Mina funderingar kring ditt behagliga dilemma:
Nu kom beslutsångesten tillbaka!! haha!!
om jag ska ta ett porträtt på ett barn, hur långt bort behöver jag vara från motivet med en 50mm/90mm?
Hej Sussie!
(Det är ju behaglígt att välja mellan två bra saker...)
Min uppfattning är att de båda objektiven du väljer mellan (50:an och 90:an) är så väsensskilda att det i mina ögon inte går att jämföra dem:
Macro funktionen är ju 90:an viktigaste egenskap och ljusstyrkan 50:ans.
Som jag ser det är högre ljusstyrka (om du utgår från din kitlins egenskaper) alltid en viktigare urvalsfaktor än macrofunktionen. Detta baserar jag på att dagens kitlinser från pentax faktiskt har relativt stor förstoringsgrad med hyfsad skärpa på kortaste instälningsavstånd.
Medan de däremot är relativt ljussvaga.
Eftersom skillnaden är TVÅ bländarsteg - en avgrund i ljusstyrkehänseende, så kommer du att kunna fotografera inom/utomhus i befintligt ljus i oändligt många flera situationer med 50:an och din Kitlins jämfört med 90:an och din kitlins.
Dessutom tycker jag att redan med 50:an kommer man så långt bort från barnen att de inte blir "störda" av kameran. Jag tycker dessutom att man i de allra flesta situationer har svårt att utnyttja längre brännvidd än 50mm på en "APS" digitalkamera inomhus, man kan ju bara backa till bortre väggen...
90:an motsvarar ju en 135:a i det gamla småbildsformatet och jag tror inte att någon hade rekommenderat dig att plocka fram en sådan för att ta inomhusporträtt, blixt eller inte...
Som du förstår är jag ljusstyrkefanatiker, så du får väga in det i mina kommentarer - allt snack om att 50:an inte är knivskarp på fullöppning gäller även för konkurrenternas motsvarande objektiv, och i inget fall är det något som syns på normala förstoringar upp till 40x50cm storlek. Jag tror att det i de allra flesta fall är ett större problem med att folk slarvar med fokuseringen med tanke på det extremt korta skärpedjupet vid F1,4 på nära håll.
(Jag håller i och för sig med om att prissättningen på alla Pentaxobjektiven har nu passerat all rimlighet.)
Min rekommendation - självklart FA50/1,4. (Om eller rättare sagt när pentax kommer ut med en fullformats digitalkamera så misstänker jag dessutom att priset på denna lins på begagnatmarknade kommer att passera astronomiska belopp.)
Hm...för att mildra min behårda egna uppfattning i detta val så känner jag att jag faktiskt egentligen inte kan tycka att du gär ett dåligt val oavsett vilken lins du väljer, båda är riktigt bra objektiv. (men tänk ljusstyrka ;-) ).
MVH/Torsten