Advertisement

Annons

Beslutsångest objektiv hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

sussieohl

Aktiv medlem
Jag har just fått den trevliga nyheten att jag kommer att få ett objektiv i julklapp! först var jag helt på det klara med att jag skulle köpa ett pentax 50 mm 1,4. nu har jag även blivit sugen på tamron 90 2,8
Men nu kan jag ju inte bestämma mig!

Jag fotar mest människor och djur, macro har jag inte fotat så mycket men gillar det verkligen.

vad skulle ni rekomendera, för och nackdelar?

Har ni något av objektivet, vad tycker ni om dom?

Senast ändrad:
Jag har båda.
Om det mest är närbilds- eller macrofunktionen du är efter så är Tamron given.
Om det mest porträtt du vill ta så lutar jag åt 50/1,4.
Om det är ljusstyrkan du vill åt: 50/1,4.
Skärpa - även på största bländare: Tamron 90, definitivt Tamron. Från f2,8 och mindre är de kanske likvärdiga.
Om det är en tjusig bokeh (bakgrundsblurr - suddighet) du vill ha så är det enligt min mening hugget som stucket. Det blir faktiskt mycket och fint bludder även med Tamronen eftersom den är mer förstorande.
Om storleken har betydelse: FA 50 är mycket mindre och lättare än Tamron 90.
Prismässigt tycks det skilja en tusenlapp mellan dem (Tamron 90 runt 4600:- och c:a 5700:- för Pentax FA 50/1,4)
Du får väl väga dessa faktorer mot varandra.

åh jag har kollat igenom dina bilder och ser väldigt fina!

tamron 90 här, funkar det som porträttglugg också om du vill?

åh jag har kollat igenom dina bilder och ser väldigt fina!

tamron 90 här, funkar det som porträttglugg också om du vill?

Absolut. Skillnaden är mest att du måste backa, vara längre från den du fotograferar, med 90/2,8 jämfört med 50/1,4. På sätt och vis kan det vara en fördel - objektet känner sig inte så påfluget. Å andra sidan kanske man inte alltid har det avståndet som krävs - inomhus till exempel.
Jag gillar alla mina fasta objektiv mycket (ogillar mer och mer zoomar) men det skarpaste jag har är nog Tamron 90/2,8

Om du vill ta bilder av barnen inomhus utan blixt kommer 50/1,4 bli ett stort lyft. Tamrons makro inte lika bra där. För mer planerade och stillsamma porträtt när man kan välja avstånd funkar ett makro jättebra.

För bilder på djuren är längre brännvidd praktiskt. Makrot ligger mitt emellan normalen och din långzoom i ljusstyrka, så det hjälper dig lite att få snabbare slutartider när det behövs. Men autofokusen är lite långsammare med makrot än med 50:an. Svårt att råda om vad som är viktigast där.

Största fördelen med Tamron-gluggen är förstås att förutom att det funkar hyfsat till barn, porträtt och husdjur, så öppnar det en helt ny värld av motiv.

Summan av kardemumman: Om du vill ha ett bra objektiv till såna bilder du visar oss på din sida här, då är nog 50/1,4 ett bra komplement till dina zoomar. Om du dessutom verkligen är sugen på att vidga din motiv-värld, då får du be tomten om ett makro-objektiv istället!

Om du vill ta bilder av barnen inomhus utan blixt kommer 50/1,4 bli ett stort lyft. Tamrons makro inte lika bra där. För mer planerade och stillsamma porträtt när man kan välja avstånd funkar ett makro jättebra.

För bilder på djuren är längre brännvidd praktiskt. Makrot ligger mitt emellan normalen och din långzoom i ljusstyrka, så det hjälper dig lite att få snabbare slutartider när det behövs. Men autofokusen är lite långsammare med makrot än med 50:an. Svårt att råda om vad som är viktigast där.

Största fördelen med Tamron-gluggen är förstås att förutom att det funkar hyfsat till barn, porträtt och husdjur, så öppnar det en helt ny värld av motiv.

Summan av kardemumman: Om du vill ha ett bra objektiv till såna bilder du visar oss på din sida här, då är nog 50/1,4 ett bra komplement till dina zoomar. Om du dessutom verkligen är sugen på att vidga din motiv-värld, då får du be tomten om ett makro-objektiv istället!

nu skrev du verkligen ett inlägg som fick mig att bestämma mig TACK!
det blir 50 1,4, helt klart
nästa objektiv blir sen på tamron ;)

väldigt tacksam föör att du tog dig tid att svara!

Blocket

Din ångest är slut om du kollar in det här.

Årets julklapp till dig.

Pentax SMC-FA 77/1,8 Limited. Nyskick med kartong
Pentax SMC-FA 50/1,4 Nyskick med kartong
Pentax SMC-DA 16-45/4,0 ED AL
Pentax K20D
Pentax AF-540 FGZ
Elinchrom Style 400BX med softbox lowepro ryggsäck
Samt kablar stativ, mm

Samtliga grejer nyskick ca 1½ gamla

Obs! Endast 20 000 kr,,,

Säljer allt i ett paket eller inget.

det är bara att slå till

http://www.blocket.se/vasternorrland/Pentax_SMC_FA_77_1_8_Limited__mm_mm_24894827.htm?ca=4&w=1

Hej!
Jag vill gå mot strömmen och ge lite negativ kritik mot FA50 1,4.
Har nu ägt det objektivet två ggr och även fast jag har försökt gilla det pga allt positivt jag har läst om det så nä det objektivet gör inget för mig.Det måste bländas ner till f2.8 för ok skärpa och kontrast,och vist med ett rejält motljusskydd ökar kontrasten på större bländare men...det tidigare priset
på ca 2500kr var ok men 5-6000kr NEJ!
Jag har nu köpt ett beg FA50 1.7 och det käns lovande med riktig skärpa vid f2.2....
Om du i huvudsak ska ha objektivet till innomhus fotande av barn mm så skulle nog en extern blixt till kittobjektivet ge finare bilder än ett nerbländat FA50 1.4 som inte heller ger af säkerhet på topp....
Men detta är min personliga åsikt och inte fakta...
Mvh Sverker

Senast ändrad:
Hade inte koll på Pentaxpriserna nu. (Kollade på det systemet för ett par år sedan, men blev kvar med Canon.)

Håller med ovanstående att listpriset på FA 50/1,4 är väl högt. En gammal konstruktion med de klassiska begränsningarna hos en ljusstark normal. Kantskärpan blir inte bra på full öppning, men ofta är det inte ett avgörande handikapp på den typ av bilder då man använder bl.1,4. Litet och behändigt.

Sigmat är en ny glugg med klart bättre optiska prestanda på stora bländare. Men det är också 2,5 ggr så tungt drar 77mm filter.

För att förvirra ytterligare så finns det många alternativ just för Pentax med liknande brännvidder... 55/1,4 (dyrare), 43/1,9 ("billigt" i silverutförande, det hade jag haft svårt att stå emot om jag varit ute efter en Pentax-normal), 40/2,8 (lite kortare brännvidd - mycket kortare fysisk längd ;oD)

Pentaxobjektiven är testade t ex på http://www.photozone.de/pentax , om du ville se lite testvärden. Dessutom är det bilder på dem monterade på kamera. Sigmat finns testat för Canon - själva mätvärdena är inte helt jämförbara men man får en rätt bra jämförelse ändå.

Tycker att priset på Pentax-objektivet är allt för högt. Jag har både Tamron 90 2,8 och Pentax FA50 1,4. Jag gav dock bara 2200 för pentax-objektivet när jag köpte det nytt för drygt 2 år sedan. Tycker det priset mer avspeglar värdet på objektivet.

Jag använder båda objektiven en hel del men tycker Tamron 90 är mycket mer användbart i en mängd olika situationer såsom porträtt och macro-fotografering.

Största fördelen med Pentax FA50 1,4 tycker jag är att det är lätt och smidigt. Att det är ljusstarkt är också bra men jag inte helt nöjd med vad det presterar vid full bländaröppning.

Jag rekommenderar därför Tamron och vill du börja med macro-fotografering är det objektivet ett utmärkt val.

Nu kom beslutsångesten tillbaka!! haha!!

om jag ska ta ett porträtt på ett barn, hur långt bort behöver jag vara från motivet med en 50mm/90mm?

Barnen blir mer avslappnad om man håller lite avstånd då man fotar men sedan är det en fråga om utrymme och vilken typ av porträtt men vill ha,axlar.huvud eller...jag har ingen srudioerfarenhet och kan inte ange de rekommenderade avstånden för en viss brännvidd.När jag fotar mina barn för familje behov så tycker jag att 50mm fungerar ok för ett axel porträtt men som sagt blir barnen ganska stela i bland.Bilden i länken nedan är tagen(i dag) då jag testade mitt FA50 f1.7 det är min dotter fotad vid f2.2 i dåligt fönsterljus.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1892241&target=_blank

Nu har jag tagit mitt 18-250 objektiv. hållit den på 50 mm och gått omkring och "lekt" på det fasta.
Sen även på 90 mm.

visst ska det motsvara samma sak om jag gör så?

Det var nog inte mer än ca 1.5 meter,jag tror att en brännvidd
på 60-65mm skulle vara kanon.Jag funderar på att köpa ett DA70 och testa...då jag tror att det skulle fungera bra för mycke av mitt fotande.
/Sverker

Ja du kommer ganska nära om du gör så,en liten skillnad kan det vara men den är obetydlig.Du kan även kolla på dina bilder och se kring vilken av de två brännviderna du har största andelen foton,den du kommer troligen ha mer nytta av.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar