok så du tar upp en överenskommelse (inte straff) för något helt annat än den här tråden behandlar som exempel för hur det kan gå?

Det är ju lite som att som svar på någons förtkörningsbot komma med svaret:
Joru å när jag målade om hemma kostade det inte mindre än 25000:-

Ok så du tar upp en överenskommelse (inte straff) för något helt annat än den här tråden behandlar som exempel för hur det kan gå?

Det är ju lite som att som svar på någons förtkörningsbot komma med svaret:
Joru å när jag målade om hemma kostade det inte mindre än 25000:-

denna tråd handlar om att TS har fått en faktura på 12000 för otillåten publicering av en bild på hans kommersiella hemsida, varken du eller jag vet vad som kommer att hända, uppgörelse? rättssak?
Flera har haft synpunkter på storleken av beloppet och spekulerat i detta.

Jag tog upp ett annat exempel där en vän och kollega gjorde fel och där beloppet 50000:- kronor också ansågs vara för högt speciellt av min felande vän.

Jag har också svarat på att om det är Teste som handhar ärendet så har han god erfarenhet av liknande fall= olovlig publicering och av någon anledning så har en framställan gjorts på det belopp det handlar om

Sedan kan du eller andra tycka det vara för högt eller lågt

Vi får väl alla se vad som anses vara rimligt i TS ärende /fall inom tid

Senast ändrad:
denna tråd handlar om att TS har fått en faktura på 12000 för otillåten publicering av en bild på hans kommersiella hemsida, varken du eller jag vet vad som kommer att hända, uppgörelse? rättssak?
Flera har haft synpunkter på storleken av beloppet och spekulerat i detta.

Jag tog upp ett annat exempel där en vän och kollega gjorde fel och där beloppet 50000:- kronor också ansågs vara för högt speciellt av min felande vän.

Jag har också svarat på att om det är Teste som handhar ärendet så har han god erfarenhet av liknande fall= olovlig publicering och av någon anledning så har en framställan gjorts på det belopp det handlar om

Sedan kan du eller andra tycka det vara för högt eller lågt

Vi får väl alla se vad som anses vara rimligt i TS ärende /fall inom tid

Vi talar uppenbarligen förbi varandra.

Stöld av bild enligt Lag (1960:729) om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk är inte samma sak som lagen (1978:800) om namn och bild i reklam.

Om din kompis sålde en bild för kommersiellt bruk utan model release så bröt han mot (1978:800).
Det skadestånd eller överenskommelse som då är rimligt är inte samma sak som det den här tråden handlar om (1960:729)

kravställaren Teste i detta fall vet nog vad han gör rent juridiskt sett.
Om jag får en p-bot utom all rimlighet så får jag bestrida den
Även om man förstås kan bestrida fakturan och låta utställaren ta det till domstol, som får avgöra så slutar ju sånt här oftast i förlikning ändå för man vågar inte - tex i detta fallet är det väl troligt att man bedöms skyldig till brottet det handlar om, så även om rätten sänker skadeståndsbeloppet rejält så står man ju där med rättegångskostnaderna som kan överstiga det ursprungliga kravet.

I såna här fall lönar det sig nog - något jag skrev om långt långt uppe i tråden - att förhandla med rättighetsinnehavaren om priset. Gå till domstol är dyrt, och dessutom en ganska oangenäm upplevelse.

Jag vet ett fall där man förhandlade ner ett krav på 40 000:- till 8 000:- om jag minns summorna rätt. Den kommunala förvaltning där jag arbetade hade använt en bild på ett husprojekt där arkitektkontoret lovade att de hade alla rättigheter och vi fick använda bilden i tjänsteutlåtanden och på webben. Men det visade sig att firman som gjort projektbilden inte hade gett arkitektkontoret den rätten. Kravet var baserat på BLF:s taxa.

vad tillkommer i rättegångskostnader?
är ju under baspriset för tvist, så var part betalar för sig har jag förstått.
(nån sa att det var ev en ansökningsavg som skulle tillfalla på förlorande part, 300-500kr)

jag borde ha rättskydd via försäkring jag kan ta (för en advokat att bistå om jag behöver)
så förutom att vara en besvärlig upplevelse så har borde jag inte ha så mycket att förlora att försöka få lite rättvisa.

är ju en förlikning som motparten hoppas få, allt han får utan tvist är ju vinst för han, med tanke på jobbet att skicka 1 brev och utan att ha en upphovsman som driver ärendet.
går det till rätten så blir det mycket jobb för lite återbäring..

vad tillkommer i rättegångskostnader?
är ju under baspriset för tvist, så var part betalar för sig har jag förstått.
(nån sa att det var ev en ansökningsavg som skulle tillfalla på förlorande part, 300-500kr)

jag borde ha rättskydd via försäkring jag kan ta (för en advokat att bistå om jag behöver)
så förutom att vara en besvärlig upplevelse så har borde jag inte ha så mycket att förlora att försöka få lite rättvisa.

är ju en förlikning som motparten hoppas få, allt han får utan tvist är ju vinst för han, med tanke på jobbet att skicka 1 brev och utan att ha en upphovsman som driver ärendet.
går det till rätten så blir det mycket jobb för lite återbäring..

Jag tror dock att det mesta av jobbet redan är gjort för Bildombudsmannen. Du har kvar att bestrida det du redan erkänt i den här tråden. Det kan bli ett svårare jobb. :)

Jag tror dock att det mesta av jobbet redan är gjort för Bildombudsmannen. Du har kvar att bestrida det du redan erkänt i den här tråden. Det kan bli ett svårare jobb. :)
Inte alls. Om fakturan går till inkasso är det beloppet man bestrider, ingenting annat. Och det är den som skickat fakturan som visa att det finns fog för den innan kronofogden kan driva in summan.

Inte alls. Om fakturan går till inkasso är det beloppet man bestrider, ingenting annat. Och det är den som skickat fakturan som visa att det finns fog för den innan kronofogden kan driva in summan.

Absolut, men det jobbet menar jag att Bildombudsmannen redan har gjort. Det ska bara redovisas. Bestridandet ska dock motiveras det också.

Absolut, men det jobbet menar jag att Bildombudsmannen redan har gjort. Det ska bara redovisas. Bestridandet ska dock motiveras det också.
Nja, att bestridandet ska "motiveras" är väl en sanning med modifikation. Det räcker med att säga att säga som det är, nämligen att det inte finns något avtal. Alla sakliga invändningar innebär att kravet måste gå till domstol.

Den som skickat fakturan måste visa att det finns en skyldighet att betala och att det är rätt summa. Det är någon som man uppenbarligen inte "redan har gjort".

Nja, att bestridandet ska "motiveras" är väl en sanning med modifikation. Det räcker med att säga att säga som det är, nämligen att det inte finns något avtal. Alla sakliga invändningar innebär att kravet måste gå till domstol.

Den som skickat fakturan måste visa att det finns en skyldighet att betala och att det är rätt summa. Det är någon som man uppenbarligen inte "redan har gjort".

Men är vi inte redan i domstolen i ursprungsläget? Det var åtminstone där jag tyckte trådskaparen befann sig i resonemanget när jag kommenterade. Där måste trådskaparen förklara varför han inte vill betala det som krävs.

Däremot ser jag att jag missförstod din första kommentar. Jag utgick ifrån att vi pratade om det som sker vid en förhandling, men du har tydligt skrivit att vi är kvar på kronofogdenivå. Sorry.

Men är vi inte redan i domstolen i ursprungsläget? Det var åtminstone där jag tyckte trådskaparen befann sig i resonemanget när jag kommenterade. Där måste trådskaparen förklara varför han inte vill betala det som krävs.
Nej, i domstolen är det den som kräver pengar som måste visa att det finns fog för kravet.

vi är vid betalningskrav än.
en påminnelse ramlade ner i fredags, och bestridan har redan blivit skickad.

1450kr är vad en jurist får ta per timme vid tvist.
antag att resan till rätten, framläggan, diskussioner etc tar mer än en timme..
och jag får rätten att gå med att slut summan blir betald till upphovsrättshållarna direkt (inte via nått ombud).
så försvinner garanterat 30% på varje ombud i trappan neråt.
eftersom copyrighthållarna då blir medvetna om att en tvist har funnits och gått hem..
räkna med att rätten lägger sig under aftonblads fallet. typ 1000kr.. 700kr är vid hawaii ombudet. 400-500kr kvar till BO. och han kan inte räkna med få 900kr/tim i ersättning då BO uppenbart driver det på eget initiativ.

med den grunden är rätt övertygad om att allt jag behöver betala är 2 rekommenderade brev.
en bestridan till BO, och en till kronofogden sen.. och sen vill inte BO vara med längre.

om så blir fallet kommer jag lägga en polisanmälan för bluffakturering illa kvickt
då jag tycker tomma hot och utpressning inte hör hemma i vårat land.

Det här börjar bli verkligen intressant, om nu fakturan är så luddigt skriven så börjar min aning om vilseledning verkligen få fastare former.

Kanske ett brev till PRV med hänvisning till Firmalagen skulle vara på sin plats, med en kopia på fakturan så får dom ta ställning.

Sen om man tittar på ST samröre med TH ang målningen på haren verkar han inte ha riktigt koll på skadeståndsanspråk. Har aldrig hört talas om att man lägger på moms på ett sådant krav !!

ThomasR

Thomas, har du en länk till det ärendet?
han har gjort precis samma sak här, ser jag nu..

vi är vid betalningskrav än.
en påminnelse ramlade ner i fredags, och bestridan har redan blivit skickad.

1450kr är vad en jurist får ta per timme vid tvist.
antag att resan till rätten, framläggan, diskussioner etc tar mer än en timme..
och jag får rätten att gå med att slut summan blir betald till upphovsrättshållarna direkt (inte via nått ombud).
så försvinner garanterat 30% på varje ombud i trappan neråt.
eftersom copyrighthållarna då blir medvetna om att en tvist har funnits och gått hem..
räkna med att rätten lägger sig under aftonblads fallet. typ 1000kr.. 700kr är vid hawaii ombudet. 400-500kr kvar till BO. och han kan inte räkna med få 900kr/tim i ersättning då BO uppenbart driver det på eget initiativ.

med den grunden är rätt övertygad om att allt jag behöver betala är 2 rekommenderade brev.
en bestridan till BO, och en till kronofogden sen.. och sen vill inte BO vara med längre.

om så blir fallet kommer jag lägga en polisanmälan för bluffakturering illa kvickt
då jag tycker tomma hot och utpressning inte hör hemma i vårat land.

Den här typen av trådar brukar aldrig avslutas eftersom trådskaparna av någon anledning brukar försvinna utan att berätta slutet. Jag hoppas att du blir undantaget och att du berättar - hur det än gick.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar