interpix
Aktiv medlem
hj.cs skrev:
Vad det gäller stabiliseringen i huset så kan jag inte uttala mig om vilken av de hus som finns på markanden som är bäst men helt klart är att den optiska kvaliteten bli lidande.
Givetvis vet kameran om vilken glugg som sitter på men stabiliseringen tar ingen hänsyn till vald glugg då det är hela sensorn som rör sig.
Att vissa tillverkare av kameror väljer att lägga in stabiliseringen i huset är att det är dyrare att sätta den i gluggen men som jag sa så blir också resultatet bättre.
Det är hela tiden en fråga om pris mot kvalitet och vill man tillverka en kamera som ska slå för det stora flertalet så väljer man den något sämre kvaliteten för att få den större volymen på konsumentmarknaden!
Om du hävdar att den optiska kvalitén blir lidande måste du nog backa upp det. Som jag skrev tidigare anser nog fler insatta att det är tvärt om, att linsstabilisering riskerar den optiska kvalitén.
Vilken annan hänsyn än att hålla bilden stilla på sensorn anser du fattas i ett husstabiliserat system? och på vilket sätt skulle det påverka resultatet annat än genom brännvidd?