Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beslutsångest

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan S.

Medlem
Jag har funderat över vilken kamera jag ska ta och köpa ett bra tag nu och kommer inte riktigt fram till vad jag ska välja. Just nu är jag inne på att antingen köpa en avancerad kompakt eller en billig DSLR. Det som gör att jag tvekar om att köpa en DSLR är att det blir dyrare plus att jag får mindre funktioner. Har nämligen kollat på Olympus C-7070 som verkar ha många inställningsmöjligheter och slutartider upp till 2 min. Det skulle kunna vara ett alternativ men sen har jag även funderat kring Canon 300D eller 350D som är relativt billiga med det medföljande objektivkitet.

Det jag vill ha är en ganska snabb kamera med långa slutartider så att man kan ta bra nattbilder med lång slutartid. Först trodde jag att en systemkamera med objektivkit skulle vara bäst för det men på Scandinavian Photo sa de att objektivet är alldeles för ljussvagt och att det inte skulle vara att föredra. Detta tycker jag lät konstigt eftersom jag tycker att systemkamerornas slutartider borde göra att det kvittar hur ljusstarkt objektivet är. Om det är så ljussvagt borde det väl räcka med att man ställer in en längre slutartid, eller?

Sen har jag även några frågor om 300D, har nämligen uppfattat det som att blixten alltid måste användas när man tar bilder eftersom den är en del av autofokussystemet. Stämmer det?

Är det stor skillnad i bildskillnad mellan 300D och 350D om man inte tänkt göra stora förstoringar?

Klarar man sig bra med det medföljande objektivet om man är nybörjare?

Hur stor zoom har det medföljande objektivet?

Vad tycker ni jag ska välja, C-7070, 300D eller 350D?

Jag har aldrig haft en systemkamera utan det är först nu jag börjat fundera på det så det vore bra med lite tips och hjälp. Kanske räcker C-7070 gott och väl?
 
Stefan S. skrev:
Det som gör att jag tvekar om att köpa en DSLR är att det blir dyrare plus att jag får mindre funktioner.
Vad gäller funktioner som har betydelse för hur bilden blir så har systemkameran fler inställningsmöjligheter, inte färre.

Stefan S. skrev:
Om det är så ljussvagt borde det väl räcka med att man ställer in en längre slutartid, eller?
Om motivet inte rör sig och du använder ett bra stativ så är det ju bara att använda längre slutartid, japp.

Men du kanske vill kunna plåta vid snabba slutartider oxå (och även få kort skärpedjup) och då är det bra med ljusstarka objektiv, förutom att de oftast är bättre även på mindre bländare.

Med systemkameran har du oxå möjlighet att använda betydligt högre ISO utan att få så mycket brus i bilderna.

Stefan S. skrev:
Sen har jag även några frågor om 300D, har nämligen uppfattat det som att blixten alltid måste användas när man tar bilder eftersom den är en del av autofokussystemet. Stämmer det?
Nej, det stämmer inte, den inbyggda blixten används till AF endast om det är väldigt svagt ljus och om du tillåter det.


Stefan S. skrev:
Är det stor skillnad i bildskillnad mellan 300D och 350D om man inte tänkt göra stora förstoringar?
Det märks ingen skillnad alls på mindre förstoringar (under 20 x 30).

Stefan S. skrev:
Klarar man sig bra med det medföljande objektivet om man är nybörjare?
Ja.

Stefan S. skrev:
Hur stor zoom har det medföljande objektivet?
18-55 d.v.s. 3x

Stefan S. skrev:
Vad tycker ni jag ska välja, C-7070, 300D eller 350D?
350D, den är bättre än 300D på alla punkter och en systemkamera ger betydligt fler möjligheter än C-7070.

Stefan S. skrev:
Kanske räcker C-7070 gott och väl?
Det kan bara du avgöra, men det har stora begränsningar jämfört med en D-SLR.
 
Jag hade utan tvekan köpt någon av systemkamerorna. Själv snålade jag och köpte en liknande c7070 (finepix s5000). Redan efter ett par månader kände jag att kameran begränsade mig. Visserligen kostar det mycket mer med en systemkamera, men det är ju ännu dyrare att köpa c7070 och sedan, när du vill byta, köpa en systemkamera.
 
Gör som jag köp en 350D m kitobjektivet. Hade precis samma tankegångar som dig innan köp. Är väldigt nöjd. Känner aldrig att kameran är begränsningen utan snarare mitt eget kunnande. Vill du kunna utveckla ditt fotande är def en dslr att föredra tror jag.
 
Tack för alla svar!

Jag håller fortfarande på och väger mellan DSLR och kompakt, det är mest pengarna som spökar. Känns lite saftigt att lägga 8000 spänn på en kamera och sen behöva köpa till bättre objektiv för att kunna utnyttja den till max. Men ha-begäret är också stort så jag har fortfarande svårt att bestämma mig.

Men 300d, är den verkligen så mycket sämre än 350d? Det skiljer ju runt 1400 i pris mellan de båda om man köper dem med objektiv-kitet. För de pengarna skulle jag nämligen kunna köpa ett minneskort på en gig.
 
Jag tänkte svara på dina frågor men Kim har svarat så bra att det inte finns mycket at tillägga.
Jag var i din situation i januari och köpte till slut en 300D. Tur att jag valde systemkameran för jag hade ångrat mig annars inser jag nu. Skulle jag köpa idag så blev det en 350D eller 20D.
Det 350D har som inte 300D har är större minnesbuffert och snabbare skrivning till minneskortet. Det spelar stor roll om du fotar sport el dyl och använder serietagning. Ingen alls på nattbilder och sånt.
Jag skulle drista mig att påstå att en 300D är mycket bättre än en kompakt om du vill utveckla ditt fotointresse och en 350D ytterligare lite bättre. Bilderna från 300D håller för utskrift i A3 format (45X30) i fotokvalitet och 350D kan säkert göra ännu större utskrifter innan upplösningen blir för låg.
Vill du köpa lätt begagnat så kan du köpa min 300D med kitobjektiv, 512 mb minneskort och ett extra batteri för 5500:-, inköpt i januari i år. Jag fotar sport och är sugen på den seriebildhastighet jag kan få med 350D, därför kan jag sälja.
 
Tack för all hjälp, har börjat fundera över att köpa E-300:an istället för 300D/350D främst tack vare dess "antidamm"-funktion. Men också för att man kan få huset plus två objektiv för ca 9000 kr vilket jag tycker låter väldigt prisvärt. Då får jag lite att öva på innan jag köper dyrare objektiv.
 
Ska jag komma här och vända upp och ner på hela din värld då ;)

Jag testade Olympus C-7070 för en tid sedan och fick ett mycket positivt intryck av kameran. Det är en klart kompetent kamera till ett mycket bra pris. Det är ingen systemkamera, men som sagt ett mycket bra val om man vill ha en lite mer avancerad kamera..vill inte kalla den för kompakt, för kompakt är den knappast ;)
Test finns i Allt om digitalfoto nr 4 2005.

Ser ingen anledning till varför du skulle välja E-300 över 350D..
 
En novell; existensialistens val o kval

Valet kompakt mot Dslr tycker jag oftast handlar om 3 saker: Storlek, handhavande, pris.

Om man överhuvud taget är beredd att välja mellan dessa 2 typer spelar förmodligen skilnaden i bildkvalitet mindre roll. Många kommer att uppfatta bilder från 7070 som bättre än från en analog systemkamera. Själv brukar jag råda vänner som vill ha en prisvärd kamera som de inte ska göra större förstoringar än 18x24cm från, och huvudsakligen 11x15cm standardbilder att inte betala för onödigt många pixlar. 5Mp brukar räcka fint. Då behövs inte så mycket minneskort till stora bildfiler heller.
7070s ljusstyrka på objektivet gör att man kan ha samma slutartid vid full bländaröppning och ISO 200, som vid full bländaröppning och ISO 800 på t ex en EOS 300D med standardoptik. Detta är en intressant jämförelse eftersom kamerorna vid dessa inställningar förmodligen ger ganska likartat brus. D v s EOS 300D ger mindre brus vid samma inställning som 7070 och kan därför ställas högre innan bruset blir för störande.

Storlek: Dslr är alltid mer eller mindre klumpigt att bära med. En 7070 är halvklumpig varför de flesta som väljer en "kompakt digital" förmodligen handlar i segmentet mindre kamera t ex Olympus C70. D v s en kamera som utan vidare går ner i en ficka. Ofta är detta det viktigaste kriteriet för en kompakt varför jag inte förstår riktigt varför så många fortfarande köper halvklumpiga kompakter när det går att köpa beg 300D för samma pris. Kanske för handhavandet och optiken är bättre på de lite klumpigare. (Björns erbjudande lät bra ;-)

Handhavande: Med en Dslr finns oftast alla viktiga funktioner direkt åtkomliga via bra knappar eller rattar. Man behöver bara använda menyn i undantagsfall, annars gör inställningarna via den svartvita lilla LCD skärmen (utom vid 350D som tydligen har gjorts omständigare för att inte helt konkurrera ut 20D). Zoom och fokus går att ställa manuellt (Gigantisk fördel) kamerans responstid är mycket kortare (många kompakter har fortfarande 1-2s väntetid mellan bilder och 0,3 till 1s väntan från att avtrycket gjorts tills kameran fokuserat klart och bilden verkligen tas). Sökaren är mycket bättre i Dslr med information om slutartid mm och större, bekvämare och återger nästan exakt den slutliga bilden.
Å andra sidan har man inte en skärm som på kompakten som återger bilden i realtid utan på Dslr kan skärmen bara användas för att titta på bilden i efterhand. En skärm på kompaktdigital kan vara överlägsen att använda som sökare vid olika tillfällen. Den ger ett exakt bildutsnitt (inga 92% som de flesta Dslr). Om den är vikbar går den att titta på ovanifrån, bekvämt att använda vid macro så att man själv slipper kräla i dyngan. Även bra vid foto på allmän plats när man inte vill bli upptäkt. Om man inte håller upp kameran till ögat tror folk inte att man fotograferar, speciellt inte om man fotar med en kompaktdigital som inte ger något som helst ljud ifrån sig så länge den inte är programmerad att spela upp ett elektroniskt "clique" när bilden tas.
Prismässigt skiljer det sedan några månader tillbaks inte längre så mycket på en beg 300D och en ny dyrare kompakt. Inte ens om man vill ha jättezoom typ 10ggr eftersom ett Sigma 70-300mm DL super II telezoom bara kostar ca 1600 ink moms. Tillsammans med kitoptik 18-55 alltså lite drygt 15ggr zoom. Det som främst skiljer här är det jag tog upp först som viktigaste faktorn, nämligen storlek. Vill man bära med sig 15cm till 20cm telezoom på 400gr till 600gr?
Inbyggt macro på kompakten kan locka men är enkelt att fixa med en lätt mellanring eller försatslins på Dslr vilket inte är varken dyrt eller skrymmande.
En av få saker som Dslr inte kan är att spela in videosnuttar. Men det är något som fotografer som väljer Dslr för systemet, tillbehören och bildkvaltiteten inte bryr sig om. Gillar du att fota på natten, tja då måste ju en Dslr med t ex 50/1,8 vara ett fantastiskt verktyg om slutartiden har någon betydelse, om inte är det stativ som gäller och då kan det vara egalt. Själv ska jag nog damma av min Olympus C4000 för att ta smygbilder på allmän plats. Kan bli fantastiskt bra bilder när folk inte vet om att de blir plåtade. Dessutom slipper jag problem med att jag är för "blyg" för att vara påflugen fotograf i alla lägen ;-)
Om du är lite osäker, att köpa en beg 300D är ingen stor förlustaffär. Den lär inte tappa många kronor i värde det närmaste året, max 1000 eller 1500kr men jag tror knappt det blir så mycket. Testa vad du tycker, om ingen kärlek uppstår kan du alltid sälja. Du kan förståss göra samma sak med ny eller beg kompakt. Risken med att prova Dslr är att du aldrig vill han en kompakt igen ;-).... oj, detta blev långt... hoppas det kanske kan hjälpa fler som funderar.
MVH, Niclas Vestman

Hehe... jäklar vad långt det blev... kan man inte få ett pris för "längsta foruminlägg" ??? ;-)
 
Jeppe skrev:

Ser ingen anledning till varför du skulle välja E-300 över 350D..

Priset? Två objektiv plus hus för 9000kr låter riktigt billigt, bildkvalitén kanske är sämre än 350D men det är väl knappast något man märker på små förstoringar?
 
Stefan S. skrev:
Vad tycker ni jag ska välja, C-7070, 300D eller 350D?

Välj någon av systemkamerorna. 300D finns beggad för runt 4-5000 nu. Kitobjektivet finns för en 500-ing.

Om du vill ha en nyare så finns ju 350D som du själv föreslår, säkert bättre, men runt 3500 dyrare än beg.

// Jocke, som valde mellan Konica Minolta A2 och Canon EOS 300D - valet är enkelt idag.
 
Stefan S. skrev:
Priset? Två objektiv plus hus för 9000kr låter riktigt billigt, bildkvalitén kanske är sämre än 350D men det är väl knappast något man märker på små förstoringar?
En stor skillnad mellan E-300 och 350D är förutom brusnivåerna som är avsevärt lägre på 350D, är hastigheten, 350D är vida snabbare både vad gäller AF och buffert.
 
Stefan S. skrev:
Tack för all hjälp, har börjat fundera över att köpa E-300:an istället för 300D/350D främst tack vare dess "antidamm"-funktion. Men också för att man kan få huset plus två objektiv för ca 9000 kr vilket jag tycker låter väldigt prisvärt. Då får jag lite att öva på innan jag köper dyrare objektiv.

Att rengöra sensorn är egentligen inget problem. Vidare tror jag att du bedrar dig med att köpa E-300an då du alltid måste framkalla för att ens se dina alster.

Köp en beg 300D och lägg pengarna på objektiv som här redan föreslagit är 50 1.8 en bra start som fås till rimligt penning.
 
Johnny76 skrev:
Att rengöra sensorn är egentligen inget problem. Vidare tror jag att du bedrar dig med att köpa E-300an då du alltid måste framkalla för att ens se dina alster.
Varför skulle man behöva framkalla? E-300 är digital precis som 300D/350D..
 
Oj, satt i tankarna om någon 300 Canon analog modell.

Hur är det med Olympus objektiv utbud då ?
 
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page24.asp

Jämförelse 350D mot olympus 300E

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos350d/page19.asp

Brusjämförelse.

Angående optik blev olympus kitoptik testad som bästa kitoptik före Canon 18-55, Pentax18-55 och Nikon 18-70.

Objektiv och tillbehör finns på
http://www.cyberphoto.se/
klicka på digitalkameror -> Olympus 300E, och titta sedan längst ner.
Optiken har genomgående fått mycket bra kritik. Speciellt då den är digitalanpassad fullt ut.

Tyvärr kan det kanske vara dåligt andrahandsvärde på Olympus, främst eftersom det finns så få ägare och därmed liten andrahandsmarknad. Systemet är ju ännu sålänge väldigt litet jämfört med t ex EOS där alla analoga EOS optiker passar och alla pirattillverkare också erbjuder optik.

Olympus är nog en mycket bra kamera men ett något osäkrare köp p g a andrahandsvärde. Om jag skulle välja mellan 300D 350D eller 300E Olympus skulle jag välja Canon alla gånger.
 
Joakim A skrev:
Nästan samma som Canon och Nikon, men oftast dyrare.
Nästan samma objektivutbud som canon/nikon?

Inte ens i närheten, till att börja med så saknar olympus helt objektiv med bildstabilisator och utbudet i övrigt är oxå starkt begränsat jämfört med c/n.
 
sagan skrev:
Nästan samma objektivutbud som canon/nikon?

Inte ens i närheten, till att börja med så saknar olympus helt objektiv med bildstabilisator och utbudet i övrigt är oxå starkt begränsat jämfört med c/n.

Fel av mig, jag tänkte på Pentax..

// Jocke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.