Vem blir din motpart i den tvisten?
Är det ersättningskravets storlek du kommer att bestrida, eller något mer?
privatperson vs 4:e och sista aktören i kedjan. det svenska jurist företaget.
dom första 2 är inte infomerade om ärendet, den 3:e har inte mer än fått en inquery om vem de skickar vidare till, vilket är 4:e aktören. i vilket fall så kan vi nog gissa ersättnings strukturen när betalning kommer in.
är ju lite svårt bestrida innehavet, med min fina inledning på den här debatten var ett ganska övertygande erkännande
däremot är beloppet fantasisummor jämtemot likvärdiga dommar. så vi är väldigt säkra om rättelse där och att ett par punkter i kravet stryks helt. mest troligt ner till den nivå att motparten inte har nått intresse alls av att dra det vidare då de redan ligger minus i arbetstimmar mot vad de kan räkna med att få.
det ger mig lite nya funderingar om juridik i allmänhet som ni gärna får hjälpa mig förstå:
* har man varit i ett rättsfall tidigare.. har inte man skyldighet att anpassa sig till utslaget i fortsatta ärenden? kan ju bli lite uttjatat för rätten om man kommer tillbaka med samma anförande hela tiden och bara byter motpart, utan att kraven godkänts de tidigare försöken..
* om man spammar ut fantasifakturor baserade på obefogad prisättning.. utan planer på driva ett ärende vidare om motparten vägrar betala. (för vi kan väll dra slutsatsen att ekonomisk vinning är drivkraften ). vad skiljer det i incitament från ett företag som skickar bluff fakturor? båda prövar lyckan, funkar det inte så går de vidare..
* kan man som motpart begära att höra fotografens version på "lidandet" i det här fallet specifikt? då det är en av punkterna vi gjort oss skyldiga till, vore ju rätt trevligt få höra hur upphovsmannen gråtit sig till sömns över en ram beskärning..
* kan rätten gå in och se till att det begärda skadeståndet tillfaller upphovsrättsägarna direkt, då skadan är tillförd dessa.. och inte en lokal jurisktburå? det känns rättvist, eller hur? hur dom sen gör upp är helt upp till dom men på så sätt är det upphovsrättsägarnas beslut att portionera ut.
* sen roas jag lite av hur många av såna här företag ogillar att deras affärsmetoder diskuteras på officiella forum, motparten i det här fallet säger nått i stil med "ni gör er oftast skyldiga till mer brott om ni går ut på forum och gnäller, så låt bli och kontakta oss för information istället" på hemsidan.
ja, kanske stämmer i nått fall att folk kan vräka ut väldigt många svordommar.. men avsikten med betona det är nått helt annat. jag tror mer att de är rädd för att affärsmetoder i gråzonen diskuteras och belyses. Sen också en rädsla att man informerar andra som hamnat i samma situation, det blir klart svårare att dra in lätta byten som känner sig tvingade att betala om bra information finns enkelt att tillgå.
kunskap motarbetar uppenbarligen såna här fall.
* kan man i sverige stämma nån för att ha kostat flera dagars jobb i research.. om man får agressiva krav som aldrig var avsett att dras längre? känns som ett Ally McBeal fall.
nu har jag säkert bjudit in motparten till ett personlig initiativ att gå på hårdare.
men jag tror vi kan räkna med TFP i långa loppet. så jag känner det kan vara värt det för att informera andra