Annons

beslutsångest: Pentax K10D, Sony A100 eller Canon EOS 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

David.H

Medlem
Hej

Jag ska alltså som många andra köpa mig min första digitala systemkamera, de jag väljer mellan är Pentax K10D, Canon EOS 400D och Sony Alpha 100.

Jag tänkte försöka hamna under 9000 kr vilket jag tror att alla av dessa modeller gör. Till att börja med vill jag använda kit-objektivet för att sedan när jag läst/fotat in mig lite mer köpa mig en dyrare variant.

Av vad jag har förstått är kit-objektivet till Canon 400D inte så bra, och jämför man Canon med Sonyn så har sonyn mer brus vid högre iso-tal, är detta mycket märkbart? Å andra sidan har både sonyn och Pentaxen bildstabilisator vilket gör att man kan köpa billigare objektiv till dem. Samtidigt finns det väl inte så många objektiv till pentaxen ännu, den kamera som enligt mitt tycke verkar "bäst" men också dyrast. Frågan är, vad är mest prisvärt och varar i längden?

Jag har varit nere i affären och klämt på dem, och jag skulle kunna tänka mig vilken som när det gäller ergonomin. Till att börja med blir det nog rätt mycket "vanliga" naturbilder, kanske även ett par inomhusbilder. Någon som har nåt tips på hur jag ska göra med kameraköpet?

pentax vinner i pris och tänk på vädertätning, när du fotar i naturen. och bildkvalite är näst intill ingen skilnad på kamrorna:)
Hitta några och känn på dom olika.

Hej David!
Denna typ av fråga kommer med jämna mellanrum upp här på FS, "den här eller den där"...typ.
Av de tre som Du nämner så kanske kanske Du i stället skall jämföra Pentax K100 med de övriga två, K10D hamnar nog snäppet över Sony A 100 och Canon 400D prestandamässigt.

Du blir säkert lycklig med vilken Du nu väljer, "många objektiv" kan väl rent teoretiskt tala för Canon (eller Nikon) men hur många objektiv vill Du släpa på i Din kameraväska? Förmodligen kommer Du att klara Dig bra och länge med en schysst kit-zoom och en 50-200 el. dyl. Glöm inte att budgetera för ett externt blixtaggregat, extra minneskort samt väska.

Kolla in K100;an det får bli mitt tips! Lycka till/Lasse

Pentax !!
Har själv K10 och är väldigt nöjd
Råkade ut för fukt i min förra nikon sommaren
2006,på första semesterdagen 1bild sen var det stopp...

Desmodromic skrev:
Kolla in K100;an det får bli mitt tips! Lycka till/Lasse

tack för tipsen Lasse, har allt kikat på K100 med, men kommit fram till att jag vill ha 10Mpixel istället för 6Mp, visst, det räcker säkert med 6 för de flesta korten jag kommer ta, men om jag skulle vilja göra en gigantisk förstoring eller nån gång sälja lite bilder är det nog bra med 10.

/David

Ja K10 är nog kung just nu kanske, men som sagt är den samtidigt dyrast. Tror ni att priset på den kommer gå ner snart (med snart menar jag innan sommaren är slut) eller är det ingen idé att vänta? Är ju nu under sommaren jag kommer ha massor med tid att fota.

/David

Jag hade förmodligen (egentligen mot mitt hjärta men ändå) köpt in mig i Canonfamiljen. Där finns en kostym att växa i som ingen av de andra kan mäta sig emot. Man vet aldrig vart intresset tar vägen. Det kanske stannar vid startkitet men vill du gå vidare finns det en marknad, både nytt och beg, som de andra inte kan matcha på långa vägar.

Det är klart,, canonfamiljen är väl ett ganska "säkert kort". De kommer förmodligen fortsätta göra fler bra kameror för alltid.

Verkar som i dagsläget att de billgaste priserna för de tre kamerorna är:

Canon EOS 400D + 18-55/3,5-5,6 priset: 6870:-
Sony Alpha DSLR-A100 + 18-70/3,5-5,6 priset: 6700:-
Pentax K10D + 18-55/3,5-5,6 priset: 8259:-

Som man kan se skiljer det sig en rejäl peng mellan k10D och de andra två.

Ni som har Sonyn, störs ni av bruset?

/David

va!? Jörgen!? av alla...

nä, då får allt Canonfamiljen visa att de också kan bygga nåt som liknar en riktigt digitalkamera först. Olympusen har både antiskak o en användbar LCD, nu närmar det sej... snart får vi se en EVF också. Vem blir först!?

(Såg för övrigt en A2:a med grepp o tillbehör gå för 2.500 häromdagen, snacka om FYND)

David.H skrev:
Ja K10 är nog kung just nu kanske, men som sagt är den samtidigt dyrast. Tror ni att priset på den kommer gå ner snart (med snart menar jag innan sommaren är slut) eller är det ingen idé att vänta? Är ju nu under sommaren jag kommer ha massor med tid att fota.

/David

Jag skulle inte tro att priset på K10D kommer att sjunka nämvärt. Dels är den exmtremt lågt prissatt och dels säljer den bra. Pentax kommer med två nya kameror i år men ingen av dessa sägs konkurera eller ersätta K10D. Tror det kommer finnas bra möligheter att växa i Pentaxsystemet, många nya gluggar och en K1D är ju på gång.

Hej!
Jag måste fråga dig varför du bara tittar på desa märken? Som sagts innan här så finns ju även Nikon och den har totalt sett bättre egnonomi och absolut bättre kit gluggar än någon av de andra märken spec om du väljer att köpa 18-70 gluggen!
Är du ute efter små storlekar finns ju D40X och vill du ha en kamera att växa i finns ju D80 och båda kommer du under eller i närheten av 10000:-
Det är ju tyvärr så att när man väl börjat fotografera så får man lätt ett "ha begär" efter mer och då är det bra att välja ett märke som det går att växa i och då finns det inget som slår Nikon eller Canon.

Sitter själv med en Sony A100 så jag är väl lite part i målet. Började med en KM D7D som såldes till förmån för A100 augusti förra året. Saknar känslan i KM D7D kamerahus men måste säga att A100 klarar det galant.

Jag har aldrig duschat med kameran så vädertätheten kan jag inte uttala mig om ;-)

Det bästa med A100 är de 16 miljoner objektiv som bara ligger och väntar på dig och att dessa objektiv klarar av 24x36, FF. Hanterbarheten är underbar, vänstra ratten med snabbval till de viktigaste funktionerna och att du ser bländare, tid och andra viktiga inställningar i displayen bak på kameran i stället för en liten LCD-display som inte syns i varken solsken eller mörker.

Att du sedan får automatisk bildstabilisering på alla objektiv är något Nikon/Canon inte planerar men som de kommer att bli tvungna att följa efter.

Just nu sitter jag bara och väntar på Sonys 2 nya kameror varav åtminstone den ena kommer att vara FF (24x36).

Canons användarggränssnitt kan jag inte med och Nikon har bra kameror men saknar komplett objektivutbud i det övre segmentet. Sony har ett lättarbetat användargränssnitt och ett stort objektivutbud, om du räknar med begagnatmarknaden. Sedan har ju Sony uttalat att man ska vara nr 2 inom ett antal år.

Mitt val hade blivit en Sony A100 alternativt en Pentax 10K, lite beroende på vad som händer med märket som sådant.

Jag tror man täcker in varenda mm i brännvidd med både Pentax, Sony o Olympus måhända saknas någon 2.8 av längre brännvidd, men de kostar å andra sidan stora mängder slantar, särskilt om jag vill ha dem stabiliserade.

Är det nåt annat tillbehör, som inte går att få till andra märken, som gör Caikon särskilt åtråvärda?

Vad gäller Sony/Minolta går det att fynda optik än, men när Sonys nya kommer så lär väl priserna gå upp där med...

Hej! Som svar på att Sony vill bli Nr2 så är det en lång väg att vandra då Nikon och Canon varit ledande inom pressfoto under många år.För många år sedan (på -80 talet hade Minolta samma inställning) Vad det gäller gluggar så får du leta länge om du ska hitta ett mer komplett sortiment i ALLA segment även det övre än Nikons och Canons. Titta gärna på en fotbollsmatch eller en friidrottstävling. Det är enbart gluggar av högsta kvalitet och prestanda och de kommer nästintill enbart från Nikon och Canon.
Automatisk bildstabilisering är nog så bra men det gör också att sensorn får en sämre bildkvalitet och kameran kan inte veta vad som är bra för just den gluggen som sitter på. Därav har både Canon och Nikon tagit beslutet att i nuläget för att få BÄSTA MÖJLIGA KVALITET valt att lägga bildstabiliseringen i gluggen. Som svar till om Nikon och Canon har andra tillbehör så skulle jag tro att de flesta tillbehör du kan tänka dig finns för alla märken. Det man måste välja mella mär perstanda och kvalitet och visst det kostar att få det bästa.

Senast ändrad:
hj.cs skrev:
[...]Automatisk bildstabilisering är nog så bra men det gör också att sensorn får en sämre bildkvalitet och kameran kan inte veta vad som är bra för just den gluggen som sitter på. Därav har både Canon och Nikon tagit beslutet att i nuläget för att få BÄSTA MÖJLIGA KVALITET valt att lägga bildstabiliseringen i gluggen. [...]

Mycket intressant påstående. Jag skulle vilja veta vad du har för källa som stödjer den uppfattningen. Nikons eller Canons broschyrer eller annat material från dessa konkurrenter räknas inte som källa, men det är kanske självklart.

hj.cs skrev:
Fram för allt egna och men även andra oberoende tester.

Jag skulle säga att det är precis tvärt om. Pentax valde för länge sedan att inte lägga stabiliseringen i objektivet då det medför yterliggare linselement som dessutom är rörliga, detta just för att det riskerar att försämra optiska prestanda.

Kamreran vet exakt viklen brännvidd som används och anpassar stabiliseringen efter detta. I Imaging-resource test av k10D skriver man att husstabiliseringen är den bästa de hittills testat och att den väl klarar Pentax spec på över tre steg.

Vad det gäller stabiliseringen i huset så kan jag inte uttala mig om vilken av de hus som finns på markanden som är bäst men helt klart är att den optiska kvaliteten bli lidande.
Givetvis vet kameran om vilken glugg som sitter på men stabiliseringen tar ingen hänsyn till vald glugg då det är hela sensorn som rör sig.
Att vissa tillverkare av kameror väljer att lägga in stabiliseringen i huset är att det är dyrare att sätta den i gluggen men som jag sa så blir också resultatet bättre.
Det är hela tiden en fråga om pris mot kvalitet och vill man tillverka en kamera som ska slå för det stora flertalet så väljer man den något sämre kvaliteten för att få den större volymen på konsumentmarknaden!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar